Niin siis ko. autoilijahan on syyllistynyt vähintäänkin pakoon liikenneonnettomuuspaikalta, mahdollisesti myös kuolemantuottamukseen, vaikkei väistämisvelvollinen olisi ollutkaan (ainakin jos ennakointivelvoite oli tuolloin jo voimassa).tiburon kirjoitti: ↑13.8.2021 klo 9.35 Myös moni autoilija näyttää olettavan samoin. Sitä olen miettinyt, että tämänkö vuoksi (siis, että luulee olevansa syyllinen) tämän tapauksen autoilija ei ilmoittaudu. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/na ... #gs.8u2k8q
Liikenne
Sana on (melkein) vapaa.
Re: Liikenne
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
^Fiksu autoilija väistää aina - näin ei tule vahingossa tappaneeksi ketään.Umbo kirjoitti: ↑13.8.2021 klo 11.00 Oman lisämausteensa väistämisvelvollisuuksiin tuovat potkulaudat. Sähköpotkulauta rinnastetaan juridisesti polkupyörään ja sitä koskevat siis samat väistämissäännöt kuin polkupyöriä, esim. autoilija on väistämisvelvollinen vain em. 3 tapauksessa. Tavallinen lihasvoimalla liikuteltava potkulauta taas rinnastetaan jalankulkijaan, jolle onkin esim. suojatiellä annettava esteetön kulku. Suojatietä lähestyessään autoilija ei periaatteessa mitenkään voi tietää, onko suojatietä lähestyvä potkulautailija liikkeellä sähköllä vai potkulla; ilman autoilijan kärkikolmiota väistämisvelvollisuudet ovat täysin päinvastaiset. Moni autoilija käytännössä antaa tietä, mikä on periaattessa ihan fiksua, mutta voi pidemmällä aikavälillä hämärtää todellisia väistämissääntöjä, minkä lisäksi moniajorataisella tiellä tuottaa vaaratilanteita, jos toisella ajoradalla oleva ei ajoissa huomaa toisella olevan autoilijan pysäyttävän suojatien eteen tietä antaakseen, koska on kauempaa päätellyt, että väistämisvelvollisuutta ei ole.
Tosin tämäkään ei aina auta; viime syksynä meinasin mainitsemallani Jyväskylän Voionmaankadulla teilata erään pyöräilijätyttösen, joka syöksähti suoraan kulman takaa suojatielle, luurit korvilla ja katse kännykässä. Tuskin edes huomasi äkkijarruttavaa autoa, joka melkein hipaisi..
Tosa:
https://www.google.fi/maps/@62.240358,2 ... 312!8i6656
Annetaankohan kouluissa muuten enää lainkaan liikennekasvatusta? Epäilen, taitaa olla miekkarikasvatusta ym. tärkeämpää..
Black cats matter!
Re: Liikenne
Kaikkien lasten pitäsi saada koulussa katsoa ja kuunnella opettavaista "Lasten liikennelaulua"!
Lasten liikennelaulu
Lasten liikennelaulu
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Re: Liikenne
^Sillon kun olin tampio, niin käytiin liikennepuistossa opettelemassa liikennesääntöjä ja siellä oli poliisimies meitä natiaisia opettamassa. Ehkä semmonen ei ole enää muotia?
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Alamäki, jonka alapäässä mahdollisuus kääntyä oikealle. Kummalla on etuajo-oikeus; autoilijalla, joka hiljentää kääntyäkseen oikealle, vai takaa hidastamatta "tien reunaa omaa kaistaa" tulevalla ja suoraan jatkavalla pyöräilijällä?
Vastaava ongelma on ainakin meillä täälläpäin myös joissain liikennevaloissa, joissa oikealle kääntyvä ja valoista liikkeelle lähtevä autoilija joutuukin äkkiä varomaan myös oikealta puolelta ohittamaan pyrkivää ja suoraan jatkavaa pyöräilijää..esim tuossa risteyksessä (jossa nykyään saa kääntyä oikealle) näin tapahtuu joka ikinen kerta:
https://goo.gl/maps/VdaiK6kiS1LBK3dV8
Vastaava ongelma on ainakin meillä täälläpäin myös joissain liikennevaloissa, joissa oikealle kääntyvä ja valoista liikkeelle lähtevä autoilija joutuukin äkkiä varomaan myös oikealta puolelta ohittamaan pyrkivää ja suoraan jatkavaa pyöräilijää..esim tuossa risteyksessä (jossa nykyään saa kääntyä oikealle) näin tapahtuu joka ikinen kerta:
https://goo.gl/maps/VdaiK6kiS1LBK3dV8
Black cats matter!
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 21.3.2010 klo 11.11
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Pertti_Makitalo »
Jos pyöräilijä ajoradalla niin takaa tuleva väistää. Ei kääntyvää ajoneuvoa saa ohittaa oikealta millään ajoneuvolla.
Linkitettyyn kuvaan en ota kantaa kun siinä kääntyminen oikealle kielletty. Jos tullaan 'vastaan' niin tiehen merkitty pyörätie jolloin auto väistää kääntyessään kulkusuuntaansa nähden oikealle.
Linkitettyyn kuvaan en ota kantaa kun siinä kääntyminen oikealle kielletty. Jos tullaan 'vastaan' niin tiehen merkitty pyörätie jolloin auto väistää kääntyessään kulkusuuntaansa nähden oikealle.
Re: Liikenne
Pyöräilijä on syyllinen, vaikkei se ehkä lohdutakaan siinä vaiheessa, kun on siellä auton alla. Ajoradalla pyöräilijällä ei ole mitään etuoikeuksia autoilijaan nähden. Oikealta ei saa ohittaa eikä kaistojen välissä ajaa, vaikka sitä motoristitkin harrastavat jne. Itse asiassa ainakin edellisen tieliikennelain mukaan pyöräilijä ei itse asiassa saanut ajaa autotiellä, jos vieressä oli pyörätie. En nyt muista enkä jaksa tarkistaa, säilyikö tuo nykyisessä laissa.
(Tulee huomata, että oikealta saa kuitenkin ajaa ohi, joka on siis eri asia kuin ohitus, esim. vasemmalle kääntymään ryhmittyneen ohi tai moniajoraraisella tiellä sallittua nopeutta ylittämättä.)
(Tulee huomata, että oikealta saa kuitenkin ajaa ohi, joka on siis eri asia kuin ohitus, esim. vasemmalle kääntymään ryhmittyneen ohi tai moniajoraraisella tiellä sallittua nopeutta ylittämättä.)
Re: Liikenne
Autokoulussa jo 80-luvulla mulle tuli suurinpiirtein tuollainen tilanne eteen. Olin kuorma-autolla risteyksessä juuri aloittamassa oikealle kääntymistä, kun oikealta ohi singahti fillari. Onneksi näin sen peilistä ja kerkesin jarruttamaan.
Opettajan seuraavat sanat painoin tiukasti mieleeni: ”Jos et haua että fillareita tulee oikealta ohi, niin aja auto niin lähelle oikeaa reunaa, ettei ne mahdu sieltä tulemaan.”
Eivätpähän ole singahtaneet oikealta ohi sen jälkeen.
Opettajan seuraavat sanat painoin tiukasti mieleeni: ”Jos et haua että fillareita tulee oikealta ohi, niin aja auto niin lähelle oikeaa reunaa, ettei ne mahdu sieltä tulemaan.”
Eivätpähän ole singahtaneet oikealta ohi sen jälkeen.
MBP 14" (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad Pro 11” (2020) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 14 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Juupa-juu. Ensin Jyväskylä häätää "kehävihreä"-kiimassaan autot ja autoilijat hus pois keskustaa pilaamasta lopettamalla parkkipaikat, muuttamalla autokaistoja/parkkipaikkoja pyöräbaanoiksi ja nostamalla pysäköinnin hintaa.. ja nyt vuosi-pari myöhemmin autoilijoita houkutellaan takaisin kuihtuvaan Jyväs-Keskustaan ilmaisella pysäköinnillä parkkihalleihin lauantaisin.
https://www.ksml.fi/paikalliset/4353895
Niin että sittenkin tervetuloa autolla keskustaan, yhtenä päivänä viikossa.
Taas saa hallintoalamainen ihmetellä, että onkohan se hyvä hallintotapa ihan unohdettu.
https://www.ksml.fi/paikalliset/4353895
Niin että sittenkin tervetuloa autolla keskustaan, yhtenä päivänä viikossa.
Taas saa hallintoalamainen ihmetellä, että onkohan se hyvä hallintotapa ihan unohdettu.
Black cats matter!
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Eikös tämä eräs Jyväskylän yliopiston kauppatieteiden kunniatohtori aloittanut tämän soudun ja huopoon kävelykadun ja kävelykeskustan hankkeilla?Hämärä mielikuva, että niissäkin otettiin aika monta askelta eteenpäin ja sitten muutama taakse - käveäiljän näkökulmasta. Autoilijan kannalta tietenkin toisinpäin.
Re: Liikenne
Keskustat ”kuihtuvat” tai muuttuvat kaikkialla Suomessa. Autoilun ”vaikeuttamisella” lienee oikeasti hyvin vähän tekemistä asian kanssa. Kauppalehdessä on ollut aiheesta useita juttuja, eikä ”kuihtuminen” rajoitu usein esimerkkinä käytettyyn Helsinkiin, jossa ei kuulemma enää voi ajaa autolla lainkaan vihreiden takia.
Oulussa rakennettiin hieno lähes tuhannen auton parkki suoraan keskustan alle ja autoilu ostoksille keskustaan ei ole ollut koskaan helpompaa. Maan päällä ei tarvitse montaa askelta ottaa, jos yhtään. Tyhjää liiketilaa on silti runsaasti, ehkä enemmän kuin koskaan. Outo juttu.
Verkkokauppa ja keskustojen ulkopuolelle kaavoitetut jättimarketit ovat todellinen syy keskustojen kuihtumiseen. Netistä saa kaiken erikoisliikkeiden tavaran halvemmalla suoraan kotiin ja lisäksi valikoimat ovat valtavat. Ei sellaisen kanssa voi pieni kivijalka kilpailla.
Mutta jättimarketit tietysti kuuluvatkin keskustojen ulkopuolelle hyvien liikenneyhteyksien varrelle. Eihän sellaisia liikennejärjestelyjä voi tehdä, että vähänkään isomman kaupungin ydinkeskusta olisi KKK-Supermarketille ja Gigantille oikea paikka, jos kaupungissa on vielä tarkoitus jonkun asuakin. Kaiken lisäksi parkkipaikka pitäisi löytyä kellon ympäri kaikille halukkaille suoraan kaupan edestä. Ilmaiseksi, tietysti.
Kauppalehti kertoi hiljattain siitäkin kuinka Saksassa haaveillaan verkkokauppaverosta - koska kaupunkien keskustat kuihtuvat verkkokaupan takia.
Trendi monin paikoin Euroopassa on muuten se, että autoja ollaan häätämässä pois ahtaita ydinkeskustoja pilaamasta. Esimerkiksi Pariisissa autot tekevät tilaa pyöräilijöille. Joukkoliikennehän siellä lieneekin hyvällä mallilla.
https://www.forbes.com/sites/carltonrei ... -new-plan/
Re: Liikenne
Vakava onnettomuus Konginkankaalla.
Onnettomuus tapahtui Nelostiellä sunnuntaina noin kello 12.40. Osallisina olivat rekka ja kolme henkilöautoa.
Onnettomuus tapahtui Nelostiellä sunnuntaina noin kello 12.40. Osallisina olivat rekka ja kolme henkilöautoa.
Last edited by KB7s on 27 Mar 2014, 8:65, edited 1 time in total.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Ajan usein autolla tuosta Konginkankaan mäestä. Se on harvinaisen ikävä talvisaikaan, liukkaalla suorastaan paskamainen, tulee sitten Äänekosken tai Viitasaaren suunnasta tahansa.
Tiessä on tuossa kohtaa voimakas kallistus sisäänpäin, kun siinä mennään ikään kuin kahta suuntaa mäkeä ylöspäin. Jos ei tuota kohtaa osaa varoa, niin se tuottaa helposti ylimääräisiä sydämentykytyksiä.
Olin paikalla tuolla v. 2004 turmayönä, silloin oli vielä satanut alijäähtynyttä vettä ja tienpinta oli kuin luistinrata. Oma arvioni kauhistuttavan onnettomuuden syystä tuolloin oli juuri tuo mäen päällä oleva mutka ja sen kallistus, epäilen täysperävaunullisen rekan kuskin jarruttaneen juuri väärässä kohtaa mutkassa, jolloin perävaunu on lähtenyt kallistuksen mukana valumaan sivulle ja alamäkeen hallitsemattomasti.
Nyt tämä uudempi turma sattui tuolla ylämäessä, kun ohittamassa ollut auto lähti heittelehtimään lumen peittämällä ohituskaistalla.
Tiessä on tuossa kohtaa voimakas kallistus sisäänpäin, kun siinä mennään ikään kuin kahta suuntaa mäkeä ylöspäin. Jos ei tuota kohtaa osaa varoa, niin se tuottaa helposti ylimääräisiä sydämentykytyksiä.
Olin paikalla tuolla v. 2004 turmayönä, silloin oli vielä satanut alijäähtynyttä vettä ja tienpinta oli kuin luistinrata. Oma arvioni kauhistuttavan onnettomuuden syystä tuolloin oli juuri tuo mäen päällä oleva mutka ja sen kallistus, epäilen täysperävaunullisen rekan kuskin jarruttaneen juuri väärässä kohtaa mutkassa, jolloin perävaunu on lähtenyt kallistuksen mukana valumaan sivulle ja alamäkeen hallitsemattomasti.
Nyt tämä uudempi turma sattui tuolla ylämäessä, kun ohittamassa ollut auto lähti heittelehtimään lumen peittämällä ohituskaistalla.
Black cats matter!
Re: Liikenne
Selitäs nyt tyhmällekin. Elikkäs "voimakas kallistus sisällepäin" ja "kahta suuntaa ylöspäin"?
Onko tiessä siis kuvanottosuunnasta katsoen kallistus oikealle päin tuolla mäen päällä olevassa mutkassa? Eli jos sivuttaiskitkaa ei olisi, mäkeä ylöspäin pyrkivä auto valuisi oikealle ojaan?
EDIT: Ja 2004 onnettomuudessa rekka oli tulossa vastakkaiseen suuntaan, eli alamäkeen. Ja perävaunu oli nimenomaan luisunut kallistuksen suuntaan, eli vastaantulijoiden kaistalle?
Onko tiessä siis kuvanottosuunnasta katsoen kallistus oikealle päin tuolla mäen päällä olevassa mutkassa? Eli jos sivuttaiskitkaa ei olisi, mäkeä ylöspäin pyrkivä auto valuisi oikealle ojaan?
EDIT: Ja 2004 onnettomuudessa rekka oli tulossa vastakkaiseen suuntaan, eli alamäkeen. Ja perävaunu oli nimenomaan luisunut kallistuksen suuntaan, eli vastaantulijoiden kaistalle?
Viimeksi muokannut Don MC, 10.1.2022 klo 12.54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MBP 14" (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad Pro 11” (2020) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 14 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Re: Liikenne
Minulla meni kaksi tuttavaa silloin vuonna 2004. Tuo mediassa nyt tehty taivastelu siitä miksi keskikaidetta ei ole suositusten mukaan rakennettu on aiheellinen, mutta samalla myös vähän kohtuuton. Ei Suomessa monellakaan tavallisella tiellä kaidetta ole vaan ne kaiteellisen tien osuudet ovat lähinnä moottoriteitä tai niiden kaltaisia. Ruotsissa kaiteellisuus on tavallista ja kyllähän sitä saisi Suomessakin vakavasti pohtia.
Toisaalta ne vaijerikaiteet ovat varmaan Ruotsissakin aika vaarallisia esimerkiksi kaatuileville motoristeille.
Eli kaide varmasti olisi hyvä, mutta se on suomalaisella tiellä niin poikkeava rakenne, että ymmärrän miksi niitä ei kauheasti ole ilmaantunut. Niiden tekeminenkään ei ole tienpitäjälle rutiinia, joten tarvitaan aika monta palaveria, ennen kuin sellainen johonkin paikkaan päätetään tehdä.
Toisaalta ne vaijerikaiteet ovat varmaan Ruotsissakin aika vaarallisia esimerkiksi kaatuileville motoristeille.
Eli kaide varmasti olisi hyvä, mutta se on suomalaisella tiellä niin poikkeava rakenne, että ymmärrän miksi niitä ei kauheasti ole ilmaantunut. Niiden tekeminenkään ei ole tienpitäjälle rutiinia, joten tarvitaan aika monta palaveria, ennen kuin sellainen johonkin paikkaan päätetään tehdä.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Juuri näin. Tuossa Hesarin kuvassa näkyy tien profiili:Don MC kirjoitti: ↑10.1.2022 klo 12.52 Selitäs nyt tyhmällekin. Elikkäs "voimakas kallistus sisällepäin" ja "kahta suuntaa ylöspäin"?
Onko tiessä siis kuvanottosuunnasta katsoen kallistus oikealle päin tuolla mäen päällä olevassa mutkassa?
..
EDIT: Ja 2004 onnettomuudessa rekka oli tulossa vastakkaiseen suuntaan, eli alamäkeen. Ja perävaunu oli nimenomaan luisunut kallistuksen suuntaan, eli vastaantulijoiden kaistalle?
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008528410.htm
..kun rekan kuljettaja jarrutti tuolla ylhäällä mäen päällä mutkassa, lähti perävaunu rinnalle alamäkeen.
Black cats matter!
Re: Liikenne
Ehkä tarkoitetaan kahta kaistaa ylöspäin?
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Re: Liikenne
Mjaa mutta tuo PKivireen viesti jossa HS:n kuva, siinähän näyttää jotta se rekka olisi ikään kuin montussa, eli ajoipa siitä kohtaa kumpaan suuntaan vaan, niin on ylämäki. Voi toki olla ns. optinen harha.
Re: Liikenne
Ymmärsin sen niin, että siinä on sekä pitkittäis- että sivuttaiskallistusta tiessä. Eli ylämäki ja samalla kallistuu sivulle (kuvanottosuunnasta oikealle).
Mutta joo. Mielenkiintoinen ilmaisu.
Mutta joo. Mielenkiintoinen ilmaisu.
MBP 14" (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad Pro 11” (2020) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 14 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
- maccivaari
- Viestit: 3100
- Liittynyt: 14.1.2012 klo 11.47
- Paikkakunta: ylivieska
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja maccivaari »
2004 onnettomuuden tiimoilta oli puhetta myös rekan nopeudenrajoittimen osuudesta kauheaan onnettomuuteen, Eli syy oli EU:n.
IMac 21,5 " Late 2017 OSX 10.14.3 4GT
SONY Cyber-shot DSC-HX1
LUMIX DMC LX3
SONY Cyber-shot DSC-HX1
LUMIX DMC LX3
Re: Liikenne
Onhan sillä rajoittimella ilman muuta osuutta. Jos olet tullut rajoitinta vasten ja kärry alkaa työntää alamäessä ei kiihdyttämällä pääse karkuun, kun rajoitin pistää vastaan. Mikä sitten olisi kiertotie - hätänappi, jolla rajoittimen saa ohitettua tai sitten vain se, että etukäteen muistaisi jokaikiseen vastaavaan paikkaan tulla niin hiljaa, että kiihdytysvaraa on? Epärealistista ajatella, ettei kuljettajille koskaan virheitä tulisi - meille kaikille tulee.
Minulla on kokemus ruotsalaiselta moottoritieltä "eurooppalaisesta" sirkuskiertueesta, joka veti asuntovaunua rajoittamattomalla kuormurilla noin 130kmh minusta ohi. Asuntovaunu heittelehti noin metrin sivusuunnassa koko ajan ilmeisestikkin aisanosteen ja järkyttävän vauhdin takia. Jätin suosiolla väliä kilometrin siihen porukaan, eli ei se rajoittimien poistokaan mikään ratkaisu ole. Siitä seuraa varmasti lisää kolareita ja joku varmasti käyttäisi sitäkin väärin.
Minulla on kokemus ruotsalaiselta moottoritieltä "eurooppalaisesta" sirkuskiertueesta, joka veti asuntovaunua rajoittamattomalla kuormurilla noin 130kmh minusta ohi. Asuntovaunu heittelehti noin metrin sivusuunnassa koko ajan ilmeisestikkin aisanosteen ja järkyttävän vauhdin takia. Jätin suosiolla väliä kilometrin siihen porukaan, eli ei se rajoittimien poistokaan mikään ratkaisu ole. Siitä seuraa varmasti lisää kolareita ja joku varmasti käyttäisi sitäkin väärin.
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit