Liikenne
Sana on (melkein) vapaa.
Re: Liikenne
Hyvät oli tänään kelit suhata ~600 km. Melko monta vttumaista kelityyppiä tunnistettu tänään. Vain yksi kevyt kolari tuli todettua Kauhavalla. Suoranaisia ääliöitä 0. Mutta en ehkä tiedä vielä kaikkea.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Lahdessa oli täysi torvelo liikenteessä; ajoin karmeassa lumisuherossa kaksikaistaisella 50 km/h nopeusrajoituksen alueella n. 60 km/h nopeutta vasenta kaistaa, kun persiiseen ilmestyi roikkumaan VAG-konsernin valmistama saksalaisvalmisteinen auto - tuli aivan peräpuskuriin kiinni ja kuski ryhtyi sitten kärsimättömästi vilkuttelemaan valoja.
Oikealla kaistalla lumikinoksen takana oli hitaampaa liikennettä ja erittäin tukkoista, joten en päässyt sinne väistämään, enkä voinut kiihdyttääkään kun edessäni kulki autoja samaa vauhtia kanssani, joten jatkoin tyynesti kilometrin verran ajelua ennen vasemmalle kääntymistäni, Audi tms. takapuskurissa kiinni valoja vilkuttelemassa.
Oli jotenkin surrealistinen olo.
Oikealla kaistalla lumikinoksen takana oli hitaampaa liikennettä ja erittäin tukkoista, joten en päässyt sinne väistämään, enkä voinut kiihdyttääkään kun edessäni kulki autoja samaa vauhtia kanssani, joten jatkoin tyynesti kilometrin verran ajelua ennen vasemmalle kääntymistäni, Audi tms. takapuskurissa kiinni valoja vilkuttelemassa.
Oli jotenkin surrealistinen olo.
Re: Liikenne
No joo mutta kohta joku H-Omenainen kommentoi että joku prkl neppi Hänen™ edessään ja esti Hänen™ elämänsä aikataulun toteutusta ennen kuin Hän™ ehti maksaa Hänen™ autonsa rahoitusyhtiölle. Tai niinku siis olit Hänen™ edessään, ja myöhästyi Hän™ jostain tai jotain, mutta kuitenkin syy oli tietenkin jonkun muun kuin Hänen™.
Re: Liikenne
Luulisi, että Oulun kokoisessa kaupungissa, oululaisten oman hypetyksen mukaan pyöräilykaupungissa, hoidettaisiin pyöräteiden auraus kunnolla ja ajallaan. Näin ei kuitenkaan ole. Joka maanalaisen paikan vuosi sama homma. Lunta tulee, aurataan pari tietä ja antaa muiden olla. Sitten kelit lauhtuu ja lumi sulaa loskaksi. Taas pakastuu ja loskat muuttuu railoiksi ja peilijääksi. Auraus ei enää vaikuta. Ei ihme, että ihmiset kulkee mielummin autolla. Autotiet sentään hoidetaan kohtuudella kuntoon. Ja onneksi kunnantalolla on lämmitetyt portaat, ettei valtuutetut liukastu. saakutti.
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
Re: Liikenne
Eilinen pikku lumisade sai ainakin Petikossa monta polskirekkaa jumiin tasaisella tiellä ja kun niistä pääsi ohi, niin näkyi 10 minsan himamatkalla 2 etelänaapurin audia ojassa, muuten olin ylättynyt kuinka rauhallisesti liikenne sujui, olikohan kaikki Fittibaldit päässeet jo himaan ennen puol neljää?
Vandaali
Re: Liikenne
Täytyy muistaa, että ELY keskuksen tädit antaa auramiehille aurausluvan, ja tätien työaika alkaa vasta noin klo 0900, jolloin ELY keskuksen tädit katsovat netistä kelikameroiden kuvaa ja sen mukaan antavat aurauslupia urakoitsijoille.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Liikenne
Se että keskustelussa ei niele kaikkia argumentteja ruotoineen päivineen ei vielä tee kritiikistä vihaa.vinouma kirjoitti:Lihapipolla oli hyvä ja osuva kirjoitus. Tosi moni vihaa pyöräilijöitä. Haluaisivat ajokortit, pakolliset vakuutukset, ja rekisterikilvet fillareihin. Pyöräily on kuitenkin kansanterveydelle hyväksi, eikä aiheuta kasvihuonepäästöjä, minkä takia sitä tulisi suosia nykyistä enemmän.
Mutta tässäpä tämä pyöräilijöiden paradoksi on. Osa haluaisi selvästi tässäkin keskustelussa että pyörä rinnastettaisiin liikenteessä muihin ajoneuvoihin eikä jalankulkijoihin.
Mutta kuitenkaan osa ei ole valmis missään nimessä ottamaan vastaan entistä vahvemman ajoneuvorinnastuksen velvotteita kuten liikennevakuutusta jonka joutuu ottamaan jopa mopolle tai rekisterikilpeä joka mahdollistaisi automaattisen liikentenvalvonnan laajentamisen myös valvomaan pyöräilijöiden risteysturvallisuutta.
Rekisteröinnin etu olisi sekin että entistä paremmin voitaisiin valvoa liikenteessä olevien polkupyörien liikennekelpoisuutta ( valot, heijastimet, jarrujen olemassaolo) ja kaikki lienemme siitä samaa mieltä että jos polkupyörien etuajo-oikeutta lähdettäisiin laajentamaan tarkoittaisi tämä myös sitä että pyörien pitäisi olla asianmukaisesti nähtävissä ja tunnistettavissa kaikissa sää-olosuhteissa ?
- khaosaming
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
Liikennevakuutusta, rekisteröintiä tai ajotutkintoa vaaditaan tietyin edellytyksin ajoneuvoilta, joissa on moottori.
Esimerkiksi pienitehoinen polkimilla varustettu mopo, jonka rakenteellinen nopeus on korkeintaan 25 km/h, ei vaadi rekisteröintiä, katsastusta tai korttia, mutta liikennevakuutus pitää olla. Samoin sähköavusteinen polkupyörä, jonka moottori toimii polkematta, nopeus ylittää 25 km/h tai teho enemmän kuin 250 W, vaatii liikennevakuutuksen.
Hollannissa samantapaista vääntöä ajoneuvon paikasta infralla käydään fillaristien ja mopoilijoiden välillä. Siellä kevytmopoilla (snorfiets) saa ajaa kortitta pyöräteillä, mutta käytännössä kuristukset on kaikissa poistettu, jolloin mopolla pääsee yli 50 km/h, kun sallittu olisi tuo samainen 25 km/h eli vastaa Ruotsin moped II -luokkaa tai meidän pienitehoista moottoripolkupyörää/mopoa.
https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/ ... a-ne-ovat/
https://www.trafi.fi/tieliikenne/ajoneuvoluokat
http://www.liikennemaailma.fi/mopo/
Kuinka moni autoilija olisi valmis maksamaan toista vakuutusta polkupyörästä tai kolmesta (jos koko perhe ajaa)? Usein polkupyöräilijällä on auto kotona parkissa ja ajoneuvon ajolupa lompsassa. Yleinen harhakäsitys on, että fillarilla kulkeva ajaa polkupyöräänsä vain, koska hänellä ei autoa tai korttia ole. Me olemme kaikki vuoroin jalankulkijoita, autoilijoita, motoristeja tai polkupyöräilijöitä. Ei pitäisi olla mitään asetelmaa "me vastaan muut".
Esimerkiksi pienitehoinen polkimilla varustettu mopo, jonka rakenteellinen nopeus on korkeintaan 25 km/h, ei vaadi rekisteröintiä, katsastusta tai korttia, mutta liikennevakuutus pitää olla. Samoin sähköavusteinen polkupyörä, jonka moottori toimii polkematta, nopeus ylittää 25 km/h tai teho enemmän kuin 250 W, vaatii liikennevakuutuksen.
Hollannissa samantapaista vääntöä ajoneuvon paikasta infralla käydään fillaristien ja mopoilijoiden välillä. Siellä kevytmopoilla (snorfiets) saa ajaa kortitta pyöräteillä, mutta käytännössä kuristukset on kaikissa poistettu, jolloin mopolla pääsee yli 50 km/h, kun sallittu olisi tuo samainen 25 km/h eli vastaa Ruotsin moped II -luokkaa tai meidän pienitehoista moottoripolkupyörää/mopoa.
https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/ ... a-ne-ovat/
https://www.trafi.fi/tieliikenne/ajoneuvoluokat
http://www.liikennemaailma.fi/mopo/
Kuinka moni autoilija olisi valmis maksamaan toista vakuutusta polkupyörästä tai kolmesta (jos koko perhe ajaa)? Usein polkupyöräilijällä on auto kotona parkissa ja ajoneuvon ajolupa lompsassa. Yleinen harhakäsitys on, että fillarilla kulkeva ajaa polkupyöräänsä vain, koska hänellä ei autoa tai korttia ole. Me olemme kaikki vuoroin jalankulkijoita, autoilijoita, motoristeja tai polkupyöräilijöitä. Ei pitäisi olla mitään asetelmaa "me vastaan muut".
Viimeksi muokannut khaosaming, 13.12.2017 klo 18.13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them, for I am their leader."
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Taas ketjukolari Jyväskylän kohdalla..ans kun arvaan: Kirrissä?
Oikein - siellä satasen baana vaihtuu 80:n kylätieksi, ja talviaikaan ja ryskis taas!
https://m.iltalehti.fi/kotimaa/20171222 ... 9_u0.shtml
Jep. Tämä on juuri se tienpätkä, jonka kuntoon saattamiseen korvamerkityistä lisäbudjetin miljoonista sekä HS että Iltalehti olivat käärmeissään keskustalle!
Oikein - siellä satasen baana vaihtuu 80:n kylätieksi, ja talviaikaan ja ryskis taas!
https://m.iltalehti.fi/kotimaa/20171222 ... 9_u0.shtml
Jep. Tämä on juuri se tienpätkä, jonka kuntoon saattamiseen korvamerkityistä lisäbudjetin miljoonista sekä HS että Iltalehti olivat käärmeissään keskustalle!
Re: Liikenne
- Liitteet
-
- Donor.png (137.33 KiB) Katsottu 2025 kertaa
Re: Liikenne
Eivät miljoonat auta kun tampiot toheloivat...PKivireki kirjoitti:Taas ketjukolari ..
...
Jep. Tämä on juuri se tienpätkä, jonka kuntoon saattamiseen korvamerkityistä lisäbudjetin miljoonista sekä HS että Iltalehti olivat käärmeissään keskustalle!
Kun ei suomalaiselle pershinurille mene jakeluun oikea ajoetäisyys, niin teihin saa upottaa biljardeja, eikä se peräänajokolareihin vaikuta mitenkään - ellei sitten lisää niitä, kun paskapäät ulosmittaavat lisätilan antaman mahdollisuuden ajaa vielä kovempaa.
Joulunajan liikenneuutisissa painotetaan maltillisuutta nopeuksien suhteen sekä riittäviä turvavälejä, mutta koska pershinuri on ajattelukyvytön pissipää, ei sillä ole mitään vaikutusta. Lisäksi nämä idiootit ovat sitä mieltä, että taulunopeus on alin sallittu, kelistä riippumatta.
Edit: Tiet totta kai tulee pitää kunnossa, ja tienpidossa "säästäminen" on mielipuolen touhua, kuten suurin osa kaikesta muustakin wannabeiden hehkuttamasta "säästämisestä".
Viimeksi muokannut arisel, 23.12.2017 klo 10.13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En finnjävel
- khaosaming
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
Kuljettaja räpläsi kännykkää, ajoi huomioliiveihin pukeutuneen pyöräilijän yli tappaen ja sai sakkoa 1600 euroa.
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2017121 ... 6_u0.shtml
Heijastin on halpa henkivakuutus – mutta saako halvalla hyvää?
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2017121 ... 6_u0.shtml
Tähän voisi liittää mainion artikkelin toisaalta, kun huomioliiveistä ei ollut sanottua hyötyä.Syytetty oli ladannut äänikirjan matkapuhelimeensa. Onnettomuushetkellä hän oli kytkemässä äänikirjan toistoa päälle, eikä tämän vuoksi seurannut riittävästi edellä olevaan liikennettä.
Käräjäoikeus toteaa, että puhelimen käyttö ajon aikana oli ollut tahallista. Toisaalta toiminta oli ollut vain hetkellistä ja siten verrattavissa esimerkiksi auton säätölaitteiden käyttöön.
Heijastin on halpa henkivakuutus – mutta saako halvalla hyvää?
Näin lopuksi vielä tuo henkivakuutusnäkökulma. Vakuutuksen tarkoitus ei ole pienentää riskiä, vaan sen tarkoitus on korvata vahinko riskin toteutuessa. Tämän määritelmän mukaan heijastin on todella huono henkivakuutus: ”se tuskin lohduttaa auton alle jäätyäsi”. Parasta olisikin vain kieltää jalankulku, jotta vääjäämättömiltä kuolonkolareilta vältyttäisiin.
Viimeksi muokannut khaosaming, 25.12.2017 klo 23.11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them, for I am their leader."
Re: Liikenne
Vinkkiä paluuliikenteeseen - tosin vinkki on aivan pätevä joka päivä, vaikka pissipää eivät sitä tajuakaan...
Auto syöksyi kaiteen läpi Helsingissä, kaksi loukkaantui: ”Tuossa on aika kovat voimat”
Auto syöksyi kaiteen läpi Helsingissä, kaksi loukkaantui: ”Tuossa on aika kovat voimat”
Päivystävä palomestari muistuttaa, että nyt tarvitaan valtateillä malttia liikenteeseen, etenkin siellä päin Suomea, missä joulu on ollut musta.
– Näkyvyys on todella huono tällä hetkellä, varmaankin vuoden huonoimpia, mitä voi olla. On mustaa, pimeää, liukasta ja sateista. On varmaankin pimein aika nähdä valtaväylillä tällaisia vesiä. Siksi tarvitaan tarkkaavaisuutta liikenteessä.
En finnjävel
Re: Liikenne
Aamulehden toimittaja joutui vakavaan auto-onnettomuuteen - ihmisten piittaamattomuus sai itkemään: ”He olivat hidastuksesta raivona”
Lakia noudattavia pilkataan ja solvataan netissä ja kiilataan tiellä. Vasta kun kolahtaa, tajutaan oma typeryys, mutta silloin on jo tärvätty omaisuutta ja pahimmassa tapauksessa tapettu ihmisiä.
Puhdasta kusipäisyyttä, kuten liikennekeskusteluissakin aina tulee esiin - tampiot vinkuvat kun eivät saakaan ajaa sitä "lievää ylinopeuttaan" jatkuvasti ja kokoajan kun joku "alinopeutta" eli nopeusrajoitusta noudattava, kelin ja liikenteen huomioon ottava järkevä ihminen on mukamas "tiellä".- Ihmiset olivat matkansa hidastuksesta raivona. He roikkuivat toistensa takapuskureissa kiinni, tekivät pelottavia ohituksia ja ajoivat välittämättä mistään tai kenestäkään.
Lakia noudattavia pilkataan ja solvataan netissä ja kiilataan tiellä. Vasta kun kolahtaa, tajutaan oma typeryys, mutta silloin on jo tärvätty omaisuutta ja pahimmassa tapauksessa tapettu ihmisiä.
En finnjävel
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Ei auttanut menevännäköinen spoileri eikä sporttimalliset aluvanteet pitämään autoa tiellä, kun tuli kuljettajan ajotaitojen raja vastaan.arisel kirjoitti:Vinkkiä paluuliikenteeseen - tosin vinkki on aivan pätevä joka päivä, vaikka pissipää eivät sitä tajuakaan...
Auto syöksyi kaiteen läpi Helsingissä, kaksi loukkaantui: ”Tuossa on aika kovat voimat”
Päivystävä palomestari muistuttaa, että nyt tarvitaan valtateillä malttia liikenteeseen, etenkin siellä päin Suomea, missä joulu on ollut musta.
– Näkyvyys on todella huono tällä hetkellä, varmaankin vuoden huonoimpia, mitä voi olla. On mustaa, pimeää, liukasta ja sateista. On varmaankin pimein aika nähdä valtaväylillä tällaisia vesiä. Siksi tarvitaan tarkkaavaisuutta liikenteessä.
Jarruttaminen tai jopa vauhdin laskeminen olisi auttanut.
Re: Liikenne
Vauhdin laskeminen ennakkoon kyllä. Jarruttaminen vesiliirron alettua olisi ollut vain todennäköisesti vain tilannetta pahentava virhe. Pyörimätön rengas ei siirrä vettä altaan edes sitäkin vertaa mitä pyörivä ja tilanne muuttuu viimeistään siinä vaiheessa hassuksi jos toisen reunan jarruttavat renkaat löytävät pidon mutta toinen kylki on edelleen vesipatjan päällä.PKivireki kirjoitti: Jarruttaminen tai jopa vauhdin laskeminen olisi auttanut.
Mielummin kytkin pohjaan, ohjaus siihen suuntaan minne auto liikkuu ja muutoin rauhallisesti.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Mitenkäs se menikään; pitääkö virtaa antavan auton olla käynnissä kun siihen kytketään käynnistyskaabelit?
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/hyytyi ... a/3v4d9Y5h
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/hyytyi ... a/3v4d9Y5h
Re: Liikenne
Sanoisin että ihan sama sillä hetkellä kun kaapelit kytketään. Mutta ehdottomasti silloin kun autettavaa autoa yritetään käynnistää jolloin starttia ei yritetä saada aikaan avustavan auton akun virrantuoton avulla vaan avustavan auton laturin avulla. Ja nimenomaan niin että avustavalla autolla on kierroksia riittävästi eikä pelkällä tyhjäkäynnillä.PKivireki kirjoitti:Mitenkäs se menikään; pitääkö virtaa antavan auton olla käynnissä kun siihen kytketään käynnistyskaabelit?
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/hyytyi ... a/3v4d9Y5h
Re: Liikenne
Kävin äsken tuttavalla kylässä, asuu mutkaisen ja mäkisen hiekkatien varrella tuolla maakunnassa. Oli aikas pluisu se tie, kokonaan jäässä ja vettä päällä. Kyllä saa etuvetoisenkin rytökasan hienosti sivusladissa mutkat läpi, kun vähän rattia punoo ja sopivasti kyttää jarrua ja kaasua yhtaikaa.
Tuli ihan vanhat ajat mieleen, kun auton kyljessä oli kisanumerot....
Tuli ihan vanhat ajat mieleen, kun auton kyljessä oli kisanumerot....
Viimeksi muokannut hatey, 28.12.2017 klo 21.12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Ihan ei pieni ihmisraukka tajua, miksei saa kaukovalojen H7-istukkaan asentaa halogeenien tilalle H7-kannalla olevaa led-polttimoa, mutta sen sijaan kaukovalojen lisäksi saa asentaa n. kymmenen kertaa tehokkaamman led-pömpelin keulalle:
Viimeksi muokannut PKivireki, 31.12.2017 klo 13.37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1156
- Liittynyt: 17.9.2012 klo 11.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
^ koska säännöt. Ei väliä, vaikka säännöissä ei olisikaan järkeä. Hallintoalamainen on liian yksinkertainen käyttämään omaa päätään.
"Ero on siinä, että sinä katsot asiaa vain omasta näkökulmastasi kun minä katson asiaa puolueettomasti." (theinonen)
- khaosaming
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
Pariisi huputti liikennevalot, liikenne sujuu ja nopeudet putoavat.
https://yle.fi/uutiset/3-9996449
https://yle.fi/uutiset/3-9996449
– Kokeilu pakottaa ajamaan vastuullisemmin. Auton ratissa on pysyttävä aiempaakin valppaampana, kun valoihin ei voi sokeasti luottaa, pariisilaismies toteaa.
– Moni pariisilaiskuljettaja ajaa valitettavasti päin punaisia, varsinkin kääntyessään. Moni kuski myös kiihdyttää ehtiäkseen risteykseen ennen vihreän valon vaihtumista, mikä synnyttää vaaratilanteita, Petit kuvaa.
ampelmann.jpeg
Ledru-Rollin: "There go the people. I must follow them, for I am their leader."
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit