Liikenne
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
-
- Viestit: 3086
- Liittynyt: 16.5.2007 klo 11.40
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Tunnelien suuaukot olisivat luoneet melkoisia estevaikutuksia kävelylle siellä missä niitä on, sillä autot pitää saada ajettua ulos tunnelista ilman ruuhkautumisen riskiä. Case: Itäväylä menee Redin kohdalla parinsadan metrin matkalla tunneliin, minkä johdosta 850 metrin päässä piti siirtää suojatie risteyksen toiselle puolelle. Ei tule hyvää kävely-ympäristöä tunnelilla.
Yli 12 metrisille ajoneuvoille ydinkeskusta on muutenkin no-go zone (ilman poikkeuslupaa kuten työmaatoimitukset jne.) ja rahti ohjataan Jätkäsaaresta Länärille sekä Skattalta ja Olympiaterminaalista Pohjoisrantaa Sörkan rantatielle.
Rahti- ja autolauttaliikenne nyt kannattaisi muutenkin tuolta kantilta ajateltuna siirtää Vuosaareen, siinä toki muitakin vaikutuksia ennen kaikkea varustamoihin.
Kävelykeskustaa saa kehitettyä ihan vain kehittämällä kävelykeskustaa, ja muutosten peruminen on aika pirusti helpompaa ja halvempaa jos homma menee ns. veetuiksi.
Edelleen: miksi yksityisautoilu on liikennemuoto, jossa euroiksi käännettyjä hyötyjä ei tarvitse verrata kustannuksiin? Eikö yksityisautoilun edistäminen, kustannuksista viis, ole ideologista?
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Ei ne autot Suomesta mihinkään häviä, vaikka metro Espooseen Helsingistä suhaakin. Niiden käyttövoima vaan muuttuu toiseksi.
-
- Viestit: 3086
- Liittynyt: 16.5.2007 klo 11.40
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Jos sama summa laitettaisiin joukkoliikenteen kehittämiseen, se edistäisi kokonaisliikennettä huomattavasti enemmän: auto muuttuisi pakolliseksi yhä harvemmalle, jolloin nykyisellä tieverkolla olisi enemmän tilaa niille, jotka autoa oikeasti tarvitsevat.
Harmi vain, että sekään ei tunnu käyvän: Kruunusillat, joka hankkeena edistää kokonaisliikennettä juuri edellä mainitulla logiikalla, oli joidenkin mielestä yksityisautoilun haittaamista koska autoja ei päästetä sillalle. Mitään ei otettu keneltäkään pois, oli silti haittaamista.
Ei ollenkaan ideologiaa, ei.
Tuolla summalla saisi esimerkiksi rakennettua 3 Raide-Jokeria lisää ja vielä jäisi ylimääräistä parisataa miljoonaa johonkin tunneliin, jos sellainen välttämättä halutaan.
Minä puolestani tivaan: jos autolla liikkumisen sujuvoittamisen kokonaishyödyt eivät mitenkään vastaa siitä aiheutuvia kustannuksia, miksi se pitäisi tehdä?
Nykyiselläänhän Helsingin niemen läpiajoliikenne on n. 7200 ajoneuvoa vuorokaudessa. Se meinaa keskimäärin jotain 10 000 ihmistä, eli ihan maapähkinöitä kuten englanniksi sanotaan. Pelkästään Steissin metroasemaa käyttää päivässä 80 000 ihmistä ja Sörkan 55 000. Tuo läpiajoliikenne vastaa jotain Siilitietä.
Mulle keskustatunneli kävisi hyvin, jos siitä saatavat hyödyt olisivat edes lähellä kustannuksia ja arvioitaisiin, että käyttömaksuilla saataisiin rakennuskustannuksia katettua (ei saada edes vuosittaisia ylläpitokuluja)
Bonuksena olisi sitten vielä jos se lisäisi kävelykeskustaa huomattavasti, ei vain korttelia siellä, toista tuolla eikä lisäisi päästöjä (käyttövoiman muutos huomioiden).
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Eikö kaikki satamat yhdistävä keskustatunneli mielestäsi hyödyttäisi kokonaisliikennettä mukaanlukien joukkoliikenne - eli linja-autoja - ja sitä mainittua rekkaliikennettä?
-
- Viestit: 3086
- Liittynyt: 16.5.2007 klo 11.40
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Ihan itse selvityskin on tullut kahlattua, joten ei tuossa kartassa mitään uutta ole. Suosittelen sitä kaikille.
Jos nyt tästä päästäisiin eroon, niin kansliastakin vapautuisi resursseja miettimään miten se Jätkäsaaren rekkaralli ratkaistaisiin, joko tunnelilla jonnekin Koivusaaren tienoille tai muuten.
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Minulla on ratkaisu, jolla pärjättäisiin pitkälle tulevaisuuteen: Vuosaareen voisi rakentaa uuden matkustajasataman (1-2 mrd euroa) ja sinne kulkevan metron (hinta 200-500 miljoonaa euroa) sekä siirtää nykyisen rahtisataman pois näiden tieltä vaikkapa Kirkkonummelle tai peräti Hankoon saakka (hinta 2-3 mrd euroa).
Kustannuksia tulisi vaivaiset 3,2-5,5 miljardia euroa, mutta eipähän samalla sujuvoitettaisi henkilöautoliikennettä Helsingissä piirun vertaa ja sehän on kaikkein tärkeintä!
-
- Viestit: 3086
- Liittynyt: 16.5.2007 klo 11.40
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Vaikea myöskään nähdä metron laajennuksen hinnaksi 1/3 - 1/6 koko Länsimetron 1. vaiheen hinnasta, satamaan kun menee jo kiskotkin.
Pari kuppia kaffea lisää niin ei ahdista noin kovin paljon että pitää keksiä lukuja ja olkiukkoja.
-
- Viestit: 11854
- Liittynyt: 24.4.2005 klo 23.47
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Jossain muista nähneeni suunnitelmavaihtoehtona Helsingin niemen merellä ohittavan moottoritien, joka olisi rakennettu kokonaan silloille.
Ainakin suunnittelijat hyvin ovat ottaneet silloiset ja tulevat autoilijat huomioon Tunnelin rakentaminen lienee ollut silloin kallista verrattuna siltoihin.
-
- Viestit: 3086
- Liittynyt: 16.5.2007 klo 11.40
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja carrbon »
E: Katos, siellä alakulmassa se lukikin. Kyllä olisi upeata kaupunkia tuo!
-
- Viestit: 11854
- Liittynyt: 24.4.2005 klo 23.47
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Jos haluaa perehtyä aiheeseen niin se käy helposti lukemalla viime vuonna tehty gradu:
https://www.utupub.fi/bitstream/handle/ ... sAllowed=y
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
https://www.hs.fi/autot/art-2000006256299.htmlVuonna 2018 uusien autojen keskipäästö oli noin 120 grammaa hiilidioksidia kilometriltä. Lukema nousi vuodesta 2017, ja pääsyynä nousuun pidetään dieselautojen romahtanutta suosiota.
Dieselautot ovat bensa-autoja keskimäärin vähemmän hiilidioksidia päästäviä.
KEHITYS ei ole siis ollut suotavaa, mutta jollain konstilla 95 gramman alle pitäisi päästä.
Kehitys ei ole ollut suotavaa, jaa-jaa..ja mikähän kumma sen päästöjen nousun taustalla olevan ostajien diesel-paniikin aiheuttikaan - olisiko eurooppalaisen median kollektiivisella urpoilulla ehkä osuutta asiaan?
-
- Viestit: 5445
- Liittynyt: 8.7.2012 klo 10.08
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jakovski »
Ensin töpätään ja sitten ihmetellään. Naurettavaa.
Kysymykseni olisi että koska järjen ääni, aka tolkku tulisi meidän päättäjien päähän ja ajettaisiin oikeasti oman maan etua.
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Mies hermostui, kun edessä ajaneen auto sammui Espoossa – törmäsi autollaan kuljettajaan
Jos pää ei kestä hitaampia liikenteessä, on syytä olla lähtemättä itse ajamaan.
Kantola kertoo omasta kokemuksestaan, kun hän mökille ajaessaan jarrutti neljänkymmenen alueella ajaakseen korokkeen yli. Takana ajanut auto ampaisi renkaat kiljuen ohi heti esteen jälkeen.
”Häntä haittasi se, että toinen jarruttaa, jotta iskarit eivät menisi rikki kun tulee tällainen viiden sentin koroke. Se on tällaista jokapäiväistä liikenteessä. Pitäisi heti päästä. Pienikin viivästys on aina jonkun vika.”
-
- Viestit: 3086
- Liittynyt: 16.5.2007 klo 11.40
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja carrbon »
-
- Viestit: 11854
- Liittynyt: 24.4.2005 klo 23.47
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Titanic törmää jäävuoreen tai laivat törmäävät toisiinsa. Mutta auto ei törmää pyöräilijää vaan ajaa päälle, pyöräiljä sen sijaan voi törmätä autoon.
Töytäisy sana liittyy kevyeen töytäisyyn, ei pitäisi käyttää lainkaan liikenteessä.
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Oikea termi lienee, että siskoni ajoi auton alle pyörätien jatkeella, sillä siskollani oli ko. tilanteessa väistämisvelvollisuus, mitä hän ei tietenkään ymmärrä vieläkään - eihän nyt häneltä voi edellyttää pyörätien jatkeen tuntemista!
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Ihan ensiksi vaihtaisin suojatien merkin punakeltaiseksi...
-
- Viestit: 2557
- Liittynyt: 10.9.2005 klo 0.09
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja dlspade »
Jos henkiä ja muita vahinkoja halutaan säästää niin helpoin keino olisi muuttaa sääntöjä niin että pyöräilijä väistää aina.
-
- Viestit: 6022
- Liittynyt: 28.2.2011 klo 13.29
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
T: Nimimerkki "tsygällä päivittäin"
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Eikä edes vaadita.
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
-
- Viestit: 5445
- Liittynyt: 8.7.2012 klo 10.08
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jakovski »
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Joo, eipä tuo paljoa näytä hidastavan, vaikka takuulla näkee pojan tulevan fillarillaan. Minä todistin tässä taannoin vastaavaa Voionmaankadulla, kun bussikuski melkein kolasi erään nuoren räkän..miehen. Kaveri pujahti fillarillaan bussipysäkiltä lähteneen bussin keulan edestä aivan just ja just bussin puskuria hipoen, eikä bussin jarruvalot edes vilkahtaneet. Jäi kavereilleen jotain huutelemaan bussikuskin perään.Tempauksen autonsa kojelautakameralla taltioinut pakettiauton kuljettaja ehti havaita pojan ja pysähtyä pyörätien jatkeena olevan suojatien eteen. Aseman- ja Pajulantietä ajaneille poika ehti aiheuttaa kauhun hetkiä ja paniikkijarrutuksia.
Ihan varmasti näki bussikuski sällin tulevan, mutta vaikka oli lökäpöksy väistämisvelvollinen, niin olis ollut aika karu opetus kolata asfalttiin.
Edit. Huvikseni luin tuon Aamulehden uutisen kommentoinnin, sokerina pohjalla:
Tuntematon319 päivää sittenTuossahan on selkeästi autoilijan väistettävä, kyseessä pyörätien jatke. Mutta kun autoillessakaan ei saa käyttää kännyä, eikö laki koske myös pyöräilijää? Ei siinä vahingon sattuessa omaisia lohduta että poika oli oikeassa.
-
- Viestit: 2557
- Liittynyt: 10.9.2005 klo 0.09
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja dlspade »
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit