Liikenne
Sana on (melkein) vapaa.
Re: Liikenne
Ihan kiva että jaksatte vetää vakavan asian leikiksi. Jotain pitäis kuitenkin tehdä, jos halutaan pitää tää planeetta asuttavassa kunnossa. Jokainen voi omassa pikku päässään miettiä, miten itse toimii.
Se on jännää miten vähän saa aikaiseksi, kun vain lakkaa yrittämästä.
Re: Liikenne
^Minä en matkustuslentokonelennä, jo sillä säästän luonnonvaroja niin paljon, että ansaitsisin kassillisen mitalleja. Enkä käytä asunnossani valoja. Ne on turhaa.
Olen eko.
Olen eko.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Liikenne
KL: Pääministeri Sipilä ehdottaa autoilijoille uutta, vapaaehtoista päästömaksua
Anekauppaa?Vapaaehtoisen kompensointimaksun voisi maksaa autoaan tankatessa ja maksujen tuloilla rahoitettaisiin hankkeita, joilla tuotettaisiin joko vastaavan suuruusluokan päästövähennys tai torjuttaisiin ilmastonmuutosta jollain muulla tavalla.
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
^Kompensaatio on käytössä jo lentomatkustamissa ollunna iät ja ajat.
Päästökompensaatiotouhussa on mukana sentään sertifikaatteja ja kaikkee, mutta jotenkin olisi kiva olla varma, että ne päästöeurot menevät todella Afrikan hakattujen metsien ennallistamiseen eikä herra Etnisen Kuninkaan uuteen yksityiskoneeseen tai muuhun mukavaan, kuten esimerkiksi veronmaksajien kehitysapueurot Sambiassa ovat menneet..
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/10/1 ... -sambiassa
Päästökompensaatiotouhussa on mukana sentään sertifikaatteja ja kaikkee, mutta jotenkin olisi kiva olla varma, että ne päästöeurot menevät todella Afrikan hakattujen metsien ennallistamiseen eikä herra Etnisen Kuninkaan uuteen yksityiskoneeseen tai muuhun mukavaan, kuten esimerkiksi veronmaksajien kehitysapueurot Sambiassa ovat menneet..
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/10/1 ... -sambiassa
Re: Liikenne
Tätä asiaa ja tutkimusta hieman joutuu kyseenalaistamaan.dlspade kirjoitti:Suurin ekoteko olisi päästä eroon lemmikkieläimistä, varsinkin koirista. Niiden tuottama hiilijalanjälki on isompi kuin autojen.
Hiilitassunjälki koostuu pääasiassa lemmikin ravinnon-tuotannosta ja jätöksistä.
Koiranruokaan käytetään juu eläinperäisiä raaka-aineita. Nämä on pääasiassa ihmiselle kelpaamattomia osia ja luujauhoa.
Eläimet olisi kasvatettu eniveis ihmisravinnoksi. Joten eläinrehutuotanto vähentää hukkaa karjatuotannosta. Nii.
iMac 5k iPad Pro Time Capsule 3 Tb ja 2 Tb Airport Extreme 2 x Apple TV 4K iPhone 13 iMac G4 17" Watch 5 AirPods Pro 2 x Home Pod 2gen
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Ekoteoista: mielestäni tässä om vallalla kummallinen näköharha; meillä puhutaan yksittäisen teon tai toiminnan merkityksestä ympäristölle tai ilmastonmuutokselle sen sijaan, että laitettas syyniin koko nykyinen urbanisaatioon ja globalisaatioon perustuva (ei enää edes länsimainen) elämäntapa perustuu ihmisten, tavaroiden ja palveluiden liikuttamiseen paikasta toiseen, niin mikro- kuin makrotasolla.
Poleeminen esimerkki: samaan aikaan kun ilmastonmuutoksesta ollaan enemmän huolissaan kuin koskaan ennen, kasvaa globaalin talouskasvun myötä maailman lentoliikenne (5 % 2017), EU:n rahtiliikenne ja merien konttiliikenne ennätystahtia. Esim. Vuosaaren sataman konttiliikenteen kasvu oli viime vuonna 8%. Talous kasvaa ja vapaakauppa kukoistaa, kuluttaja saa edullisesti sen kertakäyttöhilavitkuttimensa tai sen eksoottisen kasviksensa ruokapöytään.
Mikäs siinä, mutta tällä kaikella on hintansa: lentokoneet eivät lennä sähköllä, vaan suoraan ilmakehässä kerosiinia polttamalla. Soijaa ja iPhoneja ja taulutelevisioita kuljettavat rahtitankkerit eivät nekään kulje sähköllä, vaan raakaöljyllä. Meret eivät kestä kuormitusta ja se ilmastonmuutoskin on ilmeisen relevantisti toteen osoitettu. Mielestäni on todella kummaa, että meillä ei uskalleta esimerkiksi mediassa sanoa sitä ääneen: ilmastonmuutosta ei saada suitsittua ilman globalisaation kulmakiviä; fossiilisilla polttoaineilla tehtävää raaka-aineiden, tavararoiden ja ihmisten kuljettamista.
Mutta eiköhän katastrofia odotellessa panna omat lähipellot nippuun ja osteta mielummin Lidlin paistopisteestä se Belgiassa leivottu maalaiscroissant, kun halvemmalla saadaan, vai mitä Tuomas E.!
Poleeminen esimerkki: samaan aikaan kun ilmastonmuutoksesta ollaan enemmän huolissaan kuin koskaan ennen, kasvaa globaalin talouskasvun myötä maailman lentoliikenne (5 % 2017), EU:n rahtiliikenne ja merien konttiliikenne ennätystahtia. Esim. Vuosaaren sataman konttiliikenteen kasvu oli viime vuonna 8%. Talous kasvaa ja vapaakauppa kukoistaa, kuluttaja saa edullisesti sen kertakäyttöhilavitkuttimensa tai sen eksoottisen kasviksensa ruokapöytään.
Mikäs siinä, mutta tällä kaikella on hintansa: lentokoneet eivät lennä sähköllä, vaan suoraan ilmakehässä kerosiinia polttamalla. Soijaa ja iPhoneja ja taulutelevisioita kuljettavat rahtitankkerit eivät nekään kulje sähköllä, vaan raakaöljyllä. Meret eivät kestä kuormitusta ja se ilmastonmuutoskin on ilmeisen relevantisti toteen osoitettu. Mielestäni on todella kummaa, että meillä ei uskalleta esimerkiksi mediassa sanoa sitä ääneen: ilmastonmuutosta ei saada suitsittua ilman globalisaation kulmakiviä; fossiilisilla polttoaineilla tehtävää raaka-aineiden, tavararoiden ja ihmisten kuljettamista.
Mutta eiköhän katastrofia odotellessa panna omat lähipellot nippuun ja osteta mielummin Lidlin paistopisteestä se Belgiassa leivottu maalaiscroissant, kun halvemmalla saadaan, vai mitä Tuomas E.!
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Vaan kukas se heittää ekan kiven; minäkin kulutan aika zäpäkästi, vaikka en lennä, enkä ostele hupielektroniikkaa kuin vakaan harkinnan jälkeen - viimeks tuli ostettua drone työkäyttöön.
Autolla joutuu liikkuvan työn vuoksi ajamaan kauheesti. Sen verran omaatunto akolkuttaa, että auto tuli vaihdettua nelivetomaasturista merssun hybridifarmariin viime vuonna. Keskikulutus tippui noin 8,5 litrasta noin 5,5 litraan - valmistajan väitteen mukaan tosin kulutuksen tulisi olla n. 4,4 l. ja hiilidioksidipäästöt 119g/km.
Autolla joutuu liikkuvan työn vuoksi ajamaan kauheesti. Sen verran omaatunto akolkuttaa, että auto tuli vaihdettua nelivetomaasturista merssun hybridifarmariin viime vuonna. Keskikulutus tippui noin 8,5 litrasta noin 5,5 litraan - valmistajan väitteen mukaan tosin kulutuksen tulisi olla n. 4,4 l. ja hiilidioksidipäästöt 119g/km.
Re: Liikenne
Niinhän se on. Minä tuhoan maailman, kun ajan autollani, mutta en osta uutta elektroniikkaa kun tulee uusi puhelinmalli tms. "Puhelimeni" on 7 vuotta vanha ja toimii edelleen, oikea puhelin (nokia) on toistakymmentä vuotta vanha ja toimii, ei tarvetta vaihtoon. Poppikoneet on 50-70 luvulta, ei tarvetta vaihtaa. Risa telkkari on ... no oisko,, en muista, ihan sama, kun on rikki, mutta uutta en osta. Auto on 10 vuotias, toimii en vaihda. Mopo on 46 vuotias ja toimii, miksi ostaa uudempaa? En syö eksoottisia vihanneksia, en matkustuslennä...
Mutta tuhoan maapallon kun ajan autollani. Luultavasti hiilijalanjälkeni on paljon pienempi kuin "ekoilijan" joka uusii hupielektroniikkansa ja IVOn ydinvoimalla kulkevan sähköTeslansa puolenvuoden välein ja käy turhilla kaukomaan lomamatkoillaan.
Mutta minäpä en olekaan eko, olen mustasieluinen maailman tuhoaja.
Mutta tuhoan maapallon kun ajan autollani. Luultavasti hiilijalanjälkeni on paljon pienempi kuin "ekoilijan" joka uusii hupielektroniikkansa ja IVOn ydinvoimalla kulkevan sähköTeslansa puolenvuoden välein ja käy turhilla kaukomaan lomamatkoillaan.
Mutta minäpä en olekaan eko, olen mustasieluinen maailman tuhoaja.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Liikenne
Omaa kulutustaan voi jokainen miettiä, onko aina oltava uudet merkkivaatteet tai uusi puhelin/tietokone? Se kovasti saastuttava rahtiliikennekin vähentyy samaa tahtia kuin (jos) ihmiset vähentävät turhaa kulutustaan. Siinä mielessä yksilön pienetkin teot merkitsevät.PKivireki kirjoitti:Ekoteoista: mielestäni tässä om vallalla kummallinen näköharha; meillä puhutaan yksittäisen teon tai toiminnan merkityksestä ympäristölle tai ilmastonmuutokselle sen sijaan, että laitettas syyniin koko nykyinen urbanisaatioon ja globalisaatioon perustuva (ei enää edes länsimainen) elämäntapa perustuu ihmisten, tavaroiden ja palveluiden liikuttamiseen paikasta toiseen, niin mikro- kuin makrotasolla.
Poleeminen esimerkki: samaan aikaan kun ilmastonmuutoksesta ollaan enemmän huolissaan kuin koskaan ennen, kasvaa globaalin talouskasvun myötä maailman lentoliikenne (5 % 2017), EU:n rahtiliikenne ja merien konttiliikenne ennätystahtia. Esim. Vuosaaren sataman konttiliikenteen kasvu oli viime vuonna 8%. Talous kasvaa ja vapaakauppa kukoistaa, kuluttaja saa edullisesti sen kertakäyttöhilavitkuttimensa tai sen eksoottisen kasviksensa ruokapöytään.
Mikäs siinä, mutta tällä kaikella on hintansa: lentokoneet eivät lennä sähköllä, vaan suoraan ilmakehässä kerosiinia polttamalla. Soijaa ja iPhoneja ja taulutelevisioita kuljettavat rahtitankkerit eivät nekään kulje sähköllä, vaan raakaöljyllä. Meret eivät kestä kuormitusta ja se ilmastonmuutoskin on ilmeisen relevantisti toteen osoitettu. Mielestäni on todella kummaa, että meillä ei uskalleta esimerkiksi mediassa sanoa sitä ääneen: ilmastonmuutosta ei saada suitsittua ilman globalisaation kulmakiviä; fossiilisilla polttoaineilla tehtävää raaka-aineiden, tavararoiden ja ihmisten kuljettamista.
Mutta eiköhän katastrofia odotellessa panna omat lähipellot nippuun ja osteta mielummin Lidlin paistopisteestä se Belgiassa leivottu maalaiscroissant, kun halvemmalla saadaan, vai mitä Tuomas E.!
iMac 27" MacBook Pro 15" Mac mini iPad mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod 2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
Re: Liikenne
Jaa-a. Vaikea kysymys. Oikeastaan, itse pyrin käyttämään laitteet loppuun ja ostan uutta hupielektroniikkaa vain, mikäli siihen on syy. Vanha uskollinen iPhone 5S tuli vaihdettua nyt uudempaan. Itse laite on kyllä viallinen, mutta ehkä siitä saa vaikkapa varakännyn. Mutta niin, autoilu. Tuo pahista, pahista, pahista pahin. Mellkein yhtä paha, kuin pitää koiraa!
Oikeasti, jotain on pielessä ekovalistamisessa, jos valistamisen sijaan tulee valittamista koirasta hiilidioksidipäästöineen. Ja aika harva huvikseen autoilee. No. Itse pärjäsin aika pitkään ilman. Töihin pääsi hyvin julkisilla ja vielä poiskin, lähes kaikkialle muuallekin. Olen joskus todennut, että sitten, kun taksikulut menevät auton kulun tasolle, on aika vaihtaa autoon. Ja näinhän kävi.
Työpistettäni siirrettiin. Jep. Nyt sen paikan vieressä asuvat kulkevat sinne, missä olin ennen. Ja minä ihan muualta menen sitten tuohon toimipisteeseen. Liikenne kulkee kivasti eessuntaassun. Vaikka olisi helposti ratkaistavissa tämä hassu työmatkaongelma. Mutta niin, eiväthän valtansa huipulla olevat mulkvistit sellaista ajattele. On kiva käskeä väkeä töihin.
Pääsen tietysti julkisilla nytkin, jos menen bussilla, vaihdan junaan, sitten vielä bussilla ja vähän kävellen ja ... siihen menee saman kaupungin sisällä liikkuessa puolitoista tuntia yhteen suuntaan. Matkailu kuulemma avartaa. Eli kolme tuntia se työmatka. Ei tule kesää. Autolla se menee puolessa tunnissa suuntaansa kohden. Eli se pääkaupunkiseudun hieno julkinen liikenne toimii, jos haluat Helsingin keskustaan. Jos jonnekin muualle, se ei välttämättä toimi. Ja minä nyt sanoisin sitä oikeasti vitsiksi, vaikkakin todella huonoksi sellaiseksi.
Onneksi tykkään ajamisesta. Onneksi autoja saa myös maakaasuläyttöisenä. Mutta niin. Pakon edessä monen on taivuttava.
Oikeasti, jotain on pielessä ekovalistamisessa, jos valistamisen sijaan tulee valittamista koirasta hiilidioksidipäästöineen. Ja aika harva huvikseen autoilee. No. Itse pärjäsin aika pitkään ilman. Töihin pääsi hyvin julkisilla ja vielä poiskin, lähes kaikkialle muuallekin. Olen joskus todennut, että sitten, kun taksikulut menevät auton kulun tasolle, on aika vaihtaa autoon. Ja näinhän kävi.
Työpistettäni siirrettiin. Jep. Nyt sen paikan vieressä asuvat kulkevat sinne, missä olin ennen. Ja minä ihan muualta menen sitten tuohon toimipisteeseen. Liikenne kulkee kivasti eessuntaassun. Vaikka olisi helposti ratkaistavissa tämä hassu työmatkaongelma. Mutta niin, eiväthän valtansa huipulla olevat mulkvistit sellaista ajattele. On kiva käskeä väkeä töihin.
Pääsen tietysti julkisilla nytkin, jos menen bussilla, vaihdan junaan, sitten vielä bussilla ja vähän kävellen ja ... siihen menee saman kaupungin sisällä liikkuessa puolitoista tuntia yhteen suuntaan. Matkailu kuulemma avartaa. Eli kolme tuntia se työmatka. Ei tule kesää. Autolla se menee puolessa tunnissa suuntaansa kohden. Eli se pääkaupunkiseudun hieno julkinen liikenne toimii, jos haluat Helsingin keskustaan. Jos jonnekin muualle, se ei välttämättä toimi. Ja minä nyt sanoisin sitä oikeasti vitsiksi, vaikkakin todella huonoksi sellaiseksi.
Onneksi tykkään ajamisesta. Onneksi autoja saa myös maakaasuläyttöisenä. Mutta niin. Pakon edessä monen on taivuttava.
Re: Liikenne
Saatan suututtaa monia tällä, mutta en ajattele yhtään kulutustani ja en välitä kuunnella hiilijalanjälkivalitusta (tytär vinkuun koko ajan siitä minulle ja on joku kasvissyöjä, mutta kyllä auto kelpaa alle pienemmillekin reissuille ja ulkomaan lennot maistuvat). Ajelen huoletta pienimmätkin matkat autolla tai MP:llä (kumpiakin kaksi), enkä saa siitä mitään tunnontuskia, vaikka bensaa (98) tai dieseliä palaa. Enemmän huolenaiheena on nykyliikenteessä välinpitämättömyys muita teillä liikkujia kohtaan, tuntuu olevan vain minä, minä ja minä oikeassa, oli kyse sitten nopeudesta tai väistämisvelvollisuudesta. Itse en aina malta noudattaa nopeusrajoituksia, mutta ajelen nätisti perässä (en kontissa kiinni), jos joku ajelee hiljempaa.
Vandaali
Re: Liikenne
Onneksi uusi sukupolvi on viisaampi kuin vanhempansa! On totta että itseni ikäiset (siis eläkeikää lähestyvät) eivät välitä tuon taivaallista ympäristöasioista eivätkä jostain kumman syystä edes omasta terveydestään. Vedetään sitä naudanlihaa joka päivä ja ajetaan autolla lyhyetkin matkat, noin esimerkiksi. Ehkä ajatellaan että kyllä tämä pallo mun elinajan kestää, ja kestäähän se. Itsekkyys on ihmisen perusluonteessa valitettavasti.
iMac 27" MacBook Pro 15" Mac mini iPad mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod 2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
Re: Liikenne
Ketään eikä mitään ei auta hiukkaakaan, vaikka tekisin kaiken vaikeimman jälkeen - kulkisin alastomana paljain jaloin kävellen ja söisin vain käpyjä. Oma ja läheisteni elämä olisi kyllä helvatin paljon vaikeampaa... Ja lyhyempi.
Ja jos ihmiset eläisivät ja olisivat niin eläneet, ei olisi nykyisenlaisia yhteiskuntia olemassa ollenkaan. Jonkun mielestä niin varmaankin olisi parempikin, mutta oikeasti mitä iloa siitä olisi? Jokainen laji käyttää hyväkseen kaiken minkä irti saa, leijonat syövät bambit, loiset kasvattavat jälkeläisensä toisten eliöiden aivoissa, majavat kaatavat surutta liito-oravan pesäpuun jne.
Eikä olisi macceja - ei edes sähköä, eikä fillareitakaan.
Ja jos ihmiset eläisivät ja olisivat niin eläneet, ei olisi nykyisenlaisia yhteiskuntia olemassa ollenkaan. Jonkun mielestä niin varmaankin olisi parempikin, mutta oikeasti mitä iloa siitä olisi? Jokainen laji käyttää hyväkseen kaiken minkä irti saa, leijonat syövät bambit, loiset kasvattavat jälkeläisensä toisten eliöiden aivoissa, majavat kaatavat surutta liito-oravan pesäpuun jne.
Eikä olisi macceja - ei edes sähköä, eikä fillareitakaan.
En finnjävel
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
^Mutta meillä on järki ja valistus. Immanuel Kant määritti meille kategorisen imperatiivin järjen ja moraalin liitoksi; esimerkiksi valehtelu on väärin, koska jos valehtelusta tulisi yleinen ohjenuora, silloin puhumisesta menisi merkitys, jota valehtelija ei itsekään halua.
Vaan miten on ympäristön ja luonnon laita? Entä talouden? Halpaa muovisontaa tulee lisää joka tuutista ja suihkarit halkoo taivasta ja tankkerit jyllää yötä päivää. Kiinalainen kommunisti ja saksalainen kapitalisti hierovat käsiä yhteen, kun länsimäinen köyhä ostaa kiiinalaisen oikeudettoman köyhän tekemää halpaa p*skaa. Kantin kategorinen imperatiivi on siis teoriassa hyvä, mutta käytännössä höpöhöpö. Me toimimme hyvää tarkoittavana ja hyvään pyrkivänä ihmiskuntana nyt siten, että uhkaamme tuhoutua paitsi lajina, myös ekosysteeminä. Ja me tiedämme sen erittäin hyvin.
Ennen kun karkaan metsään, otan seuraavan pääministerin panttivangiksi ja vaadin paluuta parin sadan vuoden takaiseen korkean lapsikuolleisuuden agraariaikaan. Tai ainakin lentomatkustamista edes jonkinlaisen verotuksen piiriin..
Meni liikenteestä vähän sivuraiteille.
Vaan miten on ympäristön ja luonnon laita? Entä talouden? Halpaa muovisontaa tulee lisää joka tuutista ja suihkarit halkoo taivasta ja tankkerit jyllää yötä päivää. Kiinalainen kommunisti ja saksalainen kapitalisti hierovat käsiä yhteen, kun länsimäinen köyhä ostaa kiiinalaisen oikeudettoman köyhän tekemää halpaa p*skaa. Kantin kategorinen imperatiivi on siis teoriassa hyvä, mutta käytännössä höpöhöpö. Me toimimme hyvää tarkoittavana ja hyvään pyrkivänä ihmiskuntana nyt siten, että uhkaamme tuhoutua paitsi lajina, myös ekosysteeminä. Ja me tiedämme sen erittäin hyvin.
Ennen kun karkaan metsään, otan seuraavan pääministerin panttivangiksi ja vaadin paluuta parin sadan vuoden takaiseen korkean lapsikuolleisuuden agraariaikaan. Tai ainakin lentomatkustamista edes jonkinlaisen verotuksen piiriin..
Meni liikenteestä vähän sivuraiteille.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Vaikka en kirkkoon kuulukaan, niin enpä ole vähään aikaan lukenut mitään noin viisasta kuin mitä isä Bartholomeos (Konstantinopolin ja Uuden Rooman arkkipiispa ja ekumeeninen patriarkka Jumalan armosta) kirjoittaa:
Maalaisjärjellä kun uutisia katsoo valtamerten muoviroskista tai Keski-Euroopan jopa satojen kilometrien mittaisista lakkaamattomista rekkajonoista: tämä on väärin.
https://www.ort.fi/uutishuone/2018-09-0 ... -ekologiaa--Ihmisen matkasta historian halki ei ole mitään arvoa, jollei se pidä myös sisällään sellaisen maailman odotusta, jota voisi pitää todellisena ”kotina” (oikos) ihmiskunnalle. Erityisen totta tämä on nyt, sillä luontoa yhä enenevässä määrin koskeva uhka on kietoutunut maailmanlaajuisen ekologisen tuhon mahdollisuuteen.
Tämä kehitys on tietyn taloudellisen, teknologisen ja yhteiskunnallisen valinnan tulosta, valinnan, joka ei kunnioita eikä arvosta ihmistä eikä luonnon pyhyyttä. On mahdotonta rehellisesti kantaa huolta ihmisistä, jos samaan aikaan tuhotaan luonnollista ympäristöä, itse elämän perustaa, ja asetetaan näin koko ihmiskunnan tulevaisuus epävarmaksi.
Vaikka emme pidä sopivana tuomita modernia sivilisaatiota synnin kriteerein, haluamme alleviivata, että aikamme luonnonympäristön tuhoaminen on liitoksissa niin ihmisen ylimieliseen suhtautumiseen luontoa kohtaan kuin myös oman onnen tavoitteluun ja ahneuteen yleisenä elämänasenteena.
Maalaisjärjellä kun uutisia katsoo valtamerten muoviroskista tai Keski-Euroopan jopa satojen kilometrien mittaisista lakkaamattomista rekkajonoista: tämä on väärin.
Re: Liikenne
Ihmiset tarvitsevat kaikenlaista - ja haluavat myös, vaikkeivät tarvitsisi. Kun suunnitelmatalous ei toimi - eikä senkään kokeilut ole juuri tainneet ekologisuutta edistää - niin tällä länsimaisella järjestelmällä mennään. Siitä seuraa väistämättä piittaamaton ja häikäilemätön luonnonvarojen ja ihmisten hyväksikäyttö - mutta sillä tavalla myös tuotetaan tavallisten ihmisten tarvitsemat, hyödylliset ja vastuullisesti tuotetut tavarat - joita joudutaan kuljettamaan tarvitseville.
En finnjävel
Re: Liikenne
Ajo-opetuskolmioissa pitäisi olla mustat reunat. Ei niitä erota vaalean auton takakontista.
MBP 14" (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad Pro 11” (2020) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 14 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Sähköautooptimismia kerrassaan ilmassa: "Jos koteihin saataisiin keskinopeita latauslaitteita, sähköautoilla tehtävät matkat lisääntyisivät merkittävästi, kertoo uusi tutkimus."
https://www.hs.fi/autot/art-2000005821906.html
Jaa. Eiköhän kansan kuitenkin pitäisi ensiksi saada jostain massia kummasti lisää, että tähän korkean autoveron maahan niitä uusia sähköautoja saataisiin, Teslojen kavereiksi, esim. perusmallinen Toyota Prius Plug-in alkaen 39 618,20€:
https://www.toyota.fi/autot/prius-plugi ... tarjoukset
4 x kalliimpi kuin mun 396 000 km ajettu 5 v. vanha taksi -mersuni, joka kuluttaa n. 5,5 l. osin uusiutuvasta tehtävää dieseliä.
No, onhan noita halvempiakin tuotannossa ja samainen automerkki on suunnitellut oikein ekosysteemin kaupunkilaisille, jotka haluaa sähkökanakopeilla huristella, Kuin tavallinen pikkuauto neljällä pyörällä. :
Cité Lib by Ha:mo luo tarjolla olevien julkisten liikennevälineiden välille integroitua verkkoa. Sen piiriin kuuluvat Toyotan i-ROAD ja COMS-ajoneuvot, bussit, junat ja raitiovaunut. Järjestelmä on työkalu, jonka avulla ihmiset voivat suunnitella itselleen helppoja, edullisia ja ympäristölle entistä ystävällisempiä matkoja.
Lähdenkin tästä miettimään huomisen matkaa Lappajärvelle ja takas, mitenkähän mahtaisi sujua sähköautolla..
https://www.hs.fi/autot/art-2000005821906.html
Jaa. Eiköhän kansan kuitenkin pitäisi ensiksi saada jostain massia kummasti lisää, että tähän korkean autoveron maahan niitä uusia sähköautoja saataisiin, Teslojen kavereiksi, esim. perusmallinen Toyota Prius Plug-in alkaen 39 618,20€:
https://www.toyota.fi/autot/prius-plugi ... tarjoukset
4 x kalliimpi kuin mun 396 000 km ajettu 5 v. vanha taksi -mersuni, joka kuluttaa n. 5,5 l. osin uusiutuvasta tehtävää dieseliä.
No, onhan noita halvempiakin tuotannossa ja samainen automerkki on suunnitellut oikein ekosysteemin kaupunkilaisille, jotka haluaa sähkökanakopeilla huristella, Kuin tavallinen pikkuauto neljällä pyörällä. :
Cité Lib by Ha:mo luo tarjolla olevien julkisten liikennevälineiden välille integroitua verkkoa. Sen piiriin kuuluvat Toyotan i-ROAD ja COMS-ajoneuvot, bussit, junat ja raitiovaunut. Järjestelmä on työkalu, jonka avulla ihmiset voivat suunnitella itselleen helppoja, edullisia ja ympäristölle entistä ystävällisempiä matkoja.
Lähdenkin tästä miettimään huomisen matkaa Lappajärvelle ja takas, mitenkähän mahtaisi sujua sähköautolla..
Re: Liikenne
Keskinopea latausasema kuluttaa sähköä omakotitalon verran. Nopea latausasema kerrostalon verran. Miten ne meinaa että normikerrostalon asukkaat pystyvät lataamaan niitä 20 autoaan samaan aikaan? Siinähän kuukahtaa taloyhtiön koko sähkönsyöttö.
Eihän se niinkään voi mennä, että Virtanen lataa klo 8-9, Koskinen klo 9-10, jne.
Koko kaapelointi sähkölaitokselta taloyhtiöön pitäisi moninkertaistaa. Ja tarvittais moonta uutta Olkiluotoa.
Jotenkin tuntuu ettei oo ihan loppuun asti mietitty. Mutta hei, sitä sähköähän saa seinästä.
Eihän se niinkään voi mennä, että Virtanen lataa klo 8-9, Koskinen klo 9-10, jne.
Koko kaapelointi sähkölaitokselta taloyhtiöön pitäisi moninkertaistaa. Ja tarvittais moonta uutta Olkiluotoa.
Jotenkin tuntuu ettei oo ihan loppuun asti mietitty. Mutta hei, sitä sähköähän saa seinästä.
MBP 14" (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad Pro 11” (2020) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 14 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Re: Liikenne
Taloustaito kirjoittaa aiheesta - tähän olisi jo syytä alkaa varautua taloyhtiöissä, myös isännöitsijätoimistojen tulisi perehtyä asiaan huolella.
Taloyhtiön pihalle kurvaa sähköauto – sähköautolle virtaa kotipihasta
Taloyhtiön pihalle kurvaa sähköauto – sähköautolle virtaa kotipihasta
Sähköteknisen alan standardointijärjestö Sesko kuitenkin suosittelee, että jos käytettävissä ei ole varsinaista sähköauton lataustapaa, voidaan käyttää tilapäisesti hidasta lataustapaa. Seskon ohjeen mukaan sähköautoa ja ladattavaa hybridiä voidaan ladata kotitalouspistorasiasta, jos ajoneuvon ottama pitkäaikainen latausvirta on rajoitettu 8 ampeeriin. Lisäksi on käytettävä ajoneuvon valmistajan hyväksymää latausjohtoa, jossa on asianmukaisesti tuettu suojalaiteyksikkö.
Myös Peltola on sitä mieltä, että hidaslatausta voi käyttää, jos latausvirta on rajoitettu 8 ampeeriin. Lisäksi hän korostaa, että pistorasia-asennuksen soveltuvuus ja sähköturvallisuus on aina varmistettava.
En finnjävel
Re: Liikenne
Tuskin sähköautoja ruvetaan joka Virtaselle ja Koskiselle tyrkyttämään. En muutenkaan oikein ymmärrä negatiivisuutta sähköautoja kohtaan. Sähköautot eivät ole teknisesti täydellisiä, mutta se ei silti tarkoita ettei niitä kannattaisi kehittää tai käyttää. Olivatahan polttomoottoritkin joskus hitaita, epäluotettavia ja epäkäytännöllisiä, mutta ei se silti ollut mikään syy olla kehittämättä niitä.
Uskon että sähköautot tulevat tulevaisuudessa yleistymään jakeluautoina sekä pienempinä kakkosautoina kaupunkialueilla. Mutta ei niillä joka polttomoottoriautoa korvata, se olisi ihan mahdoton ajatus jo pelkän sähköntuoton ja jakelun kannalta. Lapin reissut tehdään vastaisuudessakin ihan polttomoottorilla.
Uskon että sähköautot tulevat tulevaisuudessa yleistymään jakeluautoina sekä pienempinä kakkosautoina kaupunkialueilla. Mutta ei niillä joka polttomoottoriautoa korvata, se olisi ihan mahdoton ajatus jo pelkän sähköntuoton ja jakelun kannalta. Lapin reissut tehdään vastaisuudessakin ihan polttomoottorilla.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Suomen kantaverkon tuotanto riittää, vaikka kaikki Suomen autoilijat köröttäis sähköllä. Tämä on metka yhtälö ja herättää kysymyksen, että mihin ihmeessä jotain Hanhikiveä edes tarvitaan, jos ylikapasiteettia on jo nyt koko Suomen liikkumiseen tarvittava määrä:Don MC kirjoitti:Ja tarvittais moonta uutta Olkiluotoa.
https://www.fingridlehti.fi/250-000-sah ... ntaverkko/
Taitaa olla niin, että ongelmaksi tulee muodostumaan sähköautojen akkuteknologian kehityksen vuoksi pikalatauksen välttämättömyys - tulevat isotehoiset akut kun ei kotilatauslaitteella tule latautumaan kuin huomiseksi - ja muutosten tuomat kustannukset. Pikalataus kun posottaa 150-300 kW:n teholla, ja jos tulevat autot kun tulevat moista vaatimaan, niin paljonko mahtaa maksaa Suomen kertsien sähkökeskusten vaihto, noin kertaheitolla?
Fortum tarjoaa ratkaisuksi suurteholataamisverkostoa, eli vähän niin kuin nykyiset huoltsikat myyvät naftaa, niin noi myis virtaskaa:
https://op-kulku.fi/sahkoautoilu/lataam ... tavallista
Tämä on järkevä skenaario, sillä polttomoottori vetelee viimeisiä henkosiaan aika vääjäämättä..
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit