Sivu 20/22

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 9.9.2013 klo 21.48
Kirjoittaja Tauvo
arisel kirjoitti:Jos nyt kirjoitan tähän, että Suomen Kuvalehdessä on mielenkiintoinen kuvaus Finnairin uutuudesta, niin mitä lisäarvoa tästä alkulauseesta saadaan..? [:|]

^ 4 euroa.
Tai sitten sen ymmärtää siten, että kerrot mielipiteesi, artikkelin hyvyydestä ja joku jota asia kiinnostaa, lukee sen ja kommentoi mielipidettäsi artikkelin mielenkiintoisuudesta ja artikkelia yleensä sen pohjalta. Etkö oikeasti tiennyt sitä?

Täällä hompussahan on maailman johtavat lentokoneasiantuntijat ja kaiken muunkin alan maailman huiput.

Otan popkornit esille ja alan seuraamaan ajatusten tonavien tulvimista. [:D]

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 9.9.2013 klo 22.18
Kirjoittaja arisel
Tauvo kirjoitti:^ 4 euroa.
Ohoo! Pitäisiköhän laittaa tilinumero jokaisen viestin mukaan, niin voisin jäädä suoraan odottamaan neljäeuroisten virtaa? <:o)

Alvihan tuosta pitänee sitten muistaa maksaa, koska kyse on lisäarvosta... [:|]

Mutku siis jos ei artikkeli ole mummiälestä mitenkään mielenkiintoinen, niin en kai mä sitä laitakaan? [:|]
Eli se mielenkiintoisuuden ilmaus on se viesti itsessään. Näin mä sen ymmärrän.

Omituista tässä on kyllä se, että olen kyllä kommentoinutkin yhtä sun toista, ja esimerkiksi juuri tämä tuorein lento-onnettomuusuutinen on ikäänkuin jatkoa aikaisemmille kommenteilleni tästä yhtäkkisestä kevytkoneiden onnettomuussumasta - mutta ketjua lukemattomat sitten moittivat puutteellisesta kommentoinnista? Kuten juuri tuossa edellä. Itse katson usein mitä muuta joku tarttumisen arvoisen viestin kirjoittanut on viestitellyt - jos en tunne viestihistoriaa jo valmiiksi. 8)

Kaiken lisäksi olen kirjoittanut Homppuun sen verran pitkiä viestejäkin, että tekstiä varmasti on tullut kirjoitettua tarpeeksi... [:#] [:$]
Niiden jälkeen saan sitten lukea ihmettelyä vuodatuksesta... [6]

Ja mitä popcorniin tulee, niin sitä kannattaa ilman muuta syödä - sehän on suorastaan terveysruokaa! [:D]

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 11.9.2013 klo 18.08
Kirjoittaja Anghorn
tuomaril kirjoitti:^^ Edellisissä ei ole Sharkletteja. Ja onhan se nyt hienoa, että Finnair on ensimmäinen A321ER:n käyttäjä. Olihan Finnair taanoin myös ensimmäinen MD-11 koneen käyttäjä. Samoiten ensimmäinen lentoyhtiö, joka aloitti välilaskuttomat lennot Länsi-Euroopasta Japaniin. Ja lista vain jatkuisi. 8)
Kaveri oli käynyt kuvaamassa Finskille videonpätkää Hampurissa, vissiin tämä kone kyseessä?

http://youtu.be/4PWqgwRd3Ak

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 12.9.2013 klo 1.21
Kirjoittaja kallekilponen
Tämä video on saattanut jo tässä ketjussa esiintyäkin, mutta itselleni tuli vastaan uutena ja ajattelin lentämisestä kiinnostuneita kiinnostavan. Eli kyseessä on A380 laskeutuminen San Franciscoon ohjaamosta käsin kuvattuna (HD laatuisena):

http://www.tested.com/tech/457482-pilot ... nding-sfo/

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 12.9.2013 klo 7.48
Kirjoittaja tuomaril
Anghorn kirjoitti: Kaveri oli käynyt kuvaamassa Finskille videonpätkää Hampurissa, vissiin tämä kone kyseessä?

http://youtu.be/4PWqgwRd3Ak
Kyllä.

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 16.9.2013 klo 21.05
Kirjoittaja arisel
A-studiossa pohditaan tänään viimeaikaisten runsaiden lento-onnettomuuksien syitä - törkeätä ihmisten pelottelua tuommoinen! [6]

http://yle.fi/ohjelmat/2320846
Ultrakevyet lentokoneet onnettomuuskierteessä

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 24.9.2013 klo 22.03
Kirjoittaja thoug
Näytti paljon hurjemmalta livenä, Finnoontieltä hetkeä aiemmin näytti että pian rysähtää. [:/]

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 25.9.2013 klo 13.09
Kirjoittaja tuomaril
Amatööri. [6]

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 25.9.2013 klo 13.23
Kirjoittaja thoug
Kuvan tilanteessahan olivat jo vähintäin tuplanneet etäisyyden toisiin. Siinä mielessä ihan amatöörimaisesti asiasta kuvan laitoin, myöskään en halua alumiinipötkylä-harrastelija nimikettä. 8)

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 5.10.2013 klo 18.39
Kirjoittaja Leader dog
Jumaleissöni, tuulet seis ja heti, huomenna olois tarkotus mennä lentämään.

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 5.10.2013 klo 19.38
Kirjoittaja Latvastalaho
Lensin kerran 18-vuotiaana ravintolasta ulos ... [:$]

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 6.10.2013 klo 9.44
Kirjoittaja Leader dog
Onnistuiko lasku päätelineille?.

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 21.4.2014 klo 22.33
Kirjoittaja arisel
Jos nyt sitten jatketaan täällä...

Trafi: Harrasteilmailun turvallisuustilanne masentavan kehno
Liikenneministeriö käynnistää harrasteilmailun riskikartoituksen jo tänä keväänä. Hän on huolestunut harrasteilmailun turvallisuustilanteesta, sillä viime aikoina on tapahtunut useita vakavia onnettomuuksia.
Liikenteen turvallisuusviraston Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu pitää erittäin tärkeänä, että muun muassa Virkkusen esille nostama riskikartoitus tehdään laaja-alaisesti.

– Harrasteilmailun turvallisuustilanne on tällä hetkellä masentavan kehno, hän sanoo MTV Uutisten haastattelussa.

– Kysymys on nyt harrasteilmailun toimintaedellytyksistä.

Monet onnettomuudet ovat liittyneet ultrakeveisiin koneisiin, joiden osalta turvamääräyksiä on jo tiukennettu. Hentun mukaan ongelmia on monenlaisia.

– Tapahtuneiden valossa ei ole selkeitä, yksiselitteisiä syitä, mutta joitain yhteisiä piirteitä vaaratilanteissa on nähtävissä. Huoli on esimerkiksi se, että kustannustason noustessa lentäjien taitotaso ei kasva, vaan pahimmillaan saattaa minimitasosta edelleen hiipua. Siitä ei hyvää seuraa.
itse rakennettujen koneiden jatkuva lentokelpoisuus jää omistajan harteille. Trafi tekee vain pistokokeita - vastuu on Hentun mukaan yksiselitteisesti omistajalla.

– Ihmiset itse hakeutuvat tähän toimintaan ja on ymmärrettävä riskit, jotka siihen liittyy
Jotenkin on jäänyt lisääntyvistä onnettomuuksista sellainen maku, että luotetaan liikaa asioiden sujuvan "kyllä se siitä", eikä varmisteta kaiken olevan kunnossa. Tämä ei tietenkään koske turvallisuuden vakavasti ottavia harrastajia, mutta välinpitämättömyyttä lienee viime aikoina ollut ilmassa liikaa.

Trafin ilmailujohtaja: "Alan piirissä on asenneongelmaa"
Suomen Ilmailuliiton mielestä suomalaisten harrastajien turvallisuuskulttuuri on korkealla tasolla. Lajipäällikkö Jari Lehti ei näe yleisessä asenteessa ongelmaa, josta pitäisi olla huolissaan.

"En voi tietenkään sanoa, etteikö olisi parantamisen varaa, mutta suhteellisen korkealla tasolla alan turvallisuus tällä hetkellä on."
Suhteellisuus on suhteellista - koneita on ruvennut putoilemaan merkittävästi aikaisempaa useammin, ja Lehden mielestä turvallisuuskulttuuri on korkealla tasolla? Ilmeisesti ei kuitenkaan riittävän korkealla - onnettomuuksien määrästä päätellen.
Liikenteen turvallisuusviraston, Trafin, ilmailujohtaja Pekka Henttu toivoi maanantaina, että ilmailuyhteisö on viimein Jämijärven onnettomuuden myötä herännyt.

"Alan piirissä on varmasti asenneongelmaa. Kun Onnettomuustutkintakeskus selvitti viime vuosina sattuneita onnettomuuksia yhdessä Suomen Ilmailuliiton ja Suomen Moottorilentäjäliiton kanssa, löydettiin asioita, joissa taustalla oli asenteeseen liittyviä kysymyksiä."
Tämä ei yllätä. Nyt vain odotellaan harrastajien protesteja tutkinnasta ja lisääntyvästä valvonnasta. [:|]

- - -

Onnettomuuden kulku alkaa selvitä:
Turmakoneessa ehdittiin tehdä hätäpoistumispäätös
Jämijärven turmakone kääntyi syöksyyn ohjausongelmien takia

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 21.4.2014 klo 22.57
Kirjoittaja Don MC
Ilmeisesti kaikki henkiinjääneet ovat poistuneet ohjaajan ovesta. Mitä noita kuvia olen katsellut, niin näyttäisi toinen siipi olevan taittunut. Se voi olla oikea siipi. Jos se on taittunut ylöspäin, niin siiven tuki on voinut jumittaa suuremman hyppyoven. Jos se on taittunut alaspäin, niin se on mitä todennäköisimmin jumittanut hyppyoven. Hyppääjille olisi siis jäänyt vain ohjaajan ovi poistumistieksi ja siitä ei todellakaan ole helppo päästä ulos koneen poukkoillessa.

Kaiken kaikkiaan surullinen turma ja voin vain arvailla uhrien kauhun koneen syöksyessä alaspäin :(

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 22.4.2014 klo 0.01
Kirjoittaja arisel
Mä en edes halua ajatella millaista koneen sisällä on ollut... [:#]

Jämijärven turmakone: 4 tärkeää tekijää
Belgiassa sattui viime lokakuussa lähes identtiseltä näyttävä lentoturma. Siinä koneeseen tuli rakennevaurio kesken lennon, koneen toinen siipi irtosi ja kone syöksyi maahan. Hentun mukaan tässä vaiheessa oletus on, että sama tapahtui Jämijärvellä.

Belgian turmassa kaikki koneessa olleet 11 ihmistä kuolivat, Jämijärvellä pelastui kolme henkilöä, lentäjä mukaan lukien.

Hentun mukaan Belgian kone oli tehdasrakenteinen ja tunnetusti vankkarakenteinen kone. Turman tutkinta ei ole vielä valmistunut.

- Kyllä meillä tarkasti seurataan Belgian tutkintaa
Hentun mukaan viime vuosien uhriluvut ilmailuonnettomuuksissa Suomessa ovat järkyttäviä.

- Erityisesti tässä meidän mittakaavassa katsottuna uhreja on tullut huomattavia määriä, Henttu sanoo.

Viime vuonna harrasteilmailuonnettomuuksissa kuoli seitsemän ja edellisvuonna kuusi ihmistä.

Hentun mukaan turvallisuusnäkökohtia on viime vuosina selvitettykin. Työryhmän selvityksissä korostuivat kevytilmalaitteet eli ultrakoneet.

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 1.5.2014 klo 15.44
Kirjoittaja maccivaari
Aurinkomatkat kuljetti Faroon ja keräsi golffaajia niin että passilla boarding pass kesti ja turvatarkastuksessa kaksi porttia ja viimeisillä kuulutuksilla ohi jonojen lentokoneeseen - ei viinaa tax freestä !

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 4.5.2014 klo 18.36
Kirjoittaja Leader dog
Heh, tänään piti olla "suora"lento Uttiin. No kelihän oli mikä oli ja Uttiin kierreltiin pitkin , poikin ja perille ja takaisin päästiin turvallisesti.

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 3.7.2014 klo 11.17
Kirjoittaja arisel
Pikkuhiljaa edistytään tässäkin! [:D]

Uuden sukupolven lentokone valmis - Moottorit ja kärkisiivet tekevät ihmeitä polttoaineen kulutukselle

A320neo sisältää monia uutuuksia, kuten uuden sukupolven moottorit ja suuret Sharklet-kärkisiivet, jotka yhdessä vähentävät polttoaineen kulutusta 15 prosenttia. Tämä merkitsee 3 600 tonnin vähennystä yhden lentokoneen hiilidioksidipäästöissä yhdessä vuodessa.
Tiedä sitten montako prosenttia tuo on ja vaikuttaako kenties tämänkin edistyksen aiheuttama lisääntynyt lentoliikenne vielä enemmän hiilidioksidipäästöjä... [:|]

Joka tapauksessa tällaisia uutisia on miellyttävä lukea. [:)]

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 8.7.2014 klo 9.34
Kirjoittaja arisel
Taas yksi uutinen, joka tuo mieleen lentoharrastajien asenteen turvallisuusasioihin jotenkin hapertuneen. Tosin tästä ei ole kerrottu oliko syynä jokin hätätilanne, joka selittäisi yllättävän laskeutumisen. Ja ehkä joku oli vain unohtanut laittaa julkiseksi tiedon kentän muusta käytöstä. Hankala paikka lentäjälle, joka laskeutuessaan huomaa kentällä olevan "ylimääräistä" väkeä. [:|]

Kiihdytyskilpailijat säikähtivät Ylivieskassa - lentokone laskeutui kohti
Suomen Opel-yhdistyksen kiihdytysajokilpailut saivat jännittävän käänteen pienkoneen laskeuduttua keskelle rataa
- Meidän tietojemme mukaan tällaiselle niin sanotulle korpikentälle laskeutuessa täytyisi ensin kierrellä sen yläpuolella ja katsoa, että laskeutuminen on turvallista. Tämä lentäjä lähestyi suoraan ja näki kuitenkin, että paikalla oli parisataa ihmistä ja viitisenkymmentä autoa. Siitä huolimatta hän jatkoi laskeutumista, eikä vetänyt konetta ylös

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 11.7.2014 klo 12.55
Kirjoittaja vemssi
Uutinen ei juuri taustoja kerro, joten on vaikea arvailla miksi näin on käynyt. Rivien välistä on kuitenkin luettavissa, ettei kyseessä ollut pakko- tai hätälasku. Pilotin toiminta vaikuttaa äärimmäisen hölmöltä ilman enempiä taustatietoja. NOTAM¹ oli kuitenkin annettu, joten pilotti on laskeutunut vastoin sääntöjä. Vastaavasti moottorikerhon miinukseksi voinee ilmeisesti laittaa ilmailuradion puutteen.

Yleisesti ottaen korpikentälle laskeuduttaessa moottorikoneella on ohjeena ja käytäntönä "liittyä kiertoon" ennen laskua, jolloin voi valita tuuleen sopivan kiitotien ja seurata myös sen kiitotien tapahtumia. Purjekoneilla tullaan usein "suoraan finaaliin" koneen ominaisuuksista johtuen.

¹ (K4380/14 NOTAMN Q) EFIN/QFALC/IV/NBO/A /000/999/6403N02444E005 A) EFYL B) 1407050500 C) 1407051300 E) LENTOPAIKKA SULJETTU)
(D0429/14 NOTAMN Q) EFIN/QFALC/IV/NBO/A /000/999/6403N02444E005 A) EFYL B) 1407050500 C) 1407051300 E) AD CLSD)

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 11.7.2014 klo 20.57
Kirjoittaja arisel
Millaisia seuraamuksia tuollaisesta laskusta voi lentäjälle tulla, jos mitään hätätilannetta ei ollut, ja asiaankuuluvat tiedot on jätetty hankkimatta tai noteeraamatta?

Onko lentokerhoissa jo herätty toimimaan?

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 11.7.2014 klo 21.35
Kirjoittaja hatey
Minä olen kerran laskeutunut eräälle korpikentälle, joka oli NOTAMilla suljettu, koska ei ollut talvikunnossapitoa, toisin sanoen oli auraamatta. Jäi NOTAMit lähtiessä lukematta. Cessna pysähtyi aika lyhyelle matkalle. Kentän päälikkö oli juuri hiihtämässä siinä lähettyvillä, tuli pitämään puhuttelun, jonka jälkeen joimme termarikahvit. Oli aika työläs saada Cessna taivaalle kiitotieltä jolla oli lunta jotain 10-15 cm. ei yksinkertaisesti meinannut lähteä rullaamaan. Lopulta nytkähti liikkeelle, siivekkeet ulos ja sauva syliin, oli siinä ja siinä että sai sen verran vauhtia, että kevitti. Nousu tapahtui alle käsikirjan antaman nousunopeuden, oli jännää.
En tiedä mitä seuraamuksia olisi tullut, jos kentän päällikkö olisi siitä virallisen raportin tehnyt. [:|]

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 2.8.2014 klo 12.02
Kirjoittaja arisel
No jo taas! :o

Pienkone syöksyi mereen Espoossa - uponneessa koneessa yksi henkilö
lentokone on upoksissa ja sen kyydissä ollut ihminen on saatu nostettua ylös. Hänen tilastaan ei ole vielä tietoa.
Jotenkin tavallaan sitä toivoisi, että tällä kertaa kyseessä olisi jokin tekninen vika, eikä leväperäinen turvallisuuteen suhtautuminen, kuten niin monta kertaa viime vuosina... [:|]

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 2.8.2014 klo 13.03
Kirjoittaja Mikael K.
Jossakin aiemmin oli onnettomuusraportin linkki. Sen perusteella onnettomuuksissa on usein syynä lentäjä. Mainitussa raportissa oli myös korjausehdotuksia kyseisen konemallin rakenteissa piileviin vikoihin. Syitä onnettomuuteen oli siis useita. Lentäjä ehkä suurin syy.

Re: Hompun lentoketju

Lähetetty: 2.8.2014 klo 13.19
Kirjoittaja arisel