Tekemisiä
Sana on (melkein) vapaa.
Re: Tekemisiä
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Ennen kuin koiran omistaja tai muu koiranomistaja asiaa määrittelee niin kerron kaverini määritelmän: sellainen jota vastaantulijat ja muut kanssaihmiset kunnioittaa.
Re: Tekemisiä
Minusta tuntuu, että sopivan kokoinen/tarpeeksi suuri koira on semmonen, jota voi sydämensä kyyllyydestä halata ja rytyyttää ilman, että pitää pelätä turren hajoavan. Minulla on onni tuntea läheisesti sellainen karvakasa ja kyllä sen halaaminen onkin ihanaa!
Tommonen:
Tommonen:
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Re: Tekemisiä
Kyllä se vaan on niin, että vaikka kissankokoisetkin koirat ovat ihastuttavia - niin siinä halimisessa 45-50kg musta labradorinnoutaja vie voiton kotiin. Tänä aamunakin hän könysi sänkyyni kaulapanta hampaissaan - varmaan viestittäen, että ylös punkasta äijä - vie minut ulos - sitten laitoin sen pannan kaulaansa. Tämän jälkeen armotonta halimista.
Vielä toinen mukillinen kahvia ja sitten ulos - ilmakin on hieno.
Tähän kohtaan sopinee keväinen kuva takapihaltani.
Vielä toinen mukillinen kahvia ja sitten ulos - ilmakin on hieno.
Tähän kohtaan sopinee keväinen kuva takapihaltani.
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
Re: Tekemisiä
Ja se tarpeeksi suuri koira, jota kerran eräs sokea vastaan tullut nainen silitti ja totesi miehelleen : "Sillä on samettikorvat!"
Mitä kunnioittamiseen tulee, niin länsinaapurissamme asuva maailman vahvin nalle Bamse sanoi : "Kun on vahva niin pitää olla kiltti!"
Itänaapurissamme asuva kunnioitusta halajava pätkä ei ole tainnut ymmärtää tuota yksinkertaista asiaa
Mitä kunnioittamiseen tulee, niin länsinaapurissamme asuva maailman vahvin nalle Bamse sanoi : "Kun on vahva niin pitää olla kiltti!"
Itänaapurissamme asuva kunnioitusta halajava pätkä ei ole tainnut ymmärtää tuota yksinkertaista asiaa
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
Re: Tekemisiä
Kyllä Ron tietää.
Huomenna ainakin katselemaan paria korealaista sähköbiiliä ja torstaina koeajamaan Kian EV6. Aluksi ajatuksena oli laittaa hybridi, mutta kun vertasi käytetynkin hybridin vuosikustannuksia täyssähköiseen uudempaan, niin alkoi kiinnostaa nuo sähköiset enemmän.
Tuo ensiksi ajamani Volvo teki mielettömän vaikutuksen. Ei niinkään sähäkkyytensä vuoksi, se oli odotettavissa, vaan käytännöllisyyden ja laatunsa vuoksi. Pieneksi katumaasturiksi todella tilava ja hyvin varusteltu jopa perusmallisena. Vaimo tykkäsi eniten ehkä siitä nelivedon vauhdista. Mulle riittäisi varmasti etuvetoinenkin. Varmasti mahtuisi pari 20-kiloista koiraa konttiin ja ehkä jossain vaiheessa pari nahkapentua takapenkille.
Toivon että löytyy halvempia sähköautoja, jotka antavat yhtä hyvän vaikutelman. Aika suolainen hinta noilla volvoilla. Toki täytyy huomioida että laatu maksaa, niin kuin Applen tuotteissa joskus ennen.
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
Re: Tekemisiä
Ennen kuin ihan himona innostuu uudesta tekniikasta, niin kannattaa tutkailla kannattaako sähköauton hankinta omilla kilometreillä. Justiinsa joku lehdykkä laskeskeli mikä on järkevä kilometrimäärä että tuo kannattaa.
Re: Tekemisiä
Meillä tulee vuodessa vähintään se 25 tonnia, tänä vuonna taitaa tulla yli 30. Ärsyttävän paljon vieläpä kaupungissa rälläämistä. Kyllä se hybridi on edelleen halvempi kuin täyssähkö, mutta kun työmatka yhteen suuntaan on 20 km + kaupungissa rällääminen päälle, niin mielummin ajan täysin sähköllä.
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
Re: Tekemisiä
Laskelmointi kannattaa tehdä ihan itse, koska muuttujia on aika lailla. Esimerkiksi käsirahaosuus, rahoitettava osuus, auton arvo siitä luopuessa, lainatarjous, vakuutusten hinnat, verojen hinnat, huoltojen hinnat.
Itse laskelmoin että sähköauto tulee hyvinkin edulliseksi verrattuna polttomoottoriautoon, vaikka kilometrejä tulee alle 10k vuodessa.
Otin mahdollisimman suurella loppumaksulla ja pienellä kuukausikululla, nyt inflaatio syö sitten tämän loppumaksun arvoa muutaman vuoden ajan ja auton jälleenmyyntiarvo on toistaiseksi vielä korkeampi kuin vuosi sitten auton ostaessani vaikka olen sille saanut jo kilometrejä mukavasti alle. Joskus voi yllättyä näinkin päin autokaupoilla...
Painavan sähköauton kanssa neliveto on kyllä erittäin suositeltava talvikeleille.
Itse laskelmoin että sähköauto tulee hyvinkin edulliseksi verrattuna polttomoottoriautoon, vaikka kilometrejä tulee alle 10k vuodessa.
Otin mahdollisimman suurella loppumaksulla ja pienellä kuukausikululla, nyt inflaatio syö sitten tämän loppumaksun arvoa muutaman vuoden ajan ja auton jälleenmyyntiarvo on toistaiseksi vielä korkeampi kuin vuosi sitten auton ostaessani vaikka olen sille saanut jo kilometrejä mukavasti alle. Joskus voi yllättyä näinkin päin autokaupoilla...
Painavan sähköauton kanssa neliveto on kyllä erittäin suositeltava talvikeleille.
Mac Pro x 2, Mac Mini, Macbook Air M1, Macbook Pro, LED Cinema Display x 2
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
Re: Tekemisiä
Piskuisella SEAT eMii+:lla kävin maanantaina kuskaamassa anoppia - ajoa tuli yhteensä 220km, josta maantiellä noin 180km - nopeudet maltilliset 80-90kmh. Puolet matkasta 2 henkeä - toinen puoli 3 henkeä. Keskikulutus 13kWh/100km. Kaupunkiajossa tällä kelillä 8-9kWH/100km. Ulkolämpö noin 10-12 astetta - kuivaa - ei tuulista.
SEATin huonoin puoli on tosiaan se, että koirallani ei siihen ole asiaa. Eilen illalla Cittarin parkkihallissa katselin KIAn sähkäriä - eikä senkään peräluukku oikein hyvä ollut - pohjatilaa kyllä ja edessä korkeuttakin, mutta takaluukku laskee vinosti, joten koiran pitäisi varmaan olla poikittain makuulla koko matkan.
Meikäläisen noin 10-12000 km/v ajoilla ehdottomasti plussalla - joten kolme kertaa Miin hintainen KIA on hyvinkin taloudellisesti järkevä ostos @ 25tkm/v - varsinkin jos ominaisuudet muuten miellyttävät. Ja mitä enemmän hidastempoista kaupunkiajoa, niin sitä edullisemmaksi muuttuu.
SEATin huonoin puoli on tosiaan se, että koirallani ei siihen ole asiaa. Eilen illalla Cittarin parkkihallissa katselin KIAn sähkäriä - eikä senkään peräluukku oikein hyvä ollut - pohjatilaa kyllä ja edessä korkeuttakin, mutta takaluukku laskee vinosti, joten koiran pitäisi varmaan olla poikittain makuulla koko matkan.
Meikäläisen noin 10-12000 km/v ajoilla ehdottomasti plussalla - joten kolme kertaa Miin hintainen KIA on hyvinkin taloudellisesti järkevä ostos @ 25tkm/v - varsinkin jos ominaisuudet muuten miellyttävät. Ja mitä enemmän hidastempoista kaupunkiajoa, niin sitä edullisemmaksi muuttuu.
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
Re: Tekemisiä
Juuri näin. Ja jos on yritysauto, niin yrityksen autopolitiikka voi ohjailla vahvasti mikä kannattaa..
Itselläni jo toinen hybridi menossa. Valinta hybridiin juuri tuo autopolitiikka joka antaa korkeat prosentit
yrityksen osuudelle leasing maksusta vähäpäästöiselle, mutta yhtä isot hybridille kuin täys sähköiselle.
Tuohon nelivetoon sen verran, että älkää uskoko mainospuheita, ainakaan näissä hybrideissä, joissa polttomoottorin
antaa voimaa etupyörille, ja sähkömoottori takapyörille. Ainakaan bemari, volvo, peugeot jne jotka noin toteutettu ovat
kaukana oikeasta nelivedosta. Kyllähän ne joskus liikkeellelähtiessä tms saattaa sen polttomoottorin käynnistää takapyörien
avuksi, tai toisinpäin. Ainakin bemarin viritys oli surkea ja samaa olen kuullut muidenkin merkkien omistajilta.
Nykyisessä hybridissäni etuveto ja voima menee vaihdelaatikon kautta sekä polttomoottorista, että sähkömoottorista etuakselille. Paljon parempi kuin tietokoneohjattu etu / takapyörä veto. Tällä kappaleella sähkö on riittänyt lähes kaikkeen ajoon vajaan parin kuukauden aikana. Alle 100 km menty bensalla..
Re: Tekemisiä
Totta. Itse laskelmoin viimeeksi autoa ostaessani, että haluan mustan e-Mersun ja diisselinä. Koska se on iso, takaveto ja diisseli. Laskelmat pitivät paikkaansa.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Tekemisiä
Laskelmat on helppo tehdä aina omaa ostopäätöstä ja omia haluja tukeviksi. Niin tein itsekin, varmaan jo jotain kaksikymmentä kertaa, Mutta päätin silti olla ostamatta mitään uudempaa kulkinetta.
Täyssähkö:
Kantama ei riitä kuukausittaisiin työajoihin, yleensä yli 1000 kilsaa per keikka. Ei jaksa lataussuunnittelua harrastaa. Eikä odottaa akun täyttymistä. Superlatureita ei ole kaikkialla.
Hybridi:
Keskimäärin 50 kilsaa sähköllä? Loppumatkaa raahataan akkuja, eli +- nolla. Hyvä kaupunkityöajoon kyllä. Harkitaan.
Diesel:
Maksaa saman kuin bensa, dieselvero silti yhä jostakin syystä peritään. Kai +- nolla, jossei taksari satu olemaan. Ja parin kolmen vuoden päästä vaihtoarvo kulkineella huomattavan heikko, kun vihreä vallankumous hoitaa dieselin historiaan. Ehkä hoitaa, ehkä ei. Farkkuja (pukine) toki myydään tällä brändillä hamaan loppuun.
Bensa:
Yhä suosituin ja/tai yleisin. Ei mitään ihmeellistä tekniikkaa eikä paljon verojakaan. Satoja kiloja kevyempi kuin hybridi, joten luultavasti paljon taloudellisempi pitkillä matkoilla. Kaupungissa ei niinkään, alle 50km matkat menevät sähköllä lähes ilmaiseksi. Ainakin toistaiseksi, vaikka sähkön hinta on kohta kai tuplaantunut. Siis energian hinta, siirto kai on samaa tasoa yhä.
Eli toistaiseksi, autokuumeen tänä keväänä taas kerran taltutettuani, pököttelen vanhalla pikkubensalla aamuaurinkoon.
Täyssähkö:
Kantama ei riitä kuukausittaisiin työajoihin, yleensä yli 1000 kilsaa per keikka. Ei jaksa lataussuunnittelua harrastaa. Eikä odottaa akun täyttymistä. Superlatureita ei ole kaikkialla.
Hybridi:
Keskimäärin 50 kilsaa sähköllä? Loppumatkaa raahataan akkuja, eli +- nolla. Hyvä kaupunkityöajoon kyllä. Harkitaan.
Diesel:
Maksaa saman kuin bensa, dieselvero silti yhä jostakin syystä peritään. Kai +- nolla, jossei taksari satu olemaan. Ja parin kolmen vuoden päästä vaihtoarvo kulkineella huomattavan heikko, kun vihreä vallankumous hoitaa dieselin historiaan. Ehkä hoitaa, ehkä ei. Farkkuja (pukine) toki myydään tällä brändillä hamaan loppuun.
Bensa:
Yhä suosituin ja/tai yleisin. Ei mitään ihmeellistä tekniikkaa eikä paljon verojakaan. Satoja kiloja kevyempi kuin hybridi, joten luultavasti paljon taloudellisempi pitkillä matkoilla. Kaupungissa ei niinkään, alle 50km matkat menevät sähköllä lähes ilmaiseksi. Ainakin toistaiseksi, vaikka sähkön hinta on kohta kai tuplaantunut. Siis energian hinta, siirto kai on samaa tasoa yhä.
Eli toistaiseksi, autokuumeen tänä keväänä taas kerran taltutettuani, pököttelen vanhalla pikkubensalla aamuaurinkoon.
Re: Tekemisiä
Itsekin ajan Pököllä, mutta linkitetyssä vertailussa 12 kpl eli 75% ajoneuvoista on Stellantiksen, eli Pökön Alankomaalaisen emäfirman. Hieman laajempi vertailu voisi olla ajatuksia herättävämpi.
Re: Tekemisiä
Joo ei tuo linkin laskelma varmaan sellainen kaikille sopiva ole. Mietin sähköauton hommaamista joku aika sitten itsekin - ja pienemmänkin e-auton suorituskyky on jo kaupunkinopeuksissakin varsin mukava, säästää se kuluissa tai ei. Jotta se ajamisen hauskuus toki puoltaisi sitä.
Jos omaa autontarvetta miettii, niin se on tällä hetkellä semmoinen että ei tuossa sähköautossa oikein ole järkeä, tai no ei ole järkeä jos tuota pitää kustannusten mukaan miettiä. Jos ei auton hankintahinnalla olisi väliä, niin varmaan se aito sähköauto olisi tullut itsekin hankittua. Toki ne pitkät latausajat vs kohtuu nopsa bensakotteron tankintäyttö hieman mietityttää yhä, ja latauspaikkojen ruuhkat ja muut ongelmat joista on saanut monesti lukea.
Tuo Ernon laskelma vaikuttaa siltä että sähköauton on oikein hyvä vaihtoehto, sen verta tulee kilometrejä että on senkin puolesta järkevä valinta.
Jos omaa autontarvetta miettii, niin se on tällä hetkellä semmoinen että ei tuossa sähköautossa oikein ole järkeä, tai no ei ole järkeä jos tuota pitää kustannusten mukaan miettiä. Jos ei auton hankintahinnalla olisi väliä, niin varmaan se aito sähköauto olisi tullut itsekin hankittua. Toki ne pitkät latausajat vs kohtuu nopsa bensakotteron tankintäyttö hieman mietityttää yhä, ja latauspaikkojen ruuhkat ja muut ongelmat joista on saanut monesti lukea.
Tuo Ernon laskelma vaikuttaa siltä että sähköauton on oikein hyvä vaihtoehto, sen verta tulee kilometrejä että on senkin puolesta järkevä valinta.
Re: Tekemisiä
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Tekemisiä
Tuo on muuten ihan totta, että inflaatio voi olla omistajan eduksi. Tuttu vaihtoi vuoden vanhan hybridin uuteen sähköön ja ei joutunut maksamaan juuri mitään väliä. Mekin taidetaan ottaa suht. pienellä kuukausimaksulla ja isommalla loppuerällä, tai näin tuo talouden businessäly ainakin suunnitteli.jeppe kirjoitti: ↑11.5.2022 klo 14.16 Laskelmointi kannattaa tehdä ihan itse, koska muuttujia on aika lailla. Esimerkiksi käsirahaosuus, rahoitettava osuus, auton arvo siitä luopuessa, lainatarjous, vakuutusten hinnat, verojen hinnat, huoltojen hinnat.
Itse laskelmoin että sähköauto tulee hyvinkin edulliseksi verrattuna polttomoottoriautoon, vaikka kilometrejä tulee alle 10k vuodessa.
Otin mahdollisimman suurella loppumaksulla ja pienellä kuukausikululla, nyt inflaatio syö sitten tämän loppumaksun arvoa muutaman vuoden ajan ja auton jälleenmyyntiarvo on toistaiseksi vielä korkeampi kuin vuosi sitten auton ostaessani vaikka olen sille saanut jo kilometrejä mukavasti alle. Joskus voi yllättyä näinkin päin autokaupoilla...
Painavan sähköauton kanssa neliveto on kyllä erittäin suositeltava talvikeleille.
Kian autot olivat muuten oikein kivoja. EV6 ajettiin nelivetona ja teki hyvän vaikutelman, joskin takaluukku oli hiukan pöljän mallinen, eikä sen ikkunasta nähnyt juuri mitään. Näissä autoissa toimitukset vasta vuoden päähän ja hinta on hiukan liian kova nelivetoisena, joten liikaa miinuksia sen osalta.
E Niro oli oikein kiva peli. Handlasi yhtä hyvin ja kulki ketterästi kuin Hyundain Kona, mutta sisätilat olivat paremmat eli isommat. Koeajossa oli 2022 vuoden malli. 2023 vuoden malli, josta tarjouksen myös pyysimme, tulee olemaan sisältä jopa vielä hiukan isompi joka suuntaan ja muuten hyvinkin EV6:n kaltainen, erittäin isoa plussaa myös siitä. Hinta tälle autolla on muihin verrattuna aika mukava, joten voisi valita jopa tyyriimmän mallin lisäherkuilla, ja saisi silti valtion hankintatuen. Toimitusaikakin "vain" 6 kuukautta. Ainoat miinukset rahoituksen korko ja vetokyky. Tämä on silti kovasti harkinnassa.
Ensi viikolla koeajoon Volvo etuvetoisena. Odotukset on aika kovat. Jos tuntuu yhtään niin kivalta kuin se nelivetoinen Volvo tai Kiat, niin voi olla että myyjäkin tulee olemaan tyytyväinen tuosta koeajosta. Pitäisi vaan malttaa ja koeajaa myös Skeidan Enyaq. Siinä olisi varmasti tilaa, eikä olisi pahan hintainen pienemmällä akulla varustettuna.
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
Re: Tekemisiä
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Miten se markkinatalous nyt on tällaiseen jamaan joutunut? Eikö markkinat toimi kun tuollaisista toimitusajoista puhutaan?
Sen nyt jälkikäteen ymmärsi, että 1950-luvun puolivälissä traktoria piti odottaa pari vuotta kun valuuttasääntely rajoitti tuontia.
Sen nyt jälkikäteen ymmärsi, että 1950-luvun puolivälissä traktoria piti odottaa pari vuotta kun valuuttasääntely rajoitti tuontia.
Re: Tekemisiä
Korona ja sota taitavat heilutella globaalisti markkinoita. Lisäksi suurin osa auton valmistajista ottaa vasta ensiaskeleita sähköistymiseen, vain Teslalla taitaa olla rutiinia hommassa.
Mac Pro x 2, Mac Mini, Macbook Air M1, Macbook Pro, LED Cinema Display x 2
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
Re: Tekemisiä
Tässä parin vuoden sisään on ollut aika paljon isoja tapahtumia, jotka rajoittavat. Komponenttipula taitaa olla tällä hetkellä se isoin ongelma.
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
Re: Tekemisiä
Nyt vajaat puolitoista vuotta patteriautolla ajaneena en enää vaihtaisi takaisin museoautoon. Työmatkani on pitkä (>400 km sivu), mutta yhdellä lyhyellä latauksella tuosta selvitään. Kotona on aurinkopaneelit, joilla saan autoa ladattua - jos aurinko suostuu paistamaan. Eilen sain juuri valmiiksi 14 uuden paneelin asennuksen, joten jatkossa vielä tehokkaammin saan auringon elektronit talteen.
Jos suunnittelee sähköautoa kerrostaloasumisen kylkeen, kannattaa kyllä miettiä kahdesti, ellei taloyhtiö suoraan tarjoa latausmahdollisuutta. Uskoisin, että Lidlin parkkipaikalla istumiseen kyllästyy aika nopeasti. Sen sijaan omakotitaloasukille se on mitä verrattomin kulkupeli.
Jos suunnittelee sähköautoa kerrostaloasumisen kylkeen, kannattaa kyllä miettiä kahdesti, ellei taloyhtiö suoraan tarjoa latausmahdollisuutta. Uskoisin, että Lidlin parkkipaikalla istumiseen kyllästyy aika nopeasti. Sen sijaan omakotitaloasukille se on mitä verrattomin kulkupeli.
Maailmassa on vain kolmenlaisia ihmistyyppejä:
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
Re: Tekemisiä
Kyseessä lienee Tesla ja välilataus, jolla saadaan tarpeeksi perillepääsyyn. Siellä ilmeisesti ladataan loput.
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit