Liikenne
Sana on (melkein) vapaa.
-
- Viestit: 1956
- Liittynyt: 30.8.2014 klo 20.45
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja oppenheimer »
KehäIIIn ketjukolarilla ei ole välttämättä yksiselitteistä tekemistä yksilöiden pershinuroimisen kanssa vaan se on alimitoitettu osuudella Juvanmalmi-Lahden liittymä, suunniteltu alunperin päin maanalainen paikka ja uudistukset liittymissä toteutettu päin maanalainen paikka. Sekä lisätty nopeuspöntöt lisäämään ketjuefektiä.
It's easy to die up here. Everything else is just work.
Re: Liikenne
Ilman tuuppausta edellä menevän peräänajaminen on aina peräänajajan syy. Pershinurista on silloin yleensä kyse. Varmasti on myös tapauksia, joissa peräänajaja ei ole seurannut riittävästi tien tapahtumia, mutta ketjukolarien aiheuttajat löytyvät tyypillisesti niistä idiooteista, jotka luulevat omaavansa formulakuskin kyvyt ja reagointinopeuden, ja ruikuttavat alvariinsa alinopeudesta ja nopeusrajoituksista tajuamatta lainkaan olevansa itse tieliikenneongelmien aiheuttajia.
Luulevatko ne tampiot pääsevänsä nopeammin eteenpäin ajamalla lähempänä edellämenevää? Ihan sama kuin kassajonossa hinkkaisi tappituntumalla edellisen jonottajan perässä.
Niin päivänkakkaran typerää - ja ennen kaikkea täysin turhaa vaaran aiheuttamista!
Luulevatko ne tampiot pääsevänsä nopeammin eteenpäin ajamalla lähempänä edellämenevää? Ihan sama kuin kassajonossa hinkkaisi tappituntumalla edellisen jonottajan perässä.
Niin päivänkakkaran typerää - ja ennen kaikkea täysin turhaa vaaran aiheuttamista!
Viimeksi muokannut arisel, 13.11.2018 klo 6.55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En finnjävel
Re: Liikenne
En ole kassajonossa kokeillut mutta voisin olettaa että tilaa tulee...arisel kirjoitti:
Luulevatko ne tampiot pääsevänsä nopeammin eteenpäin ajamalla lähempänä edellämenevää? Ihan sama kuin kassajonossa hinkkaisi tappituntumalla edellisen jonottajan perässä.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
^Rähinää ainakin tulee molemmissa tapauksissa.
Liika määrä ihmisiä tai ajoneuvoja liian pienellä alueella saa ihmiset hermostumaan, sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä - tutkittu juttu; cityssä elävillä on mm. aivoinfarkteja enemmän sekä suurempi riski skitsofrenialle ja psykoosiin joutumiselle:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000005146370.html
Kerran oli mullakin Jyvääskylässä psykoosiin joutuminen lähellä: oli jossain Jyskän Varastomyymälässä takanani kassajonossa obeesi karmeesti hieltä haiseva herrahenkilö, jonka sieraimissa vinkui karvat epävireisesti. Tää herra oli aivan takanani ja tökki toistuvasti hanuriini kärryllään. Ns. paloi käpy ja käännyin katsomaan ja kysyin, että Miksi tökit ostoskärryllä persiiseen, onko ihan pakko!? Äijä toljotti epäystävällisenä 2 sekuntia mitään ymmärtämättä ennen kun kääntyi kaverinsa puoleen ja tokaisi "Minä mitään töki, ite siinä heilut!" En muista miten tilanteesta selvittiin, mutta nujakka oli ilmassa.
Liika määrä ihmisiä tai ajoneuvoja liian pienellä alueella saa ihmiset hermostumaan, sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä - tutkittu juttu; cityssä elävillä on mm. aivoinfarkteja enemmän sekä suurempi riski skitsofrenialle ja psykoosiin joutumiselle:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000005146370.html
Kerran oli mullakin Jyvääskylässä psykoosiin joutuminen lähellä: oli jossain Jyskän Varastomyymälässä takanani kassajonossa obeesi karmeesti hieltä haiseva herrahenkilö, jonka sieraimissa vinkui karvat epävireisesti. Tää herra oli aivan takanani ja tökki toistuvasti hanuriini kärryllään. Ns. paloi käpy ja käännyin katsomaan ja kysyin, että Miksi tökit ostoskärryllä persiiseen, onko ihan pakko!? Äijä toljotti epäystävällisenä 2 sekuntia mitään ymmärtämättä ennen kun kääntyi kaverinsa puoleen ja tokaisi "Minä mitään töki, ite siinä heilut!" En muista miten tilanteesta selvittiin, mutta nujakka oli ilmassa.
Black cats matter!
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Halpa taksi - onko hinnat alentuneet Hesassa vaikka joidenkin yötaksojen poistuttua?
Lähikuppilasta puolenyön jälkeen taksi on ollut viimeiset 10 vuotta jotain 10-11 €
Tänään vain 8.40! Kyseessä oli Taksi Helsinki-tilauskeskuksen taksi. Edellisestä noteerauksesta on yli kuukausi.
Lähikuppilasta puolenyön jälkeen taksi on ollut viimeiset 10 vuotta jotain 10-11 €
Tänään vain 8.40! Kyseessä oli Taksi Helsinki-tilauskeskuksen taksi. Edellisestä noteerauksesta on yli kuukausi.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/265337 ... aus-suomen
Mitä sitä nyt hyvää lypsylehmää jonkun ilmastomuutoksen takia tappamaan?!
Valtion verotukselliset kannusteet Hmm, nam. Ihmettelen syvästi, jos kannustaminen ei tarkoita kansan syvien rivien käyttämien bensa- ja dieselautojen käyttövoimaverojen reipasta nousua ja suomalaisten liikkumisen kallistumista. Siinä sivussa ehkä luvataan pidättäytyä uusien täyssähkö- ja kaasuautojen käyttövoima- ja polttoaineverojen korottamisesta. Paitsi 3-5 vuoden siirtymäajan jälkeen tulevat korotukset niihinkin täysmääräisinä.Autoala ja Suomen valtio ovat torstaina solmineet vapaaehtoisen ilmastosopimuksen liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Tavoitteeksi otetaan muun muassa autokannan keski-iän alentaminen 1,5 prosenttia vuodessa. Sopimukseen kirjatut konkreettiset toimenpiteet rajoittuvat lähinnä valtion verotuksellisiin kannusteisiin ja informaation jakamiseen kuluttajille.
Mitä sitä nyt hyvää lypsylehmää jonkun ilmastomuutoksen takia tappamaan?!
Black cats matter!
Re: Liikenne
Kyllähän nytkin verokannustimet on kohdillaan, kun verotuksella ohjataan ihmiset pitämään vanhat rytöläjät 20 vuotta liikenteessä, sitten uitetaan saksasta käytettyjä, siellä hylättyjä 5 vuotiata autoja tänne.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Liikenne
Autoilijoiden häikäilemättömyys koulun edessä Espoossa on saanut jo poikkeukselliset mittasuhteet – ”Ajoneuvokäyttäytyminen on lähtenyt käsistä”
Ja kohta nämä pissipää vinkuvat joka paikassa kuinka turhia valvontakamerat ovat ja kaikki muut ovat tientukkoja ja ajavat alinopeutta ja on ihan oikein ajaa jatkuvaa ylinopeutta ja sakot ovat liian suuria ja wänkwänkwänk...
Ja kohta nämä pissipää vinkuvat joka paikassa kuinka turhia valvontakamerat ovat ja kaikki muut ovat tientukkoja ja ajavat alinopeutta ja on ihan oikein ajaa jatkuvaa ylinopeutta ja sakot ovat liian suuria ja wänkwänkwänk...
En finnjävel
Re: Liikenne
Pieni muistutus siitä, miten asia on, vaikka rikollista ajotapaa "harrastavat" ja suosivat muuta väittävät.
Miksi poliisi ei katso valvontakameran kuljettajan kuvaa, kun se lähettää rikesakon? Mitä tapahtuu, jos vuodessa saa yli 90 huomautusta? Poliisi vastasi 20 sakkokysymykseen
Miksi poliisi ei katso valvontakameran kuljettajan kuvaa, kun se lähettää rikesakon? Mitä tapahtuu, jos vuodessa saa yli 90 huomautusta? Poliisi vastasi 20 sakkokysymykseen
16. Milloin alinopeudesta voi saada sakot?
Laissa ei ole määritelty alinopeutta.
Sakot voi saada silloin, kun kyseessä on liikennettä vaarantava ajo. Tällainen tilanne voisi olla esimerkiksi sellainen, että 120 kilometrin rajoitusalueella ajetaan 60 kilometrin tuntivauhtia. Näissä tilanteissa käytetään kuitenkin aina harkintaa. Esimerkiksi sankka lumisade vaikuttaa luonnollisesti turvalliseen ajovauhtiin.
Mutu-tuntumalla sanoisin, että poliisi antaa vuosittain kymmenkunta sakkoa liian alhaisesta ajonopeudesta.
En finnjävel
Re: Liikenne
Tuohon kyllä tuli juuri muutos. Vähimmäisnopeus on mahdollista asettaa nykylainsäädännön mukaan. En kyllä tiedä onko näitä laitettu vielä millekään alueelle
Siinä muutama merkki...
Siinä muutama merkki...
Viimeksi muokannut Peitsamo, 27.11.2018 klo 23.18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Liikenne
Tällainen artikkeli elokuulta:
Tänne tulevat ensimmäiset uudet nopeusmerkit – ”On liikennerikkomus, jos ilman syytä ajaa alinopeutta”
Tänne tulevat ensimmäiset uudet nopeusmerkit – ”On liikennerikkomus, jos ilman syytä ajaa alinopeutta”
Liikenneviraston liikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman kertoo, ettei vähimmäisnopeutta osoittavia merkkejä todennäköisesti tulla näkemään heti kahden vuoden päästä.
– Todennäköisesti ne eivät tule heti käyttöön, sillä laajempaa tarvetta niille ei vielä monessakaan paikassa ole. Niitä on turha odottaa heti maanteiden varsille.
Kommenteissa on tietysti ensimmäisenä tampio, joka ei lainkaan tajua mistä on kyse:..alunperin vähimmäisnopeutta ryhdyttiin pohtimaan, jotta mopoautot saataisiin pois suurilta pääväyliltä hidastamasta liikennettä. Lakiuudistuksessa traktorikieltomerkin merkitystä laajennettiin kuitenkin koskemaan myös mopoautoja.
– Merkki säilytettiin uudistuksessa tulevaisuutta ajatellen.
Ensimmäiset vähimmäisnopeusmerkit tullaan todennäköisesti näkemään pääkaupunkiseudun kehäteiden osuuksilla, joissa on vähintään kolme kaistaa suuntaansa.
Kehäteillä Östermanin mukaan vähimmäisnopeutta voitaisiin soveltaa kaikista vasemmanpuoleisimmalle kaistalle.
– Se olisi ainakin aluksi se käyttötarkoitus. Näin saataisiin pidettyä vasemmalta kaistalta pois hitaat ajoneuvot, kuten mopoautot tai työkoneet, mikä puolestaan lisäisi turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Maanteillä alinopeutta ei ole tarkoitus laajasti kitkeä ollenkaan, se ei ole lähtökohta lainkaan.
Lisäksi vähimmäisnopeusmerkkejä voidaan nähdä tulevaisuudessa monikaistaisissa tunneleissa.
Näillä Q.D.:n kuvaamilla tapauksilla ei ole mitään tekemistä mainitun vähimmäisnopeuden kanssa, ja Q.D. myös unohtaa sen faktan, että hitaammillakin ihmisillä on oikeus päästä kulkemaan paikasta toiseen ja älyttömyyksissään vielä puolustelee vaaran aiheuttamista. Lisäksi Q.D. on tyypillinen kohteliaisuudesta muistuttava - kohteliaisuutta tulisi aina osoittaa vain hänelle, mutta hänen ei tarvitse itse sitä osoittaa.Queer Duck kirjoitti:Enemmän kuin mopoautot, joita näkee onneksi enää harvoin liikenteessä, ärsyttävät liikenteessä hidastelijat. On turhauttavaa ajaa edessä köröttelevän takana, joka paahtaa 50 alueella noin 40 ja 60 alueella kuin se olisi 50 -rajoituksen alue. Kuitenkin molemmissa tapauksissa nopeudet on selkeästi merkitty. Eivätkä nämä kuskit ole suinkaan aina mitään eläkeläisiä. Ei ihme jos välillä näkee tolkuttomia ja turhia ohituksia. Liikennettä helpottaisi jos virta kulkisi edes sallittua enimmäisnopeutta. Jos henkilö ei kykene tai uskalla liikkua autolla muun liikenteen mukana, vaihtoehtoja varmasti löytyy muitakin. On sitäpaitsi sekä kohteliaisuus että velvollisuus tarkkailla liikennettä ja tietää mikä on kulloinenkin nopeusrajoitus. Ja ajaa sen mukaisesti.
Viimeksi muokannut arisel, 27.11.2018 klo 23.28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En finnjävel
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jepsfrost »
Öööö, mites tässä kävikin näin
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... ta-6722673Bosch kehitti ratkaisun joka puhdistaa dieselien päästöt tehokkaasti, yksinkertaisesti ja halvalla - "voimme lopettaa keskustelun dieselin kuolemasta"
Macbook Air M1, MB Retina 15" Late2013,Macbook Air 13" Late2010, Macbook White 13" Early2008, iPhone XS, iPhone 8, iP 6 Plus, iP 5S, iP 5, iP 4, AW S6, AW S3, iPad 2019, iPad 2017, iPad 2, IPod Touch 2.gen, ATV4K, ATV 4, ATV 2 ja Airpods 2.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jepsfrost »
jepsfrost kirjoitti:Öööö, mites tässä kävikin näin Ja Nyt taas ollaan lopettamassa dieselautot kokonaan.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... ta-6722673Bosch kehitti ratkaisun joka puhdistaa dieselien päästöt tehokkaasti, yksinkertaisesti ja halvalla - "voimme lopettaa keskustelun dieselin kuolemasta"
Macbook Air M1, MB Retina 15" Late2013,Macbook Air 13" Late2010, Macbook White 13" Early2008, iPhone XS, iPhone 8, iP 6 Plus, iP 5S, iP 5, iP 4, AW S6, AW S3, iPad 2019, iPad 2017, iPad 2, IPod Touch 2.gen, ATV4K, ATV 4, ATV 2 ja Airpods 2.
Re: Liikenne
No minä taas lopetin autoilun kokonaan... ja siirryin polkupyörän käyttäjäksi (kesäisin) ja tossujen sekä bussin käyttäjäksi talvisin ja myös kurjilla sadesäillä... ja kuntokin paranee sen seurauksena Näkyy mahaläskin häipymisenä
Viimeksi muokannut jake69, 28.11.2018 klo 11.21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
^Mulla ei ole mahdollisuutta moiseen, ellen laittaisi yritystäni pakettiin ja siirtyisi yhteiskunnan elätiksi.
Lupasin tuossa joku aika sitten rouvalle, että siirrymme dieselhybridistä kokonaan uusiutuviin tai sähköön muutaman vuoden aikajänteellä. No nyt pitää lupaus lunastaa, vaikka kukkaron päälle käy 10-15 € jokaisella tankkauskerralla, kun Neste ryhtyi myymään täälläkin MY-dieseliä, joka on 100% jätteistä tehtyä.
https://www.neste.com/fi/puhtaammat-rat ... uva-diesel
Joten sitä on nyt tankattava! Ei auta sellainen, että "kyllä mä tankkaisin biodieseliä, sitku sitä saa..ja sitku saa, kyllä mä tankkaisin biodieseliä, jos se olis halvempaa"
Sitä paitsi jotenkin vähän erilaiselta positiivisella tavalla on diesel-hybridi-Mersussani nyt perstuntuma, enkä näemmä ole ainoa:
https://bbs.io-tech.fi/threads/neste-my ... it.100264/
Lupasin tuossa joku aika sitten rouvalle, että siirrymme dieselhybridistä kokonaan uusiutuviin tai sähköön muutaman vuoden aikajänteellä. No nyt pitää lupaus lunastaa, vaikka kukkaron päälle käy 10-15 € jokaisella tankkauskerralla, kun Neste ryhtyi myymään täälläkin MY-dieseliä, joka on 100% jätteistä tehtyä.
https://www.neste.com/fi/puhtaammat-rat ... uva-diesel
Joten sitä on nyt tankattava! Ei auta sellainen, että "kyllä mä tankkaisin biodieseliä, sitku sitä saa..ja sitku saa, kyllä mä tankkaisin biodieseliä, jos se olis halvempaa"
Sitä paitsi jotenkin vähän erilaiselta positiivisella tavalla on diesel-hybridi-Mersussani nyt perstuntuma, enkä näemmä ole ainoa:
https://bbs.io-tech.fi/threads/neste-my ... it.100264/
Viimeksi muokannut PKivireki, 28.11.2018 klo 11.53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Black cats matter!
Re: Liikenne
Jossain oli uutinen sähköauton hiilinjalanjälki on paljon suurempi mitä nykyisillä ajoneuvoilla. En vain löydä mistään sitä uutista tähän hätään..
..onko yhtäkään viestiä, mitä en ole joutunut muokkaamaan..
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
^Voi olla.
Muutama prosenttiluku maailman sähköautojen akkuihin tuotettavasta koboltista: Suomen kaivosteollisuus (jota De Gröna ja ympäristöjärjestöt muuten vastustavat elinkeinona raivokkaasti) tuottaa siitä 13%, Kongosta tulee 605%, jossa 20% sen louhinnasta tapahtuu käsin - ja 100% varmaa on lapsityövoiman käyttö Kongissa koboltin louhinnassa.
Muutama prosenttiluku maailman sähköautojen akkuihin tuotettavasta koboltista: Suomen kaivosteollisuus (jota De Gröna ja ympäristöjärjestöt muuten vastustavat elinkeinona raivokkaasti) tuottaa siitä 13%, Kongosta tulee 605%, jossa 20% sen louhinnasta tapahtuu käsin - ja 100% varmaa on lapsityövoiman käyttö Kongissa koboltin louhinnassa.
Black cats matter!
Re: Liikenne
Tuolla ainakin.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tutk ... 4496f91164
Jo aikojen alusta tuota on tutkijat huudelleet, kuuroille korville.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tutk ... 4496f91164
Jo aikojen alusta tuota on tutkijat huudelleet, kuuroille korville.
iMac 5k iPad Pro Time Capsule 3 Tb ja 2 Tb Airport Extreme 2 x Apple TV 4K iPhone 13 iMac G4 17" Watch 5 AirPods Pro 2 x Home Pod 2gen
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Uutisoida voi monella tavoin. Amerikkalaiset ja venäläiset ainakin!
Oheisessa Moottorin artikkelissa on TÜV:n Mersusta tekemä laskelma sähkö- ja bensa-auton hiilijalanjäljestä koko sen elinkaaren aikana:
https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/ ... -paastoja/
Oheisessa Moottorin artikkelissa on TÜV:n Mersusta tekemä laskelma sähkö- ja bensa-auton hiilijalanjäljestä koko sen elinkaaren aikana:
https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/ ... -paastoja/
Viimeksi muokannut PKivireki, 28.11.2018 klo 13.09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Black cats matter!
Re: Liikenne
jakovski kirjoitti:Jossain oli uutinen sähköauton hiilinjalanjälki on paljon suurempi mitä nykyisillä ajoneuvoilla. En vain löydä mistään sitä uutista tähän hätään..
Onhan näitä ollut mutta ne ei juuri ketään kiinnosta. Ja hassua myös että talon lämmittäminen sähköllä on on ns. Saastuttamista mutta sähköautolla ajaminen vihreää ja puhdasta
Re: Liikenne
Nopeahkosti se tosin kiritään kiinni.
Toki tuossa ei taidettu ottaa huomioon sähköntuoton aiheuttamia päästöjä.Esimerkiksi Trondheimin yliopiston laskelmien mukaan Nissan Leaf tuotti valmistusvaiheessa 13,1 tonnia hiilidioksidia, kun dieselmoottorilla varustettu Mercedes-Benz A -malli vai 6,6 tonnia. Sähköautolla pitää tässä vertailussa ajaa 60 000 kilometriä ennen kuin se oli dieseliä puhtaampi.
Siltikin:”Hiilidioksidipäästöt olisivat noin 170–180 grammaa, jos sähköautoa ajaisi puhtaasti hiilisähköllä”, varoittaa Tammi.
Hänen mukaansa pohjoismainen verkkosähkö on sähköautoille erittäin hyvää, koska uusiutuvan ja ydinvoiman osuus on suuri.
”Meillä päästään selvästi alle polttomoottoriautojen hiilidioksidilukujen kilometriä kohden.”
”Jos päästötavoitteisiin yritetään päästä, sähköauto on tässä hyvä työkalu”, sanoo mekatroniikan professori Kari Tammi Aalto-yliopistosta.
Toisaalta:”Kyse ei ole pelkästään sähköautojen materiaaleista, vaan myös volyymeistä. Sähköautot eivät ole vielä sellaisia massatuotteita, että niiden valmistus olisi pystytty suunnittelemaan teollisesti mahdollisimman pienellä hiilidioksidijalanjäljellä”, Tammi arvioi.
Ja lopulta, ei kaikkia munia samaan koriin:Sähköauto voi olla joissakin elinkaarivertailuissa polttomoottoriautoa parempi, mutta myös huonompi. Etenkin kestävästi tuotettu puupohjainen diesel on elinkaaripäästöiltään yhtä hyvä kuin vesisähköä käyttävä akkusähköauto.
Niinpä Suomen kova tavoite 250 000 sähköautoa pitää sisällään myös sen, että muutkin autot käyvät osittain jollakin muulla kuin fossiilisella polttoaineella.
”Jos sähköauton rinnalla ei olisi muita vaihtoehtoja, pitäisi koko Suomen autokanta sähköistää, että pääsisimme hiilidioksidin vähennystavoitteisiin.”
Viimeksi muokannut carrbon, 2.12.2018 klo 17.39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
^Sitran asiantuntijat oli sitä mieltä, että Suomessa voisi olla 850 000 sähköautoa kymmenen vuoden päästä.
Millähän ne ladataan, kun koko latauspakka on aivan levällään? 20-30 minuutin pikalatausasemat teiden varsilla ei ehkä palvele kaikkea autoilua, joten katse kohdistuu kotilataukseen. Mulla ja kaltaisillani omakotiasujilla lienee sähkökaapissa jerkkua ja kolmivaihevirta, mutta entäs kerrostalot? Suomessa on noin 57 000 kerrostaloa, ja jos yhdenvertaisuuden pakottamana aletaan jokaisen asukkaan lämmitystolppa muuttamaan latauspisteeksi, niin pääkeskukset ja kaapeloinnit 57 000 x 50 000€..
Edit. Yksi asiantuntija esitti, että ongelmat ratkaistaan kehitettävillä "älykkäillä ratkaisuilla". Eli "ei hajuakaan, mutta kyllä kai se jotenkin ratkaistaan" -ratkaisu, mikä oli käytössä myös kaupunkibulevardihankkeessa.
Millähän ne ladataan, kun koko latauspakka on aivan levällään? 20-30 minuutin pikalatausasemat teiden varsilla ei ehkä palvele kaikkea autoilua, joten katse kohdistuu kotilataukseen. Mulla ja kaltaisillani omakotiasujilla lienee sähkökaapissa jerkkua ja kolmivaihevirta, mutta entäs kerrostalot? Suomessa on noin 57 000 kerrostaloa, ja jos yhdenvertaisuuden pakottamana aletaan jokaisen asukkaan lämmitystolppa muuttamaan latauspisteeksi, niin pääkeskukset ja kaapeloinnit 57 000 x 50 000€..
Edit. Yksi asiantuntija esitti, että ongelmat ratkaistaan kehitettävillä "älykkäillä ratkaisuilla". Eli "ei hajuakaan, mutta kyllä kai se jotenkin ratkaistaan" -ratkaisu, mikä oli käytössä myös kaupunkibulevardihankkeessa.
Viimeksi muokannut PKivireki, 3.12.2018 klo 8.24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Black cats matter!
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit