tosikko kirjoitti:..kiihtyvällä vauhdilla kannattajia.
Kansanedustajien sopeutumiseläke poistettava
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2588
48 639 kannatusilmoitusta
Viesti Kirjoittaja arisel »
tosikko kirjoitti:..kiihtyvällä vauhdilla kannattajia.
Kansanedustajien sopeutumiseläke poistettava
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2588
48 639 kannatusilmoitusta
Viesti Kirjoittaja tosikko »
Viesti Kirjoittaja dlspade »
Viesti Kirjoittaja arisel »
Juuri näin - tuohon tiivistyy kykypuolueen valtionhoito.dlspade kirjoitti:Sanoisin että vituiks on mennyt.
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Kokoomus on esittänyt useaan otteeseen ulkomaisen työvoiman työlupien tarveharkinnasta luopumista. Keskustassa ja sinisissä asiaan suhtaudutaan varovaisemmin ja oltaisiin valmiita tekemään vain alakohtaisia joustoja ja mahdollisesti lievennyksiä lupaprosessiin.
Ulkomaisen työvoiman tarveharkinta koskee EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevia työntekijöitä. Ennen työperäisen oleskeluluvan myöntämistä viranomaiset tutkivat, olisiko työpaikkaan saatavissa työvoimaa myös Suomesta tai EU- ja ETA-alueilta. Jos ammattitaitoisia työttömiä on tarjolla, ei alueen ulkopuolelta tulevalle myönnetä työlupaa.
Viesti Kirjoittaja vinouma »
Nykyään pitää olla se tutkinto, teitpä mitä tahansa. Siivoojatkin on kemian tohtoreita!dlspade kirjoitti:80 luvulla ja aiemmin suuria nuorien työllistäjiä oli Posti, VR ja rakennusliikkeet, Postiin ja VRlle pääsi töihin vaikka ei työkokemusta tai koulutusta ollut, siellä aloitettiin hanttihommista ja kivuttiin työnjohtoon ilman mitään kouluja, ei onnistu enää. Rakennustyömaille pääsi töihin lautapojaksi menemällä norkoilemaan työmaan lähettyville, täälläkin pääsi timpuriksi tai jopa muurariksi muiden opissa, ilman kouluja, ei onnistu enää.
Sanoisin että vituiks on mennyt.
Kaikkia nuoria ei kiinnosta koulunkäynti mutta työnteko kylläkin, nyt heiltä on viety mahdollisuus siihen.
Viesti Kirjoittaja hatey »
Viesti Kirjoittaja arisel »
Kansanedustajien sopeutumiseläke poistettava
56 662 kannatusilmoitusta
Kumotaan HE 124/2017 vp
122 173 kannatusilmoitusta
Viesti Kirjoittaja arisel »
No niin, joko alkaa tampiolle mennä jakeluun, ettei laki ole kunnossa?Vartiainen sanoi, että "se kritiikki on totta, että työvoimapolitiikassa voimavaroja on aika vähän", ja katsoi, että resursseja pitää lisätä määrätietoisesti.
Viesti Kirjoittaja arisel »
Suomessa yritetään apinoida Tanskan työvoimapolitiikkaa, mutta yhtälöstä puuttuu tärkeä palanen, yksilöllinen palvelu.
Tanskassa yhden virkailijan vastuulla on 12 työtöntä, kun Suomessa yhdellä virkailijalla on 166 työtöntä.
Jokaiselle työttömälle tehdään oma, yksilöllinen työnhakusuunnitelma. Suomessa työvoimatoimistoilla ei ole resursseja kasvokkain tapahtuviin kohtaamisiin eikä edes velvoitetta niihin.
Ruotsissa siis autetaan miestä mäessä - Suomessa vartiaislaiset lähettävät kivivyöryn mäkeä nousevan päälle.Jos Suomessa aktiivisuuskeinot eivät täyty, päiväraha pienenee kolmen kuukauden ajaksi 4,65 prosenttia. Sanktiota voi pitää suhteellisen kovana, kun huomioidaan työnhakijoiden erilaiset lähtökohdat ja työmahdollisuuksien alueelliset erot.
Työtöntä sakotetaan, vaikka työtä tai palveluita ei aina ole. Työn perässä pitäisi muuttaa, mikä vaatii monesti isoja järjestelyitä. Duunareille ei ole tarjolla muuttotukipaketteja.
Keskustelussa aktiivimallista paitsiossa ovat työnantajat, vaikka heistä ihmisten työllistyminen viime kädessä riippuu.
Ruotsissa on kokeiltu porkkanaa työnantajille. Pitkäaikaistyöttömän voi palkata alhaisin kuluin siten, että valtio maksaa alussa suurimman osan palkasta. Kaikki työttömät eivät odota kotona täydessä terässä. Tahti on mahdollisesti alkuun hidas, kun henkilöllä voi olla vaikeuksia jaksaa edes peseytyä kotona.
Tulokset ovat olleet elämän suuruisia: ihmiset ovat saaneet omanarvontuntonsa takaisin ja toipuneet takaisin työelämään ja yhteiskunnan jäseniksi.
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Viesti Kirjoittaja arisel »
Järkevämpää olisi aloittaa periminen vasta kymppitonnin ylittävästä osuudesta - kaikilla; se olisi ikäänkuin palkanansaitsijan työtulon perusvähennys. Tällöin ei myöskään tarvittaisi mitään etukäteisarvauksia.On tärkeää, että tilikauden myyntien yhteismäärä arvioidaan mahdollisimman oikean suuruiseksi jo tilikauden alussa. Jos tilikauden liikevaihdon on arvioitu jäävän enintään 10 000 euron suuruiseksi, mutta vähäisen toiminnan raja ylittyy kesken tilikautta, on vero suoritettava koko tilikauden myynnistä.
Viesti Kirjoittaja JHA »
Eutanasia- ja avioliittoaloitteet ovat olleet aloitteita joilla on ollut sentään jotain tekoa oikeudenmukaisuuden kanssa.arisel kirjoitti:Mielestäsikö tuijanurmet ovat ansainneet vastikkeettoman tulonsa?
Yli kolmekymmentä aloitetta näkyy listalla olevan. Toiset keräävät kannatusta ja toiset eivät. Tämäkö on mielestäsi ongelma?42 915 kannatusilmoitusta
Vai häiritseekö kenties oikeudenmukaisuutta tavoittelevien aloitteiden menestys jollain tavalla rauhaasi?
42 989 kannatusilmoitusta43 051 kannatusilmoitusta
Viesti Kirjoittaja arisel »
Viesti Kirjoittaja JHA »
Ymmärtääkseni kuvailit juuri toisin sanoin sen ALV:n suhteellisen huojennuksen johon liikevaihdoltaan 10 000 - 30 000 euron suuruiset yritykset ovat oikeutettujaarisel kirjoitti:
Otsikko harhauttaa, sillä vähäiseksi etukäteen arvioitu saattaakin menestyksekkään yrittämisen vuoksi muuttua vähemmän vähäiseksi, jolloin lankeaa sanktio kuin aktiiviselle työttömälle:Järkevämpää olisi aloittaa periminen vasta kymppitonnin ylittävästä osuudesta - kaikilla; se olisi ikäänkuin palkanansaitsijan työtulon perusvähennys. Tällöin ei myöskään tarvittaisi mitään etukäteisarvauksia.On tärkeää, että tilikauden myyntien yhteismäärä arvioidaan mahdollisimman oikean suuruiseksi jo tilikauden alussa. Jos tilikauden liikevaihdon on arvioitu jäävän enintään 10 000 euron suuruiseksi, mutta vähäisen toiminnan raja ylittyy kesken tilikautta, on vero suoritettava koko tilikauden myynnistä.
Viesti Kirjoittaja arisel »
Edit: meinasin lainata ohjeen tähän pienellä fontilla, mutta jätin kuitenkin laittamatta...Arvonlisäveron alarajahuojennus
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Viesti Kirjoittaja Ned »
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Viesti Kirjoittaja arisel »
Että niinko mitä?Ned kirjoitti:Onko siis arisel niin että asut semmoisella paikkakunnalla missä mikään/kukaan ei ole halukas maksamaan työpanoksestasi esim 9e/tunti?
Töissähän mä olen ollut aina, paitsi silloin kun en ole opiskellut tai suorittanut kansalaivelvollisuutta, ja palkkaakin on maksettu ihan mukavastikin. Ja varsinaisen päivähomman ohella on tullut tehtyä lisätöitäkin sekä suomalaiseen tapaan toimittua tietenkin urheiluseuroissa.Ned kirjoitti:Meinaan vain että jos olet työkykyinen ja ylläoleva ei onnistu niin loppuelämäsi kannalta kannattaisi karistaa moisen paikkakunnan pölyt jaloistaan mahdollisimman pian.
Aktiivimallin arvostelu kohdistuu pääasiassa sen epäkohtiin, jotka ovat niin räikeitä, että ne saattavat olla jopa ihmisoikeuksia loukkaavia - tätä eivät fanittajat suostu ymmärtämään ollenkaan. En tiedä miksi.Ned kirjoitti:PS: nyt ehdotettu aktiivimalli ei ole kovin hyvä, mutta on nostatunut hienosti keskustelua tulevaisuuden mallista mikä yksi sen tarkoituksista lieneekin. Selvä on että entinen malli ei enää toimi/käy.
Viesti Kirjoittaja arisel »
Periksi antamisen yhtenä syynä on eittämättä yhteiskunnan ylätasanteelta syydetyt solvaukset työttömien kelvottomuudesta, ja kun tätä kuoroa säestävät wannabeet jakavat keskitasanteelta samaa "informaatiota" alatasanteelle, ei tarvitse ihmetellä, jos työtön ei usko töitä löytyvän. Ja kun nyt jo vuosien ajan on ollut kaikille selvää - myös wannabeille ja heidän idoleilleen - ettei eläkeikää lähestyvälle työttömälle töitä löydy millään ilveellä, on turha veivata tyhjää pyörivää kampea.Työttömyystilastoja vilkaisemalla voi päätellä, että normaalissa työvoiman kysyntätilanteessa ansiosidonnaisella työttömyysturvalla olevat työllistyvät omatoimisesti uudelleen muutamassa kuukaudessa. Työttömyysongelman kova ydin ovat pitkäaikaistyöttömät ja heistä erityisesti työmarkkinoiden kannalta moniongelmaiset. Koulutus tai terveys ovat eri syistä vajavaisia. Pitkä työttömyys on laitostanut. Usko on hiipunut. Aloitekyky on vähentynyt. On annettu periksi. Tämän ongelman purku vaatii työhallinnolta resursseja, kekseliäisyyttä ja viitseliäisyyttä. Hallituksen kannattaisi keskittää kaikki voimavarat pitkäaikaistyöttömyyden nujertamiseen.
Viesti Kirjoittaja arisel »
Aktiivimallin puolustajat viittaavat usein myös Tanskan malliin, jota on käytetty Suomen uuden aktiivimallin innoittajana. Todellisuudessa Suomen ja Tanskan aktivointimallit poikkeavat toisistaan merkittävästi.
Katto on ihan järkevä, ja samaa mallia tulisi soveltaa eläkkeissäkin - mutta eipä ole pelkoa, että tällaista kattoa sovellettaisiin Suomessa esimerkiksi sopeutumiseläkkeellä loisiviin entisiin kansanedustajiin.Työttömyyskorvaus voi työttömyyden aluksi olla Tanskassa jopa 90 prosenttia palkasta, tosin työttömyyskorvaukselle on asetettu katto, joka on noin 2 500 euroa kuussa.
Mitenkäs tämä Suomessa on toiminut viime vuosina?Ensimmäisen puolen vuoden aikana työtön työnhakija tapaa jobcenterin työntekijän kerran kuukaudessa.
Suomessahan vajaakuntoiselle ei ole katuavohoidon lisäksi minkäänlaista apua tarjolla - koska pitää säästää, kuten wannabeet vinkaisevat heti kun joku kehtaa edes kysyä hoidon perään.Tanskassa myös vaikeasti työllistettävät ja vajaakuntoiset halutaan töihin. Heille on räätälöity moniammatilliset työllistymissuunnitelmat, joissa voidaan käyttää apuna esimerkiksi psykiatrin tai fysioterapeutin palveluja.
Suomen aktiivimalli perustuu lähinnä uhkaan eikä niinkään yksilöllisiin palveluihin kuten Tanskassa.
- - -
Vaikka jokainen työtön on erilaisessa tilanteessa, työhistoriansa, ikänsä, koulutuksensa ja asuinpaikkansa sekä työvoimapalveluiden saatavuuden suhteen, silti Suomen malli iskee saman velvoittavuuden jokaiselle työttömälle. Aktiivimallin kriitikot moittivat mallia muun muassa siitä, että työtön ei voi itse päättää työpaikkojen rekrytoinneista, tai työllisyyspalveluiden saatavuudesta, koska niiden saatavuus vaihtelee eri puolilla Suomea.
Suomen malli eroaa Tanskasta myös työvoimapalveluiden resursoinnin osalta.
Tanskassa on todettu, että säännölliset henkilökohtaiset tapaamiset työvoimatoimiston virkailijan kanssa lisäävät merkittävästi työllistymistä, ja Suomeen verrattuna Tanskan työvoimapalveluiden henkilöstömäärä onkin yli kymmenkertainen.
Esimerkiksi IMF huomautti Suomea jo vuonna 2015 siitä, että aktiiviseen työvoimapolitiikkaan käytetään täällä huomattavasti vähemmän rahaa kuin muissa Pohjoismaissa.
Myös OECD kehotti vuonna 2016 Suomea lisäämään henkilökohtaisia tapaamisia työvoimaneuvojien kanssa.
Vuonna 2017 Suomessa aloitettiin pitkäaikaistyöttömien haastattelut kolmen kuukauden välein.
Valtioneuvoston (2016) raportti huomautti kuitenkin, että asiakasmääriin nähden vähäiset TE-toimistojen henkilöstöresurssit ovat vaikuttaneet siihen, että palvelujen saatavuus ja asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu ovat toteutuneet huonosti.
Nykytilaan ei ole näkyvissä muutosta, sillä työ- ja elinkeinoministeriön arvion mukaan työllistymistä edistävien palveluiden määrä ei kokonaisuutena välttämättä kasva viime vuoteen verrattuna, vaikka palveluihin on suunnattu 25 miljoonan euron lisämääräraha.
Viesti Kirjoittaja arisel »
Ajatuksen tasolla aktiivimalli on kannatettava, koska työttömyysturva on lähtökohtaisesti vastikkeellinen eikä saavutettu etu.
Aktivointitoimenpiteet pitäisi kuitenkin resursoida riittävästi ja kohdentaa tarkasti, kuten Tanskassa tehdään, koska samat keinot eivät toimi kaikille.
Viesti Kirjoittaja arisel »