kuorolilli kirjoitti:PKivireki kirjoitti:Niinpä. Varsinkin kun helposti unohtuu, että niillä suojatiellä ei saa pyöräillä.
Paitsi että saa ajaa
Polkupyöräilijä voi ylittää ajoradan pyöräillen satulassa pysyen pyörätien jatketta pitkin. Pyörätien jatke on merkitty tiehen kahdella valkoisella katkoviivalla: merkintätapa vaihtelee hieman riippuen siitä, onko pyörätien jatkeen rinnalla myös suojatie (ks. kuva Pyörätien jatkeen merkitseminen alla) [11]. Suojatie ja pyörätien jatke ovat siis kaksi aivan eri asiaa. Tiemerkintöjen puutteiden vuoksi suojatie on kuitenkin käytännössä aina tulkittavissa pyörätien jatkeeksi, eli suojatiellä saa aina ajaa polkupyörällä mikäli suojatielle tullaan sellaiselta tieltä, jolla ajo polkupyörällä on sallittu kuten Liikenneministeriö ja KKO ovat linjanneet (ks. tarkemmin seuraavat kappaleet).
Varsinkin uuden tieliikennelain astuessa voimaan 1.6.2020 suojatiellä voi aina ajaa polkupyörällä, mutta tietenkin pyöräilijällä on tietyissä tapauksissa väistämisvelvollisuus kuten nykyisinkin.
Ää, tartun vielä tuohon
AINA sanaan ja alkuperäiseen tarkoitukseeni: tarkoitin sanoessani että suojatiellä ei saa ajaa, sitä, että suojatiellä ei saa ajaa silloin kun se ei ole pyörätien jatke:
Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään todennut, että suojatietä voi pitää pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätietä suojatielle. Ts. suojatie ei ole pyörätien jatke vain niissä tapauksissa, joissa suojatielle saavutaan polkupyörällä jalkakäytävältä, jolla ajaminen on muutenkin kiellettyä
El: saa ajaa silloin kun se on pyörätien jatke, on se merkitty tai ei, ja ei saa ajaa silloin kun se ei ole pyörätien jatke.
Meillä Jyväskylässä nämä pyöräteiden ja suojateiden suunnittelut on aivan hanurista; täällä on muutamassa paikassa sellaisia suojateitä, joihin voi tulla pyöräilijöiltä kielletyltä jalkakäytävältä (Kansakoulunkatu), johon tuossa suojatien kohdalla risteytyy kevyen liikenteen väylä (Sammonkatu), esimerkiksi käy tuo ns. Mormonikirkon risteys Kansakoulunkadun ja Sammonkadun risteyksessä:
Ne on äärimmäisiä vaaran paikkoja, varsinkin kerrostalon kulman takaa voi suhahtaa pyöräilijä parin metrin jalkakäytäväosuuden yli suojatielle ja siinä autolla kohdalla ollessasi et kerkiä enää pysähtyä mitenkään, vaikka nopeutta olisi 20 km/h..
Toinen ongelma on muuten vaan onneton näkyvyys suojateillä, jotka siis ovat noita pyöräteiden jatkeita, vaikka niiden maalaus ei sitä kerrokaan, esimerkiksi Voionmaankadulla on näitä kolme:
Arvatkaapa näkeekö tuolta Okkerinkadulta puskista tai talon nurkan takaa pyörällä ilman valoja ja vauhdilla tulevista nöösipojista vilaustakaan, ennen kun ne ovat suojatiellä edessäs, tulet kummasta suunnasta tahansa?
Voionmaankadun suojatiet pitäisi mielestäni olla ehdottomasti ylitalutettavaa mallia, tai sitten niiden näkyvyyttä pitää parantaa. On nääs vain ajan kysymys koska tuossa joku kuolee, vaikka vain 30 km/h ajetaankin..