Sivu 238/240

Re: Liikenne

Lähetetty: 7.5.2021 klo 7.47
Kirjoittaja PKivireki
Mitäpäs tarkoitat 510 km:llä? Tarkoitatko tuota "500"?:
Jos toimintamatkaksi mainitaan lähemmäs 500 kilometriä, pääsee esimerkiksi Helsingistä samalla latauksella helposti vaikkapa Tampereelle tai Turkuun ja takaisin saman työpäivän aikana.
Volkkari itse antaa tuolle koeajon 77 kWh:n akulla varustetulle autolle jopa 520 km rangen: Aamulla urheilemaan, sitten toimistolle ja töiden jälkeen täydellä varustuksella viikonloppureissuun – onnistuu helposti ID.4:lla. Toimintamatka 77 kWh:n akulla (nettokapasiteetti) on WLTP-standardin * mukaan mitattuna 520 km.

https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id4.html

* Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista. Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.

No, Volkkarin taannoisen, koko organisaation kattaneen päästöhuijauskusetuksen tultua julki en ihmettelisi, vaikka se "arkielämän todellinen range" olisi siellä 350 km:n hujakoilla.

Re: Liikenne

Lähetetty: 7.5.2021 klo 8.04
Kirjoittaja PKivireki
WLTP tulee sanoista Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. Se on käännettynä ”maailmanlaajuisesti harmonisoitu testimenetelmä kevyille hyötyajoneuvoille“ ja tarkoittaa uutta auton polttoainekulutuksen testausmenetelmää, eli uutta tapaa kusta kuluttajaa silmään: Todellisuutta vastaava ajomatka simuloidaan laboratorio-olosuhteissa maailmalaajuisesti kerättyjen todellisten ajotietojen avulla ja käytetyt parametrit ovat:
-Testaushuoneen lämpötila 23° C
-Matkan pituus 23 km
-Sykli kestää 30 minuuttia
-Koostuu neljästä vaiheesta (low, medium, high, extra-high)
-Keskinopeus 47 km/h
-Seisonta-ajan osuus 13 %
-Huippunopeus yli 130 km/h

Tuulettomat olosuhteet, tasainen pinta ja uusi asfaltti, +23, keskinopeus 47 km/h, ..niin eipä tarvitse toimittajan ihmetellä enää ID.4:sen 520 km rangea.

Re: Liikenne

Lähetetty: 7.5.2021 klo 8.33
Kirjoittaja PKivireki
Toisaalta eihän WLTP:n ristiriita ole vain Volkkarin synti; siihen syyllistyy jokainen autotehdas.

Tuttavani osti uuden hybridimersun GLC Coupen:
Kuva

, jolle luvataan: sähkömoottori tuo lisätehoa kiihdytettäessä tai liikuttaa autoa taajamissa lähes itsestään jopa 44 kilometrin matkan, jolloin voi kulkea suuren osan päivittäisestä matkastasi rennosti ja päästöttömästi. Tutavani mukaan säästäväisellä ajolla pääsee Suomen keväässä ja Jyväskylässä 32 km.

Re: Liikenne

Lähetetty: 7.5.2021 klo 9.53
Kirjoittaja homenamsi
Kuulostaa siltä kuin asialla olisivat olleet samat konsultit, jotka kehittelivät Ympäristöministeriölle 'Rakennuksen energiatodistus'-nimisen, todellisesta kulutuksesta piittaamattoman konseptin.

Re: Liikenne

Lähetetty: 7.5.2021 klo 11.33
Kirjoittaja PKivireki
^ Niinpä. Ja tämähän ei koske pelkästään sähköautoja. Mercedes W213 E200 kulutus on luvattu seka-ajossa 4 l./100 km - "todellisuudessa" kulutus on noin viiden litran luokkaa /100 km., mikä ei sekään ole huonosti.

Re: Liikenne

Lähetetty: 7.5.2021 klo 13.41
Kirjoittaja emmel
Väljästi polttoaineen kulutusasiaan liittyen, läksin joskus Espanjassa vuokraamon pemarilla (218) käymään Rondassa. Auto sanoi että 115km pääsee tankissa olevalla löpöllä, ja matka on vaan n 80km, joten ei hätää. Tankataan jossain matkalla. Tasamaan hitaana asukkina en vaan ymmärtänyt ottaa huomioon että matkalla pitää ylittää n. 1,5km korkea vuoristo, eikä siellä ole bensa-asemia. Auto kertoi että jäljellä olevalla löpöllä pääsee 10km, kun rullailin vapaalla ensimmäisen matkalla olleen huoltsikan pihaan. Lesson learned!

Re: Liikenne

Lähetetty: 7.5.2021 klo 17.22
Kirjoittaja Nuuska1
emmel kirjoitti: 7.5.2021 klo 13.41 ...läksin joskus Espanjassa vuokraamon pemarilla (218) käymään Rondassa. ...
Rondasta tuli mieleeni, että minulla on Senor Carmelo Gonzalesin joskus 1956 - 1968 valmistama nailonkielinen kitara. Ja vielä vuosi sitten tämä nyt jo iäkäs herrasmies edelleen valmisti laadukkaita soittimia.

Pieni syrjähyppy - sori siitä - takaisin liikenteeseen.

Surrurr . . . 🚚

Re: Liikenne

Lähetetty: 9.5.2021 klo 9.37
Kirjoittaja PKivireki
Päivän Hesarissa mielenkiintoinen juttu kosovolaistaustaisten miesten kalliista autoista, kovalla työllä hankituista:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007966539.html

Maksumuurin takana. Erityisen mielenkiitoinen on vain 21-vuotiaan miehen elvistelemä "kauppakassi": Fidaim Peci ajaa 850 hevosvoiman tehoista vuoden 2019 mallista BMW M5 F90:stä. Niitä on nettiautossa yksi myynnissä, hinta: 179 000 euroa.

Kuva

On Fidaimilla massia! Vai onkohan isän rakennusten purkuun perustetun firman pirssi alla..

Re: Liikenne

Lähetetty: 14.5.2021 klo 8.02
Kirjoittaja PKivireki
Läskipyörä näyttää olevan muodissa, ainakin Jyväskylän katukuvassa näitä näkee:

Kuva

Jyväskylän keskustassa tällä posotetaan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden seassa ja ilman pottaa päässä, vaikka väylä olisi ilman "sallittu mopoille" -merkintää oleva väylä ja vehje on moottorilla varustettu polkupyörä eli mopo. Vai onko tuo mopo?

Re: Liikenne

Lähetetty: 14.5.2021 klo 8.07
Kirjoittaja jjpeltola
Onko fatbiket Nykäskylässä ton näköisiä? :o

Re: Liikenne

Lähetetty: 14.5.2021 klo 8.55
Kirjoittaja PKivireki
Moottoroitu läskipyörä [:D]

Re: Liikenne

Lähetetty: 14.5.2021 klo 8.57
Kirjoittaja hatey
^^^ "enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie."
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tie ... isvalineet

tuo kuvassa oleva on juuri tuollainen. Eli sillä saa huristella jalankulkijoiden seassa. Lainlaatijan mielestä tuo ei ole jalankulkijoiden seassa mitenkään vaarallinen.

Re: Liikenne

Lähetetty: 14.5.2021 klo 9.44
Kirjoittaja KenSu
^Ei traficomin ohjeessa niin sanota, että jalankulkijoiden sekaan. Sanotaan että ”pääasiassa” pyörätie mutta itsestään tasapainottuvat (tarkoittanee hoverboardeja yms) ja kävelyvauhtia, tarkemmin max 15 km/h vauhdilla liikkuvat, saavat olla jalkatiellä.

Kuvassa oleva peli ei ole itsestään tasapainottuva eli jo se ohjaa käyttämään pyörätietä.

Re: Liikenne

Lähetetty: 14.5.2021 klo 11.01
Kirjoittaja hatey
^Jos ei ole kielletty, niin on sallittu.
Vai ajeleeko nuo muka maantiellä? Joka ainoa minkä olen nähnyt suhaa kevyenliikenteenväylällä ihmisten seassa.

Re: Liikenne

Lähetetty: 14.5.2021 klo 12.21
Kirjoittaja tikola
hatey kirjoitti: 14.5.2021 klo 11.01 ^Jos ei ole kielletty, niin on sallittu.
Vai ajeleeko nuo muka maantiellä? Joka ainoa minkä olen nähnyt suhaa kevyenliikenteenväylällä ihmisten seassa.
Eilen näin kävelyvauhtia liikkuvan sähköinvamopon valtion tiellä. Ei sekään ihan turvallinen ollut, joskaan sillä tiellä se nyt ei liene ongelma

Siis tällainen kottero tuli autokaistalla kävelyvauhtia perä edellä vastaan

https://skandelectric.com/fi/tuote/gomo ... aa03aaca95

Tiivistäen tämän murheen voi muotoilla, että entiseen aikaan tielle ei saanut tulla ennen kuin laitteella oli kaikenmaailman viranomaishyväksynnät ja turvasertifikaatit. Nykyään näyttää sille, että mitä vaan markkinatalous keksii otetaan saman tien käyttöön ja ajoon, jonka jälkeen viranomainen siihen reagoi - jos ylipäänsä reagoi mitenkään.

Tuo edellä mainittu Jyväskylässä tavattu laite lienee nimeltään Sähköpotkulauta ja liikennevälineluokittelultaan lähinnä kai kävelijä. Mitään tolkkua siinä säännössä ei ole, eli kyllähän tuo maallikon vinkkelistä on lähinnä sähkömopo variantti ja sellaisena se pitäisi liikenteessä kohdella vaikka kulkisikin vain sen 25.

Henkilökohtainen näkemys aiheeseen on

1) Nuorison mopoista rajoitus pois ja tehdasmallisisti kulkemaan se kuutisenkymmentä muun liikenteen seassa. Se suomalaisen viranomaisen 45kmh vaade jarruihin perustuen perustuu, johonkin pappatunturi aikakauteen, eikä vastaa tämän päivän mopojen todellisuutta mitenkään. Moderni nuorisomopo on lähinnä pienellä moottorilla varustettu moottoripyörä/skootteri ja se 45 on ihan teennäinen rajoite. Sellaiset kuuseen kelveiltä autojen sekaan - ja ehkä sitten verotus/vakuutus tms. asiat sille tolalle. Kuuttakymppiä menevä enduromopo on hirmuisen tuhovoimainen moukari lasten ja koiranulkoiluttajien seassa.

2) Nämä 25kmh kotterot ovat lähinnä sähkömopoja ja tuolla rajoituksella kelpaisivat kelville - eli siellä saisi olla se 25kmh maksiminopeus ja ajoneuvot sinne sitten sen mukaan. Eli se että tuo on kävelijään verrattava potkulautailija on ihan höpöä. Tuo lähinnä vastaa laitteena sitä 70 luvulla mopoksi nimettyä laitetta ja sitäkautta 25 rajoituksella se voisi olla kelvollinen kevyenliikenteen väylälle ja mopostatukseen.

3) Kelville vaikkapa se 25kmh rajoitus koskemaan kaikkia pyöriä, mopoja ja koirankusettajia - kovempaa liikkuvat autojen sekaan ja kulkuvälineen luokitus myös sinne ajoneuvo-osastolle.

Re: Liikenne

Lähetetty: 16.5.2021 klo 14.29
Kirjoittaja hatey
^Nykyiset oikeat mopot pitäisi saada kulkea sen 60 kmh, rakenteellisesti varmasti kestävät sen nopeuden. Nyt ovat vaan haitaksi tuolla liikenteessä, kun nyhjäävät tientukkeena. Ainoa syy, miksi mopon pitää kulkea sen 45 kmh, on se, että lujempaa kulkiessaan se olisi mukavaa ajaa sillä mopolla, ja nuorisolla ei saa olla mukavaa.
Nuo sähköhärvelit on ongelma, jaljankulkijoiden seassa äänettömästi kulkiessaan sen 25 kmh, ovat vaaraksi mummoille ja lapsille. Tavan aikuinen pystyy potkaisemaan tuommoisen kumoon ojaan, kun alkaa v***aa nuo vehkeet. Autojen seassa taas 25 kmh tuommonen läskipyörä "potkulauta" on taas pelkkä tientuke.

Re: Liikenne

Lähetetty: 28.5.2021 klo 9.39
Kirjoittaja PKivireki
Hesarista lainattua, mikäli liikenteen sähköistyminen etenee suunnitellusti/toivotusti, niin:
EU:n on määrä käsitellä akkujen kierrätystä vielä kuluvan vuoden aikana ja saada aikaan jonkinlainen linjaus. Sitä totisesti tarvitaan. Kymmenen vuoden päästä litiumin tarve pelkästään EU:n alueella on kasvanut 18-kertaiseksi ja koboltin tarve viisinkertaiseksi nykyisestä. Vuoteen 2050 mennessä litiumin tarve on noussut jo 60-kertaiseksi kuluvasta vuodesta, käy ilmi EU:n arvioista.

Re: Liikenne

Lähetetty: 28.5.2021 klo 15.19
Kirjoittaja emmel
Mulla on tommonen Kontio minkä Hra PKivireki edellä laittoi, paitsi että mun DeLuxe-mallissa on myös jousitus, johon suositan investoimaan mikäli tuollaista halajaa.

Kantama muistaakseni n. 35km, toki kuskin paino vaikuttaa asiaan paljon. Huippunopeus 25kmh, mutta täydellä akulla menee loivaan alamäkeen 30kmh. Sen saisi kulkemaan 40kmh pienellä niksillä mutta en ole sellaista tehnyt. Oikein jyrkkään ylämäkeen se ei mun elopainolla jaksanut kiivetä. Puhun siis niin jyrkästä mäestä ettei sellaisia ole normi asfalttiteillä, vaan kokeilin sitä tuossa ulkoilupolulla. Ostin sen lähinnä pojalle, mutta olen ajellut sillä itsekin kun ei ollut autoa alla. Ihan loistopeli, ja käytössä jo yli vuoden. Asuinalueen naapurusto pitää mua varmaan jonain kehitysvammaisena kun huitaisen tolla pappalippalakki lepattaen kauppaan. [:D] Pikkupoikia ja aikuisia miehiäkin tuo kiinnostaa kovasti ja monasti olen vastaillut uteliaiden kysymyksiin.

Ihan pikkunatiaiselle en tuollaista antaisi, kun se painaa itsessään jo 60kg.

Re: Liikenne

Lähetetty: 28.5.2021 klo 15.40
Kirjoittaja homenamsi
Kauppareissulla tarttee vissiin peräkärryn - tuossa aiemmassa kuvassa ei ollut ensimmäistäkään taakkatelinettä tai ripustinta.

Rintareppu ja tavallinen kauppavarustukseksi?

No, voihan kaupalla käydä vain pelaamassakin.

Re: Liikenne

Lähetetty: 28.5.2021 klo 15.52
Kirjoittaja emmel
^ Tuohon saa lisävarusteena kyytiläisen penkinkin. Tavaratelineestä ei muistikuvia. Selkärepussa ne mun ostokset mahtuvat kulkemaan.

Re: Liikenne

Lähetetty: 22.7.2021 klo 20.17
Kirjoittaja PKivireki
On ikävää, eikä oikein laillistakaan, että Traficom lähettää pe 16.7. ajoneuvoverolipun, eli laskun, jonka eräpäivä on ma 19.7., eli ainoastaan 3 päivää sen päiväämisestä: lasku saapuu siis väkisinkin vastaanottajalle myöhässä.

Pääsevät sitten näin näppärästi niistämään verovelvolliselta laskussa mainitulla perusteella vielä 3 euroa myöhästymislaskua/ viivekorkoa laskusta, jonka hän on saanut eräpäivän jälkeen.

Traficomin johdolla on kenties tulospalkkaus?

Re: Liikenne

Lähetetty: 13.8.2021 klo 7.23
Kirjoittaja PKivireki
"Moni pyöräilijä olettaa, että autoilija on aina väistämisvelvollinen, kun pyörä tulee ajoradalle suojatietä pitkin."

Hmm, Jyväskylässä sellaiset 98%. Esim. Voionmaankadulla yliopistolle suuntaavat akateemiset nuoret tulevat lähes poikkeuksetta suoraan autojen eteen, rakennusten varjosta ja kulman takaa, usein luurit korvilla ja hidastamatta. No, yleensä se auto väistää!

Re: Liikenne

Lähetetty: 13.8.2021 klo 9.35
Kirjoittaja tiburon
Myös moni autoilija näyttää olettavan samoin. Sitä olen miettinyt, että tämänkö vuoksi (siis, että luulee olevansa syyllinen) tämän tapauksen autoilija ei ilmoittaudu. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/na ... #gs.8u2k8q

Re: Liikenne

Lähetetty: 13.8.2021 klo 10.49
Kirjoittaja Umbo
Autoilija on väistämisvelvollinen pyöräilijälle vain seuraavassa 3 tilanteessa:

- autotiellä on väistämisvelvollisuuden osoittava kärkikolmio
- autoilija kääntyy, pyöräilijä ajaa suoraan
- pyöräilijä tulee oikealta tasa-arvoiseen risteykseen ajorataa pitkin (huom siis juurikin ajoradalla, ei sen viereisellä pyörätiellä tai yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä)

Kannattaa muistaa, että ns. vähäiseltä tieltä tuleva on aina väistämisvelvollinen riippumatta tulosuunnasta ja ilman että asiaa erikseen liikennemerkein osoitetaan.

Ks. myös esim. http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt

PS. Työmatkapyöräilijänä on välillä jopa hankalaa, kun esim. väistämisvelvollisena hidastaa risteykseen, jotta autot ehtisivät mennä, ja sitten kun autoilijat alkavat hidastelemaan tietä antaakseen, niin joutuu lopulta pysähtymään, koska väistämisvelvollisena en mene siihen auton eteen. Varovainen pitää olla ja ennakointivelvollisuus on nykyään jopa laissa (minkä mielekkyys on oma keskustelunsa), mutta liiallinen kohteliaisuus on jopa haitallista liikenteen sujuvuudelle.

Re: Liikenne

Lähetetty: 13.8.2021 klo 11.00
Kirjoittaja Umbo
Oman lisämausteensa väistämisvelvollisuuksiin tuovat potkulaudat. Sähköpotkulauta rinnastetaan juridisesti polkupyörään ja sitä koskevat siis samat väistämissäännöt kuin polkupyöriä, esim. autoilija on väistämisvelvollinen vain em. 3 tapauksessa. Tavallinen lihasvoimalla liikuteltava potkulauta taas rinnastetaan jalankulkijaan, jolle onkin esim. suojatiellä annettava esteetön kulku. Suojatietä lähestyessään autoilija ei periaatteessa mitenkään voi tietää, onko suojatietä lähestyvä potkulautailija liikkeellä sähköllä vai potkulla; ilman autoilijan kärkikolmiota väistämisvelvollisuudet ovat täysin päinvastaiset. Moni autoilija käytännössä antaa tietä, mikä on periaattessa ihan fiksua, mutta voi pidemmällä aikavälillä hämärtää todellisia väistämissääntöjä, minkä lisäksi moniajorataisella tiellä tuottaa vaaratilanteita, jos toisella ajoradalla oleva ei ajoissa huomaa toisella olevan autoilijan pysäyttävän suojatien eteen tietä antaakseen, koska on kauempaa päätellyt, että väistämisvelvollisuutta ei ole.