^Kai sitä eniten kritisoidaan yksityisautoilua ja ylentöntä sellaista. Pahimmankin luddiitin soisi ymmärtävän, että meidän olemisemme ja elämisemme tällä maapallolla perustuu ihmisten, tavaroiden ja ruoan sekä palveluiden liikuttamiseen paikasta toiseen, lokaalisti ja klopaalisti.
Vaan ei, änkyröitä piisaa. Esim. Mikael Ljungneria ärsyttää, kun stadikin on riippuvainen muista; twiiteissä hän
haaveilee ruoan suhteen omavaraisesta Helsingistä:
Helsinki voisi ottaa tavoitteeksi ruuan omavaraisuuden. Siis ravinnon suhteen omavarainen Helsinki.
Joopa-joo, Maaseudun Tulevaisuus auttaa Mikael-herraa miettimisessä, mitä pelkkä kasviksien, siis vihanneksien ja juureksien, tuottaminen Helsingissä edellyttäisi:
Helsingin maapinta-ala on hieman yli 250 neliökilometriä. Kaupungissa elää viimeisimpien tietojen mukaan reilu 645 000 ihmistä. Tällaisen ihmismäärän ruokkiminen ei ole pieni tehtävä. Pelkästään kaupungin viljatarpeen täyttämiseksi tarvittaisiin 104 neliökilometriä peltoja.
Mukaan ei ole edes laskettu oluen panemiseen tarvittavaa mallasohraa.
Viljelypinta-alaa pitää jyvittää myös öljykasveille ja juureksille. Voidakseen täyttää asukkaiden viljan, rypsin, porkkanan, lantun, punajuuren ja sokerin tarpeen, Helsingin täytyy lainata muutama sata hehtaaria Espoolta tai Vantaalta. Omat maat eivät siihen nimittäin riittäisi.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/pol ... i-1.292751
Oho, Helsinki siis tarvitsee elääkseen Närpiötä ja muuta Suomea ja
rekkaliikennettä, OMG.