Tekemisiä
Sana on (melkein) vapaa.
Re: Tekemisiä
Useimmat uudemmat sähköautot latautuvat kymmenestä pinnasta 80 % varaukseen alle kolmessa vartissa. 400 kilometrin matkalla minä ainakin pysähdyn kertaalleen vähintäänkin verryttelemään, yleensä syömään ja vessakäynnille. Siinä ehtii kivasti akut latautua niin kuskilla kuin autollakin. Vaatii toki nopean latausaseman, mutta kyllä noita alkaa löytyä ympäri maata.
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
Re: Tekemisiä
Juu, kun vielä joku keksii rahantekokoneen, jotta eläkeläinenkin kykenee. Vai pitääkö mökki tai kämppä myydä, jotta saa auton, jolla pääsee kotoa mökille ja takaisin...
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Re: Tekemisiä
Tuossapa loistava idea - myyt mökin ja kodin ja asut autossa. Intohimoisimmat Tesla-fanit ovat jo nukkuneet aarteensa uumenissa ja iloisina kuvia jakaneet. Vähintään Volkkarin iDBuzz olla pitäisi, jos autossa haluaisi asua. Hinnat Saksassa alkaen 65000€
Papa was a rolling stone - wherever he laid his hat was hit home . . .
MacFinn was a rolling stone - wherever he parked his car was his home . . .
Kalliitahan ne vielä ovat - ja varmaan monta vuotta eteenpäinkin.
Papa was a rolling stone - wherever he laid his hat was hit home . . .
MacFinn was a rolling stone - wherever he parked his car was his home . . .
Kalliitahan ne vielä ovat - ja varmaan monta vuotta eteenpäinkin.
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
Re: Tekemisiä
Uteliaisuuttani tsekkasin Nettiautosta että vastaavilla kilometreillä ja varusteilla oleva vanha ja käytetty Tesla on pudottanut hintapyynneistä 2-3 k€ kahdessa vuodessa. Olen ajanut sillä nyt noin 50 tkm. Ostin hyvällä hetkellä sellaisen, vaikka kaverit ja tuntemattomatkin sanoivat typeräksi.
Laskin tossa taannoin että polttomoottoriautoa olisin ruokkinut tähän mennessä 7 k€:lla. Ja autoa vaihtaessani harkitsin vieläpä Lexus RH450h:ta. (=10 l/100km) Onneksi en ostanut
Laskin tossa taannoin että polttomoottoriautoa olisin ruokkinut tähän mennessä 7 k€:lla. Ja autoa vaihtaessani harkitsin vieläpä Lexus RH450h:ta. (=10 l/100km) Onneksi en ostanut
Re: Tekemisiä
Polttomoottoriauto on vain yksinkertaisesti huono auto . Monimutkainen huoltoa vaativa tekniikka, huono käyttömukavuus, käyttökustannukset, ympäristövaikutukset jne. Onhan noita pakoputkia tehtykin jo 100 vuotta joten tekniikan on jo aikakin kehittyä.
Jos itse tarvitsisin autoa, pärinämoottoriauto ei tulisi kysymykseenkään. Liikenne sähköistyy ja akkutekniikkakin kehittyy koko ajan.
Jos itse tarvitsisin autoa, pärinämoottoriauto ei tulisi kysymykseenkään. Liikenne sähköistyy ja akkutekniikkakin kehittyy koko ajan.
iMac 27" MacBook Pro 15" Mac mini iPad mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod 2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
Re: Tekemisiä
Itse vain hybridi autolla ajelevana en ymmärrä täys sähköautojen ylenpalttisia kehuja.
Merkittävimmät ongelmakohdat joista ollaan hiljaa tai mainitaan vain sivulauseessa.
1.) Akkujen kuluminen käytössä. Itselläni ensimmäinen hybridi oli British Motor Worksin valmistama (bmw).
Speksit ja ajotietokone sanoi uutena matkaksi 42 km sähköllä. 4 vuotta käytettyäni ajotietokone ilmoitti maksimimatkaksi enää 32 km ja sekin oli reilusti yläkanttiin jopa kesä säällä. Jos se on hybridi auton akuissa tuota luokkaa, mikään ei saa uskomaan etteikö se olisi täys sähkö autojen akuissakaan. Sama ilmiö on kännyköissä, kannettavissa tietokoneissa, porakoneissa, ihan kaikissa missä on akku.
2.) Latauksen hinta. Maksullisilla asemilla se on kallista. Jopa kauppojen latauspistokkeilla se on kallista. Ei enää löydy niitä ilmaisia latauspistokkeita Prismojenkaan parkkiksista Jonnekin uhkaa aina unohtua se lataushävikki mikä on todella iso talvella.
Toisekseen, monissa autoissa itse lämmitys otetaan akuista, jotka eivät toki ole vielä lämpimiä, joten se kiuas joka ottaa virtaa lämmitykseen imaisee sitä kylmästä akusta paljon paljon nopeammin kuin mitä seinästä kerkeää tulla akkuun takaisin.. Näin tämä vain useissa malleissa käytännössä menee..
3.) Latauksen saatavuus. Montakohan kertaa latauspistoke ei ole ollut toiminnassa kun olen kokeillut ? Montakohan kertaa olen soittanut asiakaspalveluun, kun lataus asema ei ole vapauttanut kaapelia, vaikka apista olen latauksen lopettanut.. Argh !! Ja arvatkaapa onko siellä latausasemilla 24h päivystys nopealla vasteajalla. Ja lukitseeko se pirun seinä sen kaapelin juuri silloin kun olisi muutakin tehtävää kuin jonottaa hissimusiikin tahdissa asiakaspalveluun.
Kyllä, sekä diesel, että bensakoneet alkaa olla historiaa. Sähkössä on vielä ongelmansa (ja sen infrassa).
Merkittävimmät ongelmakohdat joista ollaan hiljaa tai mainitaan vain sivulauseessa.
1.) Akkujen kuluminen käytössä. Itselläni ensimmäinen hybridi oli British Motor Worksin valmistama (bmw).
Speksit ja ajotietokone sanoi uutena matkaksi 42 km sähköllä. 4 vuotta käytettyäni ajotietokone ilmoitti maksimimatkaksi enää 32 km ja sekin oli reilusti yläkanttiin jopa kesä säällä. Jos se on hybridi auton akuissa tuota luokkaa, mikään ei saa uskomaan etteikö se olisi täys sähkö autojen akuissakaan. Sama ilmiö on kännyköissä, kannettavissa tietokoneissa, porakoneissa, ihan kaikissa missä on akku.
2.) Latauksen hinta. Maksullisilla asemilla se on kallista. Jopa kauppojen latauspistokkeilla se on kallista. Ei enää löydy niitä ilmaisia latauspistokkeita Prismojenkaan parkkiksista Jonnekin uhkaa aina unohtua se lataushävikki mikä on todella iso talvella.
Toisekseen, monissa autoissa itse lämmitys otetaan akuista, jotka eivät toki ole vielä lämpimiä, joten se kiuas joka ottaa virtaa lämmitykseen imaisee sitä kylmästä akusta paljon paljon nopeammin kuin mitä seinästä kerkeää tulla akkuun takaisin.. Näin tämä vain useissa malleissa käytännössä menee..
3.) Latauksen saatavuus. Montakohan kertaa latauspistoke ei ole ollut toiminnassa kun olen kokeillut ? Montakohan kertaa olen soittanut asiakaspalveluun, kun lataus asema ei ole vapauttanut kaapelia, vaikka apista olen latauksen lopettanut.. Argh !! Ja arvatkaapa onko siellä latausasemilla 24h päivystys nopealla vasteajalla. Ja lukitseeko se pirun seinä sen kaapelin juuri silloin kun olisi muutakin tehtävää kuin jonottaa hissimusiikin tahdissa asiakaspalveluun.
Kyllä, sekä diesel, että bensakoneet alkaa olla historiaa. Sähkössä on vielä ongelmansa (ja sen infrassa).
Re: Tekemisiä
Korkean hankintahinnan lisäksi sähköautojen suosiota rajoittaa suppea valikoima, sekä omakotiasujille tärkeän vetokoukun asennusmahdollisuuden puute pienemmissä autoissa.
Mun 1998 MB ML320 myyntiarvo lienee 3-5k€ - mutta siinä on se vetokoukku ja se "oikean kokoinen koira" mahtuu kyytiin - pa-kamatkin jos takapenkin kippaa. 2020SEAT eMii+ on muuten mainio auto, eikä maksanut kuin 18k€ . Säästän ML:n bensakuluissa Miin osarin verran kuukaudessa.
Onneksi on tilaa molemmille.
Mun 1998 MB ML320 myyntiarvo lienee 3-5k€ - mutta siinä on se vetokoukku ja se "oikean kokoinen koira" mahtuu kyytiin - pa-kamatkin jos takapenkin kippaa. 2020SEAT eMii+ on muuten mainio auto, eikä maksanut kuin 18k€ . Säästän ML:n bensakuluissa Miin osarin verran kuukaudessa.
Onneksi on tilaa molemmille.
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
Re: Tekemisiä
Sähköautoa valkatessa kannattaa katsella sellaisia missä on sekä akuston lämmitys että jäähdytys. Lämmitys nopeuttaa latausatapahtumaa, ja jäähdytys säästää akkua ts. parantaa sen kestoa. Kaikissa, etenkin vanhemmissa malleissa ei ole jäähdytystä mikä kuluttaa akkua. (vanha Leaf) Hybridi-Bemarin (Minin?) akun kestoennusteeseen en osaa sanoa mitään. Toyotan hybrideissä kuuluvat olevan kestäviä. Itsellä kolmannen osapuolen app kännyssä joka sanoo että akun SOC olisi 91%. Omat kokemukset eivät anna syytä epäillä sitä. Tuo on 7 vuotta vanha 160 000 ajettu Model S ja Alankomaista aikanaan uitettu, että varmaankin se on ollut taksina siellä pari ekaa vuotta.
Joillakin asemilla lataushinnat ovat toki kalliita. Etenkin niillä joissa on aikaperustainen lataus. Harvemmin (jos koskaan) viitsin millekään meganopealle asemalle mennäkään. Oma ottaa edes 100 kW lataustehoa aniharvoin. Vain lähes tyhjään akkuun voin sellaisia lukemia nähdä, ja sitäkin vain muutaman minuutin ajan kunnes auto alkaa rajoittaa tehoa akun täyttyessä. Uudemmat autot ovat tässä suhteessa paljon parempia.
Talvella en ole Suomessa autoillutkaan, mutta pidän autoa suunnilleen aina piuhassa, ja latausraja on tavallisesti 80-85 %. Kun alan tehdä lähtöä johonkin, laitan kännyllä auton ilmastoinnin päälle, jolloin lämmitys-/jäähdytysvirta otetaan verkosta eikä akusta. En tiedä miten muilla merkeillä homma hoituu, mutta en hämmästyisi jos olisi vähän tyhmiäkin ratkaisuja. Varsinaiset lataushäviöt ovat vaihtovirtalatauksessa (auton oma laturi) noin 15 % ja tasavirtalatauksessa 12 %. Minusta ne ei ole kovin pahoja, etenkään jos alkaa laskea niitä euroina. Suomessa lataan varmaan 90% latauksista kotona ja kun on laturi telineessään valmiina, se töpselin kiinni tuikkaaminen ottaa oikeasti 5-10 sekuntia.
Olen ajellut tuolla aika pitkiäkin reissuja ympäri Eurooppaa, enkä koe matkantekoa ongelmaksi. 600-700 km päivä on mulle sopiva päivämatka niin ehtii illalla tutustua vähän ympäristöönkin. Monasti olen ajanut yli 1000 km päivämatkoja mutta en minä ainakaan sellaisesta nauti. Jos oikeasti aletaan suorittaa matkaa, niin onhan se polttis nopeampi kuin tuo mun vanha. Ei kahta sanaa. Uudemmat sähkärit ovat tässäkin suhteessa paljon parempia. Mutta hätäkö siinä jos lomareissulla on eikä ole aikataulua, niin kuin mulla yleensä.
Syksyksi suunnittelen sellaista noin (olikohan se) 11 000 km reissua. Viime vuonna jo piti tehdä, mutta tuli korona-lockdownit ja muitakin esteitä. Saapi nähdä jos nyt onnistuisi.
Joillakin asemilla lataushinnat ovat toki kalliita. Etenkin niillä joissa on aikaperustainen lataus. Harvemmin (jos koskaan) viitsin millekään meganopealle asemalle mennäkään. Oma ottaa edes 100 kW lataustehoa aniharvoin. Vain lähes tyhjään akkuun voin sellaisia lukemia nähdä, ja sitäkin vain muutaman minuutin ajan kunnes auto alkaa rajoittaa tehoa akun täyttyessä. Uudemmat autot ovat tässä suhteessa paljon parempia.
Talvella en ole Suomessa autoillutkaan, mutta pidän autoa suunnilleen aina piuhassa, ja latausraja on tavallisesti 80-85 %. Kun alan tehdä lähtöä johonkin, laitan kännyllä auton ilmastoinnin päälle, jolloin lämmitys-/jäähdytysvirta otetaan verkosta eikä akusta. En tiedä miten muilla merkeillä homma hoituu, mutta en hämmästyisi jos olisi vähän tyhmiäkin ratkaisuja. Varsinaiset lataushäviöt ovat vaihtovirtalatauksessa (auton oma laturi) noin 15 % ja tasavirtalatauksessa 12 %. Minusta ne ei ole kovin pahoja, etenkään jos alkaa laskea niitä euroina. Suomessa lataan varmaan 90% latauksista kotona ja kun on laturi telineessään valmiina, se töpselin kiinni tuikkaaminen ottaa oikeasti 5-10 sekuntia.
Olen ajellut tuolla aika pitkiäkin reissuja ympäri Eurooppaa, enkä koe matkantekoa ongelmaksi. 600-700 km päivä on mulle sopiva päivämatka niin ehtii illalla tutustua vähän ympäristöönkin. Monasti olen ajanut yli 1000 km päivämatkoja mutta en minä ainakaan sellaisesta nauti. Jos oikeasti aletaan suorittaa matkaa, niin onhan se polttis nopeampi kuin tuo mun vanha. Ei kahta sanaa. Uudemmat sähkärit ovat tässäkin suhteessa paljon parempia. Mutta hätäkö siinä jos lomareissulla on eikä ole aikataulua, niin kuin mulla yleensä.
Syksyksi suunnittelen sellaista noin (olikohan se) 11 000 km reissua. Viime vuonna jo piti tehdä, mutta tuli korona-lockdownit ja muitakin esteitä. Saapi nähdä jos nyt onnistuisi.
Viimeksi muokannut emmel, 16.5.2022 klo 22.52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tekemisiä
Lataushäviöstä... Minut on kasvatettu siihen että valot pitää sammuttaa huoneesta jossa ei ole. Sitten tekniikka kehittyi ja ruvettiin vaihtamaan hehkulamppuja energialampuiksi, että jääkarhut pelastuvat. Sitten ne vaihdettiin ledilamppuihin.
Ja sitten ruvettiin lataamaan sähköautojen akkuja, jotka imevät sisäänsä kyllä 100% kapasiteettinsa, mutta antavat ulos vain esim 50%.
Aika monta kertaa saa sammuttaa lampun vessasta, että säästää yhden kylmän käynnistyksen sähköautolla turhaan menevänä sähkönä.
Ja tämä asia häiritsee minua sähköautoilussa. Hävikki vain sivuutetaan olankohautuksella. Entäs se vessaan palamaan jäänyt lamppu ?
Ja sitten ruvettiin lataamaan sähköautojen akkuja, jotka imevät sisäänsä kyllä 100% kapasiteettinsa, mutta antavat ulos vain esim 50%.
Aika monta kertaa saa sammuttaa lampun vessasta, että säästää yhden kylmän käynnistyksen sähköautolla turhaan menevänä sähkönä.
Ja tämä asia häiritsee minua sähköautoilussa. Hävikki vain sivuutetaan olankohautuksella. Entäs se vessaan palamaan jäänyt lamppu ?
Re: Tekemisiä
Oletko tutustunut siihen, minkä verran perinteisen polttomoottorin hävikki on? Siis lukuunottamatta sitä, että se polttoaine kuskataan ensin toiselta puolelta maapalloa tänne poltettavaksi suurimmalta osin taivaan tuuliin.ravirez kirjoitti: ↑16.5.2022 klo 21.22 Lataushäviöstä... Minut on kasvatettu siihen että valot pitää sammuttaa huoneesta jossa ei ole. Sitten tekniikka kehittyi ja ruvettiin vaihtamaan hehkulamppuja energialampuiksi, että jääkarhut pelastuvat. Sitten ne vaihdettiin ledilamppuihin.
Ja sitten ruvettiin lataamaan sähköautojen akkuja, jotka imevät sisäänsä kyllä 100% kapasiteettinsa, mutta antavat ulos vain esim 50%.
Aika monta kertaa saa sammuttaa lampun vessasta, että säästää yhden kylmän käynnistyksen sähköautolla turhaan menevänä sähkönä.
Ja tämä asia häiritsee minua sähköautoilussa. Hävikki vain sivuutetaan olankohautuksella. Entäs se vessaan palamaan jäänyt lamppu ?
Täydellistä tekniikkaa ei ole vielä olemassakaan, eikä tule olemaan, mutta jos ei asioita kehitetä niin polttomoottorin kanssa olla kyllä tuhoon tuomitulla polulla...
Mac Pro x 2, Mac Mini, Macbook Air M1, Macbook Pro, LED Cinema Display x 2
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
Re: Tekemisiä
Eivätkä niiden palamaan jätettyjen lammpujen tehotkaan hukkaan mene - paitsi keskikesällä - ne lämmittävät sitä torppaa ja auttavat pitämään kosteuden kurissa. Omakotiasujalleasialla ei ole muuta rahallista merkitystä kuin lamppujen lyhentynyt elinikä. Kerrostaloasukas taasen ei hyödy rahallisesti siitä, että hänen huonetermostaattinsa sulkee kiertoveden aiemmin kuin pimennetyssä huoneessa.
Ikkunoiden läpi ulos menevän valon energiamäärä lienee mitätön lampun verosta ottamaan tehoon nähden. Minulla ei ole lukuja esittää.
Pikkurahoista kuitenkin on kyse . . .
Ikkunoiden läpi ulos menevän valon energiamäärä lienee mitätön lampun verosta ottamaan tehoon nähden. Minulla ei ole lukuja esittää.
Pikkurahoista kuitenkin on kyse . . .
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
Re: Tekemisiä
Katsoin joskus meidän vanhan 520 Bemarin keskikulutuksen, joka oli 9999 km matkalla 12,7 l/100 km. KWh:ksi muutettuna tuo bensamäärä sisältää energiaa 114 kWh, joka siis tarvitaan sen 100 km matkaan. Mun sähkäri menee saman matkan keskimäärin 20,5 kWh kulutuksella + n 15 % lataushäviöt päälle. Siitä bensan sisältämästä energiamäärästä menee aika suuri osa harakoille. Energiahan ei katoa, vaan siirtyy vaan lämmittämään jotain muuta juttua.
Mutta en tahdo esiintyä minään sähköjeesuksena tai ilmastoapostolina. Kukin ajaa itselleen sopivimmalla autolla ja valintaan vaikuttaa moni juttu.
Mutta en tahdo esiintyä minään sähköjeesuksena tai ilmastoapostolina. Kukin ajaa itselleen sopivimmalla autolla ja valintaan vaikuttaa moni juttu.
Re: Tekemisiä
Lauantaina vielä ajelemaan skeidaa. Vaikuttaa lupaavalta sekin, mutta voimo on jo valinnut Volvon.
Latailusta vielä. Näitä autojahan kannattaa latailla sinne 80-85% asti arkikäytössä. Hybrideillä oikeastaan sama juttu, mutta niitähän on ladattu nollasta täyteen yön yli (edullisella yösähköllä), joten varmasti on akku vanhentunut nopeasti. Näissä uudemmissa autoissa on rajoitin, jolla latauksen tason voi rajoittaa.
Kuten ylempänä jo mainittiin, niin akuston lämmitys/viilennys sekä "preconditioning" auttavat todella paljon akun kantaman suhteen. Uusissa autoissa ne tulee vakiovarusteina.
Vessan valoista tuli mieleen jälleen se, että kylläpä automaattinen valaistus onkin luksusta edelliseen verrattuna. Autoissa automatiikka on myös mukavaa tiettyyn pisteeseen asti. Lane keep assist taas on ihan takapuoli ainakin kiinalaisissa autoissa. Todella yliaktiivinen. Onneksi nuo ominaisuudet saa pois päältä.
Latailusta vielä. Näitä autojahan kannattaa latailla sinne 80-85% asti arkikäytössä. Hybrideillä oikeastaan sama juttu, mutta niitähän on ladattu nollasta täyteen yön yli (edullisella yösähköllä), joten varmasti on akku vanhentunut nopeasti. Näissä uudemmissa autoissa on rajoitin, jolla latauksen tason voi rajoittaa.
Kuten ylempänä jo mainittiin, niin akuston lämmitys/viilennys sekä "preconditioning" auttavat todella paljon akun kantaman suhteen. Uusissa autoissa ne tulee vakiovarusteina.
Vessan valoista tuli mieleen jälleen se, että kylläpä automaattinen valaistus onkin luksusta edelliseen verrattuna. Autoissa automatiikka on myös mukavaa tiettyyn pisteeseen asti. Lane keep assist taas on ihan takapuoli ainakin kiinalaisissa autoissa. Todella yliaktiivinen. Onneksi nuo ominaisuudet saa pois päältä.
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
Re: Tekemisiä
Itsekin koeajoin noin vuosi sitten täyssähköisen Volvo XC40:n ja kyllä se vaan oli tosi kiva. Vähän harmitti kun käytännöllisyyssyistä piti vielä päätyä XC60-hybridiin (joka sekin on kyllä mukava). Ainoa mikä näissä Volvojen uusissa malleissa tökkii on Android-pohjainen käyttöliittymä - se vaan on ruma. Saahan siihen Apple Carin mutta itse konsolin käyttöliittymää se ei korvaa.
Re: Tekemisiä
Huomenna 18 05 2022 on Tampereella nähtävissä volkkarin legendaarisen hippibussin sähköiteraatio VW iDBuzz - vain nähtävänä ja hipelöitävänä. On jo ollut etelässä pari päivää - tänään taisi olla Seinäjoella.
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
Re: Tekemisiä
Oh, todellakin… Ilmaisin tuon epätarkasti. Kyse on tosiaan lyhyestä tauosta - n. aamukahvikupillisen ja sämpylän kestoisesta - matkan aikana. Ja Tesla siis kyseessä. Lataus tapahtuu Teslan Superchargerilla, joten on varsin joutuisaa, kun akku on lähes tyhjä saavuttaessa laturille.
Maailmassa on vain kolmenlaisia ihmistyyppejä:
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
Re: Tekemisiä
Minusta se Volvon käyttis oli todella toimiva. Päivitysten myötä ilmeisesti parantunut melkoisesti. Kia:lla käyttis oli myös varsin hyvä.KenSu kirjoitti: ↑17.5.2022 klo 7.13 Itsekin koeajoin noin vuosi sitten täyssähköisen Volvo XC40:n ja kyllä se vaan oli tosi kiva. Vähän harmitti kun käytännöllisyyssyistä piti vielä päätyä XC60-hybridiin (joka sekin on kyllä mukava). Ainoa mikä näissä Volvojen uusissa malleissa tökkii on Android-pohjainen käyttöliittymä - se vaan on ruma. Saahan siihen Apple Carin mutta itse konsolin käyttöliittymää se ei korvaa.
Tämä auto kiinnostaa kovasti. Olisi mahtavan käytännöllinen, varmasti ihan riittävän sutjakka ja minusta ulkoa ihan hieno. Hinta ja saatavuus kaataa tämän ajatuksen. Tulee kyllä olemaan hienoa nähdä näitä liikenteessä parin vuoden päästä.
Tänään laskeskeltiin vaimon kanssa vielä mitä tuo autoilu kustantaa. Nykyisellä 1.6 FSI Golfilla kaikkine kuluineen autoiluun menee kuussa karvan alle 500 €. 7-vuotta vanhalla diesel-vehkeellä, jonka bongasin netistä, kuukausikulut olisi n. 550 euroa. Muutaman vuoden vanhalla hybridillä 740 € kuussa ja täysin uudella sähkövehkeellä 5 euroa enemmän kuin em. hybridillä. Vaimo kirosi näytölle, kun huomasi minun olevan oikeassa väittämässäni, että järkevimmäksi vaihtoehdoksi alkaa muodostua uuden sähköauton hankinta.
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
Re: Tekemisiä
Mites on Teslan alusta ja maalipinnat kestäneet tuollaista suht. kovaa kulutusta? Olen kuullut jupinaa siitä, että laatu on todella vaihtelevaa pinnoissa ja ainakin noissa sporttisimmissa malleissa alusta ei kestä Suomen olosuhteita.arttula kirjoitti: ↑17.5.2022 klo 20.17Oh, todellakin… Ilmaisin tuon epätarkasti. Kyse on tosiaan lyhyestä tauosta - n. aamukahvikupillisen ja sämpylän kestoisesta - matkan aikana. Ja Tesla siis kyseessä. Lataus tapahtuu Teslan Superchargerilla, joten on varsin joutuisaa, kun akku on lähes tyhjä saavuttaessa laturille.
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
Re: Tekemisiä
Hybridiä tuskin kannattaa harkita, se on välikausimallin tuote ja tulee poistumaan täyssähkön tieltä samoin kuin antiikkimoottoritkin. Eli hybridin jälleenmyyntiarvo romahtaa lähitulevaisuudessa. Huoltokustannuksetkin isot koska tuplatekniikka.
iMac 27" MacBook Pro 15" Mac mini iPad mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod 2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
Re: Tekemisiä
Onneksi ei minun elinaikana. Niin kauan ajan diisselillä.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit