Liikenne
Sana on (melkein) vapaa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Teknologiausko voittaa arkijärjen taas kerran.
Tutkijat ovat mallintaneet teknologisia läpimurtoja ja niiden yleistymistä. Tässä ei taida sopia vertailukohdaksi edes mustavalko televisioiden syrjäytyminen väritelevision tieltä.
Väritelevisio oli kallis mutta selvästi parempi. Onko sähköauto jotenkin parempi autona kuin nykyiset?
Tutkijat ovat mallintaneet teknologisia läpimurtoja ja niiden yleistymistä. Tässä ei taida sopia vertailukohdaksi edes mustavalko televisioiden syrjäytyminen väritelevision tieltä.
Väritelevisio oli kallis mutta selvästi parempi. Onko sähköauto jotenkin parempi autona kuin nykyiset?
-
- Viestit: 1347
- Liittynyt: 11.12.2009 klo 21.11
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jpsuominen »
Re: Liikenne
Enemmän vääntöä liikkeelle lähdettäessä, merkittävästi vähemmän huoltoa vaativia liikkuvia osia..homenamsi kirjoitti:
Väritelevisio oli kallis mutta selvästi parempi. Onko sähköauto jotenkin parempi autona kuin nykyiset?
Re: Liikenne
^Sekä lyhyempi toimintasäde ja monta sataakertainen tankkausaika.
Viimeksi muokannut hatey, 5.12.2018 klo 0.32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Liikenne
Miksi sähköautolla pitää ajaa niin kuin polttomoottoriautolla? He, joilla on mahdollisuus kotilataukseen, voivat hankkia passelin laitteen muutamalla satasella. Auto latinkiin vaikka yöksi tai jos työpaikalla tolppa, niin työpäivän ajaksi ja taas pääsee sen muutaman sata kilometriä. Se on vain opeteltava vähän uusia juttuja, kuten sen että auton saattaa joutua pari-kolme kertaa viikossa laittamaan piuhaan. Noin niin kuin se keskivertoautoilija.
Mä en ole koskaan ajanut yli 400 kilometriä putkeen pysähtymättä breikille. Ajaminen on kivaa, mutta ei kestä takapuoli eikä selkä, jos ei pääse välillä jaloittelemaan.
Mä en ole koskaan ajanut yli 400 kilometriä putkeen pysähtymättä breikille. Ajaminen on kivaa, mutta ei kestä takapuoli eikä selkä, jos ei pääse välillä jaloittelemaan.
Viimeksi muokannut Anghorn, 5.12.2018 klo 1.01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MBP 14" | Studio 5K | iPhone 15 Pro | iPad Air | AirPods Pro | Watch S6 | TV 4K
Re: Liikenne
^Minä taas pitkillä matkoilla ajan yli 600 km putkeen, silloin tankkaan ja jatkan matkaa (lapin reissuilla lähtö Porvoosta, tankkaus Oulussa ja matka jatkuu ilman turhia kahvitaukoja) Sähköautolla 150 km ja 8 tuntia tankkausta ei sovi minulle. Sähköauto on pelkkä kaupunkilelu, kakkosauto, jolla haetaan marketista maitoa.
On totta, että suurin osa matkoista minullakin on lyhyitä, mutta en voisi kuvitella hankkivani autoa sillä perusteella. Jos sitä käyttäisin perusteena, en tarvitsisi myöskään farmaria, koska joka päivä en kuskaa takakontissa tavaraa. En myöskään joka päivä tarvitse vieruspenkkiä, takapenkeistä puhumattakaan, en myöskään päivittäin tarvitse autossani tuulilasinpyyhkijöitä, silti ne on autossani. Jos auto hankittaisiin pelkästään sen mukaan, mitä enimmäkseen tarvitaan, minulla pitäisi olla auto, jossa olisi vain kuskin penkki, ei tavaratilaa, eikä hanskalokeroa ja toimintasäde olisi 10 km.
Myös sähköauton akut hirvittävät. Ostin nykyiseen autooni akun, kun se oli 6 vuotta vanha. Silloin 1 kpl akkuja maksoi tarjouksessa 70 euroa. mitähän mahtaa maksaa sähköauton akkupatteristo? Enemmän kuin auton arvo.
Sähköauto olkoon heille, joille se käy: lyhyitä matkoja, tankkaus työnantajan piikkiin P-paikalla ja pihalla omasta pistikkeestä. Vääntöä on s-autossa varmasti enemmän kuin dieselissä ja bensassa yhteensä, ja se on käytössä heti, kun lappua painaa. Mutta harvemmin olen autoineni kiihdytysstripin päässä katsomassa tuulilasin läpi "joulukuusen" valoja ajatuksella: "jos näet vihreän syttyvän, olet jo hävinnyt". Nykyliikenteen ruuhkassa matelemalla kun pärjää nuhaisellakin polttisvehkeellä.
Mutta miksi tuo sähköautohomma on ihmeellistä käärmeen tunkemista haulikonpiippuun, sen pitäisi sopia kaikille, jos jollekulle sopii. Minulle ei. Niin kauan, kuin s-auton toimintasäde on naurettavuuksien ja säälittävän rajamailla ja tankkaus ei tapahdu muutamassa minuutissa, sähköauto on minun kannalta ajateltuna pelkkä ylihintainen teknofriikkien lelu.
Nykyiset s-auton hyöty- ja käytännöllisyysperustelut ovat kuin 80 luvulla olivat ensimmäisten kotitietokoneiden hyödyllisyyden ja tarvittavuuden perustelut: Nillä voi tallettaa vaikka ruokareseptejä C-kasetille ja ohjelmoida basicilla biorytmin yms... Silloin kotitietokoneet olivat oikeasti vain nörttien teknoleluja. Kun tuli interwebbi ja koneet kehittyivät tehokkaiksi, niin silloin vasta kotitietokoneista oli jokapäiväiseen käyttöön. Sama on s-autojen kohdalla, vasta kun keksitään keino tankata ne minuutissa ja toimintasäde on järkevä, ne yleistyy, ei ennen, ei edes teknonörttien päiväunissa eikä tekosyihin nojaavalla pakolla.
On totta, että suurin osa matkoista minullakin on lyhyitä, mutta en voisi kuvitella hankkivani autoa sillä perusteella. Jos sitä käyttäisin perusteena, en tarvitsisi myöskään farmaria, koska joka päivä en kuskaa takakontissa tavaraa. En myöskään joka päivä tarvitse vieruspenkkiä, takapenkeistä puhumattakaan, en myöskään päivittäin tarvitse autossani tuulilasinpyyhkijöitä, silti ne on autossani. Jos auto hankittaisiin pelkästään sen mukaan, mitä enimmäkseen tarvitaan, minulla pitäisi olla auto, jossa olisi vain kuskin penkki, ei tavaratilaa, eikä hanskalokeroa ja toimintasäde olisi 10 km.
Myös sähköauton akut hirvittävät. Ostin nykyiseen autooni akun, kun se oli 6 vuotta vanha. Silloin 1 kpl akkuja maksoi tarjouksessa 70 euroa. mitähän mahtaa maksaa sähköauton akkupatteristo? Enemmän kuin auton arvo.
Sähköauto olkoon heille, joille se käy: lyhyitä matkoja, tankkaus työnantajan piikkiin P-paikalla ja pihalla omasta pistikkeestä. Vääntöä on s-autossa varmasti enemmän kuin dieselissä ja bensassa yhteensä, ja se on käytössä heti, kun lappua painaa. Mutta harvemmin olen autoineni kiihdytysstripin päässä katsomassa tuulilasin läpi "joulukuusen" valoja ajatuksella: "jos näet vihreän syttyvän, olet jo hävinnyt". Nykyliikenteen ruuhkassa matelemalla kun pärjää nuhaisellakin polttisvehkeellä.
Mutta miksi tuo sähköautohomma on ihmeellistä käärmeen tunkemista haulikonpiippuun, sen pitäisi sopia kaikille, jos jollekulle sopii. Minulle ei. Niin kauan, kuin s-auton toimintasäde on naurettavuuksien ja säälittävän rajamailla ja tankkaus ei tapahdu muutamassa minuutissa, sähköauto on minun kannalta ajateltuna pelkkä ylihintainen teknofriikkien lelu.
Nykyiset s-auton hyöty- ja käytännöllisyysperustelut ovat kuin 80 luvulla olivat ensimmäisten kotitietokoneiden hyödyllisyyden ja tarvittavuuden perustelut: Nillä voi tallettaa vaikka ruokareseptejä C-kasetille ja ohjelmoida basicilla biorytmin yms... Silloin kotitietokoneet olivat oikeasti vain nörttien teknoleluja. Kun tuli interwebbi ja koneet kehittyivät tehokkaiksi, niin silloin vasta kotitietokoneista oli jokapäiväiseen käyttöön. Sama on s-autojen kohdalla, vasta kun keksitään keino tankata ne minuutissa ja toimintasäde on järkevä, ne yleistyy, ei ennen, ei edes teknonörttien päiväunissa eikä tekosyihin nojaavalla pakolla.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Liikenne
Tuo oli hyvä, itsellä oli koeajossa (tutulta lainassa viikonlopun) taannoin Tesla ja jotain vain puuttui, hyvin mentiin kauppaan, salille ja vähän pidemmällekin yhdellä latauksella, mutta ei vain natsannut. Itsellä myös lyhyttä ajoa suurimmaksi osaksi, mutta silti joku hanaa vastaan (noh ainakin hinta ja latauksen hitaus), kesät (kun ei ole jäätä/lunta/pakkasta) ajan kaksipyöräisellä (n. 170 hp).
Vandaali
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Stadissa tuo Anghornin esittelemä malli ehkä toimiikin, mutta täällä pitkien matkojen periferiassa..no, eilen esimerkiksi ajoin ensi parisataa kilsaa Pihlajavedelle ja takaisin, ja siihen päälle pari-kolmekymmentä kilometriä muuta työasiaa. Ei mulle tällainen oheisen artikkelin 40 kWh Nissan Leaf -täyssähkö sopis toistaiseksi millään ilveellä, vaan nyksä diesel-hybridi on must:
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sah ... -km-paahanAamulla auto on 66% latauksessa
Aamupalalla vähän ennen kello yhdeksää katson Nissan EV -kännykkäsovelluksella, että auton akku on 66% latauksessa ja että silä pääsisi 166 km matkan. Eli pääsisin nyt jo takaisin Jyväskylään pikalaturille asti.
Black cats matter!
Re: Liikenne
Meteli ja tärinä nyt ainakin.s1970 kirjoitti:Tuo oli hyvä, itsellä oli koeajossa (tutulta lainassa viikonlopun) taannoin Tesla ja jotain vain puuttui
MBP 14" | Studio 5K | iPhone 15 Pro | iPad Air | AirPods Pro | Watch S6 | TV 4K
Re: Liikenne
Näin unta, että olin ostanut Leafin. Unessa kaveri soitti aamulla, että tule kaljalle tänne Ouluun. Pysähdyin ensimmäisen kerran Heinolassa, jonka jälkeen pari muuta pysähdystä. Jossain Pihtiputaan kulmilla alueen ainoa pikalatauspiste oli rikki ja lopulta ajatin itseni hinausautolla Ouluun viimeiset toistasataa kilometriä
Kunnon unia viimeisen päälle
Kunnon unia viimeisen päälle
Re: Liikenne
Ehkä sitä tosissaan kaipaa moottorin murinaa, mutta kyllä se suhisi ja kolisi aika mukavasti normitiellä (nykypäivänä jopa motaritkin hyvin epätasaisia)Anghorn kirjoitti:Meteli ja tärinä nyt ainakin.s1970 kirjoitti:Tuo oli hyvä, itsellä oli koeajossa (tutulta lainassa viikonlopun) taannoin Tesla ja jotain vain puuttui
Vandaali
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Käytetyn hybridin osto on todellista arpapeliä ja vaihtoarvo on varmaan huonoin mahdollinen suhteessa uuteen autoon. Jos olisin autoliike, niin en ottaisi omaa rapiat 270 ajettua vaihdossa..Minun vm. 2012 W212 E300 diesel-hybridiin maksaa uusi akku n. 18 000 €. Auts. Sanomattakin selvää, ettei persaus kestä sellaista, vaan on ostettava purkuosa:hatey kirjoitti: Myös sähköauton akut hirvittävät. Ostin nykyiseen autooni akun, kun se oli 6 vuotta vanha. Silloin 1 kpl akkuja maksoi tarjouksessa 70 euroa. mitähän mahtaa maksaa sähköauton akkupatteristo? Enemmän kuin auton arvo.
https://www.ebay.com/itm/Mercedes-W212- ... :rk:1:pf:0
Ja kalliimmallakin saa ostaa
https://www.online-teile.com/mercedes-e ... anguage=de
Mutta toisaalta, olen nyt ajanut tällä noin 80 000 km 1 v. 10 kk. aikana ja säästöä polttoainekuluissa (Eemelin keskikulutus l./100 km n. 4,5 ja Mölli n. 7,8) verrattuna entiseen dieselmaasturiin on tullut n. 5 500 €.
Viimeksi muokannut PKivireki, 7.12.2018 klo 8.51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Black cats matter!
Re: Liikenne
En kapasiteettia tiedä, mutta Toyotan hybrideihin taitaa akku maksaa marmorilla jotain 3-4 tonnia. Eihän se suuren suuri ole, mutta harvoinpa noita on kuullut vaihdettavan edes vanhemmissa Priuksissa
Re: Liikenne
^Miten s-auton akku kestäisi sen pidempään kuin polttiksenkaan akku? Samanlaista museotekniikkaa lie kummatkin akut. Vanha rytökasa polttomoottori/diisseliauto ei jouda kuusankoskelle, kun siitä akku simahtaa, vielä on järkeä ostaa tonnin rihvanaan uusi akku. s-autosta kun akku simahtaa koko kikotin on SER-kamaa sen jälkeen. Eipä se tietty auton ensimmäistä omistajaa kiinnosta, joka sen auton vaihtaa pois parivuotiaana. Muttakun täällä on verotuksella ohjattu ostokäyttäytyminen autojen osalta sellaiseksi että ne ajetaan niin loppuun kun voi. Polttomoottori/diesel autoilla voi savutella menemään niin kauan kun pellit pitää auton kasassa, tekniikka kyllä kestää. S-auto on noiden akkujen hinnan takia tavan toppahousuilta ulottumattomissa, niitä kun tuskin on kymmenvuotiana kamalasti liikenteessä, kun akut näivettyvät sitä ennen.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Liikenn
Taitaa niissä kapasiteetti alkaa laskemaan. Eipä kännykänkään akku taida oikein kolmea vuotta pidempään kestää.
Kaasulaitteiston voi asennuttaa vanhaankin autoon.
http://www.biokaasuauto.fi/kaasuauto/jalkiasennus
Siinä jotain hintaa asennuksille
http://www.terragas.fi/asennus.html
Kaasulaitteiston voi asennuttaa vanhaankin autoon.
http://www.biokaasuauto.fi/kaasuauto/jalkiasennus
Siinä jotain hintaa asennuksille
http://www.terragas.fi/asennus.html
Viimeksi muokannut jani73, 7.12.2018 klo 23.51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikenne
^Tuttu osti kaasuauton, on siihen hyvin tyytyväinen. On kuulemma halpaa ajella.Hänen ajoillaan varmaan toimiva vehes, kun kaasuasema lähellä työpaikkaa ja toinen lähellä kotia. Eikä harrasta kotimaan maakuntamatkailua. Maakunnassa noita kaauasemia ei ole joka kirkonkylässä.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
- Kaupunki apina
- Viestit: 732
- Liittynyt: 26.12.2010 klo 16.27
Re: Liikenn
Viesti Kirjoittaja Kaupunki apina »
EV autojen akusto on aika lailla eri juttu kuin kännyköiden.jani73 kirjoitti:Taitaa niissä kapasiteetti alkaa laskemaan. Eipä kännykänkään akku taida oikein kolmea vuotta pidempään kestää
Joo, toki EVn akusto alkaa aikaa myöten menettämään kapasiteettiaan mutta akku teknologia kehittyy huimaa vaihtia. Tällä hetkellä akustolle annetaan 8v takuuta ja akulla voi hyvinkin ajaa 10vuotta, eikä se ole vielä lähelläkään tiensä päätä.
Akuston vaihto leafiin on n. 5000€ aikaisempaan ooppeliini, joka oli 6-7v vanha olisi tullut vaihdelaatikko remppa, hinta 2500€ ja siihen työt, eli semmoinen 3500€ yhteensä... eli tossa vertailua akuston hintaan nähden.
Edit.
Oman 2016 vuoden leafin akuston kunto on n.99%
Kilometrejä jotain 23000
Viimeksi muokannut Kaupunki apina, 8.12.2018 klo 6.09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MacBook Pro 13’ M1 iPad Pro 12,9 tv 4K tv 4K uusi iPhone 12 Pro watch 6 cellural
- maccivaari
- Viestit: 3099
- Liittynyt: 14.1.2012 klo 11.47
- Paikkakunta: ylivieska
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja maccivaari »
Textteeveessä: jos nyt ajat 60km/h yli 15 niin maksaa 170 uutta jos ajat 10 yli saat 100 euroa maksaa, miks näin?
IMac 21,5 " Late 2017 OSX 10.14.3 4GT
SONY Cyber-shot DSC-HX1
LUMIX DMC LX3
SONY Cyber-shot DSC-HX1
LUMIX DMC LX3
- Kaupunki apina
- Viestit: 732
- Liittynyt: 26.12.2010 klo 16.27
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Kaupunki apina »
MacBook Pro 13’ M1 iPad Pro 12,9 tv 4K tv 4K uusi iPhone 12 Pro watch 6 cellural
- Kaupunki apina
- Viestit: 732
- Liittynyt: 26.12.2010 klo 16.27
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Kaupunki apina »
Kyllä sitä pikku ylinopeuksia tulee helposti, ainakin täällä PK-seudulla missä on kamera-autoja ja nopeustolppia vähän siellä sun täällä... eli hyvä juttu. Jatkoon
MacBook Pro 13’ M1 iPad Pro 12,9 tv 4K tv 4K uusi iPhone 12 Pro watch 6 cellural
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit