Liikenne
-
- Viestit: 732
- Liittynyt: 26.12.2010 klo 16.27
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Kaupunki apina »
Akunlämmitintä ei tarvita kuin kovissa pakkasissa, oliskohan mennyt jossain -20 kieppeillä päälle. Akut kyllä toimivat kylmänäkin, lämmitin estää vaan totaali jäätymisen.
-
- Viestit: 732
- Liittynyt: 26.12.2010 klo 16.27
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Kaupunki apina »
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
https://yle.fi/uutiset/3-10655376
..tosin vaan max. 60 km/h ja max. 1500 kg omamassan autolla, mutta esimerkiksi kaupunkiliikenteessä ei sitten mitään eroa olekaan..sinne vaan sekaan!
-
- Viestit: 8602
- Liittynyt: 27.7.2007 klo 16.10
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
-
- Viestit: 11872
- Liittynyt: 24.4.2005 klo 23.47
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Vaikka meitsin tänä vuonna 15-v. täyttävä kummipoika autonrattiin, uuuuuhhhhh...
Googleen muuten jos laittaa "mopoauto kolmion takaa", niin ihan kiitettävästi viime vuosina on mopoautoillakin työllistetty pelastuslaitosta..
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Käykö taksitolpalle kuin puhelinkioskille?
Tolpalta napattu taksi yritti periä ylihintaa. Kuskilla ei ollut esittää taksilupaa tai kuljettajakorttia. Kun asiakas halusi pois kyydistä, kuljettaja lukitsi takaovet. Tilanne laukesi vasta, kun kyydittävä uhkasi soittaa poliisille.
Maaseudulla taksien saatavuus on yhä heikompaa, kun päivystyspakkoa ei ole.
...
Kelan maksamaa taksikyytiä tarvitseville uudistus merkitsi palvelutason romahdusta, kun Kelan uudet pelisäännöt romuttivat sairaalareissujen sujuvat käytännöt. Paikoin taksiyrittäjät ovat olleet avoimessa kapinassa kilpailutuksen voittaneita tilauskeskuksia vastaan.
...
Pääkaupunkiseudulla satunnainenkin taksin tarvitsija törmää väistämättä siihen, että tututkin maamerkit – Eduskuntatalosta Kansallisoopperaan – voivat olla kuskille uppo-outoja. Asiakkaan osa on turhan usein opastaa oikeaan suuntaan.
Suomella ei taksissa aina enää pärjää.
...
Digitaidoton on tässä pelissä jokseenkin kädetön, ja vähänkin syrjempänä asuva ihan pinteessä.
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Riihimäkeläisten ja hämeenlinnalaisten kelpaa siis rahoittaa kermankuorijan nopeaa junayhteyttä, josta riihimäkeläiset ja hämeenlinnalaiset jäävät täysin osattomiksi junayhteyden sivuuttaessa ne?Hankeyhtiötä ovat suunnitelleet nimenomaan Helsinki, Tampere ja Vantaa. Pienemmät kaupungit Hämeenlinna ja Riihimäki eivät ole halustaan huolimatta päässeet mukaan.
Hämeestä kotoisin oleva kokoomuksen varapuheenjohtaja ja opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen sanoo Hämeen Sanomien haastattelussa, ettei Hämeenlinnan jättämistä hankeyhtiön ulkopuolelle voida hyväksyä.
Vapaavuori selittää, että hankeyhtiötä on alkuun suunniteltu vain suurten kaupunkien eli Helsingin, Vantaan ja Tampereen näkökulmasta lähinnä käytännöllisyyssyistä. Pienemmille kaupungeille voi silti löytyä paikka hankeyhtiöstä.
Mitä ideaa koko tunnin junassa edes on, jos se ei pysähdy missään Helsingin ja Tampereen välillä?!
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Ehkä voisi kuitenkin olla nopeimpien mahdollisten isojen kaupunkien välisten yhteyksien lisäksi vuoroja, jotka malttavat stopata myös pikkukaupungeissa.
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Työssäkäynnin nopeuttaminen -perustelu tunnin junalle on nykysuunnittelulla aika ihmeellinen; Riihimäellä ja Hämeenlinnassa asuu n. 100 000 ihmistä; ilmeisesti heidän ei tarvitse hyödyntää työssäkäymiseensä nopeampaa junayhteyttä?
Epäilen, että Vapaavuoren näkemys on, että nopean junan ulottamisella myös pikkukaupunkeihin voisi olla äärimmäisen vaarallisia seurauksia: pääkaupungin vääjäämätön kasvu voisi olla uhattuna, jos työmatka Riihimäeltä Pasilaan olisi vain 30 min., OMG!
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Nimenomaan Tampereen tunnin juna edellytäis uutta rataa ja houkutus on suuri, että suora posorata ohittaisi pienemmät. Voi ymmärtää ns. Suomi-ratana tunnettu tukkoinen päärata jäis rahtiliikenteelle ja körö-körö-liikenteelle. Helsinkiin Hämiksestä pendelöijien huolen ymmärtää, vuoroja tultais tod. näk. karsimaan entisestään.
Mut ainahan ne hämisläiset vois muuttaa Tampereelle, et pääsi nopeesti Stadiin!
-
- Viestit: 6065
- Liittynyt: 28.2.2011 klo 13.29
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Se vaan pitää tehdä tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti. Nyt Vapaavuori ja Marin esikuntineen suunnittelee mitä niitä lystää kaupunkipolitiikan nimissä ja muut saa kainosti kuunnella varpaita katsellen.
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
https://www.lohja.fi/kaupunki-ja-hallinto/tunnin-juna/
ja perustelut on mahtavat. Odotetaanpa vaan, minkälainen parku syntyy kun selviää, ettei tunnin juna pysähdykään "jossain fuckin' Lohjalla"..
-
- Viestit: 6065
- Liittynyt: 28.2.2011 klo 13.29
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Mielenkiintoista on kyllä tunnin junien elinkeino-, työssäkäynti-, asuntopolitiikkaperustelut. Niissä on yks kummallinen ristiriita; kun Vapaavuori etunenässä haluaa tunnin junat kaupunkipoliittisista syistä kulkemaan pelkästään suurten kaupunkien väliä, niin maakuntien pienemmät kaupungit Salo, Lohja, Riihimäki, Hyvinkää ja Hämeenlinna taas näkevät niissä hyötyjä ainoastaan, jos ne myös pysähtyvät jossain tuolla "työssäkäyntialueella", mikä on aika ymmärrettävää.
Esimerkiksi Salon Seudun Sanomat näkee asian niin kuin minä näen:
Salonkin kannalta merkittävä hanke, Tunnin juna, sai sen sijaan 40 miljoonan panostukset uuden pikayhteyden suunnitteluun. Tunnin on juna on nimi hankkeelle saada Turun ja Helsingin välille nopea raideyhteys.
Salosta katsoen hanke on niin sanotusti kaksipiippuinen juttu. Jos nopeuden maksimoiminen johtaa siihen, että Tunnin juna kiitää nopeasti ohi Salon, kaupungille tästä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Ennusmerkit Tunnin junalle eivät Salon kannalta ole nyt kovin lupaavat. Jo nyt nopeimmat express-vuorot Turku–Helsinki-välillä kiitävät ohi Salon.
Jos tämä enteilee myös Tunnin junan luonnetta, Salosta ei ole hankkeen kannattajaksi. Kaupungin kehittämisen ja kehittymisen kannalta onkin tärkeää, että Salo on nopean yhteyden pysähdysasema ja saa siitä kasvuvoimaa.
Mitähän hyötyä Helsinki-Tampere -tunnin junasta olisi esimerkiksi Kanta-Hämeen maakunnalle, jos se porhaltaa sen halki pysähtymättä missään maakunnan alueella?
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Hankesivustolla ei nähtävästi puhuta Hämeen suunnasta ollenkaan, vaikka Tampereen kaupunkin on mukana suunnittelussa. Mutta välipaikkakuntien osallisuutta painotetaan kovasti.
Tunnin junan valmiit suunnitelmat toteutukseen, hidastelu on tulppa koko Etelä-Suomen kehitykselle
http://www.tunninjuna.fi/tunnin-juna/usein-kysyttya- Tunnin juna on merkittävä asia koko Etelä-Suomelle, ei vain radan päätepisteille. Rata ei vain kytke yhteen kahta suurta keskusta, vaan tuo kaikki radan varren paikkakunnat tiiviiksi osaksi pääkaupunkiseutua. Tunnin juna on ajankohtaisin infrahanke, koska sen suunnitelmat ovat valmiina ja rakentaminen voitaisiin aloittaa heti
Vapaavuorella kai on sitten parempaa tietoa - vaiko vain mielipide?Mitä Tunnin juna tarkoittaa?
Tunnin junaksi nimitetään nopeaa junayhteyttä Helsingin ja Turun välillä. Helsingin ja Turun välisen ratayhteyden nopeuttamiseksi toteutetaan kokonaan uusi oikorata Espoosta Lohjan kautta Saloon. Lisäksi nopea yhteys sisältää Espoon kaupunkiradan, Salo–Turku-kaksoisraiteen sekä Turun ratapiha-alueet. Tunnin juna ei siis liikennöisi nykyisellä rantaradalla vaan uudella radalla, joka on noin 40 kilometriä rantarataa lyhyempi. Tunnin juna ei ainoastaan kytke yhteen kahta suurta keskusta, vaan tuo kaikki radan varren paikkakunnat tiiviiksi osaksi pääkaupunkiseutua.
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Se alkuperäinen Tunnin juna on hankkeelle saada Turun ja Helsingin välille nopea raideyhteys reittiä Helsinki-Lohja-Salo-Turku. Korvaisi hitaan ns. rantaradan. Pari miljardia maksaisi.
Sitten joku Vapaavuoren tai Marinin esikunnassa keksi sanan kasvukolmio, joka tarvitsisi tunnin junan myös Tampereelle. Jotta nopea 250 km/h henkilöjunayhteys Tampereelle olisi edes teoriassa mahdollinen, tarvittaisiin reilusti kapasiteettia lisää olemassaolevalla huonokuntoiselle "pääradalle". Tähän saumaan on keksitty jättää päärata silleen, ja rakentaa uusi nopea rata välille Helsinki-Tampere, joka jättäisi Riihimäen, Hyvinkään ja Hämeenlinnan kärvistelemään sen vanhan radan armoille.
Sitten vielä kolmas ns. Itärata, jota ajaa Vantaa. Se olisi nopea Tunnin juna Helsingistä itään ja pysähtyisi 12 min. kuluessa Helsinki-Vantaan lentoasemalla (ns. lentorata), sitten jälkeen Porvoossa ja sitten tunnissa Kouvolassa..
Kaikki ihan sinänsä hyviä ja kannatettavia, mutta kallista lystiä on ja työsskäyntialue muuttuu aika ohueksi, jos tunnin junaan päästäkseen pitää ensin ajaa tunti autolla.. Katajannokan despootti tuumas näin helmikuussa Hesarissa:
Eli sittenkään ei tamperelaisten toivomaa tunnin junaa Tampereelle, vaan lentorata ja pääradan parannus. Tampereen pormestari Sanna Marin (sdp.) on väläytellyt Helsinki-Tampere -tunnin junaa yhdeksi ehdoksi hallitusneuvotteluille. Mitä mahtaa tunnin juna -hankkeesta lapsuutensa radan varrella Hyvinkäällä viettänyt tuleva pääministeri Antti Rinne.”Helsinki hyötyisi kaikista ja kokee, että ne ovat kaikki tarpeellisia. Jokainen niistä on kuitenkin valtavan kallis ja siksi niitä on priorisoitava”, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok) sanoo. ”Siksi olemme päätyneet siihen, että lentorata ja pääradan parannus Tampereen suuntaan eli Suomirata olisi hyödyllisin.”
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Itäsuunta tietysti olisi hyvä olla nopea, jos siellä päin sattuisi johdolle tulemaan järki päähän ja kouhottamisen sijaan rupeaisivat elämään ihmisiksi - sen varaan ei kuitenkaan kannattane ihmeesti laskea.
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
..on mantra, jota hoetaan kun rakennetaan kaupunkia uusiksi. Uskooko tähän kukaan muu kuin kaupunkien liikennesuunnittelijat:
Helsingin virkamiehet: Massiivinen autoramppi purkaisi Jätkäsaaren liikennesumppua
Ramppi nousisi Mechelininkadun alkupäästä Ruoholahden sillan eteläpuolelta. Se toisi helpotusta ruuhkiin, jotka johtuvat erityisesti Jätkäsaaren liikenteen odottamattomasta kasvusta.
Rakennetaan asuntoja 7 000:lle ihmiselle ja uudistetaan satamaa ja odottamaton liikenteen kasvu?
Samaa ollaan tekemässä täpötäydeksi kaavoitettavaan Hernesaareen, joka tulee purkamaan kapeaa kaksikaistatietä kumipyöräliikenteensä. Osa tästä liikenteestä Punavuoreen ja Ullanlinnaan - ja mm. Espan tulevalle kahdelle autokaistalle, tirsk. Hernesaareen ei voi muuttaa kukaan työssään tai elämässään autoa tarvitseva, ei edes sähköauto auta?
-
- Viestit: 3086
- Liittynyt: 16.5.2007 klo 11.40
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Tai siis, toivottiin että sinne muuttaisi lähinnä autottomia mutta kuitenkin pakotettiin taas (ylimitoitetun) normin mukaisesti autopaikkoja. Ja klassiseen tyyliin kämpät rakentuivat ennen kunnollisia joukkoliikenneyhteyksiä. Toivottavasti tästä olisi Hernesaaren kohdalla opittu ja ne sporalinjat olisivat operointivalmiita ennen kämppiä.
Noin niinkuin muuten: mä en ymmärrä sitä että minkä takia tollasiin paikkoihin pitää väen vängällä muuttaa, jos sitä autoa ehdottomasti päivittäin ja koko ajan tarvitsee työssään tai elämässään? Eikö silloin kannattaisi etsiä se koti jostain muualta?
En mäkään muuta jonnekin kattavan julkisen liikenteen ulottumattomiin ja vaadi että nyt pitää tehdä sitä ja tätä että pärjään ilman autoa.
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Minä kieltäydyin syksyllä työstä, joka olisi edellyttänyt muuttoa Helsinkiin, toimipaikkana Keskusta ja ihan välttämättä oman auton käyttöä. Ei käy, en ala, en todellakaan ala. Sitäpaitsi minä olen maalaispoika ja ahdistun kaupungissa ilman autoakin.
Nykyinen elämäntyylimme perustuu tavaran ja ihmisten liikkumiselle; globaalisti, maanosien välillä, maiden sisällä ja kaupunkien välillä. Ihmisten elämäntilanteet myös muuttuvat nykyään enemmän kuin aiemmin; mihin mennään moneltako, missä pitää olla yms. Kaupungistuminen ja yhteiskunta palveluiden keskittämisellä kaupunkien keskustoihin ei mielestäni ole kyennyt vastaamaan tähän haasteeseen.Perustelen diplomaattikouluja maailmalla käyneen tuttuni kokemuksilla mm. Lontoon, Brysselin ja Pariisin ruuhkista, joita hän männä viikolla saunoessamme kuvasi sanoilla käsittämättömät. - vaikka jokaisessa näissä kaupungeissa on kuulemma erinomaisesti toimiva julkinen liikenne:
Hän oli mm. lähtenyt heittämään suomalaista pöönaa Antwerpenin lentoasemalle n. 50 kilometrin päähän. Edestakainen reissu kesti 7 tuntia.
-
- Viestit: 7130
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Minä mittasin eilen aamulla lumitöitä tehdessäni yöllä sataneen nuoskalumikerroksen paksuudeksi 27 cm.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit