Sivu 234/240

Re: Liikenne

Lähetetty: 15.1.2021 klo 11.21
Kirjoittaja PKivireki
Tämä menee jo komiikan puolelle:
Traficomin uusi päästöselvitys: Henkilöautoilun hidastaminen ja ruuhkauttaminen houkuttelisi suuren määrän suomalaisia joukkoliikenteeseen
Kävely, pyöräily ja joukkoliikenne lisääntyvät Traficomin syyskuussa valmistuneen selvityksen mukaan tehokkaasti, kun joukkoliikennettä nopeutetaan ja autoilua hidastetaan. Se, minkälaisia toimenpiteitä hallitus tarkalleen aikoo tähän liittyen lopulta toteuttaa, selviää mahdollisesti jo lähipäivinä.
Eli ryhdytään aktiivisesti ruuhkauttamaan autoliikennettä, eli lisätään ehdoin tahdoin päästöjä..

Re: Liikenne

Lähetetty: 15.1.2021 klo 16.11
Kirjoittaja Don MC
Joo. Toi on ihan älyvapaata. Niin saakelin daijua kuin olla vaan voi. Vieläkään ei näköjään olla tajuttu etteivät ihmiset huvikseen autolla aja.
Kun ei jumankauta yksinkertaisesti voida ihmisille pienintäkään porkkanaa antaa, niin se keppi onkin sitten pakko olla niin hemmetin iso ja muhkurainen.
Ja sitäpaitsi tossa on käytetty sellasia sanoja että se houkuttelee ihmisiä joukkoliikenteeseen. Oikeammin olisi sanoa että se pakottaa ihmisiä joukkoliikenteeseen.

Re: Liikenne

Lähetetty: 15.1.2021 klo 16.21
Kirjoittaja PKivireki
^Tätä myyräntyötä on itse asiassa tehty jo jonkin aikaa, sitä on vain naamioitu milloin minäkin "kehittämisellä". Jyväskylässä esimerkiksi vaihdettiin erittäin vilkkaasti liikennöity Yliopistonkatu kaksikaistaiseksi entisen nelikaistaisen sijaan ja molemmille puolille tietä tehtiin hervottoman leveät "baanat". Silloin liikenneinsinööri perusteli mediassa, että "liikenne ei kuitenkaan tule ruuhkautumaan, koska liikenteenohjaus optimoidaan älykkäästi".

Puoli vuotta myöhemmin tuli esille eräässä seminaarissa, että Yliopistonkadun kaistojen vähentäminen on kaupungin tietoista pyrkimystä tehdä autoilu Jyväskylän keskusta-alueella vähemmän houkuttelevaksi sitä vaikeuttamalla.

Eli ei ruuhkaudu, mutta vaikeutuu. [:D]

Re: Liikenne

Lähetetty: 15.1.2021 klo 17.37
Kirjoittaja homenamsi
Onhan hallituksessa joitain autoilijain ystäväpuolueitakin - ainakin entisen Keskustapuolueen ja entisen eduskuntaryhmän puheenjohtajan mielestä:
22B3B804-4EB0-440A-B8D9-B787D474BBC8.jpeg

Re: Liikenne

Lähetetty: 15.1.2021 klo 18.01
Kirjoittaja arisel
Joukkoliikenteestä houkuttelevan saaminen on aika vaikeata! [:D]

Re: Liikenne

Lähetetty: 15.1.2021 klo 18.11
Kirjoittaja PKivireki
^ No miten olisi ilmainen joukkoliikenne kaupungeissa?

Ai niin siinäpä on yks mutta: se on porkkana!

Re: Liikenne

Lähetetty: 15.1.2021 klo 18.26
Kirjoittaja arisel
No varmasti laskisi kynnystä, vaikkei siitä esimerkiksi mulle suurempaa iloa olisi - ainakaan nykyisillä kulkemistarpeilla, aikataulut kun ovat sen verran epäsopivia.

Mutta sosialismiahan ilmainen joukkoliikenne olisi! ;)

Nettomaksajien taakka, yms jne... [6]

Re: Liikenne

Lähetetty: 15.1.2021 klo 18.31
Kirjoittaja jjpeltola
PKivireki kirjoitti: 15.1.2021 klo 18.11 ^ No miten olisi ilmainen joukkoliikenne kaupungeissa?[/i]
https://yle.fi/uutiset/3-11146955
Maksuttomuus lisää joukkoliikenteen matkustajamääriä ja voi lisätä niitä merkittävästikin, mutta se siirtymä on lähinnä kävelystä ja pyöräilystä pois. Se ei henkilöautoista juurikaan siirry pois.

Re: Liikenne

Lähetetty: 15.1.2021 klo 18.36
Kirjoittaja arisel
Tuo tosiaan pitää aika lailla paikkansa mun kohdallani.

Re: Liikenne

Lähetetty: 15.1.2021 klo 18.41
Kirjoittaja PKivireki
^ Auts. Tuo on kyllä laittamaton paikka. Ihmiset kun yleensä siirtyy paikasta toiseen mielummin nopeammalla ja vaivattomammommöö menetelmällä, varsinkin työmatkoilla - eihän sellaista voi sallia.

Re: Liikenne

Lähetetty: 16.1.2021 klo 5.30
Kirjoittaja arisel
Hesari esittelee tämän vuoden joukkoliikenteen surmia:

Autotoimittajalle tyypillisesti Jose Riikonen nostaa tietenkin aluksi esille lukijakunnalle epärealistisimman vaihtoehdon, V6-moottorisen Maseratin. No, kuten olen monesti todennut, perversionsa kullakin, vaikka autotoimittajien kohdalla se onkin jo aikaa sitten kyllästyttävän tylsäksi käynyt muskeleiden pullistelu.

Tässä ovat tämän vuoden kiinnostavimmat uudet automallit – luvassa on suuria muutoksia
Vähän pienempää segmenttiä edustaa täyssähköinen Fiat 500, joka tulee alkuvuodesta Suomeen. Toimintamatkaa tälle autolle luvataan 300–400 kilometriä. Pikalatauksessa toimintamatkaa saa kuulemma viidessä minuutissa 50 kilometriä.

PIENI katumaasturi on myös keväällä saapuva Skoda Enyaq. Kyseessä on täyssähköinen crossover, jolle valmistaja lupaa suuremmalla ajoakulla yli 500 kilometrin toimintamatkaa. Hinnat alkavat reilusta 43 000 eurosta, ja moni suomalainen on kuulemma varannut Enyaqin jo ennakkoon 500 eurolla. https://www.is.fi/autot/art-2000007669165.html
Sen sijaan Qashqaissa tulee olemaan voimalinja, jota Nissan kutsuu nimellä e-Power. Tässä systeemissä polttomoottori ei pyöritä renkaita, vaan toimii tarvittaessa generaattorina, joka antaa energiaa sähkömoottoria varten tai akuston täytteeksi.
Tämähän on Opel Amperasta eli Chevrolet Voltista tuttua jo vuosien takaa, ja olenkin vähän ihmetellyt miksi sitä ei ole muilla merkeillä juuri näkynyt.

- - -

HS esittelee myös sähköautoilun huonon puolen - virtaa pitää olla reitillä saatavilla; tosin niinhän se aiemmin oli polttomoottoristenkin kanssa, että huoltoasemia ei välttämättä juuri siellä ollut, missä poltettava oli loppumassa.

HS testasi Peugeotin uuden sähköauton Suomen talvessa: perusasiat ovat kohdallaan, mutta pakkasella ajaessa meinasi käydä köpelösti
Kotimatkalla päätän koukata vähän pidempää reittiä. Matkaa tulisi 180 kilometriä ja oletan ilman muuta, että Pösö jaksaa sen taivaltaa ilman välilatausta, varsinkin kun lähtiessä auto arvioi kantamaksi 290 kilometriä. Pakkastakin on vain neljä astetta.

Varmuuden vuoksi en lähde moottoritielle, vaan ajelen vanhaa tietä rauhallisesti kahdeksaakymppiä, vieläpä virtaa säästävässä Eco-tilassa ja ilmastointi hyvin maltillisesti 18 asteeseen säädettynä. Siitä huolimatta kantama sulaa silmissä. Menee todella hilkulle!

KURVAAN pikalaturille, mutta huoltamon ainoa laturi on lumen peitossa ja poissa käytöstä. Matkaa olisi vielä 60 kilometriä ja toimintasädettä on jäljellä vain hieman enemmän. Saa luvan onnistua. Kytken lämmityksen kokonaan pois ja ajelen loppumatkan hanskat kädessä ja jalat jäässä. Ikkunat alkavat huurtua.
Markkinoitaessa tietenkin mielellään korostetaan maksimikapasiteettia, mutta olisi järkevämpää tehdä kauppaa niillä minimilukemilla, niin ei tulisi käyttäjille pettymyksiä - eikä vaaratilanteita akun huvetessa yllättävän nopeasti pakkasyön korpitaipaleella.

Re: Liikenne

Lähetetty: 16.1.2021 klo 5.37
Kirjoittaja arisel
HS päivittää myös sähkökulkimien markkinaosuustietoutta:

Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus kasvoi räjähdysmäisesti viime vuonna, ja joulukuussa niitä myytiin erityisen paljon
Ladattavien autojen osuus kasvoi suureksi erityisesti joulukuussa, jolloin niiden osuus oli peräti 31,5 prosenttia ensirekisteröinneistä.
Lisäksi tulevat maahan tuodut käytetyt hybridit, joita viime kesänä kuulemieni autokauppiaiden kommenttien mukaan menee kaupaksi niin paljon kuin niitä saadaan tuotua; valittelivat myös valikoiman pienuutta kun ne myydään nopeasti.
Viimeisten vuosien aikana täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus myydyistä henkilöautoista on kasvanut runsaasti. Vielä vuonna 2018 niiden osuus myydyistä henkilöautoista oli 4,7 prosenttia, kun vastaava luku viime vuonna oli jo noin 18 prosenttia.

Samalla puhtaiden bensiini- ja dieselkoneiden määrä on pudonnut 84,4 prosentista viime vuoden 60,6 prosenttiin.

Re: Liikenne

Lähetetty: 16.1.2021 klo 17.36
Kirjoittaja nikusa
https://www.fastcompany.com/90594546/pa ... an-gardens

Pariisissa Champs Elyseeltä häädetään suuri osa autoista pois, tila annetaan jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

Re: Liikenne

Lähetetty: 16.1.2021 klo 19.24
Kirjoittaja Don MC
^^^ Tohon Enyaqiin saa näköjään kevytperävaunun. Mutta se hinta. Enpä taaskaan yllättynyt...

Re: Liikenne

Lähetetty: 16.1.2021 klo 19.57
Kirjoittaja PKivireki
^ Bi-fuel M-B E200 NGD:hen saa peräkärryn.

Kaasu- ja bensatankit täynnä ajaa 1600 km yhdellä tankkauksella.

Ei saa kun käytettynä (2013-2016), hinta: puolet samanikäisestä ja saman verran ajetusta Tesla Model S:stä, siitä halvimmasta.

Re: Liikenne

Lähetetty: 16.1.2021 klo 20.00
Kirjoittaja Sauerkrautzi
nikusa kirjoitti: 16.1.2021 klo 17.36 https://www.fastcompany.com/90594546/pa ... an-gardens

Pariisissa Champs Elyseeltä häädetään suuri osa autoista pois, tila annetaan jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
Tekeillä on siis sama taikatemppu mistä PKivireki mainitsi. Jutun mukaan on oivallettu, että kaistojen määrä voidaan puolittaa ilman että liikenne ruuhkautuu enemmän.

Re: Liikenne

Lähetetty: 20.1.2021 klo 12.54
Kirjoittaja arisel
Tekniikan Maailmasta poimittua - tästähän on liikkeellä kaikenlaisia näkemyksiä...
Jos Suomen koko henkilöautokanta muuttuisi yhtäkkiä sähköautoiksi, sähkön vuosikulutus kasvaisi kymmenisen prosenttia. Jos muutos tapahtuisi kymmenessä vuodessa, tämä näkyisi kulutuksessa noin prosentin vuotuisena kasvuna.

”Suomessa on selvitty paljon isommistakin sähkön käytön kasvupyrähdyksistä”

Re: Liikenne

Lähetetty: 20.1.2021 klo 13.35
Kirjoittaja PKivireki
^ Joo. Muistan lukeneeni jostain, että Suomen nykyisen sähköverkon riittäävyyden arviointi sähköautojen lataukseen on aivan totaalisen väärä lähestymistapa, kun viimeisen kymmenen vuoden aikana on sähkönkulutus energiatehokkuuden paranemisesta huolimatta kasvanut jatkuvasti - ilman sähköautojakin.

Konsulttiyhtiö Afryn (ent. Pöyry) mukaan teollisuuden sähkönkulutus voi harpata jopa 50 prosenttia nykytasolta vuoteen 2035 mennessä.

Nähtäväksi jää. Aika monta propellia pitää pistää pyörimään ja ne ydinvoimalat pitäis saada pydeen. Kandeis muuten varmaan ryhtyä osteleen energia- ja tuulivoimafirmojen osakkeita, kotimaan pörssissä häärää ainakin kestomenestyjä Fortum ja sitten on tää Enersense, jonka osakekurssi on kesäkuusta noin viisinkertaistunut..

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 22.1.2021 klo 0.53
Kirjoittaja Nuuska1
Ja eikun lisää käsittämättömyyksiä peliin.

Täällä Tampereella on yksi Olli - hän on fillaristi Jumalan armosta ( huolimatta )

Hän on sitä mieltä, että kun HÄN pyöräilee, niin maailma väistäköön.

Jätkä siis ajelee Hämeenkadun ratikkakiskojen välissä ja alkaa vinkua YouTubessa kun vastaantuleva bussi ei väistä tarpeeksi. Montakohan metriä Hänelle pitäisi järjestää privaattia väylää, että kelpaisi? Tekipä vielä rikosilmoituksenkin [:D]

https://youtu.be/_g9iQMSePXo

Ja sitten vielä takavuosina ilkeämieliset ovat ehdottaneet, että Turku olisi Suomen takapuoli, vaikka onhan Suomineidolla myös jalat, jolloin anus luonnolliseti sijaitsee korkeammalla kuin kartan Turku. Nyt siis on saatu loistava ehdokas oikealle sijainnille.

Mahtoiko AMA tietää minne muutti . . .? Sieltä kauniista Turusta, jossa sentään on merenrantaakin.

Lopetan täältä Tampereelta tällä kerralla tähän.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 22.1.2021 klo 7.30
Kirjoittaja KenSu
Niin no. Tuossa paikassa näyttöisi olevan ihan normaalit ajokaistat ratikkakiskojen päällä ja kaksisuuntainen liikenne. Autot ajaa ratikkakiskojen päällä siinä kuin polkupyörätkin niiden välissä jos pyörätietä ei ole käytettävissä. Linja-auto oli selvästi vastaantulijoiden kaistalla ja ihan turhaan, koska pysäkille pysähtyneen bussin ohitustilannekin oli jo niin kaukana.

Bussikuski toimi tässä liikenneturvallisuutta vaarantaen. Fillaristi vaan vähän hölmösti mutta oli oikeassa.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 22.1.2021 klo 8.37
Kirjoittaja PKivireki
..videon loppupäässä taas on toinen tilanne, kun tää jäbä uhoaa pysähtyneenä sellaisessa tietyön kaventamassa kohdassa, että bussi ei mitenkään mahdu hänen ohitseen ilman hänen väistämistään. Mikä on hänelle ilmeisen tuskallista, koska epäilemättä hän on aina oikeassa.

Pyöräileeköhän jäbä huvikseen eestaas kilsan pitkää Hämeenkatua kamera kypärässään bussikuskeja härnäten, ja odottaa milloin kohdalle sattuu kulmikkaammalka luonteenlaadulla varustettu kuski?

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 22.1.2021 klo 8.55
Kirjoittaja Jultsu
PKivireki kirjoitti: 22.1.2021 klo 8.37Pyöräileeköhän jäbä huvikseen eestaas kilsan pitkää Hämeenkatua kamera kypärässään bussikuskeja härnäten, ja odottaa milloin kohdalle sattuu kulmikkaammalka luonteenlaadulla varustettu kuski?
Kyllä. Löytyy useita muitakin videoita joissa vaarantaa selkeästi liikenneturvallisuutta (pyöräilee esim. Hervannassa kapeilla pyörätiellä 20-30km/h nopeudella ohi kerrostalon kulmien josta voisi milloin vaan kävellä mummo/vaari/vauva/lapsi eteen ja tietäisi aika varmaa sairaalareissua molemmilel osapuolille.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 22.1.2021 klo 10.21
Kirjoittaja Don MC
PKivireki kirjoitti: 22.1.2021 klo 8.37 ..videon loppupäässä taas on toinen tilanne, kun tää jäbä uhoaa pysähtyneenä sellaisessa tietyön kaventamassa kohdassa, että bussi ei mitenkään mahdu hänen ohitseen ilman hänen väistämistään. Mikä on hänelle ilmeisen tuskallista, koska epäilemättä hän on aina oikeassa.
Totuuden nimessä bussin ajokaista päättyy (tietyön takia) ja bussi joutuu vaihtamaan vastaantulijoiden kaistalle. Sellaisessa tilanteessa bussin kuuluisi väistää.
Mutta ammattimulkeroltahan toi fillaristi kuitenkin vaikuttaa.

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 22.1.2021 klo 11.59
Kirjoittaja amanita
Nuuska1 kirjoitti: 22.1.2021 klo 0.53 Ja eikun lisää käsittämättömyyksiä peliin.

....
Ja sitten vielä takavuosina ilkeämieliset ovat ehdottaneet, että Turku olisi Suomen takapuoli, vaikka onhan Suomineidolla myös jalat, jolloin anus luonnolliseti sijaitsee korkeammalla kuin kartan Turku. Nyt siis on saatu loistava ehdokas oikealle sijainnille.

Mahtoiko AMA tietää minne muutti . . .? Sieltä kauniista Turusta, jossa sentään on merenrantaakin.

Lopetan täältä Tampereelta tällä kerralla tähän.
[:D] Olipas purkaus! [:D]

Tampereella on kaksi kaunista järveä ja vielä tuo Tohloppijärvikin, jossa kerkesin ennen tuiskuja vedellä iloisena muutamia kierroksia auratulla pitkähköllä radalla. Aurajoen suistossa asuneelle ja nyt järven rannassa asuvalle tämä Näsijärven kirkas vesi on riemukasta ihailtavaa ruskean ja samean Aurajoen veden sijaan. Toki Saaristomerta upeampaa ei ole missään, mutta se onkin sitten toinen juttu.

Eiköhän kohtalo hoida nuo yksinoikeutta liikenteessä vaativat kulkijat toisaalle, minusta fillaristeja tulisi koskea vain yksi liikennesääntö: pitää aina väistää itteään isompia liikkumisvälineitä, aina, tulivatpa ne ihan mistä suunnasta tahansa. Siten niillä pysyy hengissä turvallisimmin.

Iloiset Terkut Tampereelta ihan kaikkialle lumiseen kotimaahamme1 [:D]

Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju

Lähetetty: 22.1.2021 klo 12.23
Kirjoittaja Sauerkrautzi
amanita kirjoitti: 22.1.2021 klo 11.59 minusta fillaristeja tulisi koskea vain yksi liikennesääntö: pitää aina väistää itteään isompia liikkumisvälineitä, aina, tulivatpa ne ihan mistä suunnasta tahansa.
Vain yksi? Tarkoitatko todella, että meidät kävelijät saisi ajaa sähkökuormapyörillä ojaan? Meidät saa ohittaa 45 kmh mielenosoituksellisesti 30 sentin päästä käsimerkin kera? Ei tarvitse noudattaa nopeusrajoituksia missään ja työmatkalla kaataa kumoon mummot ja invalidit? Luonnonsuojelualueetkin saa ajaa metsäpolkujen osalta MTB-rallilla ikuiseksi rospuutoksi? Pyörän voi myös jättää kadulle ja lukita jalkakäytävälle.