Liikenne
Sana on (melkein) vapaa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Juu, ei suju liikenne ilman valoja ainakaan autoilijan näkökulmasta.
Vähän sama kun messujen tai jonkin muun tilaisuuden vuoksi on liikennevalot pois päältä niin silloin kymmenittäin puupäitä vain mahdollisimman hitaasti ja löysästi tallustaa tien yli, jolloin autolla joutuu minuuttikaupalla seisomaan suojatien edessä ennenkuin pääsee jatkamaan matkaa. Tällöinkin saa olla onnekas, koska yleensä seuraava löysäilijöiden joukko ehtii jo astua suojatielle ja taas odotellaan sitä seuraavaa ryhmää eikä kenellekään tule mieleenkään välillä päästää autoja ajamaan ohi valoista siinä välissä.
Jotta kyseinen järjestely toimisi pitäisi kaikkien olla liikenteessä tasavertaisia jolloin liikkenne sujuisi, jos kaikki ajattelisivat vähän muitakin kuin itseään. Nyt jalankulkijat ovat kuninkaita eikä mikään voi silloin toimia ellei ole jonkin sortin ohjausta jotta muidenkin liikkuminen olisi sujuvaa.
Vähän sama kun messujen tai jonkin muun tilaisuuden vuoksi on liikennevalot pois päältä niin silloin kymmenittäin puupäitä vain mahdollisimman hitaasti ja löysästi tallustaa tien yli, jolloin autolla joutuu minuuttikaupalla seisomaan suojatien edessä ennenkuin pääsee jatkamaan matkaa. Tällöinkin saa olla onnekas, koska yleensä seuraava löysäilijöiden joukko ehtii jo astua suojatielle ja taas odotellaan sitä seuraavaa ryhmää eikä kenellekään tule mieleenkään välillä päästää autoja ajamaan ohi valoista siinä välissä.
Jotta kyseinen järjestely toimisi pitäisi kaikkien olla liikenteessä tasavertaisia jolloin liikkenne sujuisi, jos kaikki ajattelisivat vähän muitakin kuin itseään. Nyt jalankulkijat ovat kuninkaita eikä mikään voi silloin toimia ellei ole jonkin sortin ohjausta jotta muidenkin liikkuminen olisi sujuvaa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
^ Jyväskylän keskustassa on keksitty Kauppakatu muuttaa yläpäästään "pihakaduksi":
Nyt siellä on kaikille herttaisen epäselvää miten liikkua, poislukien että autoilija on vastuussa vaikka miten hortoiltais keskellä tietä..
""Pihakadun liikennemerkki kuvaa kadun luonnetta kaikille tienkäyttäjille yhteisenä tilana, jossa autoilijoiden ja pyöräilijöiden on annettava jalankulkijoille esteetön kulku. Ajonopeus on sovitettava jalankulun mukaiseksi eikä se saa ylittää 20 km/h. Jalankulkijoilla on esteetön liikkumisoikeus kaikilla pihakadun osilla ja ajoneuvojen kuljettajilla on väistämisvelvollisuus heihin nähden.
Nyt siellä on kaikille herttaisen epäselvää miten liikkua, poislukien että autoilija on vastuussa vaikka miten hortoiltais keskellä tietä..
Re: Liikenne
Hyvä näin, toivottavasti mahdollisimman moni peltilehmän vanki tajuaa siirtyä kevyen liikenteen käyttäjäksi. Keskimääräinen autoilumatka on vain muutama kilometri jonka voi mainiosti taivaltaa jalan tai pyörällä. Saattaa terveys ja kuntokin parantua samalla. Win-win -tilanne siis.theinonen kirjoitti:... jos kaikki ajattelisivat vähän muitakin kuin itseään. Nyt jalankulkijat ovat kuninkaita eikä mikään voi silloin toimia ellei ole jonkin sortin ohjausta jotta muidenkin liikkuminen olisi sujuvaa.
iMac 27" MacBook Pro 15" Mac mini iPad mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod 2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
Re: Liikenne
Joskus tuntuu siltä että polkupyörälobbyn kypärävastaisuuden taustalla lienee tosiassa se että pään yläpuolelle leijumaan tarkoitettu pyhimyksen sädekehä muodostuu kypärän alla päätä kiristäväksi vanteeksipeku kirjoitti:Hyvä näin, toivottavasti mahdollisimman moni peltilehmän vanki tajuaa siirtyä kevyen liikenteen käyttäjäksi. Keskimääräinen autoilumatka on vain muutama kilometri jonka voi mainiosti taivaltaa jalan tai pyörällä. Saattaa terveys ja kuntokin parantua samalla. Win-win -tilanne siis.theinonen kirjoitti:... jos kaikki ajattelisivat vähän muitakin kuin itseään. Nyt jalankulkijat ovat kuninkaita eikä mikään voi silloin toimia ellei ole jonkin sortin ohjausta jotta muidenkin liikkuminen olisi sujuvaa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Tulee ihan tarpeeksi kuntoiltua muutenkin.
Karu totuus on, että jos arvostaa sitä vapaa aikaa jolloin on mahdollisuus muun muassa vaikka harrastaa niin silloin auto on monesti välttämätön. Se on tietysti henkilökohtainen valinta, mutta itse en viitsi joka aamu yli tuntia kävellä työpaikalle ja toista takaisin jos on nopeampi vaihtoehto olemassa. Tietysti jos tekisi jotain istumatyötä / ei fyysistä työtä niin silloin saattaisi olla ylimääräistä virtaa tuollaiseen.
Karu totuus on, että jos arvostaa sitä vapaa aikaa jolloin on mahdollisuus muun muassa vaikka harrastaa niin silloin auto on monesti välttämätön. Se on tietysti henkilökohtainen valinta, mutta itse en viitsi joka aamu yli tuntia kävellä työpaikalle ja toista takaisin jos on nopeampi vaihtoehto olemassa. Tietysti jos tekisi jotain istumatyötä / ei fyysistä työtä niin silloin saattaisi olla ylimääräistä virtaa tuollaiseen.
Viimeksi muokannut theinonen, 2.1.2018 klo 17.08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jepsfrost »
Itsellä töihin 2,5 km, jossa sitten käytellään pariakymmentä tietsikkaa päivä. Silti kuljen autolla töissä Sitä varten se on ostettu että sitä käytetään....lenkkeiltyä tulee sitten töiden jälkeen kun on aikaa ja virtaa.
Macbook Air M1, MB Retina 15" Late2013,Macbook Air 13" Late2010, Macbook White 13" Early2008, iPhone XS, iPhone 8, iP 6 Plus, iP 5S, iP 5, iP 4, AW S6, AW S3, iPad 2019, iPad 2017, iPad 2, IPod Touch 2.gen, ATV4K, ATV 4, ATV 2 ja Airpods 2.
Re: Liikenne
Mä en käytä kypärää. Miksi? Ensinnäkin sen kantaminen mukana on saakelin kettumaista puuhaa. Jos sen jättää pyörälle, se varastetaan. Toiseksi; sellaista kypärää ei ole tehtykään joka sopisi mun valtavaan päähäni. Urheiluliikkeen jamppa sanoi, että voidaan teetättää (mulle teetätettiin mm. ylioppilaslakki, kun kaupasta ei löytynyt), mutta se olisi maksanut 200€. Ei kiitos. Ja talvella pitäisi mahtua vielä pipo alle. Sitten kun pyöräilykypärästä tulee aidosti pakollinen, niin en sitten yksinkertaisesti poistu kotoani mihinkään. Simple as that.JHA kirjoitti: Joskus tuntuu siltä että polkupyörälobbyn kypärävastaisuuden taustalla lienee tosiassa se että pään yläpuolelle leijumaan tarkoitettu pyhimyksen sädekehä muodostuu kypärän alla päätä kiristäväksi vanteeksi
Viimeksi muokannut vinouma, 2.1.2018 klo 17.38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Se on jännää miten vähän saa aikaiseksi, kun vain lakkaa yrittämästä.
- khaosaming
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
Ei polkupyörälobby ole "kypäränvastainen". Kukaan ei vastusta kypärää, vain kypäräpakkoa ja väärää tietoa siitä, että polkupyöräily ilman kypärää on vaarallista. Ei polkupyöräily ilman kypärää ole vaarallista.JHA kirjoitti:Joskus tuntuu siltä että polkupyörälobbyn kypärävastaisuuden taustalla lienee...
Jos polkupyörälobby vastustaisi polkupyöräkypärää, olisi silloin tavoitteena kieltää kypärän käyttö. Kukaan ei ole aikeissa kieltää kypärän käyttöä.
kyparapakkojana2.png
Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them, for I am their leader."
Re: Liikenne
Niinpä niin. Pitää olla auto että pääsee töihin -> pitää tehdä töitä että saa maksettua auton. Jos menisit omalla lihasvoimalla töihin, ei tarvitsisi käyttää vähää vapaa-aikaa lenkkeilyyn, ei ainakaan niin paljon.jepsfrost kirjoitti:Itsellä töihin 2,5 km, jossa sitten käytellään pariakymmentä tietsikkaa päivä. Silti kuljen autolla töissä Sitä varten se on ostettu että sitä käytetään....lenkkeiltyä tulee sitten töiden jälkeen kun on aikaa ja virtaa.
Järkeäkin voi käyttää elämässään, ei ole aina pakko mennä massan mukana.
iMac 27" MacBook Pro 15" Mac mini iPad mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod 2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
Re: Liikenne
Ei voi, pitää lapset viedä ja hakea päiväkotiin/kodista ja samalla reissulla kaupasta kantaa 5 henkiselle perheelle sapuskat, ei onnistu fillarilla vaikka työmatka on vain 5 kilsaa.peku kirjoitti:Keskimääräinen autoilumatka on vain muutama kilometri jonka voi mainiosti taivaltaa jalan tai pyörällä. Saattaa terveys ja kuntokin parantua samalla. Win-win -tilanne siis.
Onneksi voin valita autoilun ja viettää säästetyn ajan perheen kanssa.
Re: Liikenne
Autoa pidemmät matkat mennään autolla. Jos naapuriin on matkaa yli 5 metriä, eikä autolla pääse, niin menemättä jää.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Liikenne
Totta puhut. Nykyäähän juuri mitään taho ei asemoi itseään mitään vastaan. Olisi pitänyt puhua kypäräkriittisyydestä niinkuin uuskielessä tavataan sanoa ( vrt. maahanmuuttokriittisyys )khaosaming kirjoitti:Ei polkupyörälobby ole "kypäränvastainen".JHA kirjoitti:Joskus tuntuu siltä että polkupyörälobbyn kypärävastaisuuden taustalla lienee...
Re: Liikenne
Joko tarkoitat kypäräpakko- tai kypäräsuosituskriittisyyttä tai sitten khaosamingin pointti meni sinulta ohi. Todennäköisesti tarkoituksella.
dispadelle suosittelen ruokaostosten tilaamista netistä kotiovelle (esim. S-ryhmän Kauppakassi, K-ruoka.fi tai kauppahalli24) sekä tavarafillaria (esim. Bullitt)
dispadelle suosittelen ruokaostosten tilaamista netistä kotiovelle (esim. S-ryhmän Kauppakassi, K-ruoka.fi tai kauppahalli24) sekä tavarafillaria (esim. Bullitt)
- khaosaming
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
Polkupyöräjärjestöjen tavoite on "vapaa valinta".JHA kirjoitti:Totta puhut. Nykyäähän juuri mitään taho ei asemoi itseään mitään vastaan. Olisi pitänyt puhua kypäräkriittisyydestä niinkuin uuskielessä tavataan sanoa ( vrt. maahanmuuttokriittisyys )khaosaming kirjoitti:Ei polkupyörälobby ole "kypäränvastainen".JHA kirjoitti:Joskus tuntuu siltä että polkupyörälobbyn kypärävastaisuuden taustalla lienee...
Polkupyöräilijät ovat liikenteen monimuotoisuuden puolesta. Polkupyöräkypärä vie huomion pois tärkeämmistä tavoitteista turvallisuusasioissa. Polkupyöräjärjestöt haluavat siirtää keskustelun painopisteen kohti infraa ja kaupunkinopeuksia. Turvallisuus paranee ajonopeuksia laskemalla, infrastruktuuria kehittämällä ja polkupyöräilyn suosion kasvun myötä. Mitä enemmän liikenteessä on pyöriä, sitä turvallisempaa liikenne on.
Viimeksi muokannut khaosaming, 5.1.2018 klo 9.06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them, for I am their leader."
-
- Viestit: 1056
- Liittynyt: 8.7.2015 klo 19.16
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja LapsSyksyn »
Ajelin tänään halki poikkeustila-alueen. Kainuussa on meneillään massiivinen ja pitkäkestoinen sähkönjakeluhäiriö, ja se on luokiteltu vakavimmaksi yhteiskunnan häiriöksi vuosikymmeniin. Viitostien molemmin puolin on paksun lumen takana jopa 20 000 ihmistä ilman sähköjä - osa yli viikon, osa toistuvien ongelmien riivaamana. Alueen kunnissa on siirrytty poikkeusolojen johtamisjärjestelmään ja pelastuslain pakkopykälät otettu käyttöön. Tilanne pahenee viikonlopun edetessä. Mieleeni tuli tämä sähköautoinnostus. Pidän täyssähköautoja vaarallisena puuhasteluna. Haihattelun vallalle päästessä ihmiset eivät pääsisi edes turvaan, kun sähköautoja ei voi ladata sähköverkon lakattua toimimasta.
Re: Liikenne
Totta, ei sähköautoissa vielä olekaan järkeä missään mielessä. Rikkaiden leluja ja ekologisesti ei ole mietitty miten niiden kanssa toimitaan (todellinen kierrätys, eikä Afrikan jätekasoihin). Teknisesti rakastan silti ideaa miten näe vielä sellaista toteutusta mikä olisi älykäs ja fiksu.
Re: Liikenne
Lainattu kitkakeskustelusta:
Mutta onneksi sentään kaupungintalon portaat pysyvät sulana.
Tänään oli sitten joku pysäköintiä yrittävä jäänyt kinokseen jumiin ja takana tullut ajanut perään. Perään ajajan auto lunastukseen ja jäi keskelle väylää tukkimaan jo valmiiksi ahdasta tietä. Tältä olisi vältytty nopeusrajoituksia noudattamalla ja kunnon talvikunnossapidolla.Erño kirjoitti:Eti siis kannata tulla Oulun jääspeedwaylle (kaupungille) tai pikkuteille. Ihan luokattoman huono teiden kunnossapito. Lisäksi autot jäävät parkkipaikoille jumiin, koska aurat jättävät kinokset parkkipaikkojen viereen. Eilen pääsin taas työntämään naapurin auton irti lumikasasta Rautatienkadulla.
Mutta onneksi sentään kaupungintalon portaat pysyvät sulana.
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Tänään taas pari vesipäistä kakaraa tuli vastaan kapealla tiellä mopoautoilla kaahaten, eivätkä edes hiljentäneet vauhtia vaikka omalla puolella tietä kaksi naista työnsi lastenvaunuja. Selkään pitäisi antaa kotona, koska ei ole vaikeaa hidastaa ja vaikka pysähtyä hetkeksi ettei kenenkään tarvitse lastenrattaiden kanssa mennä lumihankeen.
Eikö mopoautokoulussa todella opeteta, että jos joku tulee isohkolla pakettiautolla vastaan ja omalla puolella tietä kävelee ihmisiä niin silloin se ei ole se pakettiauto joka väistää niiden ihmisten vuoksi vaan se jonka puolella tietä ne ihmiset kävelevät. Pitäisi olla aivan yksinkertainen asia normaalilla älyllä varustetulle ihmiselle, koska ei ole pakko juuri niiden ihmisten kohdalla ängetä samaan aikaan vastaan tulevan auton kanssa.
Eikö mopoautokoulussa todella opeteta, että jos joku tulee isohkolla pakettiautolla vastaan ja omalla puolella tietä kävelee ihmisiä niin silloin se ei ole se pakettiauto joka väistää niiden ihmisten vuoksi vaan se jonka puolella tietä ne ihmiset kävelevät. Pitäisi olla aivan yksinkertainen asia normaalilla älyllä varustetulle ihmiselle, koska ei ole pakko juuri niiden ihmisten kohdalla ängetä samaan aikaan vastaan tulevan auton kanssa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Entisenä espoolaisena minnuu ei yhtään ihmetytä länsimetro-sekoilu:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005518718.html
20 vuoden kokemuksella voin sanoa, että Espoossa ryssitään aina ja kaikki. Ihan kaikki. Taitaa sama yhteisten varojen tärvääminen olla myös Helsingillä vikana.
Mutta onhan metropoli!
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005518718.html
20 vuoden kokemuksella voin sanoa, että Espoossa ryssitään aina ja kaikki. Ihan kaikki. Taitaa sama yhteisten varojen tärvääminen olla myös Helsingillä vikana.
Mutta onhan metropoli!
Re: Liikenne
.. ja Turussa oma tautinsa.
Hyvävelikerhon välistävetäjät aiheuttavat vakavaa vahinkoa yhteiskunnalle ja kansalaisille - mutta vinku-wannabeet vain kusevat hunajaa sen enemmän minkä pahemmasta vääryydestä on kyse.
Hyvävelikerhon välistävetäjät aiheuttavat vakavaa vahinkoa yhteiskunnalle ja kansalaisille - mutta vinku-wannabeet vain kusevat hunajaa sen enemmän minkä pahemmasta vääryydestä on kyse.
En finnjävel
Re: Liikenne
Arvostan lapsiani liikaa kiduttaakseni heitä vielä entistäkin aikaisemmilla aamuherätyksillä ja pidemmillä päiväkotipäivillä.carrbon kirjoitti:Joko tarkoitat kypäräpakko- tai kypäräsuosituskriittisyyttä tai sitten khaosamingin pointti meni sinulta ohi. Todennäköisesti tarkoituksella.
dispadelle suosittelen ruokaostosten tilaamista netistä kotiovelle (esim. S-ryhmän Kauppakassi, K-ruoka.fi tai kauppahalli24) sekä tavarafillaria (esim. Bullitt)
Ruoan kotiinkuljetus on ihan takapuoli, hedelmät ja vihannekset ihan mitä sattuu (puolimätiä yms.) leivät ja muut hetken säilyvät tuotteet ei tule tuoreimpina vaan tulee ne joissa viimeinen myyntipäivä lähellä. Tavarafillari ei toimi, ei sillä pääse menemään kahden lapsen kanssa auraamattomilla jalkakäytävillä, ja niin urpo en ole että autotiellä itse- ja lapsien murhaa hakisin fillarin kanssa.
Re: Liikenne
Omat kokemukset ruokatilauksista päinvastaiset - kaupat nimenomaan panostaneet noihin asioihin (tuoreet vihannekset & salaatit, leivät) koska tietävät niiden olevan kriittisiä uudelleen tilausta ajatellen. Mutta ei ole ehkä tämän topicin aihe.
Siitä toki samaa mieltä että pyöräinfra sekä pyöräteiden & jalkakäytävien talvikunnossapito nykyisellään pääosin aivan percstä ja varmasti syö ihmisten halua kulkea pyörällä. Toisaalta jos tätäkin pk-seudun "talvea" katsoo niin kovin monena päivänä ei ole auroja tarvittu. Toki se yksikin on liikaa jos kulkemaan pitäisi päästä eikä aurausprioriteetit ole kunnossa.
Siitä toki samaa mieltä että pyöräinfra sekä pyöräteiden & jalkakäytävien talvikunnossapito nykyisellään pääosin aivan percstä ja varmasti syö ihmisten halua kulkea pyörällä. Toisaalta jos tätäkin pk-seudun "talvea" katsoo niin kovin monena päivänä ei ole auroja tarvittu. Toki se yksikin on liikaa jos kulkemaan pitäisi päästä eikä aurausprioriteetit ole kunnossa.
Re: Liikenne
Näistä kypäräkriittisistä argumenteista tulee kyllä elävästi mieleen ne mielipidekirjoitukset joilla takavuosikymmeninä aivan vastaavin näkemyksin vastustettiin aktiivisesti mm autoilijoiden turvavyöpakkoa. Turha se kapistus silloinkin oli, vaikeutti elämää, turvallinen kuljettaja kyllä osasi välttää onnettomuudet, riitti kun käsillä vähän painoi ratista vasten selkänojaa. Taisi vaateetkin mennä ryppyyn ja olla muutenkin vaikeaa. ainakaan lapset eivät olisi mitenkään osanneet istua takapenkillä vöissäkhaosaming kirjoitti: Polkupyöräjärjestöjen tavoite on "vapaa valinta".
Polkupyöräilijät ovat liikenteen monimuotoisuuden puolesta. Polkupyöräkypärä vie huomion pois tärkeämmistä tavoitteista turvallisuusasioissa. Polkupyöräjärjestöt haluavat siirtää keskustelun painopisteen kohti infraa ja kaupunkinopeuksia. Turvallisuus paranee ajonopeuksia laskemalla, infrastruktuuria kehittämällä ja polkupyöräilyn suosion kasvun myötä. Mitä enemmän liikenteessä on pyöriä, sitä turvallisempaa liikenne on.
Muutama vuosikymmen siinä sitten vaadittiin osaksi valistustyötä ja osaksi asenteiden tervehtymistä ja nykyään turvavyöstä on tullut terve normi.
Re: Liikenne
Mielenkiintoineinen artikkeli siitä miten pienet trigonometriset suunnitteluvirheet liikenneympäristössä voivat vaikuttaa varsin negatiivisesti liikenneturvallisuuteen:
https://www.wired.com/story/the-physics ... -cyclists/
https://www.wired.com/story/the-physics ... -cyclists/
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jjpeltola »
Helsinki nousi maailman vilkkaimmaksi matkustajasatamaksi. Ja eikun torille!
”Assumption is the mother of all fuck ups.” Travis Dane
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit