Sivu 196/240
Re: Liikenne
Lähetetty: 17.9.2018 klo 21.05
Kirjoittaja arisel
dlspade kirjoitti:Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Niin kauan kun isoja ei vittuakaan kiinnosta tehdä mitään asian eteen ei voida olettaa että pieniäkään kiinnostaisi.
Näinpä juuri. Veronkiertäjät ja muut lusmut vievät Suomea Kreikan malliin.
Ehkä tämä on monelle silmään jo sattunutkin, kun kuulemma somessa saanut paljon huomiota:
Perussuomalaisten Suvi Karhu istutti puun keskelle tietä Pohjois-Espoossa – ”Sipilä, nää terveiset on sulle”
ESPOON perussuomalaisten varavaltuutettu Suvi Karhu tuskastui pääministeri Juha Sipilän (kesk) lausuntoon, jonka mukaan autoilijat voisivat osallistua lisämaksulla puiden istuttamiseen tankkauksen yhteydessä.
Karhu oivalsi, että Sipilän ehdotuksen voisi toteuttaa niin, että puita istutettaisiin huonokuntoisten teiden rakoihin ja reikiin.
Varavaltuuttettu laati ajatuksestaan videon. Hän suuntasi Pohjois-Espooseen Velskolantielle, nosti voimalinjan alta tienreunasta puuntaimen ja istutti sen näytösluonteisesti monttuun keskelle ajoväylää.
Suvi Karhu istutti puun keskelle tietä hs.fi 20180917.png
Facebookissa videolla on yli 330 000 näyttökertaa.
Karhu uskoo, että videon suuri katselumäärä on selitettävissä sillä, että ihmiset ovat niin tympääntyneitä nykyisen hallituksen politiikkaan.
Video alkaa painokkailla sanoilla: ”Sipilä, nää terveiset on sulle.”
Re: Liikenne
Lähetetty: 18.9.2018 klo 12.28
Kirjoittaja Peitsamo
”Minulla on oma selkeä näkemys siitä, miten tätä työtä teen ja miten se käytännössä mahdollistuu. Käyttämällä taksia pystyn olemaan läsnä mahdollisimman monessa paikassa ja tehokkaasti.”
Jani Toivola
Virheät sen kertoivat. Sillä poikkeuksella, että rahvas ajaa/maksaa itse ja virheä on demarityyliin syvällä naapurin taskussa
Re: Liikenne
Lähetetty: 18.9.2018 klo 12.55
Kirjoittaja JHA
Don MC kirjoitti:Tuon hitaan lataamisen takia lataussähköautot eivät tule syrjäyttämään "tankattavia" autoja. Jos ihmiset nopeasti haluaa ladata, vaatii se niin järeät kaapelit, ettei taloyhtiön sähköliittymä riitä. Lisäksi nopea lataus kuumentaa ja rikkoo akkuja. Siispä ladataan hissunkissun siitä 16A tökkelistä ja sehän kestää koko illan ja yön.
EDIT: Voisi karrikoiden verrata siihen jos valtakunnan jokaiseen kämppään tulisi uima-allas, joka pitäis täyttää päivittäin. Loppuisi vesilaitosten ja putkistojen kapasiteetit nopeasti kesken.
Sähköauto vaatii ihan tuhottomasti sähköä. Ei se ole niin yksinkertaista kuin että "sähköä saa seinästä".
Normaalin auton kWh-kulutus / 100 km on jo melko vakio. Jo ihan fysiikan lakien sanelemana. Siitä ei enää pysty kauhean paljon parantamaan. Tarvitaan siis se vakio määrä kilowattitunteja akkuun joka latauskerralla, jotta pirssillä pääsee aamulla töihin ja iltapäivällä ruokakaupan kautta kotiin. Jos sen lämpötolppatöpselin kapasiteetti on maksimissaan 16A, niin ei sillä kauhean pitkälle pötkitä.
No. ottamatta kantaa siihen mikä käyttövoima on kokonaistaloudellisesti järkevin niin todettakoon 1x16A riittää valtaosaan päivittäisestä autonkäyttötarpeesta Suomessa jos asian laskee auki.
- Yhdellä 16A sulakkeella saa asianmukaisella latauksella 3,6 Kw/h tunnissa ulos.
Lähes auto kuin auto seisoo yöt parkissa joten ainakin 8h latausaikaa eli 28 Kwh verran energiaa. Pyöristetään hyötysuhdetta ja sanotaan -että helposti 25 Khw. (aikaa usein kuitenkin vähintään 9-10H mutta lasketaan 8 tunnilla jotta ei olla optimisteja
Autojen energiantarve näyttää olevan keskimäärin 12-17 kWh/100 km. Pyöristetään ylöspäin kaupunkiajoa huomioden jotta ei olla optimisteja ja sanotaan että 20 kWh/100 km eli yössä tankkaa kotioloissa 125km ajoa varten energiaa ilman että tarvitsee investoida 3-vaihesähköön
52 viikkoa, 7 päivää ja 125 km tarkoittaisi jo vähän päälle 45 000 km:n ajoa.
Jos katsoo tilastoa* niin 80% suomalaisista ajaa vuodessa 22 000 km tai selkeästi vähemmän eli päivässä keskimäärin 84 km tai vähemmän.
Työmatkatilastoja jos katsoo niin todennäköisesti arkisin valtaosille autoista tulee ajosuoritetta max 60-80 km
Ergo, sähkön käyttö käyttövoimana alkaa hankaloittamaan (lue 1 pidempi lataustauko jos matka pidempi) arkea nykyisellään yli 200-300 km päivittäisissä ajoissa mutta päivittäisessä arjessa ei ole mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa
*)
http://naytadata.com/2017/09/07/ajokilometrit-vuodessa/
Re: Liikenne
Lähetetty: 18.9.2018 klo 19.25
Kirjoittaja theinonen
Kommenttina vain tuohon ariselin postaukseen pari viestiä aiemmin…..
Taitaa se reipas katselukertojen määrä olla kuitenkin suoraan verrannollinen noihin Suvin piukkoihin pöksyihin, eikä politiikalla ole asian kanssa mitään tekemistä.
Re: Liikenne
Lähetetty: 18.9.2018 klo 21.16
Kirjoittaja arisel
^ Voihan se olla niinkin...
- - -
Nimimerkki
Sähköautoileva motoristi on kirjoitellut blogissaan sähköautoilukokemuksistaan, ilmeisen tyytyväinen vaikuttaa valintaansa olevan. Toki Autotiellä kirjoittavan blogistin mielipiteisiin saattaa sisältyä myyntityötäkin.
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
Re: Liikenne
Lähetetty: 19.9.2018 klo 16.21
Kirjoittaja peku
Yksittäisen ihmisen valinnoilla on merkitystä:
Kotitalouksien kulutus aiheuttaa jopa lähes 70 % prosenttia Suomen hiilijalanjäljestä.
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_u ... in-6741553
Re: Liikenne
Lähetetty: 19.9.2018 klo 17.05
Kirjoittaja jakovski
Helsinkiläinen kaukolämpöasiakas varmasti voi vaikuttaa yhtiönsä lämmöntuottomuotoon.
https://kuntalehti.fi/uutiset/tekniikka ... ys-hyytyi/
Re: Liikenne
Lähetetty: 19.9.2018 klo 22.47
Kirjoittaja PKivireki
Kävin Äänekoskella biotuotetehtaalla ja näin taas esimerkin suomalaisesta liikennekulttuurissa. Ajoin Kotakennääntietä keskustaa kohti, kun kaukana edessä Citroen-merkkinen henkilöauto pisti lukkojarruttaen suojatien kohdalla. Tullessani itse suojatien kohdalle näin alakoululaisen pikkupojan pyöränsä selässä huitovan käsi pitkällä keskisormi ojossa ja huutavan jotain Citikan perään, joka kiihdytti.
Jatkoin eteenpäin ja huomasin Citikan tehneen uukkarin ja tulevan kovaa päinvastaisesta suunnasta. Uumoilin menevän keskustelemaan pikkupojan kanssa liikennesäännöistä ja kuka oikein olikaan oikeassa. Jotenkin masentavaa.
En tiedä mitä tapahtui, veikkaan että poika tuli suojatielle pyörällä välittämättä etuajo-oikeutetusta Citroenista, jonka kuljettaja joko näytti haistatteli tai käyttäytyi uhkaavasti autollaan pikkupoikaa kohtaa, joka sitten vastasi samalla mitalla. Ymmärtämättä miksi Citikka-kuski kohdisti kiukkunsa häneen.
Citikkakuskilla oli etuajo-oikeus, jota pikkupoika ei voinut ymmärtää, koska vanhemmat tai koulu eivät sitä kyseistä liikennesääntöä ole hänelle opettaneet.
Re: Liikenne
Lähetetty: 2.10.2018 klo 19.29
Kirjoittaja KenSu
Täällä kotilähiössä ärsyttää yleinen tapa käyttää risteyksiä (lähiössähän risteykset on valo-ohjaamattomia) u-käännöksen tekemiseen.
Tosi kivaa ajaa perässä kun edellä kulkeva näyttäisi kurvaavan oikealle ja yht’äkkiä huomaatkin että sehän meneekin vasemmalle ja heittää edessäsi uukkarin. Vilkkua käytetään jos muistetaan. Ja useimmiten jos muistetaan, niin just oikealle vilkutetaan hämäämisen maksimoimiseksi. saakutti tunarit!
Re: Liikenne
Lähetetty: 13.10.2018 klo 16.50
Kirjoittaja PKivireki
Hohhoijaa, 150 km/h nopeutta:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005863346.html
Keski-Suomen maanteillä on tuttu juttu show: takapuskurissa kiinni 10-15 v. vanha saksalaisvalmisteinen auto, jossa ylileveät renkaat bling-bling- aluvanteilla ja kuskina lippispäinen peililasiarskoihin pukeutunut nöösipoika; jatkuvasti kärkkyy ohitustilaisuutta ja sitten pienenkin tilaisuuden tullessa urku auki ja nopeudeksi varmaan tuo 150.
Re: Liikenne
Lähetetty: 13.10.2018 klo 16.59
Kirjoittaja KB7s
Joku voisi todeta että Darwin se taas korjasi satoa. Eikös tuolla päin tapahtunut muutama vuosi sitten samankaltainen onnettomuus?
Re: Liikenne
Lähetetty: 13.10.2018 klo 19.46
Kirjoittaja arisel
..ja ne, jotka selviävät hengissä, jatkavat ajamista samaan pershinurityyliin sekä vinkuvat netissä alinopeudesta.
Re: Liikenne
Lähetetty: 13.10.2018 klo 19.55
Kirjoittaja jakovski
Ja ne jotka eivät aja autolla, jeesustelevat ajotyyleistä.
Re: Liikenne
Lähetetty: 14.10.2018 klo 10.54
Kirjoittaja carrbon
Eilen oli kyllä lauantai, että ei siinä mitään.
Re: Liikenne
Lähetetty: 15.10.2018 klo 15.00
Kirjoittaja PKivireki
Anne Berber toivoo autoverosta luopumista
Eipä ole ensimmäinen!
Berner ohjaisi autokannan nuorentamista verotuksella. Hänen mukaansa koska ikääntyneet autot saastuttavat, autokannan uudistaminen on yksi keino liikenteen päästöjen vähentämisessä. Hinta taas on Bernerin mukaan yksi tärkeimmistä auton hankintaan vaikuttavista tekijöistä.
Sähköautoihin myönnetty hankintatuki ei ole ministerin mukaan toiminut toivotulla tavalla, sillä tähän mennessä uusia tuettuja sähköautoja on ostettu alle 200, mikä on kaukana tavoitteesta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/fe9 ... 1_pi.shtml
Älä untaa nää, laulaa Tommi Läntinenkin; tilapäinen autovero on ollut käytössä jo 60 vuotta ja se ei tästä maasta katoa. Valtion ei noinnhyvästä verojen lähteestä vapaaehtoisesti luovu.
Lisäksi kävely- ja pyörämatkojen määrän toivotaan kasvavan 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.
Hmm, miten? Eiköhän jo nyt kallistuneitten polttonesteitten aikana kävele tai pyöräile kaikki täysjärkiset selliaset työmatkansa, jonka voi kävellä tai pyöräillä?
Re: Liikenne
Lähetetty: 15.10.2018 klo 22.45
Kirjoittaja arisel
Ketjukolari kehä kolmosella – osallisena neljä henkilöautoa ja yksi rekka
Pershinurit...
– Kolarista oli merkittävää haittaa liikenteelle.
Siinä sitten muut pershinurit kiroavat jonossa kun liikenne on jumissa.
Eivätkä tajua.
Re: Liikenne
Lähetetty: 17.10.2018 klo 16.14
Kirjoittaja Sherukka
Phuuh! Selvisin hengissä Irlannin maaseudun rallin jälkeen!
Re: Liikenne
Lähetetty: 21.10.2018 klo 19.59
Kirjoittaja hatey
Aaahhahhaaaa
Aivan parhautta.
https://areena.yle.fi/1-4233730
Ton punapää mimmin horinat ja muiden keskustelijoiden tonnin seteli -ilmeet.
Re: Liikenne
Lähetetty: 5.11.2018 klo 8.10
Kirjoittaja PKivireki
https://www.hs.fi/talous/art-2000005888383.html
Suomen autokannan piti uusiutua, mutta toisin kävi – vanhoja diesel- ja bensa-autoja tuodaan ennätysmäärin
Kuluvasta vuodesta on tulossa kaikkien aikojen tuontivuosi. Ruotsista ja Saksasta haetaan isokokoisia enimmäkseen dieselkäyttöisiä autoja.
Oho, olipa todellinen yllätys!
-Miksei suomalainen osta uutta vähemmän kuluttavaa ja vähemmän päästelevää autoa, kun kerran Ruotsissa, Virossa ja Norjassakin ostavat niitä? Kun oikein 1 500 € romutuspalkkiokin annetaan vanhasta p*skasta, miettii suomalainen virkamies, eikä ei edelleenkään ymmärrä miksi suomalainen hallintoalamainen ostaa/ostattaa vanhan käytetyn auton ulkomailta, sen sijaan, että ottaisi kunnon pankkilainan ja maksaisi rinta rottingilla valtiolle kelpo siivun uuden auton hinnasta autoveroa.
Suomen autovero on järjenvastainen Kioton sopimuksen päästötavotteiden kanssa; autokantamme pitäisi käytännössä kokonaan uudistua 11 vuodessa - in Your dreams, ei tule tapahtumaan. En ihmettele, että jutussa ei ole haastateltu ketään Verohallinnon jamppaa. Tai esimerkiksi juuri eläköitynyttä Suomen autoverotuksen isää, vanhempaa hallintosihteeri Heikki Kuitusta - hänen käsityksensä mukaan hänen lehtolapsellaan Suomen autoverolla ei ole suurin piirtein mitään tekemistä Suomen muita verrokkimaita pienemmän uusien autojen myynnin kanssa.
Kuitunen ei itse omistanut autoa, ja hänen henk. koht. missionaan voidaan pitää autoilun verojen, eli auton hankinnan, käytön ja polttoaineiden verotuksen absoluuttista maksimointia muista (ympäristö, turvallisuus) tekijöistä välittämättä. Onnistui siinä täydellisesti melkein kolmen vuosikymmenen ajan ja myhäilee varmaan vieläkin kiikustuolissaan tyytyväisenä.
Kuitusen kädenjälki näkyy edelleen suomalaisessa autoilukulttuurissa, jossa uuden vähäpäästöisen auton hankkimista ja sillä ajamista perustellaan keveämmällä verotuksella - eli
miedommalla Euroopan kovimmalla rankaisemisella. Se on sitä suomalaista kannustavuutta.
Re: Liikenne
Lähetetty: 5.11.2018 klo 8.26
Kirjoittaja PKivireki
Olen itse juuri sellainen, jonka kanssa valtio tuskailee, paitsi että ajan Mersun C-mallin diesel-hybridillä, enkä pelkällä dieselillä.
Tarvitsen työssäni - ja osin vapaa-ajallakin - tilavaa farmariautoa. Jos en ajaisi jo hybridillä, vaan dieselillä ja päättäisin vaihtaa sen 300 000 km ajetun uudempaan täyssähköfarmariin, niin öö eipä näytä olevan, mutta esimerkiksi Volvo V60 hybridi -
50 014€, muisk.
Kuitusen hengessä mennään, parempi vaan suomalaisten ajaa tuollaisilla kanakopeilla ja ei sitten mitään lisävarusteita,
niistä verotetaan erikseen!
Re: Liikenne
Lähetetty: 12.11.2018 klo 7.32
Kirjoittaja arisel
Re: Liikenne
Lähetetty: 12.11.2018 klo 8.19
Kirjoittaja PKivireki
^Ei mene. Auttaisiko automaattikamerat vahtimaan turvavälejäkin?
Meillä on täällä Jyvääskylän nurkalla olevalla kotikadullani 30 km/h nopeusrajoitus, koskapa pihoista tullaan orapihla-aitojen ja rinnetonttien syövereistä vähän niin kuin kuolleesta kulmasta suht tielle, niin pyörillä kuin autoillakin.
Silti varsinkin läpikulkua harjoittavat pövästit posottaa autoilla ja mopoilla kuuttakymppiä. Varsinkin mopoilijat posottaa urku auki, ei paljon nopeusrajoitus hetkauta. Tähän vesipäisyyteen ei auta kuin yksi asia; ollaan tekemässä vetoomusta ihquista hidastetöyssyistä, että se pään sisällä vellova vesi hölskyy audipojalla kunnolla.
Re: Liikenne
Lähetetty: 12.11.2018 klo 15.40
Kirjoittaja KenSu
Ei ne töyssyt mitään auta. Audimiehet matelee töyssyjen yli alle kävelyvauhdin kun ilmeisesti niissä autoissa iskunvaimentimet on tehty sokerista, mutta ottaa sitten töyssyjen välit kaksinkertaisella ylinopeudella.
Re: Liikenne
Lähetetty: 12.11.2018 klo 15.50
Kirjoittaja hatey
Mistähän näitä audimiehiä sikiää? Ei ainakaan ihmisestä.
Oikealle kääntyvien kaista oli tyhjä, suoraan/vasemmalle oli jonontynkää. Kun valot vaihtuivat vihreälle, niin audimies pyyhki oikeaa kaistaa koko jonon ohi ja kiilasi itsensä keulille, niin että koko jono joutui polkemaan jarrua. Audimiehellä oli kiire seuraaviin punaisiin valoihin. Mutta olihan audimiehellä uudenkarhea valkoinen A4, hän oli tärkeämpi ihminen cocispullohartioineen ja kireine kravatteineen, kuin kaikki muut ihmiset.
Re: Liikenne
Lähetetty: 12.11.2018 klo 17.52
Kirjoittaja jakovski
Köyhä rinkelibussin omistaja. Vaatimaton A4 vain alla. Kai nauroitte köyhälle räkäisesti, kun piti talousmallilla ohitella törkeästi.