Eli ryhdytään aktiivisesti ruuhkauttamaan autoliikennettä, eli lisätään ehdoin tahdoin päästöjä..Traficomin uusi päästöselvitys: Henkilöautoilun hidastaminen ja ruuhkauttaminen houkuttelisi suuren määrän suomalaisia joukkoliikenteeseen
Kävely, pyöräily ja joukkoliikenne lisääntyvät Traficomin syyskuussa valmistuneen selvityksen mukaan tehokkaasti, kun joukkoliikennettä nopeutetaan ja autoilua hidastetaan. Se, minkälaisia toimenpiteitä hallitus tarkalleen aikoo tähän liittyen lopulta toteuttaa, selviää mahdollisesti jo lähipäivinä.
Liikenne
Sana on (melkein) vapaa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Tämä menee jo komiikan puolelle:
Black cats matter!
Re: Liikenne
Joo. Toi on ihan älyvapaata. Niin saakelin daijua kuin olla vaan voi. Vieläkään ei näköjään olla tajuttu etteivät ihmiset huvikseen autolla aja.
Kun ei jumankauta yksinkertaisesti voida ihmisille pienintäkään porkkanaa antaa, niin se keppi onkin sitten pakko olla niin hemmetin iso ja muhkurainen.
Ja sitäpaitsi tossa on käytetty sellasia sanoja että se houkuttelee ihmisiä joukkoliikenteeseen. Oikeammin olisi sanoa että se pakottaa ihmisiä joukkoliikenteeseen.
Kun ei jumankauta yksinkertaisesti voida ihmisille pienintäkään porkkanaa antaa, niin se keppi onkin sitten pakko olla niin hemmetin iso ja muhkurainen.
Ja sitäpaitsi tossa on käytetty sellasia sanoja että se houkuttelee ihmisiä joukkoliikenteeseen. Oikeammin olisi sanoa että se pakottaa ihmisiä joukkoliikenteeseen.
MBP 14" (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad Pro 11” (2020) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 14 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
^Tätä myyräntyötä on itse asiassa tehty jo jonkin aikaa, sitä on vain naamioitu milloin minäkin "kehittämisellä". Jyväskylässä esimerkiksi vaihdettiin erittäin vilkkaasti liikennöity Yliopistonkatu kaksikaistaiseksi entisen nelikaistaisen sijaan ja molemmille puolille tietä tehtiin hervottoman leveät "baanat". Silloin liikenneinsinööri perusteli mediassa, että "liikenne ei kuitenkaan tule ruuhkautumaan, koska liikenteenohjaus optimoidaan älykkäästi".
Puoli vuotta myöhemmin tuli esille eräässä seminaarissa, että Yliopistonkadun kaistojen vähentäminen on kaupungin tietoista pyrkimystä tehdä autoilu Jyväskylän keskusta-alueella vähemmän houkuttelevaksi sitä vaikeuttamalla.
Eli ei ruuhkaudu, mutta vaikeutuu.
Puoli vuotta myöhemmin tuli esille eräässä seminaarissa, että Yliopistonkadun kaistojen vähentäminen on kaupungin tietoista pyrkimystä tehdä autoilu Jyväskylän keskusta-alueella vähemmän houkuttelevaksi sitä vaikeuttamalla.
Eli ei ruuhkaudu, mutta vaikeutuu.
Black cats matter!
Re: Liikenne
No varmasti laskisi kynnystä, vaikkei siitä esimerkiksi mulle suurempaa iloa olisi - ainakaan nykyisillä kulkemistarpeilla, aikataulut kun ovat sen verran epäsopivia.
Mutta sosialismiahan ilmainen joukkoliikenne olisi!
Nettomaksajien taakka, yms jne...
Mutta sosialismiahan ilmainen joukkoliikenne olisi!
Nettomaksajien taakka, yms jne...
En finnjävel
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jjpeltola »
https://yle.fi/uutiset/3-11146955
Maksuttomuus lisää joukkoliikenteen matkustajamääriä ja voi lisätä niitä merkittävästikin, mutta se siirtymä on lähinnä kävelystä ja pyöräilystä pois. Se ei henkilöautoista juurikaan siirry pois.
”Assumption is the mother of all fuck ups.” Travis Dane
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
^ Auts. Tuo on kyllä laittamaton paikka. Ihmiset kun yleensä siirtyy paikasta toiseen mielummin nopeammalla ja vaivattomammommöö menetelmällä, varsinkin työmatkoilla - eihän sellaista voi sallia.
Black cats matter!
Re: Liikenne
Hesari esittelee tämän vuoden joukkoliikenteen surmia:
Autotoimittajalle tyypillisesti Jose Riikonen nostaa tietenkin aluksi esille lukijakunnalle epärealistisimman vaihtoehdon, V6-moottorisen Maseratin. No, kuten olen monesti todennut, perversionsa kullakin, vaikka autotoimittajien kohdalla se onkin jo aikaa sitten kyllästyttävän tylsäksi käynyt muskeleiden pullistelu.
Tässä ovat tämän vuoden kiinnostavimmat uudet automallit – luvassa on suuria muutoksia
- - -
HS esittelee myös sähköautoilun huonon puolen - virtaa pitää olla reitillä saatavilla; tosin niinhän se aiemmin oli polttomoottoristenkin kanssa, että huoltoasemia ei välttämättä juuri siellä ollut, missä poltettava oli loppumassa.
HS testasi Peugeotin uuden sähköauton Suomen talvessa: perusasiat ovat kohdallaan, mutta pakkasella ajaessa meinasi käydä köpelösti
Autotoimittajalle tyypillisesti Jose Riikonen nostaa tietenkin aluksi esille lukijakunnalle epärealistisimman vaihtoehdon, V6-moottorisen Maseratin. No, kuten olen monesti todennut, perversionsa kullakin, vaikka autotoimittajien kohdalla se onkin jo aikaa sitten kyllästyttävän tylsäksi käynyt muskeleiden pullistelu.
Tässä ovat tämän vuoden kiinnostavimmat uudet automallit – luvassa on suuria muutoksia
Vähän pienempää segmenttiä edustaa täyssähköinen Fiat 500, joka tulee alkuvuodesta Suomeen. Toimintamatkaa tälle autolle luvataan 300–400 kilometriä. Pikalatauksessa toimintamatkaa saa kuulemma viidessä minuutissa 50 kilometriä.
PIENI katumaasturi on myös keväällä saapuva Skoda Enyaq. Kyseessä on täyssähköinen crossover, jolle valmistaja lupaa suuremmalla ajoakulla yli 500 kilometrin toimintamatkaa. Hinnat alkavat reilusta 43 000 eurosta, ja moni suomalainen on kuulemma varannut Enyaqin jo ennakkoon 500 eurolla. https://www.is.fi/autot/art-2000007669165.html
Tämähän on Opel Amperasta eli Chevrolet Voltista tuttua jo vuosien takaa, ja olenkin vähän ihmetellyt miksi sitä ei ole muilla merkeillä juuri näkynyt.Sen sijaan Qashqaissa tulee olemaan voimalinja, jota Nissan kutsuu nimellä e-Power. Tässä systeemissä polttomoottori ei pyöritä renkaita, vaan toimii tarvittaessa generaattorina, joka antaa energiaa sähkömoottoria varten tai akuston täytteeksi.
- - -
HS esittelee myös sähköautoilun huonon puolen - virtaa pitää olla reitillä saatavilla; tosin niinhän se aiemmin oli polttomoottoristenkin kanssa, että huoltoasemia ei välttämättä juuri siellä ollut, missä poltettava oli loppumassa.
HS testasi Peugeotin uuden sähköauton Suomen talvessa: perusasiat ovat kohdallaan, mutta pakkasella ajaessa meinasi käydä köpelösti
Markkinoitaessa tietenkin mielellään korostetaan maksimikapasiteettia, mutta olisi järkevämpää tehdä kauppaa niillä minimilukemilla, niin ei tulisi käyttäjille pettymyksiä - eikä vaaratilanteita akun huvetessa yllättävän nopeasti pakkasyön korpitaipaleella.Kotimatkalla päätän koukata vähän pidempää reittiä. Matkaa tulisi 180 kilometriä ja oletan ilman muuta, että Pösö jaksaa sen taivaltaa ilman välilatausta, varsinkin kun lähtiessä auto arvioi kantamaksi 290 kilometriä. Pakkastakin on vain neljä astetta.
Varmuuden vuoksi en lähde moottoritielle, vaan ajelen vanhaa tietä rauhallisesti kahdeksaakymppiä, vieläpä virtaa säästävässä Eco-tilassa ja ilmastointi hyvin maltillisesti 18 asteeseen säädettynä. Siitä huolimatta kantama sulaa silmissä. Menee todella hilkulle!
KURVAAN pikalaturille, mutta huoltamon ainoa laturi on lumen peitossa ja poissa käytöstä. Matkaa olisi vielä 60 kilometriä ja toimintasädettä on jäljellä vain hieman enemmän. Saa luvan onnistua. Kytken lämmityksen kokonaan pois ja ajelen loppumatkan hanskat kädessä ja jalat jäässä. Ikkunat alkavat huurtua.
En finnjävel
Re: Liikenne
HS päivittää myös sähkökulkimien markkinaosuustietoutta:
Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus kasvoi räjähdysmäisesti viime vuonna, ja joulukuussa niitä myytiin erityisen paljon
Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus kasvoi räjähdysmäisesti viime vuonna, ja joulukuussa niitä myytiin erityisen paljon
Lisäksi tulevat maahan tuodut käytetyt hybridit, joita viime kesänä kuulemieni autokauppiaiden kommenttien mukaan menee kaupaksi niin paljon kuin niitä saadaan tuotua; valittelivat myös valikoiman pienuutta kun ne myydään nopeasti.Ladattavien autojen osuus kasvoi suureksi erityisesti joulukuussa, jolloin niiden osuus oli peräti 31,5 prosenttia ensirekisteröinneistä.
Viimeisten vuosien aikana täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus myydyistä henkilöautoista on kasvanut runsaasti. Vielä vuonna 2018 niiden osuus myydyistä henkilöautoista oli 4,7 prosenttia, kun vastaava luku viime vuonna oli jo noin 18 prosenttia.
Samalla puhtaiden bensiini- ja dieselkoneiden määrä on pudonnut 84,4 prosentista viime vuoden 60,6 prosenttiin.
En finnjävel
Re: Liikenne
https://www.fastcompany.com/90594546/pa ... an-gardens
Pariisissa Champs Elyseeltä häädetään suuri osa autoista pois, tila annetaan jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
Pariisissa Champs Elyseeltä häädetään suuri osa autoista pois, tila annetaan jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
Re: Liikenne
^^^ Tohon Enyaqiin saa näköjään kevytperävaunun. Mutta se hinta. Enpä taaskaan yllättynyt...
MBP 14" (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad Pro 11” (2020) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 14 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
^ Bi-fuel M-B E200 NGD:hen saa peräkärryn.
Kaasu- ja bensatankit täynnä ajaa 1600 km yhdellä tankkauksella.
Ei saa kun käytettynä (2013-2016), hinta: puolet samanikäisestä ja saman verran ajetusta Tesla Model S:stä, siitä halvimmasta.
Kaasu- ja bensatankit täynnä ajaa 1600 km yhdellä tankkauksella.
Ei saa kun käytettynä (2013-2016), hinta: puolet samanikäisestä ja saman verran ajetusta Tesla Model S:stä, siitä halvimmasta.
Black cats matter!
-
- Viestit: 635
- Liittynyt: 12.4.2019 klo 10.54
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Sauerkrautzi »
Tekeillä on siis sama taikatemppu mistä PKivireki mainitsi. Jutun mukaan on oivallettu, että kaistojen määrä voidaan puolittaa ilman että liikenne ruuhkautuu enemmän.nikusa kirjoitti: ↑16.1.2021 klo 17.36 https://www.fastcompany.com/90594546/pa ... an-gardens
Pariisissa Champs Elyseeltä häädetään suuri osa autoista pois, tila annetaan jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
Re: Liikenne
Tekniikan Maailmasta poimittua - tästähän on liikkeellä kaikenlaisia näkemyksiä...
Jos Suomen koko henkilöautokanta muuttuisi yhtäkkiä sähköautoiksi, sähkön vuosikulutus kasvaisi kymmenisen prosenttia. Jos muutos tapahtuisi kymmenessä vuodessa, tämä näkyisi kulutuksessa noin prosentin vuotuisena kasvuna.
”Suomessa on selvitty paljon isommistakin sähkön käytön kasvupyrähdyksistä”
En finnjävel
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
^ Joo. Muistan lukeneeni jostain, että Suomen nykyisen sähköverkon riittäävyyden arviointi sähköautojen lataukseen on aivan totaalisen väärä lähestymistapa, kun viimeisen kymmenen vuoden aikana on sähkönkulutus energiatehokkuuden paranemisesta huolimatta kasvanut jatkuvasti - ilman sähköautojakin.
Konsulttiyhtiö Afryn (ent. Pöyry) mukaan teollisuuden sähkönkulutus voi harpata jopa 50 prosenttia nykytasolta vuoteen 2035 mennessä.
Nähtäväksi jää. Aika monta propellia pitää pistää pyörimään ja ne ydinvoimalat pitäis saada pydeen. Kandeis muuten varmaan ryhtyä osteleen energia- ja tuulivoimafirmojen osakkeita, kotimaan pörssissä häärää ainakin kestomenestyjä Fortum ja sitten on tää Enersense, jonka osakekurssi on kesäkuusta noin viisinkertaistunut..
Konsulttiyhtiö Afryn (ent. Pöyry) mukaan teollisuuden sähkönkulutus voi harpata jopa 50 prosenttia nykytasolta vuoteen 2035 mennessä.
Nähtäväksi jää. Aika monta propellia pitää pistää pyörimään ja ne ydinvoimalat pitäis saada pydeen. Kandeis muuten varmaan ryhtyä osteleen energia- ja tuulivoimafirmojen osakkeita, kotimaan pörssissä häärää ainakin kestomenestyjä Fortum ja sitten on tää Enersense, jonka osakekurssi on kesäkuusta noin viisinkertaistunut..
Black cats matter!
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Ja eikun lisää käsittämättömyyksiä peliin.
Täällä Tampereella on yksi Olli - hän on fillaristi Jumalan armosta ( huolimatta )
Hän on sitä mieltä, että kun HÄN pyöräilee, niin maailma väistäköön.
Jätkä siis ajelee Hämeenkadun ratikkakiskojen välissä ja alkaa vinkua YouTubessa kun vastaantuleva bussi ei väistä tarpeeksi. Montakohan metriä Hänelle pitäisi järjestää privaattia väylää, että kelpaisi? Tekipä vielä rikosilmoituksenkin
https://youtu.be/_g9iQMSePXo
Ja sitten vielä takavuosina ilkeämieliset ovat ehdottaneet, että Turku olisi Suomen takapuoli, vaikka onhan Suomineidolla myös jalat, jolloin anus luonnolliseti sijaitsee korkeammalla kuin kartan Turku. Nyt siis on saatu loistava ehdokas oikealle sijainnille.
Mahtoiko AMA tietää minne muutti . . .? Sieltä kauniista Turusta, jossa sentään on merenrantaakin.
Lopetan täältä Tampereelta tällä kerralla tähän.
Täällä Tampereella on yksi Olli - hän on fillaristi Jumalan armosta ( huolimatta )
Hän on sitä mieltä, että kun HÄN pyöräilee, niin maailma väistäköön.
Jätkä siis ajelee Hämeenkadun ratikkakiskojen välissä ja alkaa vinkua YouTubessa kun vastaantuleva bussi ei väistä tarpeeksi. Montakohan metriä Hänelle pitäisi järjestää privaattia väylää, että kelpaisi? Tekipä vielä rikosilmoituksenkin
https://youtu.be/_g9iQMSePXo
Ja sitten vielä takavuosina ilkeämieliset ovat ehdottaneet, että Turku olisi Suomen takapuoli, vaikka onhan Suomineidolla myös jalat, jolloin anus luonnolliseti sijaitsee korkeammalla kuin kartan Turku. Nyt siis on saatu loistava ehdokas oikealle sijainnille.
Mahtoiko AMA tietää minne muutti . . .? Sieltä kauniista Turusta, jossa sentään on merenrantaakin.
Lopetan täältä Tampereelta tällä kerralla tähän.
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Niin no. Tuossa paikassa näyttöisi olevan ihan normaalit ajokaistat ratikkakiskojen päällä ja kaksisuuntainen liikenne. Autot ajaa ratikkakiskojen päällä siinä kuin polkupyörätkin niiden välissä jos pyörätietä ei ole käytettävissä. Linja-auto oli selvästi vastaantulijoiden kaistalla ja ihan turhaan, koska pysäkille pysähtyneen bussin ohitustilannekin oli jo niin kaukana.
Bussikuski toimi tässä liikenneturvallisuutta vaarantaen. Fillaristi vaan vähän hölmösti mutta oli oikeassa.
Bussikuski toimi tässä liikenneturvallisuutta vaarantaen. Fillaristi vaan vähän hölmösti mutta oli oikeassa.
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
..videon loppupäässä taas on toinen tilanne, kun tää jäbä uhoaa pysähtyneenä sellaisessa tietyön kaventamassa kohdassa, että bussi ei mitenkään mahdu hänen ohitseen ilman hänen väistämistään. Mikä on hänelle ilmeisen tuskallista, koska epäilemättä hän on aina oikeassa.
Pyöräileeköhän jäbä huvikseen eestaas kilsan pitkää Hämeenkatua kamera kypärässään bussikuskeja härnäten, ja odottaa milloin kohdalle sattuu kulmikkaammalka luonteenlaadulla varustettu kuski?
Pyöräileeköhän jäbä huvikseen eestaas kilsan pitkää Hämeenkatua kamera kypärässään bussikuskeja härnäten, ja odottaa milloin kohdalle sattuu kulmikkaammalka luonteenlaadulla varustettu kuski?
Black cats matter!
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Kyllä. Löytyy useita muitakin videoita joissa vaarantaa selkeästi liikenneturvallisuutta (pyöräilee esim. Hervannassa kapeilla pyörätiellä 20-30km/h nopeudella ohi kerrostalon kulmien josta voisi milloin vaan kävellä mummo/vaari/vauva/lapsi eteen ja tietäisi aika varmaa sairaalareissua molemmilel osapuolille.
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Totuuden nimessä bussin ajokaista päättyy (tietyön takia) ja bussi joutuu vaihtamaan vastaantulijoiden kaistalle. Sellaisessa tilanteessa bussin kuuluisi väistää.PKivireki kirjoitti: ↑22.1.2021 klo 8.37 ..videon loppupäässä taas on toinen tilanne, kun tää jäbä uhoaa pysähtyneenä sellaisessa tietyön kaventamassa kohdassa, että bussi ei mitenkään mahdu hänen ohitseen ilman hänen väistämistään. Mikä on hänelle ilmeisen tuskallista, koska epäilemättä hän on aina oikeassa.
Mutta ammattimulkeroltahan toi fillaristi kuitenkin vaikuttaa.
MBP 14" (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad Pro 11” (2020) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 14 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Olipas purkaus!Nuuska1 kirjoitti: ↑22.1.2021 klo 0.53 Ja eikun lisää käsittämättömyyksiä peliin.
....
Ja sitten vielä takavuosina ilkeämieliset ovat ehdottaneet, että Turku olisi Suomen takapuoli, vaikka onhan Suomineidolla myös jalat, jolloin anus luonnolliseti sijaitsee korkeammalla kuin kartan Turku. Nyt siis on saatu loistava ehdokas oikealle sijainnille.
Mahtoiko AMA tietää minne muutti . . .? Sieltä kauniista Turusta, jossa sentään on merenrantaakin.
Lopetan täältä Tampereelta tällä kerralla tähän.
Tampereella on kaksi kaunista järveä ja vielä tuo Tohloppijärvikin, jossa kerkesin ennen tuiskuja vedellä iloisena muutamia kierroksia auratulla pitkähköllä radalla. Aurajoen suistossa asuneelle ja nyt järven rannassa asuvalle tämä Näsijärven kirkas vesi on riemukasta ihailtavaa ruskean ja samean Aurajoen veden sijaan. Toki Saaristomerta upeampaa ei ole missään, mutta se onkin sitten toinen juttu.
Eiköhän kohtalo hoida nuo yksinoikeutta liikenteessä vaativat kulkijat toisaalle, minusta fillaristeja tulisi koskea vain yksi liikennesääntö: pitää aina väistää itteään isompia liikkumisvälineitä, aina, tulivatpa ne ihan mistä suunnasta tahansa. Siten niillä pysyy hengissä turvallisimmin.
Iloiset Terkut Tampereelta ihan kaikkialle lumiseen kotimaahamme1
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
- Viestit: 635
- Liittynyt: 12.4.2019 klo 10.54
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja Sauerkrautzi »
Vain yksi? Tarkoitatko todella, että meidät kävelijät saisi ajaa sähkökuormapyörillä ojaan? Meidät saa ohittaa 45 kmh mielenosoituksellisesti 30 sentin päästä käsimerkin kera? Ei tarvitse noudattaa nopeusrajoituksia missään ja työmatkalla kaataa kumoon mummot ja invalidit? Luonnonsuojelualueetkin saa ajaa metsäpolkujen osalta MTB-rallilla ikuiseksi rospuutoksi? Pyörän voi myös jättää kadulle ja lukita jalkakäytävälle.
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit