Muistakaa nyt sinne ruuhkaan jääneet kiitellä peräänajajaa, kameratolpilla kun ei tainnut tälläkään kertaa olla osuutta tähän peräänajajan vähintäänkin tuottamuksellisesti aiheuttamaan kolariin.Onnettomuus sattui Suutarilan liittymästä noin sata metriä itään, kun pakettiauton kuljettaja joutui hidastamaan rikkoutuneen renkaan takia. Takana tullut henkilöauton kuljettaja ei huomannut tätä ajoissa ja osui pakettiautoa perään.
Liikenne
Sana on (melkein) vapaa.
Re: Liikenne
Yksi loukkaantui vakavasti onnettomuudessa Kehä III:lla – vain yksi kaista käytössä Suutarilassa
En finnjävel
-
- Viestit: 1347
- Liittynyt: 11.12.2009 klo 21.11
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jpsuominen »
Ei kai ajokortti koskaan ole virallinen henkilöllisyystodistus ollut.hatey kirjoitti: Paitsi että ajokortti ei enää kelpaa henkilökorttina, se poliisin mukaan vain osoittaa ajo-oikeuden. Tosin en ymmärrä kenen ajo-oikeuden se todistaa, jos ei kortin haltijan henkilöllisyyttä samalla todista.
Ajokortti ei joissain pankeissa eikä poliisilaitoksen kansliassa ainakaan kelba. Asiamiesposteissa, matkahuollossa, kaupoissa yms missä henkilökunta saa ajatella, ajokortti vielä kelpaa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Saanko esitellä täysin älyvapaasti suunnitellun risteyksen Jyväskylässä, olkaa hyvät:
Kaupungin tapa, suorastaan.
Menin tänään aamusella hakemaan Mäkisen kalakaupasta järvikalaa, ja kääns pyöräilijä eteen suojatielle tuosta vasemmalta pyörätieltä hidastamatta yhtään. Onneksi on tultua mentyä tuosta ennenkin autolla, niin hidastin vauhdin n. 5 km/h:hen ennen suojatietä - jota pitkin pyöräilijät eivät saisi edes ajaa..ja tuohon suojatien kohtaan on vielä tehty tuollainen "pyörän mentävä luiska, ettei tarvitse hidastaa..
Vaarallista suunnittelua on!
Kaupungin tapa, suorastaan.
Menin tänään aamusella hakemaan Mäkisen kalakaupasta järvikalaa, ja kääns pyöräilijä eteen suojatielle tuosta vasemmalta pyörätieltä hidastamatta yhtään. Onneksi on tultua mentyä tuosta ennenkin autolla, niin hidastin vauhdin n. 5 km/h:hen ennen suojatietä - jota pitkin pyöräilijät eivät saisi edes ajaa..ja tuohon suojatien kohtaan on vielä tehty tuollainen "pyörän mentävä luiska, ettei tarvitse hidastaa..
Vaarallista suunnittelua on!
Re: Liikenne
^Spandexpyöräilijöitä ei liikennesäännöt koske. Otsa styroxkypärän kanssa tankoon kiinni ja spandexpersse taivasta kohti omia oikeuksia julistamaan.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Liikenne
Tollasia on alettu tekemään että pyörätuolit, rollaattorit jne... pääsisi kadun yli. Pyöräilijät tietty nauttivat.PKivireki kirjoitti:ja tuohon suojatien kohtaan on vielä tehty tuollainen "pyörän mentävä luiska, ettei tarvitse hidastaa..
Re: Liikenne
No. Tehdään pyöräkorttikurssista pakollinen peruskoulun 8 luokan oppimäärään kuuluva kurssi ja reputtajat jääkööt luokalle niin case closed..vinouma kirjoitti:Joo, eli köyhän perheen lapsi ei saa ajaa fillarilla ollenkaan?
Re: Liikenne
Saavatpas ajaa, jos siihen pääsee pyörätieltä. Väistää toki täytyy!PKivireki kirjoitti:Saanko esitellä täysin älyvapaasti suunnitellun risteyksen Jyväskylässä, olkaa hyvät:
Kaupungin tapa, suorastaan.
Menin tänään aamusella hakemaan Mäkisen kalakaupasta järvikalaa, ja kääns pyöräilijä eteen suojatielle tuosta vasemmalta pyörätieltä hidastamatta yhtään. Onneksi on tultua mentyä tuosta ennenkin autolla, niin hidastin vauhdin n. 5 km/h:hen ennen suojatietä - jota pitkin pyöräilijät eivät saisi edes ajaa..ja tuohon suojatien kohtaan on vielä tehty tuollainen "pyörän mentävä luiska, ettei tarvitse hidastaa..
Vaarallista suunnittelua on!
Mutta mikä tuossa risteyksen suunnittelussa nyt on siis älyvapaata? Se ettei pyörätuolilla, rollaattorilla tai pyörällä tarvitse mennä kanttarin yli?
Onko tuolla muuten se pihakatu-projekti edennyt? Ihan mielenkiinnosta.
Viimeksi muokannut carrbon, 19.8.2018 klo 11.00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
^ Opponoin: jalkakäytävän jatkeena oleva suojatie on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Polkupyöräilijä ei saa pyöräillä suojatiellä ellei suojatie jatku pyörätien jatkeena (Tieliikennelaki, suojatien määritelmä), jolloin se ei enää ole suojatie, vaan se pyörätien jatke, joka on merkitty tiehen.
Tuossa Kauppakadun ja Kilpisenkadun risteyksessä yksikään suojateistä ei sisällä pyörätien jatketta.
Tuossa risteyksessä on älyvapaata se, että siinä ei ole mitään mihin pyörätie sujuvasti päättyy, vaan se leikkaa suoraan kulman takaa tuleviin jalkakäytävän jalankulkijoiden reitille -> pyöräilijät väistävät kulamn takaa tulevia suoraan autojen eteen tai kääntyvät Kauppakadulle vasemmalle suojatielle jalankulkijoiden sekaan tai niinkuin eilen autolla tulvan eteen.
Tuossa Kauppakadun ja Kilpisenkadun risteyksessä yksikään suojateistä ei sisällä pyörätien jatketta.
Tuossa risteyksessä on älyvapaata se, että siinä ei ole mitään mihin pyörätie sujuvasti päättyy, vaan se leikkaa suoraan kulman takaa tuleviin jalkakäytävän jalankulkijoiden reitille -> pyöräilijät väistävät kulamn takaa tulevia suoraan autojen eteen tai kääntyvät Kauppakadulle vasemmalle suojatielle jalankulkijoiden sekaan tai niinkuin eilen autolla tulvan eteen.
Viimeksi muokannut PKivireki, 19.8.2018 klo 11.09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikenne
Selventäneekö tämä asiaa mitenkään? Liikenneturvan sivu on vuodelta 2013, toivon mukaan se on pidetty ajan tasalla...
Järkevintä olisi merkitä omalla liikennemerkillään ne paikat, joissa pyöräilijä saa ylittää kadun ajamalla, ja etenkin ne paikat, joissa pyöräilijä on etuajo-oikeutettu, muutoin tätä keskustelua voidaan jatkaa loputtomiin. Liikennemerkit tulisi myös laittaa jokaiseen risteyksen ajosuuntaan, myös sinne pyörätien puolelle.
Pelkkä ajaratamaalaus ei riitä - asiaa kyllä selventäisi samanlainen pyörän kuva kuin joillakin pyöräteillä.
Pyörätien jatke ei ole suojatie
Järkevintä olisi merkitä omalla liikennemerkillään ne paikat, joissa pyöräilijä saa ylittää kadun ajamalla, ja etenkin ne paikat, joissa pyöräilijä on etuajo-oikeutettu, muutoin tätä keskustelua voidaan jatkaa loputtomiin. Liikennemerkit tulisi myös laittaa jokaiseen risteyksen ajosuuntaan, myös sinne pyörätien puolelle.
Pelkkä ajaratamaalaus ei riitä - asiaa kyllä selventäisi samanlainen pyörän kuva kuin joillakin pyöräteillä.
Pyörätien jatke ei ole suojatie
Pyörätien jatke on pyöräilijöille merkitty paikka tien ylittämistä varten. Pyörätien jatke ei kuitenkaan ole sama asia kuin suojatie. Näin pyöräilykauden kiihtyessä Liikenneturva muistuttaa pyörätien jatkeen väistämissäännöistä: pyöräilijän on pyörätieltä ajoradalle tullessaan väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa muuta liikennettä.
Varpulle puhelua tarvittaessa.6.5.2013
Pyöräilijä väistää pyörätien jatkeella
Pyörätieltä tuleva pyöräilijä saa ajaa tien yli pyörätien jatketta pitkin, mutta hänen on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa ajoradan muuta liikennettä. Autoilijan tai motoristin puolestaan on väistettävä, kun hänellä on liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus tai hän on kääntymässä pyörätien jatkeen yli.
”Tosin silloin kun pyöräilijä nousee satulasta ja taluttaa pyöräänsä, on hän jalankulkija ja tällöin ajoradalla liikkuvat väistävät suojatiellä kävelevää jalankulkijaa”, huomauttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Varpu Tavaststjerna.
Vaikka pyörätieltä ajoradalle tulevan pyöräilijän väistämisvelvollisuus on ollut voimassa jo vuodesta 1997, sääntötuntemuksessa on edelleen puutteita. Vuonna 2012 valmistuneessa tutkimuksessa vain noin 34 prosenttia vastaajista tiesi pyörätien ja ajoradan risteämiskohdan väistämisvelvoitteen oikein.
Pyöräilijä väistää pyörätien jatkeella ajoradan molemmista suunnista tulevaa muuta liikennettä. Kuvitus Liikenneturva / Jukka Fordell.
Pyörätien jatke ei ole suojatie
Kun kävelytie ja pyörätie kulkevat rinnakkain tai ne on yhdistetty, kävelijä käyttää tietä ylittäessään suojatietä ja pyöräilijä pyörätien jatketta. Jatkeen erilaiset merkitsemistavat voivat kuitenkin aiheuttaa sen tunnistamisessa sekaannusta
”Kun pyörätie jatkuu toisella puolella tien ylityskohtaa, voi perinteiset suojatien valkoviivat lukea pyörätien jatkeeksi ja ylittää ajorata satulassa pysyen”, Tavaststjerna tiivistää.
Suojatiemerkinnät selkiytyvät vuoden 2017 loppuun mennessä, jolloin kaikista ylityskohdista ja niiden tiemerkinnöistä tulee käydä selkeästi ilmi, milloin kyse on jalankulkijoille tarkoitetusta suojatiestä ja milloin pyörätien jatkeesta.
Kahdessa ensimmäisessä kuvassa on kaksi vaihtoehtoista tapaa merkitä selkeästi pyörätien jatke. Myös kolmannen kuvan perinteistä suojatien seepraraidoitusta näkee vielä. Kuvitus Liikenneturva / Jukka Fordell.
Lisätietoja
Yhteyspäällikkö Varpu Tavaststjerna, Liikenneturva, 020 7282 339
Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 57 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 aluetoimiston kautta.
En finnjävel
Re: Liikenne
Asia selvenee, kun jokainen autoilija lopettaa tarpeensa olla oikeassa ja tutkii omaa käytöstään liikenteessä, jos siihen kykenee. Jos joku fillaroija tekee odottamattomia temppuja, niin hommalle ei voi mitään. Odottamaton temppu ei ole liikennesääntöjen rikkominen, jos sen autoilija kykenee ennakoimaan nähdessään fillaristin ajoissa.
Viimeksi muokannut suppo69, 19.8.2018 klo 11.37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikenne
^ Eiköhän tuo kuitenkin päde myös pyöräilijöihin?
- - -
Kuka tässä väistää? Kuvat: Näitä autoilijat ja pyöräilijät taas hämmästelevät
- - -
Kuka tässä väistää? Kuvat: Näitä autoilijat ja pyöräilijät taas hämmästelevät
Julkaistu: 15.4.2016 12:35
Jokakeväinen ilmiö, eli polkupyöräilijöiden väistämissäännöt aiheuttavat jälleen päänvaivaa monelle. Kuka väistää ja ketä? Näin se oikeasti menee.
Pääsääntö on se, että pyörätieltä ajoradalle tullessaan polkupyöräilijä väistää.
Tähän on kuitenkin kaksi poikkeusta: Liikennemerkillä (kärkikolmio tai stop) osoitettu muu väistämisjärjestys ja se, että risteyksessä kääntyvä ajoneuvo väistää risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää.
Pääsäännön mukaan polkupyöräilijä ei saa käyttää suojatietä ajoradan ylittämiseen. Mikäli suojatie on pyörätien jatkeena tai suojatie on ajoratamerkinnöin merkitty pyörätien jatkeeksi, saa polkupyöräilijä ylittää ajoradan. Silloinkin polkupyöräilijän on aina väistettävä, lukuun ottamatta edellä mainittuja poikkeuksia.
Eli suojatiellä polkupyöräilijä ja jalankulkija ovat aivan eri asemassa. Muun liikenteen on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, mutta vastaavassa tilanteessa polkupyöräilijän on väistettävä muuta liikennettä.
Ja vielä kerran: Tässä yleisimmät hankalat tilanteet ja selitykset, kuinka niissä pitäisi toimia.
1. Kääntyvä väistää
Kääntyvä väistää aina. Kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävällä tiellä (pyörätien jatkeella) kulkevia.
2. Kolmion takaa tuleva väistää
Kärkikolmion takaa tuleva väistää kaikkia eli risteävää tietä pyörätien jatkeella ylittäviä pyöräilijöitä sekä vasemmalta tulevaa ajoneuvoa.
3. Pyöräilijä väistää
Pyöräilijä väistää, kun autoilijoilla ei ole liikennemerkeillä osoitettua väistämisvelvollisuutta. Pyörätien jatke on pyörällä kulkevalle merkitty paikka tien ylittämistä varten. Eli kuvan tilanteessa pyörätieltä ajoradalle tuleva saa ajaa tien yli, mutta hänen on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta suoraan ajavaa ajoradan muuta liikennettä.
En finnjävel
Re: Liikenne
Hurjat promillelukemat puhaltanut pyöräilijä ajoi jalankulkijan tajuttomaksi Oulussa
Fatbike-pyöräilijä jyräsi Helsingin kulttuurijohtaja Tommi Laition katuun pormestarin virka-asunnon edessä – Pyöräili jalkakäytävällä, pakeni paikaltaPäihtynyt pyöräilijä törmäsi Oulussa jalankulkijaan, joka menetti tajuntansa lyötyään päänsä asfalttiin
Laitio puhui puhelimeen jalkakäytävällä, kun takaapäin tullut fatbike-pyörällä liikkunut pyöräilijä törmäsi suurella vauhdilla häneen. Laitio kaatui törmäyksen voimasta maahan.
Pyöräilijä jatkoi matkaansa kuin mitään ei olisi tapahtunut.
”Pyöräilijä huusi, että olisin kävellyt hänen eteensä ja jatkoi matkaa Katajanokan suuntaan. Olin selvästi jalkakäytävällä, mistä todistivat lukuisat silminnäkijät. Kyseisessä kohdassa ei kulje pyörätietä”
Viimeksi muokannut arisel, 19.8.2018 klo 11.51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En finnjävel
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Tuo on varmaan jalo ajatus itse kullekin yksittäiselle autoa ajavalle, mutta olet siis sitä mieltä, että kaupunkikeskustojen ongelmat on sillä selvä, että hyväksytään fillaroijien tekevän odottamattomia temppuja..suppo69 kirjoitti:Asia selvenee, kun jokainen autoilija lopettaa tarpeensa olla oikeassa ja tutkii omaa käytöstään liikenteessä, jos siihen kykenee. Jos joku fillaroija tekee odottamattomia temppuja, niin hommalle ei voi mitään.
Jepjep. Jyväskylässä on pieni keskusta ja paljon opiskelijoita, jotka liikkuvat pyörillä varsinkin kesäaikaan - pyöriä on niin paljon, että ongelmat korostuvat. Lisäksi keskustan liikennejärjestelyt ilman katutöitäkin tekevät kaikenlaisesta liikkumisesta hankalaa. Tähän yhtälöön kun vielä lisätään se, että osa pyörailijöistä tekee näitä odottamattomia temppuja - kuten esimerkiksi ajaa jalkakäytävällä, ajaa kiellettyyn ajosuuntaan, ajaa oikealta ilman kolmiota tulevan eteen hidastamatta, kääntyy ilman suuntamerkkiä tms. - niin koko liikenne muuttuu kaoottiseksi ja stressaavaksi - ja vaaralliseksi.
Silloin sinun odottamaton temppuilusi voi aiheuttaa hengenlähdön jollekin. Silloin hommalle ei todellakaan enää voi mitään. Tuossa nainen temppuili odottamattomasti ajamalla yksisuuntaista tietä väärään suuntaan:
https://yle.fi/uutiset/3-5631369
Re: Liikenne
Mulla on tapana kertoa mitä tarkoitan, enkä viitti itsekeksityille tulkinnoille korvaani lotkauttaa. Jokainen tekee liikenteessä valintansa itse ja katson isomman oikeutta käyttävien olevan pääasiallissia vastuunkantajia, olkoon se miten "jaloa" tahansa. Kolaroidessa voin lähteä hyvillä mielin pois tilanteesta pelkästä harrastamastani "jaloudesta".
Re: Liikenne
Tahallisesti tyhmä vai muuten vaan edelleen? Jalankulkijalla ei ole äpsölyyt mitään tekemistä keskustelussa autojen vs. p yöräilijöiden keskinäisyyksissä. Ja tiedäkkö mitä - olet todella ennalta-arvattava. Ja siksi tiedän, mitä seuraavaksi aiot kirjoittaa myös.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Lähdenkin tästä n. 60 km sunnuntai-ajelulle Laukaaseen ja takas; puolet maantietä ja puolet hiekkistä; Jyväskylän keskustan kierrän kaukaa.
Myös varsinainen Laukaantie jää väliin; sillä on ikävä n. 5 kilsan osuus, jossa joutuu ajamaan kapeaa piennarta ja autot menee metsin päästä 80 km/h. Maisematkin on ikävänsorttiset niin koukkaan Vihtavuoresta sivuun..
Siis polkupyörällä menen. On uusi pyörä mulla. Ostin itselleni 15 -vuotisyrittäjyyspalkinnoksi brittiläisen Sonder Camino -polkupyörän, levytjarrut ja hiilikuituhaarukka - ihqu!
Myös varsinainen Laukaantie jää väliin; sillä on ikävä n. 5 kilsan osuus, jossa joutuu ajamaan kapeaa piennarta ja autot menee metsin päästä 80 km/h. Maisematkin on ikävänsorttiset niin koukkaan Vihtavuoresta sivuun..
Siis polkupyörällä menen. On uusi pyörä mulla. Ostin itselleni 15 -vuotisyrittäjyyspalkinnoksi brittiläisen Sonder Camino -polkupyörän, levytjarrut ja hiilikuituhaarukka - ihqu!
Re: Liikenne
Opponoi vaan, korkein oikeus on (edelleen, kuten jo aiemmassa viestissäni sanoin) kanssasi eri mieltä.PKivireki kirjoitti:^ Opponoin: jalkakäytävän jatkeena oleva suojatie on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Polkupyöräilijä ei saa pyöräillä suojatiellä ellei suojatie jatku pyörätien jatkeena (Tieliikennelaki, suojatien määritelmä), jolloin se ei enää ole suojatie, vaan se pyörätien jatke, joka on merkitty tiehen.
Tuossa Kauppakadun ja Kilpisenkadun risteyksessä yksikään suojateistä ei sisällä pyörätien jatketta..
Mutta edelleen - pyöräilijän olisi tietenkin kuulunut väistää.B on ajanut polkupyörällä asianmukaisella määräysmerkillä (merkki 423) osoitetulta yhdistetyltä pyörätieltä ja jalkakäytävältä suojatielle ylittääkseen Viherlaaksontien ja kääntyäkseen ajamaan sitä pitkin vasemmalle.
B:n käyttämä valkoisella ajoradan suuntaisella juovituksella merkitty suojatie on edellä olevan mukaisesti ollut joko pelkkä suojatie tai yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän jatke.
Tieliikennelaissa tai -asetuksessa ei ole säännöstä määräysmerkin vaikutusalueen ulottuvuudesta. B:n tulosuunnasta katsoen merkin 423 vaikutusalue on päättynyt viimeistään Viherlaaksontien toisella puolella olevaan jalkakäytävää osoittavaan merkkiin (merkki 421).
Korkein oikeus toteaa, että B:n tulosuunnasta tarkasteltuna suojatien luonne on ollut epäselvä. Näin ollen B on voinut lähteä siitä, että hän on tieliikenneasetuksen 37 §:n 3 momentin mukaisesti ollut oikeutettu käyttämään suojatietä Viherlaaksontien ylittämiseen.
Viimeksi muokannut carrbon, 19.8.2018 klo 18.07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikenne
Nykyään tuo kohta taitaa olla tosin pihakatua*, jolloin ajoneuvot väistävät toisiaan normaalien väistämisvelvollisuussääntöjen mukaisesti.PKivireki kirjoitti:Tuossa risteyksessä on älyvapaata se, että siinä ei ole mitään mihin pyörätie sujuvasti päättyy, vaan se leikkaa suoraan kulman takaa tuleviin jalkakäytävän jalankulkijoiden reitille -> pyöräilijät väistävät kulamn takaa tulevia suoraan autojen eteen tai kääntyvät Kauppakadulle vasemmalle suojatielle jalankulkijoiden sekaan tai niinkuin eilen autolla tulvan eteen.
*: tämä siis internetin perusteella 270 kilometrin päästä sanottuna
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Jahas, vaikka Eduskunta edellytti, että muutos uuteen päästömittausjärjestelmään on veroneutraali, eli että autoverotus ei kokonaisuuten kiristy, niin kappas vaan; autoverotus kiristyy 1.9. alkaen käytännössä koko autokannassa, pl. ihan siellä kanakoppi-hybrideissä ei. Tämä on tätä suomalaista kannustavaa verotuksella ohjaamista; vähäpäästöisten hybridien tai kaasuautojen autoveroa tai hintaa ei suinkaan voida laskea, mutta muiden uusien verotusta voidaan sentään toki kiristää.
Laiskottaa niin, että joku innokas voisi kaivaa paljonko Suomen liikenteen tuottamat päästöt pitää tästä päivästä vuoteen 2030 laskea, jotta Kioton sopimuksen sitoumukset liikenteen päästöistä saavutetaan.
Luin joskus jokunen (eli varmaan 5 v.) vuosi sitten, että päästöjen pitäisi n. puolittua, mitä ei yksinkertaisesti nykyisellä autojen uudistumisvauhdilla tapahdu - vähän epäilen, että Suomella alkaa olla vitsit vähissä, mikäli tämä idioottien valtakunta aikoo 11,5 vuoden aikana tipauttaa liikenteen tuottamia päästöjä Kioton sopimuksen edellyttämiin arvoihin.
Laiskottaa niin, että joku innokas voisi kaivaa paljonko Suomen liikenteen tuottamat päästöt pitää tästä päivästä vuoteen 2030 laskea, jotta Kioton sopimuksen sitoumukset liikenteen päästöistä saavutetaan.
Luin joskus jokunen (eli varmaan 5 v.) vuosi sitten, että päästöjen pitäisi n. puolittua, mitä ei yksinkertaisesti nykyisellä autojen uudistumisvauhdilla tapahdu - vähän epäilen, että Suomella alkaa olla vitsit vähissä, mikäli tämä idioottien valtakunta aikoo 11,5 vuoden aikana tipauttaa liikenteen tuottamia päästöjä Kioton sopimuksen edellyttämiin arvoihin.
Viimeksi muokannut PKivireki, 25.8.2018 klo 18.36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikenne
^^ Autokanta ei uusiudu, koska verottaja tekee niistä verotuksella sellaisia kultakimpaleita, ettei ole mitään järkeä ostaa uutta, ennenkuin vanha on jo niin loppuunkulut tilkenippu ettei sitä enää voi enempää parsia. Sittenkin ostetaan vähän tuoreempi käytetty. Eläessäni olen ostanut kolme uutta autoa ja joka kerta on vintuttanut miljoonaa, kun on miettinyt paljonko veroa siitä auton hinnasta on. Jos sitä verokertymää edes käytettäisiin tieliikenteen hyväksi, muttakun ei. Tuntuu että näille välimeren pursiseuralaisille, Sipilän kunniavieraille sitä rahaa kyllä riittää,
Viimeksi muokannut hatey, 25.8.2018 klo 19.04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit