Liikenne
Sana on (melkein) vapaa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Taitaa olla BC joku mainosmiesten slogan.
Visualisoinnissa asema olisi nykyisen Lohja As.:n, Lempolan ja moottoritien pohjois-/koillispuolella. Lehmijärvi tai Vaanila lienee lähellä oikeaa sijaintia.
Nyt alueella ei ole juuri mitään muuta kuin Lempolan kauppakeskittymä. Parin kilometrin päässä oleva Lohja As. on kuihtunut taajama ja Lohjan keskustaan on 4-5 km.
Kaavoitustilnteesta Lempola/Vaanila/Lehmijärvi en tiedä.
Linjaukset voivat toki muuttua, aikanaan moottoritien linjauksen haku oli kovaa vääntöä.
Visualisoinnissa asema olisi nykyisen Lohja As.:n, Lempolan ja moottoritien pohjois-/koillispuolella. Lehmijärvi tai Vaanila lienee lähellä oikeaa sijaintia.
Nyt alueella ei ole juuri mitään muuta kuin Lempolan kauppakeskittymä. Parin kilometrin päässä oleva Lohja As. on kuihtunut taajama ja Lohjan keskustaan on 4-5 km.
Kaavoitustilnteesta Lempola/Vaanila/Lehmijärvi en tiedä.
Linjaukset voivat toki muuttua, aikanaan moottoritien linjauksen haku oli kovaa vääntöä.
Viimeksi muokannut homenamsi, 17.5.2019 klo 14.18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikenne
Sinänsä looginen moottorien linjauksen takia, mutta epälooginen sen takia että mitään keskustaahan siinä ei olisi entuudetaan. Lähes kaikki muut missä juna-asema on on kaupunki kasvanut siihen ympärille... Ja Lahti taisi olla 80 luvulla jokin "business city"
Toisaalta tavoitehan ei ole rakentaa lohjalle toimivaa junaliikennettä, vaan oikotie turun ja helsingin väliin.
Toisaalta tavoitehan ei ole rakentaa lohjalle toimivaa junaliikennettä, vaan oikotie turun ja helsingin väliin.
Apple iMac 5K 3.3/24/512 (15) # iPhone 12 mini # +
Nikon D500, Nikkoreita +
Nikon D500, Nikkoreita +
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
^Joo. Lahti the Business City oli Lahden slogan joskus. Jyväskylä oli Jyväskylä the Human Technology City.
Mutta edelleen on kaupunkeja, joilla on pontevia sloganeita: Porissa on runsas ja monipuolinen päihdeongelma, niinpä Pori menee ihon alle. Ja Oulu on Oulu - Capital of Northern Scandinavia. - kai sen Oulu lasketaan kuuluvaksi Skandinavian niemimaahan.
Mutta edelleen on kaupunkeja, joilla on pontevia sloganeita: Porissa on runsas ja monipuolinen päihdeongelma, niinpä Pori menee ihon alle. Ja Oulu on Oulu - Capital of Northern Scandinavia. - kai sen Oulu lasketaan kuuluvaksi Skandinavian niemimaahan.
Black cats matter!
Re: Liikenne
Lahti oli ehkä business city, mutta naapurikunta Nastola oli sentään NastaOstola.
MBP 14" | Studio 5K | iPhone 15 Pro | iPad Air | AirPods Pro | Watch S6 | TV 4K
Re: Liikenne
Se tyypillinen tappajaohittajan suhtautuminen - kuten ällistyttävän suurella osalla liikkeellä olevista sekä liikennettä kommentoivista.
Skodamiehen järjetön törkyohitus tallentui videolle - Iltalehti tavoitti auton omistajan: ”Ruuanlaitto kesken, moi”
Skodamiehen järjetön törkyohitus tallentui videolle - Iltalehti tavoitti auton omistajan: ”Ruuanlaitto kesken, moi”
En finnjävel
Re: Liikenne
Räpsäytin viikolla kamera-auton ajamalla rajoitusten mukaan 80 alueella. Tai sitten se räpsäyttäjä oli vieressä ajava bemari, joka ajoi samaa vauhtia.
Oli mielenkiintoiseen paikkaa sijoitettu auto. Kiertokyltin taakse 60 ja 80 alueen rajalle. Näinkö se valtio meinaa rahoittaa toimintansa?
Oli mielenkiintoiseen paikkaa sijoitettu auto. Kiertokyltin taakse 60 ja 80 alueen rajalle. Näinkö se valtio meinaa rahoittaa toimintansa?
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
Re: Liikenne
Rajoitus loppui vai alkoi? Nopeusrajoitus alkaa merkin kohdalta, eli alemman rajoituksen merkin kohdalla pitää taulussa jo olla parikymppiä vähemmän. Ja vasta suuremman nopeusrajoitusmerkin kohdalla voi alkaa nostaa nopeutta. Tämä kyllä on jäänyt varsin hämäräksi monelle autoilijalle, koska käytöksestä päätellen ilmeisesti useimmat luulevat juuri päinvastoin...
https://www.iltalehti.fi/autot/a/201008 ... usrajoitus tosiaankin alkaa rajoitusta osoittavan merkin kohdalta eikä siinä ole mitään liukumavaraa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että on turha kuvitella nostavansa jalan kaasulta vasta merkin kohdalla kun nopeus vaihtuu esim. 100 km/h:sta 80 km/h:ssa, että selviäsi ilman rapsuja, jos nopeus 100 m merkin jälkeen olisi vaikkapa 95 km/h.[/quote]
Kameran räpsähtäessä tallentuu nopeus ja kuvasta näkyy myös sijainti, joten ei kai tuossa mitään ongelmaa ole, jos olit oikealla puolella?
https://www.iltalehti.fi/autot/a/201008 ... usrajoitus tosiaankin alkaa rajoitusta osoittavan merkin kohdalta eikä siinä ole mitään liukumavaraa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että on turha kuvitella nostavansa jalan kaasulta vasta merkin kohdalla kun nopeus vaihtuu esim. 100 km/h:sta 80 km/h:ssa, että selviäsi ilman rapsuja, jos nopeus 100 m merkin jälkeen olisi vaikkapa 95 km/h.[/quote]
Kameran räpsähtäessä tallentuu nopeus ja kuvasta näkyy myös sijainti, joten ei kai tuossa mitään ongelmaa ole, jos olit oikealla puolella?
En finnjävel
Re: Liikenne
Kamera oli hyvinkin pitkälti ennen 60 aluetta. N. 400m. Olikohan kyttäläiset ohjelmoineet rajan vahingossa väärin?
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Nopeusvalvontakamerat on sijoitettu fiskaalisesti - maksimoimaan valtiolle tulevat tulot ylinopeuksista - eikä liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
20 km/h:n ylinopeudesta tavan maantiellä jaetaan Suomessa satoja sakkoja päivittäin.
Sen sijaan eniten vakavia vammoja tai kuolonkolareita aiheuttavilla Helsinki-Tku tai Helsinki-Lahti -moottoriteillä 20 tai 30 km/h poliisia automaattinen nopeusvalvonta EVVK, vaikka juuri niillä teillä ylinopeudet muodostavat vakavimmat riskit vaarallisille onnettomuuksille. Mutta: 140 km/h mittarissa 120 km/h:n nopeusrajoitusalueella on vain 140 € pikkurikesakon arvoinen rötös.
20 km/h:n ylinopeudesta tavan maantiellä jaetaan Suomessa satoja sakkoja päivittäin.
Sen sijaan eniten vakavia vammoja tai kuolonkolareita aiheuttavilla Helsinki-Tku tai Helsinki-Lahti -moottoriteillä 20 tai 30 km/h poliisia automaattinen nopeusvalvonta EVVK, vaikka juuri niillä teillä ylinopeudet muodostavat vakavimmat riskit vaarallisille onnettomuuksille. Mutta: 140 km/h mittarissa 120 km/h:n nopeusrajoitusalueella on vain 140 € pikkurikesakon arvoinen rötös.
Black cats matter!
Re: Liikenne
@arisel: Höpö, höpö! Nopeuskameroita kyllä tarvitaan, mutta ne ON oikeastaan sijoitettu aivan päin honkia yleisesti. Kouvola-Koskenkylä -välillekin asenneltiin hyvät tutkakamerat, mutta kyllä niiden sijoittelu on kyseenalainen. (Lähes) kaikki kamerat on sijoitettu juuri sen parisataa metriä nopeusrajoituksen vaihtumisen jälkeen (mikä ymmärtääkseni on tutkakameran kantomatka). "No kun nopeus pitää olla däädädääädä..." - joo, mutta tutkan jälkeen on helppo nostaa nopeus taas alueelle turhan suureksi ja varsinainen paikka, jota varten nopeusrajoitus on asetettu mennään ohi suurella nopeudella? Miksi se hiton kamera ei ole sijoitettu siihen varsinaiseen sijaintiin vaan tuollaiseen sakkorysä-paikkaan?
Tuohon haluaisin selityksen ihan vastuulliselta suunnittelijalta (en välttämättä miltään wanna-be-liikenne-poliisilta)...
Tuohon haluaisin selityksen ihan vastuulliselta suunnittelijalta (en välttämättä miltään wanna-be-liikenne-poliisilta)...
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Näin sanoo automaattisen nopeusvalvonnan tuoton kasvattamisesta liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ja kansanedustaja Teuvo Hakkaraisen (ps.) laittoman sauna-asunnon vuokraisäntä, überkomisario Dennis Pasterstein.Ihan kuten jokaisella työyhteisöllä on tavoite, vaikka myydä jotain näin ja näin paljon tai tehdä tehtaassa jotain tuotetta tietty määrä. Näin meillekin on asetettu tavoite.
En ihmettelisi, jos heebo olis neuvotellut itselleen tulospalkkauksen..
Black cats matter!
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Alkaakohan automaattinen nopeusvalvonta jossain vaiheessa valvoa myös alinopeuksia sellaisilla teillä, joilla se on merkitty:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kon ... i-1.451457
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kon ... i-1.451457
Black cats matter!
Re: Liikenne
Ja onkohan niissä vastaava marginaali, eli voi ajaa 50 alueella melkein 40 eikä vielä tule seuraamuksia. Entä jos jonon eka ajaa alinopeutta eikä pääse ohi niin tuleeko vastaavat seuraamukset kaikille jonossa oleville...
Apple iMac 5K 3.3/24/512 (15) # iPhone 12 mini # +
Nikon D500, Nikkoreita +
Nikon D500, Nikkoreita +
Re: Liikenne
Todistin yksi päivä tilanteen jossa arka seniorikuljettaja ei uskaltanut mennä liikenneympyrään, vaikka takana oli hälytysajossa oleva paloauto. Liikenneympyrään ei enää edes tullut muualta autoja mutta lopulta päätti parkkeerata ympyrän kehälle. Itse olin tuon kyseisen ajoneuvon takana, joten jouduin ensin ajamaan hänen ohi, kun muualle ei mahtunut. liikenneympyrän jälkeen olikin reilusti tilaa ja aikaa väistää, kun paloauto lopulta pääsi tulemaan mummon ohi.
Apple iMac 5K 3.3/24/512 (15) # iPhone 12 mini # +
Nikon D500, Nikkoreita +
Nikon D500, Nikkoreita +
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Mistä olet saanut päähäsi, että nimenomaan meillä olisi ongelma nopeusvalvontakameroiden kanssa? Minulla ei ainakaan ole, ei minkäänlaista. Yhtään sakkoa en kiinteästä kamerasta ole saanut, yhden sain viime kesänä automaatista, joka oli autossa, joka oli ohituskaistan päässä.
(Ohitin kaksi rekkaa ylämäessä ja ylinopeutta oli -3 laskettuna ihan 8 km/h, mikä on laitonta ohitustilanteessakin)
Keskustelemamme "ongelma" on mielestäni edelleenkin siinä nopeusvalvontakameroiden sijoittelussa, ei meidän ajokäytöksessämme.
(Ohitin kaksi rekkaa ylämäessä ja ylinopeutta oli -3 laskettuna ihan 8 km/h, mikä on laitonta ohitustilanteessakin)
Keskustelemamme "ongelma" on mielestäni edelleenkin siinä nopeusvalvontakameroiden sijoittelussa, ei meidän ajokäytöksessämme.
Black cats matter!
Re: Liikenne
No, yleensä kun kovasti pidetään meteliä nopeuskameroista, se syy on niin kovasti ilmiselvä...
Sama juttu kuin etäisyyksistä puhuttaessa, heti sellaisen mainitsemisen jälkeen ilmaantuu kommentoimaan ällistyttävän paljon väkeä, jonka mielestä turvallisen etäisyyden noudattaminen on mahdotonta - eiköhän siitä voi jotain päätelmiä tehdä näiden kirjoittajien ajotavoista ja lain kunnioittamisesta.
Etenkin kun nostetaan esille fiskaalinen puoli. Joka tapauksessa nopeuskameran sijoittaminen vähän alemman rajoituksen merkin jälkeen on sitä varten, että se merkki otettaisiin vakavammin.
Minusta nähden niitä kameroita voisi olla vaikka parin sadan metrin välein, mutta toisaalta tokihan kaikki, jotka ovat huolissaan niistä kameratolpan jälkeen kaahaavista, voivat tehdä poliisille ilmoituksen aina sellaista nähdessään.
Sama juttu kuin etäisyyksistä puhuttaessa, heti sellaisen mainitsemisen jälkeen ilmaantuu kommentoimaan ällistyttävän paljon väkeä, jonka mielestä turvallisen etäisyyden noudattaminen on mahdotonta - eiköhän siitä voi jotain päätelmiä tehdä näiden kirjoittajien ajotavoista ja lain kunnioittamisesta.
Etenkin kun nostetaan esille fiskaalinen puoli. Joka tapauksessa nopeuskameran sijoittaminen vähän alemman rajoituksen merkin jälkeen on sitä varten, että se merkki otettaisiin vakavammin.
Minusta nähden niitä kameroita voisi olla vaikka parin sadan metrin välein, mutta toisaalta tokihan kaikki, jotka ovat huolissaan niistä kameratolpan jälkeen kaahaavista, voivat tehdä poliisille ilmoituksen aina sellaista nähdessään.
Viimeksi muokannut arisel, 17.6.2019 klo 18.28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En finnjävel
Re: Liikenne
Noin yleisesti ottaen kärsivällisyys on hyve - liikenteesäkin, missä hosumisesta tulee helposti ruumiita.
Veikkaanpa, että loppujen lopuksi aika harva nopeusrajoituksista tai hitaasti kulkevista muista tiellä liikkujista valittava pitää näitä aisoista valittamista tärkeänä enää aiheutettuaan onnettomuuden ja hätäilyn seurausten valjettua kaikessa karmeudessaan.
Siinä vaiheessa tuskin taloudelliset seuraamukset edes ovat merkittäviä - viattoman tappamisen jälkeen saattaa olla pikkuisen paha olla, eikö?
Muistan erään normaalisti hyvinkin rehvakkaan kaverin, joka ajettuaan lapsen päälle suojatiellä oli aika hiljaista poikaa, vaikka pahempaa ei sitten tapahtunutkaan.
Veikkaanpa, että loppujen lopuksi aika harva nopeusrajoituksista tai hitaasti kulkevista muista tiellä liikkujista valittava pitää näitä aisoista valittamista tärkeänä enää aiheutettuaan onnettomuuden ja hätäilyn seurausten valjettua kaikessa karmeudessaan.
Siinä vaiheessa tuskin taloudelliset seuraamukset edes ovat merkittäviä - viattoman tappamisen jälkeen saattaa olla pikkuisen paha olla, eikö?
Muistan erään normaalisti hyvinkin rehvakkaan kaverin, joka ajettuaan lapsen päälle suojatiellä oli aika hiljaista poikaa, vaikka pahempaa ei sitten tapahtunutkaan.
Viimeksi muokannut arisel, 17.6.2019 klo 18.35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En finnjävel
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Minulla ei ole ollut ajokorttia kuin lähes 50 vuotta sitten.
Kuitenkin tuntuisi hirveän rasittavalta sellainen ajoasenne, jossa liikennemerkkien sijasta kunnioitetaan vain valvontakameroita tai rikemaksuja.
Äiteemuorin esimerkillä on pärjätty: ”Kiirusta ei oo piretty, silti aina on keriitty.”
Kuitenkin tuntuisi hirveän rasittavalta sellainen ajoasenne, jossa liikennemerkkien sijasta kunnioitetaan vain valvontakameroita tai rikemaksuja.
Äiteemuorin esimerkillä on pärjätty: ”Kiirusta ei oo piretty, silti aina on keriitty.”
Re: Liikenne
Mutta kysehän oli alunperin siitä, että nopeusrajoituksen mukaan on ajettu ja silti räpsähtää. Bolisisedät kämmänneet tutkan säädöt. Ja toki noita kameroita asetellaan tosi tyhmiin paikkoihin, mutta se ei ole ongelma kuin kaahareille.
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
Re: Liikenne
Oliko tämä vierellä ajellut bemari koko ajan samalla nopeudella vai hiljensikö sun kanssa samaan vauhtiin siihen vierelle? Uudet kameramallithan seuraavat pidemmältä matkalta, "eikä viime hetken jarruttaminen ennen kameraa enää sakoilta pelasta".
Toki virhetilannekin on mahdollinen, eivätkä kaikki poliisihenkilötkään aina käyttäydy ja toimi tehtävänsä edellytämällä tavalla, kuten aina silloin tällöin raportoidaan.
Toki virhetilannekin on mahdollinen, eivätkä kaikki poliisihenkilötkään aina käyttäydy ja toimi tehtävänsä edellytämällä tavalla, kuten aina silloin tällöin raportoidaan.
Viimeksi muokannut arisel, 18.6.2019 klo 8.19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En finnjävel
- Marius_Simon
- Viestit: 862
- Liittynyt: 12.6.2009 klo 14.44
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Marius_Simon »
Räpsii joissain tolpilla 3 - 4 Km/h ylityksistä. Olen ymmärtänyt että pääosin säädetty 6 Km/h ylityksille, onkohan näin? Kolmesti on räpsinyt tämmöisessä tilanteessa itsellä.Erño kirjoitti:Mutta kysehän oli alunperin siitä, että nopeusrajoituksen mukaan on ajettu ja silti räpsähtää. Bolisisedät kämmänneet tutkan säädöt. Ja toki noita kameroita asetellaan tosi tyhmiin paikkoihin, mutta se ei ole ongelma kuin kaahareille.
Can't we just all get along?
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit