Liikenne
Sana on (melkein) vapaa.
Re: Liikenne
Niin kauan kuin akut ovat tuollaista surkeaa ongelmajäteteknologiaa, ja s-autolla lapin matka kestää 4 viikkoa, kun päivän mittaisia lataustaukoja täytyy pitää 150 km välein, niin sähköauto on pelkkää potaskaa.
Polttomoottori on hyvä.
Polttomoottori on hyvä.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Liikenne
Sähköautoon saa parin vuoden sisään nelisensataa kilometriä rangea puolen tunnin lataamisella (esim. Mersun EQC jo 300 km alle 40 min), niin en kyllä näe mitään ongelmaa lähteä sellaisella Lappiinkaan, kunhan saadaan pikalatausverkostoa tiheämmäksi.Jesukka kirjoitti:Lapin reissut tehdään vastaisuudessakin ihan polttomoottorilla.
MBP 14" | Studio 5K | iPhone 15 Pro | iPad Air | AirPods Pro | Watch S6 | TV 4K
Re: Liikenne
Edelleen ihan pelleilyä nämä sähköautot, etenkin tuo Mersun uusin on osoitus siitä (koko, paino). Vetyautot vievät pelin ellei poliitikot pistä kapuloita rattaisiin? Diesel on meillä edelleen paras ja ekologisin ratkaisu.
Re: Liikenne
Onat arkiajoni hoituisivat sähköautolla kepeästi, kun pyörin muutaman kilometrin säteellä, ja jonkun tuoreehkon Nissan Leafin kanssa ilmeisesti pystyisin ajamaan suurimman osan muistakin liikkumisista. Lapin reissu vaatisi "tankkausten" huolellista suunnittelua, mutta eipä niitä kovin usein tule tehtyä. Lukemani perusteella saattaisivat päivittäiset lataamiset hoitua omasta seinästä, samasta vikavirtasuojatusta pistokkeesta, josta nyt otan moottorin ja sisätilan lämmityssähkön. "Polttoaineen" kustannus putoaisi reippaasti.
En finnjävel
Re: Liikenne
Huvittavaa näissä sähköautokeskusteluissa on että aina ollaan menossa lappiin kun sähköautoista puhutaan, työpaikan kahvipöydässäkin aina kaikki on menossa lappiin kun sähköauto tulee keskusteluun, tyypeillä jotka poistuu kerran viidessä vuodessa kehä kolmosen ulkopuolelle.
Itse pääsisin 95% ajoistani sähköautolla ilman oman rahan käyttöä "tankkaamiseen" ja sähköauto olisi mainio laite perheen kakkos autoksi mutta esteenä on hinta, halvin käytetty sähköauto jolla saisi lapset päiväkotiin vietyä maksaa n. 12000 euroa kun saman ikäinen bensa auto maksaa 3000-4000 euroa, ei tarvitse duunarin kauaa miettiä että kumman ostaa.
Itse pääsisin 95% ajoistani sähköautolla ilman oman rahan käyttöä "tankkaamiseen" ja sähköauto olisi mainio laite perheen kakkos autoksi mutta esteenä on hinta, halvin käytetty sähköauto jolla saisi lapset päiväkotiin vietyä maksaa n. 12000 euroa kun saman ikäinen bensa auto maksaa 3000-4000 euroa, ei tarvitse duunarin kauaa miettiä että kumman ostaa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Sinipuna pistäisi valtion väylärahat all-in Turku-Tampere-Helsinki kasvukolmioon - näin ainakin Tampereella uskotaan ja hierotaan jo käsiä yhteen tulevan sinipunahallituksen toivossa:
https://www.aamulehti.fi/uutiset/kommen ... -201193387
https://www.aamulehti.fi/uutiset/kommen ... -201193387
Huoh, taas oikein kunnon populismia koko rahan edestä. Suomen viennille elintärkeät metsä-, konepaja-, kaivos- ja metalliteollisuus käyttävät näitä, Lauri Nurmen sanoin, pikkukaupunkin ohitusteitä liiketoiminnassaan. Ja mitä täällä Keski-Suomessa katselee, niin aikamoinen ralli tuolla paikka paikoin loppuun ajetulla Nelostiellä ja sen liitännäisillä käy. Kävin taannoin kuvaamassa korjausvelkaa ja tältä se näyttää ihan käytännössä:Tunnin juna vai ohituskaistoja sinne tänne valtateille nimekkäiden maakuntapoliitikkojen kotikuntiin?
Jos tamperelaisilta, helsinkiläisiltä ja turkulaisilta kysytään, enemmistö heistä asettaa investoinnit raideliikenteeseen etusijalle.
Re: Liikenne
Tähän tilanteeseenhan on päästy Kokoomuksen toimittua kymmeniä vuosia valtionhoitajapuolueena. Wannabeet hehkuttavat "säästöjä" ja leikkauksia ja kiroavat samaan aikaan huonoja teitä, yrittäjän elämää haittaavaa byrokratiaa ja verotusta - tajuamatta lainkaan asioiden yhteyttä toisiinsa.
En finnjävel
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Suhtaudun erittäin myönteisesti sähköautoihin, mutta miten nämä innovaattoreiden latausverkkovisiot tuntuvat ihan täydeltä hörhöilyltä, Kauppalehdessä Aalto-yliopisto hehkuttaa:
Näitten janttereitten logiikka: koska sähköautoja voi ladata epävarmasti ja hitaasti esimerkiksi lämpötolpista, niitä pitää ladata epävarmasti ja hitaasti.
Vapaa parkkipaikka, jossa voit myös ladata autoasi. Polttomoottorikäyttöisestä autosta puhuttaessa sellaista kutsutaan huolto- tai polttoaineasemaksiYhdessä Helsingin kaupungin innovaatioyksikön Forum Viriumin kanssa Aalto-yliopisto on kehittänyt sähköautojen älykkään parkki- ja latauspalvelun, joka kasaa kartalle kaikki saatavilla olevat latauspisteet ja ohjaa autoilijan vapaan paikan luokse.
”Kuvittele, että olet liikenteessä sähköautollasi ja huomaat, että auton akku alkaa olla loppu. Palvelumme löytää vapaan parkkipaikan, jossa voit myös ladata autosi”, kuvailee hankkeen johtaja Christoph Gareis.
Aivan varmasti jokainen sähköautonomistaja Espoossa julkaisee omansa ja toivottaa kenet tahansa tuomaan autonsa ökytalonsa parkkipaikalle kesät talvet lataamaan Toyota Anjovistaan vaikka 5 tunniksi, sillä lämpötolpasta saa ladata sähköautoa tilapäisesti max. 8A virralla. Latausteho on tällöin 1,8 kW, eli 166,666 kertaa pienempi kuin Fortumin suunnittelemissa latausasemissa..”Suomessa on yli miljoona lämpötolppaa, jotka on mahdollista valjastaa sähköautoilun käyttöön. Maan kattava latausverkosto voidaan saavuttaa helposti”, kertoo Parkkisähkön toimitusjohtaja Jiri Räsänen.
Aalto-yliopiston Främling visioi, että latauspisteiden ja parkkipaikkojen etsintään kehitetty sovellus voisi laajentua palveluntarjoajista myös yksityisiin autoilijoihin.
”Jokainen sähköautonomistaja voisi julkaista oman kiinteistönsä tai taloyhtiönsä latauspisteen meidän järjestelmässä, jolloin se olisi näkyvillä kaikille sovelluksen käyttäjillä. Tästä voisi siis syntyä ikään kuin sähköauton latauksen Airbnb.”
Näitten janttereitten logiikka: koska sähköautoja voi ladata epävarmasti ja hitaasti esimerkiksi lämpötolpista, niitä pitää ladata epävarmasti ja hitaasti.
Re: Liikenne
Odotan jonkinlaista intensiiviä valtion suunnalta esimerkiksi taloyhtiöiden parkkipaikkojen sähköjen modernisointiin, jotta saataisiin infra kuntoon sähköautoilua ajatellen. Ensin pitäisi kuitenkin keksiä keino, jolla sähköautoilijoilta saadaan nyhdettyä samat eurot kuin bensahirmuilla ajavilta.
Voi tätä draamaa, kun pitäisi saavuttaa ilmastotavoitteet ja samalla lahdata lypsävä lehmä
Voi tätä draamaa, kun pitäisi saavuttaa ilmastotavoitteet ja samalla lahdata lypsävä lehmä
Re: Liikenne
Omassa yhtiössäni on vedetty autohalliin "latauslinja" (?), johon voi maksusta liittyä, ja jossa tilanteessa kyseisen autopaikan kohdalle asennetaan pistorasia ja siihen mittari. Parisen autoa siellä niistä jo lataileekin. Asia oli ajoissa yhtiökokouksessakin esillä, kaikille osakkaille oli jo aiemmin laitettu kyselylomake liittymishalukkuuteen liittyen.
Minun Minni kulkee edelleenkin vain bensaa hörppimällä.
Minun Minni kulkee edelleenkin vain bensaa hörppimällä.
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Re: Liikenne
Tuon hitaan lataamisen takia lataussähköautot eivät tule syrjäyttämään "tankattavia" autoja. Jos ihmiset nopeasti haluaa ladata, vaatii se niin järeät kaapelit, ettei taloyhtiön sähköliittymä riitä. Lisäksi nopea lataus kuumentaa ja rikkoo akkuja. Siispä ladataan hissunkissun siitä 16A tökkelistä ja sehän kestää koko illan ja yön.
EDIT: Voisi karrikoiden verrata siihen jos valtakunnan jokaiseen kämppään tulisi uima-allas, joka pitäis täyttää päivittäin. Loppuisi vesilaitosten ja putkistojen kapasiteetit nopeasti kesken.
Sähköauto vaatii ihan tuhottomasti sähköä. Ei se ole niin yksinkertaista kuin että "sähköä saa seinästä".
Normaalin auton kWh-kulutus / 100 km on jo melko vakio. Jo ihan fysiikan lakien sanelemana. Siitä ei enää pysty kauhean paljon parantamaan. Tarvitaan siis se vakio määrä kilowattitunteja akkuun joka latauskerralla, jotta pirssillä pääsee aamulla töihin ja iltapäivällä ruokakaupan kautta kotiin. Jos sen lämpötolppatöpselin kapasiteetti on maksimissaan 16A, niin ei sillä kauhean pitkälle pötkitä. Unelma muutaman minuutin, tai edes puolen tunnin latauksesta on pelkkää utopiaa. Koska yksi auto varaa latauspisteen pitkäksi aikaa, pitää latauspisteitä lisäksi käytännössä olla yhtä monta kuin autojakin. Siinä ei pärjää niinkuin nyt pärjätään parilla bensa-asemalla per pienempi taajama.
Ja vähänkään pidemmät lomamatkat autolla voi suosiolla unohtaa.
Enemmän uskon johonkin vetykäyttöiseen polttokennoon tjsp. Sen tankkaus kestää yhtä kauan kuin bensa-autonkin. Tankkauspisteitä voi olla siellä missä bensa-asemiakin. Eikä tarvi vetää kauheita jöötikaapeleita voimalalta joka torppaan. Ja vetyä voi kätevästi verottaa niin, ettei sähkönkäyttäjän tarvi esim kotona lampun polttamisesta maksaa mitään tieliikenteeseen liittyviä veroja.
EDIT: Voisi karrikoiden verrata siihen jos valtakunnan jokaiseen kämppään tulisi uima-allas, joka pitäis täyttää päivittäin. Loppuisi vesilaitosten ja putkistojen kapasiteetit nopeasti kesken.
Sähköauto vaatii ihan tuhottomasti sähköä. Ei se ole niin yksinkertaista kuin että "sähköä saa seinästä".
Normaalin auton kWh-kulutus / 100 km on jo melko vakio. Jo ihan fysiikan lakien sanelemana. Siitä ei enää pysty kauhean paljon parantamaan. Tarvitaan siis se vakio määrä kilowattitunteja akkuun joka latauskerralla, jotta pirssillä pääsee aamulla töihin ja iltapäivällä ruokakaupan kautta kotiin. Jos sen lämpötolppatöpselin kapasiteetti on maksimissaan 16A, niin ei sillä kauhean pitkälle pötkitä. Unelma muutaman minuutin, tai edes puolen tunnin latauksesta on pelkkää utopiaa. Koska yksi auto varaa latauspisteen pitkäksi aikaa, pitää latauspisteitä lisäksi käytännössä olla yhtä monta kuin autojakin. Siinä ei pärjää niinkuin nyt pärjätään parilla bensa-asemalla per pienempi taajama.
Ja vähänkään pidemmät lomamatkat autolla voi suosiolla unohtaa.
Enemmän uskon johonkin vetykäyttöiseen polttokennoon tjsp. Sen tankkaus kestää yhtä kauan kuin bensa-autonkin. Tankkauspisteitä voi olla siellä missä bensa-asemiakin. Eikä tarvi vetää kauheita jöötikaapeleita voimalalta joka torppaan. Ja vetyä voi kätevästi verottaa niin, ettei sähkönkäyttäjän tarvi esim kotona lampun polttamisesta maksaa mitään tieliikenteeseen liittyviä veroja.
Viimeksi muokannut Don MC, 17.9.2018 klo 12.17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MBP 14" (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad Pro 11” (2020) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 14 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Re: Liikenne
No ei ainakaan se puolen tunnin (tai jopa nopeampi) pikalataus ole parempi. Kuumenee värkki ihan kunnolla ja vaatii aktiivisen jäähdytyksen.
MBP 14" (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad Pro 11” (2020) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 14 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Re: Liikenne
Minkä takia polttomoottori- tai dieselauto on ympäristön saastuttaja ja kaikkea pahaa ja sähköauto on eko, kun taloissa se on päinvastoin: Sähkölämmitteinen on pahasta ja öljylämmitteinen on ekompi? Onko sähkölämmitteisen talon sähkö jotenkin huonompaa kuin sähköauton sähkö? Ja vastaavasti öljylämmitteisen talon öljy tehty jostain ekologisemmasta dinosauruksesta kuin polttomoottori/dieselauton polttoaine.
Myöskään en tajua tätä autojen kanssa pipertämistä ja liikennevaloihin sammuvia autoja, jos oikeasti halutttaisiin pelastaa maapallo, niin tehtäisiin jotain vaikkapa rahtilaivoille. Tuli vastikään joku dokkari, jossa sanottiin 10 maailman suurimman rahtilaivan saastuttavan enempi kuin maailman kaikki autot yhteensä.
Samaten oli jossain juttua lentoliikenteestä, kun matkustaa sinivalkoisin siivin kaukoitään lomille ja takasin, niin sillä hiilijäljellä voisi jokainen matkustaja ajella 170 vuotta autollaan keskimäärin n 20 000 km/vuosi.
En muista kuinka paljon sai perinteisellä autolla ajella, ennenkuin sähköauto niine ongelmajäte akkuineen ohitti perinteisen ekologisuudellaan, kun huomioidaan koko elinkaari valmistuksesta alkaen. Se oli aika paljon. Sähköauto on kuolleena syntynyt idea.
En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta oli niin tai näin, niin nykyinen pelleily risteyksiin sammuvilla autoilla ja sähköautohönöily on aivan tyhjän kanssa pelleilyä. Vähän sama kuin talo palaisi, niin ei keskittyisi sen talon sammuttamiseen, vaan kääntäisi selän palavalle talolle ja suihkisi injektioruiskulla 20 ml vettä kukkapenkkiin, että orvokit ei lakastuisi.
Myöskään en tajua tätä autojen kanssa pipertämistä ja liikennevaloihin sammuvia autoja, jos oikeasti halutttaisiin pelastaa maapallo, niin tehtäisiin jotain vaikkapa rahtilaivoille. Tuli vastikään joku dokkari, jossa sanottiin 10 maailman suurimman rahtilaivan saastuttavan enempi kuin maailman kaikki autot yhteensä.
Samaten oli jossain juttua lentoliikenteestä, kun matkustaa sinivalkoisin siivin kaukoitään lomille ja takasin, niin sillä hiilijäljellä voisi jokainen matkustaja ajella 170 vuotta autollaan keskimäärin n 20 000 km/vuosi.
En muista kuinka paljon sai perinteisellä autolla ajella, ennenkuin sähköauto niine ongelmajäte akkuineen ohitti perinteisen ekologisuudellaan, kun huomioidaan koko elinkaari valmistuksesta alkaen. Se oli aika paljon. Sähköauto on kuolleena syntynyt idea.
En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta oli niin tai näin, niin nykyinen pelleily risteyksiin sammuvilla autoilla ja sähköautohönöily on aivan tyhjän kanssa pelleilyä. Vähän sama kuin talo palaisi, niin ei keskittyisi sen talon sammuttamiseen, vaan kääntäisi selän palavalle talolle ja suihkisi injektioruiskulla 20 ml vettä kukkapenkkiin, että orvokit ei lakastuisi.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Liikenne
Oikea tieto on tämä: Nopea lataus kuumentaa akkua ja lämpö ei tunnetusti ole akuille hyväksi. Tämänhän kaikki jo tietävät?jakovski kirjoitti:Onko mutua vai ihan oikeaa tietoa?
Ettei ihan seon kahviväittelyksi mene.
Tämän takia useissa latausautoissa (muttei kuitenkaan kaikissa) on aktiivinen akuston nestejäähdytys. Lämpimille keleille eivät nekään mahda mitään. Akusto lämpenee vääjäämättä.
Akuston eliniän kannalta paras olisi ehkä sellainen 4 tunnin "keskinopea" lataus aktiivisella jäähdytyksellä. Ei kuumene liikaa, eikä myöskään lataile hissukseen parkkitolpan pikkuvirralla.
Mutta sekin vaatii suht tuhdin kaapeloinnin ja isot sulakkeet. Käytännösssä vähintään 3x16A kolmivaihevirtaa. Siis per auto.
MBP 14" (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad Pro 11” (2020) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 14 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Tähän voi vastata tyhjentävästi yhdellä sanalla: Kioton ilmastosopimus ja sen Suomelle tuomat velvoitteethatey kirjoitti:Minkä takia polttomoottori- tai dieselauto on ympäristön saastuttaja ja kaikkea pahaa ja sähköauto on eko, kun taloissa se on päinvastoin: Sähkölämmitteinen on pahasta ja öljylämmitteinen on ekompi? Onko sähkölämmitteisen talon sähkö jotenkin huonompaa kuin sähköauton sähkö?
Sitoutuessaan Kioton ilmastosopimukseen ja sen salaisiin lisäpöytäkirjoihin Suomi - eli sää ja mää ja Hentun Abdullah -sitouduimme vähentämään päästöjämme kautta linjan vuoteen 40% v. 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Minä olen vähentänyt päästöjäni jättämällä pois valkosipulin ja raa`an sipulin, rakentamisen päästöt on vähentyneet koko ajan tuimasti kiitos tiukentuneiden rakennusmääräysten ja varmaan tilastonikkaroinnin. Mutta mutta; liikenteen päästöjen 40% vähentämisen kanssa uhkaa tulle kiirus - ellei rehellisesti myönnetä että eipä taida onnistua - graafi vuoteen 2015 eli tod. näk alas ollaan tultu jonkin verran:
Mutta seuraavan 11,5 vuoden aikana liikenteen päästöistä pitäis höylätä käytännössä tuo 40%, OMG. Ei kuulkaa ilmastomiehet ja -naiset ja muut tule onnistumaan millään!
No, on sitä muutakin höylimistä: esim. vihreistä vihrein Helsinki tupruttelee vieläkin kivihiilellä niin, että pelkät stadilaisena olemisen päästöt per nuppi on yli 4000 kg/vuosi, kun ilmaston kestävät kokonaispäästöt per suomalainen sierainpari olis luokkaa 2500 kg/vuosi. Siihen päästään lopettamalla kaukolämmöllä lämmittäminen, puilla lämmittäminen, fossiilisiin polttoaineisiin pohjautuva autoliikenne, lentomatkustaminen, koko fuckin´globalisaatio, lihan syöminen ja koirien pito lemmikkeinä.. EDIT ja maamme ykkösvientituotteen eli sellun valmistus on annettava pahemmin saatuttaville kanadalaisille, venäläisille ja itämaalaisille.
Kaunis puurakentaminen, viljelemätön järvikala ja kissojen pito lemmikkeinä olkoon sallittuja, sillä särjen syönti vähentää ilmastonmuutosta aiheuttavan särjen määrää ja kissat lisää mindfullnessiä. Mullapa onkin viis kissaa ja syön järvikalaa monta keraa viikossa, lällällää! Tänäänkin syön iltapalaksi Järki-Särkeä, se on herkullista, mutta en tuota valkosipulista, koska olen huolissani metaanikaasun tuotannostani:
Viimeksi muokannut PKivireki, 17.9.2018 klo 16.14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikenne
Niin. Paree kun ei murehdi näitä asioita ja ajaa dieselillä. Isolla. Ja 100K km vuodessa. Ja tyhjäkäynti on sallittua, jopa suositeltavaa. Itse en aio laittaa rikkaa ristiin ennen kuin pakotetaan. Vois hankkia stokerin ihan vain huvikseen ja polttaa auton renkaita lämmittääkseni täystuulettuvaa terassiani. Vittujakaan ei merkkaa mitä minä teen, kun isot tekijät kusee tavallista kansalaista silmään ja elää pummilla.
..onko yhtäkään viestiä, mitä en ole joutunut muokkaamaan..
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Ks. http://liikennejarjestelma.fi/ymparisto ... supaastot/suppo69 kirjoitti:Etippä nyt enshätään se teollisuuden yms. päästöt ja yhteispäästöt grafiikka, niin varmaan hiffaat ettei liikeenteen 40% ole kokonaispäästöistä 40%.
Kansallinen tavoite on lisäksi vielä tiukempi kuin mitä Kioton soppari edellyttää vai mitenkä tuota tuleekaan lukea:
Kansallisen energia- ja ilmastostrategian mukaan kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä on vähennettävä 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä (verrattuna vuoteen 2005). Päästövähennystoimenpiteet kohdistetaan erityisesti tieliikenteeseen.
Re: Liikenne
Tuossa kioton käsienpesu-humpuuki sopimuksessa sovitaan lillukanvarsista, puuttumatta siihen, mikä oikeasti saastuttaa?
Eli on sovittu kansainvälisesti, että sitä palavaa taloa ei sammuteta, vaan velvoitetaan kaikkien niiden, joiden talo palaa, kastelemaan 20 ml injektioruiskulla kukkapenkkiä.
Tuohon kioton soppariin voisi vaan todeta että VMP. Jäsen Jakovskin kanssa samaa mieltä, joten taidan mennä tuonne ulos vesisateeseen polttamaan nuotiossa kostoksi vanhoja autonrenkaita.
Eli on sovittu kansainvälisesti, että sitä palavaa taloa ei sammuteta, vaan velvoitetaan kaikkien niiden, joiden talo palaa, kastelemaan 20 ml injektioruiskulla kukkapenkkiä.
Tuohon kioton soppariin voisi vaan todeta että VMP. Jäsen Jakovskin kanssa samaa mieltä, joten taidan mennä tuonne ulos vesisateeseen polttamaan nuotiossa kostoksi vanhoja autonrenkaita.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit