Jamac kirjoitti:...kelit pahenee, joten toivottavasti hompun Kaskenkadun tilanneseuranta toimii! 8)
Taidanpa tulla torstaina kävellen töihin, että saan otettua kyseisessä mäessä kuvia rypistyneistä autoista.
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Jamac kirjoitti:...kelit pahenee, joten toivottavasti hompun Kaskenkadun tilanneseuranta toimii! 8)
Viesti Kirjoittaja Don MC »
Seuraamme tilannetta. Raportoimme tarvittaessa.Jamac kirjoitti:Turun Kaskenkadun tilanne alkaa taas kiinnostamaan, kelit pahenee, joten toivottavasti hompun Kaskenkadun tilanneseuranta toimii! 8)
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
Viesti Kirjoittaja Maza »
Poliisi sanoi uutisen yhteydessä, että tässä ei olisi saanut pyöräillä suojatiellä, koska se ei ole pyörätien jatke. Vaan kyllä se minun mielestäni on, kyseessähän on T-risteys ja pyörätie on molemmilla väylillä. T:n pystytolpan suuntainen pyörätie jatkuu suoraan vaakaviivan merkkaavan tien yli. Eihän pyörätien jatke voi olla yksisuuntainen. Pyöräilijä oli tietysti väistämisvelvollinen, koska kyseessä ei ollut mikään pyöräilijän suojatiesäännön lukuisista poikkeuksista. Poliisin voisi olettaa tietävän nämä säännöt, pikkutytöltä sitä ei välttämättä voi odottaa.arisel kirjoitti:Auton alle jäänyt lapsi joutui maksamaan korvauksia
Kun vielä mainitaan, että onnettomuus tapahtui suojatiellä, ja toinen auto oli pysähtynyt antamaan tytölle tietä, niin tässä voisi vähän raapia päätä - mutta kun tyttö ajoi polkupyörällä suojatiellä, niin kaikki kääntyy päälaelleen.
..syypääksi onnettomuuteen katsottiin tieliikennelain perusteella suojatiellä pyöräillyt tyttö.
- Suojatiellä ei ole oikeutta ajaa pyörällä, ellei tielle tulla suoraan pyörätieltä. Pyöräilijä oli tässä tapauksessa velvollinen väistämään muuta liikennettä..
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Minä kyllä syyllistyn moiseen jos tilanne on esimerkiksi sellainen, että olen jonkun aikaa seissyt suojatien reunalla, mutta autot eivät vaan näytä hidastavan. Sitten kun vihdoin tulee se ensimmäinen, joka toimii kuten pitää, tulee häntä helposti kiitettyä. En toisaalta pui nyrkkiä niille, jotka eivät pysähdy.Maza kirjoitti: ...harmittaa ne moikkailevat jalankulkijat. Jos auto pysähtyy suojatien eteen, kuten sen pitääkin, ei jalankulkijan pidä kiittää ja moikata.
Viesti Kirjoittaja Lare »
Viesti Kirjoittaja hatey »
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
Mihin tuo perustuu? Helsinkiläisenä olen tottunut kotikaupungissani siihen, että pääsen jalankulkijana aina suojatielle ja autoilijana vastaavasti pysähdyn aina kun joku on sinne jalkaisin pyrkimässä. Yksi kahdestakymmenestä autoilijasta ei anna minun astua suojatielle vaan kiirehtii itse alta pois, enkä ole näiden asuinpaikkastatusta kysellyt tai kyseenalaistanut. Useimmiten ratissa on tällöin joko nuori pojankolli tai keski-ikäinen nainen. Noita suojatien eteen pysähtyneen auton pysähtymättä ohittamisia täällä näkee valitettavan paljon, lähes päivittäin, useimmiten silloinkin reikä ratissa.Lare kirjoitti:Isoissa kaupungeissa ei parane pysähtyä suojatien eteen. Luulevat pian, että olen landelta.
Viesti Kirjoittaja Maza »
Kiitätkö myös autoilijoita, jotka pysähtyvät kärkikolmion tai stop-merkin taakse "päästääkseen" sinut ajamaan ensin? Tilanne on aivan vastaava. Sitä kutsutaan tieliikennelaiksi, sen noudattaminen ei ole kohteliaisuutta.Kauppalopo kirjoitti: Ja hölmöä tai ei, minä kiitän aina kun joku päästää ylittämään suojatien. Sitä kutsutaan kohteliaisuudeksi, ja sitä lajia liikenteessä saisi olla enemmänkin.
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
Ei, ei se ole vastaava.Maza kirjoitti:Tilanne on aivan vastaava.
Viesti Kirjoittaja Maza »
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Itse annan tiukan katsekontaktin kuskiin ja osoitan näyttävästi etusormella ongelmakohtaa – kuten vaikka itseäni (ja sitten autoilijaa). Usein kuitenkin niin että autoilijalle o tullut kiire jarruttaa suojatietä ennen kun jalankuljen juoksemalla esim. Polkupyörätapauksessa osoittaisin polkupyörää ja sitten autoilijaa ja huitoisin auton menemään sääntöjen mukaan. Olen ehkä hieman itsepäinen.Maza kirjoitti:arisel kirjoitti:Olin pysähtynyt, kuten lainkuuliainen pyöräilijä tekee, mutta tämä autokoululainen lirutteli kävelyvauhtia pitkän matkaa ja lopulta pysähtyi ehkä kymmenen metrin päähän. Eihän siinä muu auttanut, kuin mennä tien yli. Ja samaten harmittaa ne moikkailevat jalankulkijat.
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Mä olen tuota tehnyt kyllä moottoripyöräillessä, jos tilanne on ollut hiukan normaalista poikkeava. Yllättävän usein näkee jostain kaukaa pellon keskeltä vilahduksen autosta. Sitten se katoaa erilaisten maalaismaisemien ja näköesteiden taakse. Tässä vaiheessa yleensä varaudun kolmion takaa eteen tulevaa autoa varten. Aika usein sen seuraavan mutkan tai rakennuksien takana onkin se risteys missä auto joko odottaa tai tinttaa eteen. Jos näen että autoilija on kaula pitkällä nuuhkimassa että tuleeko joku, niin nyökkään kyllä tai jopa heilautan kättä kiitokseksi. Vaan eipä tuio kohteliaisuus auta… Niin van minunkin moottoripyörän kylkeeni ajoi kolmion takaa eräs pappa. Kättä minä hänellekin tarjosin – että "kattele sitten tarkemmin" ja taputtelin olalle. Ei tullu kun pakariin pieni jälki etupuskurista – mitä semmosta vakuutuksia kun oli kiirus ajelemaan muutenkin. Vaan se silmä. Kolmiosilmä – ei se ittelläkään pelannut.Maza kirjoitti:Kiitätkö myös autoilijoita, jotka pysähtyvät kärkikolmion tai stop-merkin taakse "päästääkseen" sinut ajamaan ensin?
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Viesti Kirjoittaja Maza »
En ole missään kohtaa kehottanut ketään astumaan laput silmillä suojatielle. Sehän olisi itsemurha, koska kaikki autoilijat eivät noudata sääntöjä ja jalankulkijankin on lain mukaan noudatettava varovaisuutta. Olen kehottanut noudattamaan väistämissääntöjä. Ja yksi väistämissääntö on, että linja-auto saa lähteä pysäkiltä alle 60 km/h (muistaakseni) rajoituksen alueella. Ei kuitenkaan eikä tietenkään, jos vieressä on vaikka auto. Silloin olen autoilijana oikeutettu ajamaan ensin.theinonen kirjoitti:Ei se etuoikeus kuitenkaan tarkoita sitä, että voidaan silmät kiinni varomattomasti mennä muiden eteen. Et varmaan linja-auton kohdallakaan rupea kaupungilla mitään lukkojarrutusta tekemään jos auton kyljen kohdalla laittaa vilkun päälle, ja on liittymässä liikenteen sekaan takaisin.
Viesti Kirjoittaja arisel »
Tämä on juuri näin.Maza kirjoitti:Liikennekulttuurissa on mätää, kun jalankulkija ei voi olettaa autoilijoiden noudattavan lakia.
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Mihin viittaat ja mistä syytät minua?Peitsamo kirjoitti:Mikael, maanalaisen paikan hieno juttu tämä liikennesääntöjen tietoutesi! --
Viesti Kirjoittaja vinouma »
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
En syytä yhtikäs mistään. Itse asiassa ihan siis kirjaimellisesti maanalaisen paikan hieno juttu mikäli kaikilla olisi homma yhtä hyvin hallussa! Muutamat aatokset vain kalskahtivat omaan korviin hieman naiiveilta ja siltä niin sanotulta toiveajattelultaMikael K. kirjoitti:Mihin viittaat ja mistä syytät minua?Peitsamo kirjoitti:Mikael, maanalaisen paikan hieno juttu tämä liikennesääntöjen tietoutesi! --
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »