skip kirjoitti:
Höpö höpö. Suomi on yksi harvoista maista, jossa suojatiellä tuntuu oikeasti olevan jokin merkitys. Kyllä suojatietä pitkin pääsee Suomessa tien ylittämään todella helposti, vaikka autoja tulisi joka suunnasta. Silmät kiinni ei kannata kuitenkaan yrittää, sillä osa autoilijoista on lähestulkoon sokeita. Itse kävelen aina rohkeasti suojatielle ja autot 99,99% jarruttavat ja antavat minun mennä ilman mitään ongelmia. Turha siihen viereen on jäädä odottamaan, että autot ovat menneet. Sitä tuntuu moni harrastavan jostain syystä…
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Tervetuloa kokeilemaan vaikkapa Tampereelle suojatien suojaisuutta. Itse en uskalla pysähtyä useampikaistaisella tiellä suojatien eteen, jos peilistä näkyy lähestyvä auto, sillä se ajaa varmasti ohi. Jos taas kaistoja on tuo perinteinen yksi suuntaansa, ajaa tuo lähestyvä auto perääni. Pahimpia ovat ne persreiät, jotka soittavat torvea autoilijalle, joka on pysähtynyt suojatien eteen antamaan tietä jalankulkijalle.
Jalankulkijana taas suojatien käyttö on aika vaarallista (ja kyllä, minulla on heijastin). Vaikka valo olisikin vihreä jalankulkijoille, joku älykääpiö ajaa minuutin vanhoilla punaisilla, koska hänellä on omasta mielestään siihen oikeus. Laskin kerran bussin kyydissä istuessani, että TKL:n bussi ajoi keskustorilta rautatieasemalle onnistuneesti jokaisessa liikennevaloristeyksessä (onkohan noita viidet tuolla matkalla) punaisia päin. Bussin alle ei ole kiva jäädä vain siksi, että jalankulkijana minulla oli oikeus käyttää suojatietä.
Liikennevalottomat suojatiet taas ovat Tampereella lähinnä turhia koristeita. Jos niille joskus joku uskaltaa, pääsee ihastelemaan ylinopeutta ajavaa k*sipäätä hyvin läheltä, paniikkijarrutuksia, keskisormea tai vastaavaa. Vain hyvin harva autoilija antaa tietä, vaan mielummin ajaa vaikka päälle jos jalankulkija ei tajua juosta auton alta pois.
Välillä tekisi mieli kyllä varustautua pesäpallomailalla ja hakata jokainen päälleajoa yrittänyt auto.