Hammaslääkäripelko ja muu asiointi
-
Hammaslääkäripelko ja muu asiointi
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Viisaudenhampaan poistaminen
Itse kävin tuossa äskettäin poistamassa viisauenhampaan joka oli tuonne jokin aika sitten ilmaantunut. Hyvin se tähän minun leukaperään mahtui, mutta hammaslääkäri tahtoi sen poistaa. Tämä herätti todella paljon jännitystä. En pelnnyt hammaslääkäriä vaan sitä kipua mikä siitä tulisi olemaan. Hammaslääkäri on muutenkin puolituttu, joten se otti minun sanoman pelon vitsinä. Minun puheet on otettu aina huumorilla vaikka tosissaan olinkin. Minulla oli tasalta aika ja 25 minuuttia yli olin takkin pukenut päälle ja maksanut operaation joka oli about 200€ kun yksityisellä kävin. Onneksi vakuutus korvaa tuonkin kun vein kuitin. En tuntenut mitään kipua itse poistossa saati sen jälkeen. Se lähti yhdellä yrityksellä ja voin sanoa, että puudutuspiikin pistäminen oli operaation kivuliain osuus vaikka sekään ei sattunut. Muita viisaudenhampaita ei näy ja niitä ei pitänyt alunperinkään kasvaa kun purukalustoa kuvattiin 20v ikäisenä.
Jälkikipuja ei ole esiintynyt ja antibiootteja en käyttänyt. Tupon sain mukaan, jos alkaa pahasti verta vuotamaan. En tarvinnut tuppoa, mutta seuraavana päivänäkin syljessä oli hivenen verta. Sen jälkeen se lakkasi. Pelko on ollut turhaa tässäkin asiassa.
Juurihoito vs hampaanpoistaminen
Reikiä kun tuntuu tulevan yksi per täyttä kymmentä ikävuotta kohden. Koin siis ensimmäisen juurihoidonkin äskettäin. Voin sanoa, että se on pahinta mitä hammaslääkärissä voi tapahtua. Ei se sattunut kovin pahasti, mutta itse valikoin seuraavan kerran hampaanpoistamisen, jos tälläinen tilanne tulee eteen. Tulee nimittäin halvemmaksikin vaikka minulla vakuutus maksaa kaiken, mutta kun maksukuitti pitää viedä niin se pitää kuitenkin aluksi itse maksaa.
Ne kaksi muuta paikattua hammasta ovat maitohampaita minulla. Hammaslääkäri siitä on muutamaan otteeseen maininnut kaikkea huumorimielessä. Aina kun suun avaan tarkistuksessa niin kuuluu "Sullahan on maitohampaita" Saa nähdä saanko pidettyä niitä kauankin suussa.
Amalgaami vs "muovi"
Amalgaamin pelko on ihan turhaa. Itse käytän amalgaamia kun hammaslääkäri sitä suositteli. Pitäisi kestää paremmin suussa tuohon "muovi" paikkaan verrattuna. Lääkäri kun vaihtuu yksityisellä muutaman lekurin välillä niin jokainen omaa mielipiteen tästäkin. Amalgaami on mukamas myrkky ja osittain tottahan se on. Tuntuuhan tuo amalgaami tuolla suussa kun kieli liikahtaa, mutta en sanoisi sen olevan epämiellyttävämpi "muoviin" verrattuna. Molempien laittaminen aiheuttaa vähän kipua. Eli ei juuri ollenkaan.
Suuvesi
Hammaslääkäri sanoi tuon käytön olevan ihan turhaa minulla. Kuulemma raikastaa vain suuta ja ei paranna mahdollisuuksia olla omilla hampailla seuraavaa 50 vuotta. Kyseinen hammaslääkäri käyttää itsekkin listerine suuvettä. Suositteli ennemmin satsaamaan xylitolin käyttämiseen syömisten jälkeen. Mitähän muuten sanoisi, jos kysyisin toisen ketjun lääkäriltä?
-
Re: Hammaslääkäripelko ja muu asiointi
Viesti Kirjoittaja pallo »
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Kaappasivat sitten sairaalassa lonkastani sokeripalan kokoisen luukimpaleen ja tuuppasivat sen leukaani, asentaen samalla siihen titaanipötkylän juureksi. Puolisen vuotta kului, ja tuohon juureen laitettiin oikein kaunis ja nätti uusi, sekä nykystandardit täyttävä hammas.
Katto meitä lähes ikinuoria on, joilla maitohampaatkin lähtevät vasta täti-ikäisinä.

Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Nykyisin mua sattuu eniten tuolta lompakon kohdalta kun käyn hammaslääkärissä...
Kävin tuossa 2009-12 läpi aika operaation. Mun paha purentavirhe korjattiin, jotta suuhun oli ylipäätään mahdollista pistää siltaus. Alaleukaa siirrettiin sentti alas ja sentti eteenpäin. Samalla hampaistoa oikaistiin aika tavalla. Leikkauksessa olin kahdesti. Ekalla kerralla pistivät toiseen poskeen sellaisen metallipalan, 12 mm ruuveilla kiinni. Ne ruuvit pysyi kiinni pari kuukautta ja sitten suu sidottiin kiinni toisen kerran kuudeksi viikoksi. Onneksi toisella sidonnalla alaleuka luutui kunnolla. Tuli siinä pillillä syöminen tutuksi kun 12 viikkoa. Elopaino putosi reilusti... Toinen leikkaus sitten niiden irtoruuvien ja metallilevyn poistamiseksi.
Mutta onhan tässä hyväkin puoli, toiset menee mun iässä poskien kiristykseen, mulle se tuli sivutuotteena, ilman kustannuksia... Mutta tuon läpikäyneenä on aika mahdoton pelätä hammaslääkäriä, ei ne enää mitään uutta kärsimystä keksiä...
-
Viesti Kirjoittaja Erño »
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Anghorn »

-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
Viesti Kirjoittaja vinouma »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja rok »
Itse en pidä poraamisesta yhtään. Epäilen, että poraamiskammo johtuu nuoruuden kokemuksista. Koululaisena mun purukalusto reikiintyi tosi helposti, syytä oli varmasti myös itsessä. Reijät olivat kuitenkin pieniä ja poraaminen oli niin nopeaa ja kivutonta, että otin sen aina ilman puudutusta. Puudutusaineen injektointi kun tuppasi mielestäni sattumaan enemmän kuin itse poraaminen. Sitten eräänä kauniina kertana kieltäydyin jälleen puudutteesta...
Se oli paha virhe. Poraaminen sattuikin sillä kertaa aivan vietävästi, vihlonta oli jotain aivan käsittämätöntä ja poistuin lääkärin pakeilta kuin lobotomiasta konsanaan. Tästä on jäänyt poraamista kohtaan kammo, lihakset jäykkistyy jo odotushuoneessa pelkän poran äänen kuulumisesta. Puudutuksen otan nykyään kyllä ihan mielelläni.
Viisaudenhampaiden poisto puolestaan ei ollut yhtään hullumpi kokemus, jos näin voi hampaanpoistosta sanoa. Pari puudutuspiikkiä ja kipua ei tuntunut yhtään. Ikävintä oli rutina ja paineen tunne, mutta muutoin operaatio oli aika helppo. Yllätyin kivuttomuudesta, sillä hampaan poisto vaati ikenen avaamista ja hieman leukaluun rapsuttelua
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja jeppe »
Mistä tuo fakta että amalgaamin pelko on ihan turhaa? Käsittääkseni elohopea on hermomyrkky, jota en ainakaan omaan suuhuni laittaisi... Toki hammaslääkäri ei sitä voi sanoa, amalgaamia kun on vuosikaudet pistetty ihmisten suuhun Suomen hammaslääkäriliiton suosittelemana. Ilman foliohattua päässä ottaisin kyllä mieluummin muovipaikan jos hampaani joskus reikiintyyvät.M.P.T kirjoitti:Ajattelin homppulaisiakin lohduttaa tällä aiheella, koska itsekkin pelkään hammaslääkäriä kuin ruttoa ja poliisia. Toivottavasti herättää keskustelua ja itse hammaslääkäripelostahan täällä ei ole omaa topic:ia vaikka sellainen olisi hyvä olla olemassa. Tahdon kertoa oman tarinan, koska moni tuntuu pelkäävän operaatioita ja netissä on muutenkin villejä huhuja. Toivottavasti joku bongaa googlella tämänkin ja pelkää vähemmän. Ajattelin lieventää pelkoa myös homppulaisilta. Kertokaa ihmeessä kokemuksianne pelosta ja operaatiosta. Oliko pelko turhaa ja sattuiko? Tarkoitus on tehdä tästä vlogi ja blogikin myöhemmin nettiin.
Viisaudenhampaan poistaminen
Itse kävin tuossa äskettäin poistamassa viisauenhampaan joka oli tuonne jokin aika sitten ilmaantunut. Hyvin se tähän minun leukaperään mahtui, mutta hammaslääkäri tahtoi sen poistaa. Tämä herätti todella paljon jännitystä. En pelnnyt hammaslääkäriä vaan sitä kipua mikä siitä tulisi olemaan. Hammaslääkäri on muutenkin puolituttu, joten se otti minun sanoman pelon vitsinä. Minun puheet on otettu aina huumorilla vaikka tosissaan olinkin. Minulla oli tasalta aika ja 25 minuuttia yli olin takkin pukenut päälle ja maksanut operaation joka oli about 200€ kun yksityisellä kävin. Onneksi vakuutus korvaa tuonkin kun vein kuitin. En tuntenut mitään kipua itse poistossa saati sen jälkeen. Se lähti yhdellä yrityksellä ja voin sanoa, että puudutuspiikin pistäminen oli operaation kivuliain osuus vaikka sekään ei sattunut. Muita viisaudenhampaita ei näy ja niitä ei pitänyt alunperinkään kasvaa kun purukalustoa kuvattiin 20v ikäisenä.
Jälkikipuja ei ole esiintynyt ja antibiootteja en käyttänyt. Tupon sain mukaan, jos alkaa pahasti verta vuotamaan. En tarvinnut tuppoa, mutta seuraavana päivänäkin syljessä oli hivenen verta. Sen jälkeen se lakkasi. Pelko on ollut turhaa tässäkin asiassa.
Juurihoito vs hampaanpoistaminen
Reikiä kun tuntuu tulevan yksi per täyttä kymmentä ikävuotta kohden. Koin siis ensimmäisen juurihoidonkin äskettäin. Voin sanoa, että se on pahinta mitä hammaslääkärissä voi tapahtua. Ei se sattunut kovin pahasti, mutta itse valikoin seuraavan kerran hampaanpoistamisen, jos tälläinen tilanne tulee eteen. Tulee nimittäin halvemmaksikin vaikka minulla vakuutus maksaa kaiken, mutta kun maksukuitti pitää viedä niin se pitää kuitenkin aluksi itse maksaa.
Ne kaksi muuta paikattua hammasta ovat maitohampaita minulla. Hammaslääkäri siitä on muutamaan otteeseen maininnut kaikkea huumorimielessä. Aina kun suun avaan tarkistuksessa niin kuuluu "Sullahan on maitohampaita" Saa nähdä saanko pidettyä niitä kauankin suussa.
Amalgaami vs "muovi"
Amalgaamin pelko on ihan turhaa. Itse käytän amalgaamia kun hammaslääkäri sitä suositteli. Pitäisi kestää paremmin suussa tuohon "muovi" paikkaan verrattuna. Lääkäri kun vaihtuu yksityisellä muutaman lekurin välillä niin jokainen omaa mielipiteen tästäkin. Amalgaami on mukamas myrkky ja osittain tottahan se on. Tuntuuhan tuo amalgaami tuolla suussa kun kieli liikahtaa, mutta en sanoisi sen olevan epämiellyttävämpi "muoviin" verrattuna. Molempien laittaminen aiheuttaa vähän kipua. Eli ei juuri ollenkaan.
Suuvesi
Hammaslääkäri sanoi tuon käytön olevan ihan turhaa minulla. Kuulemma raikastaa vain suuta ja ei paranna mahdollisuuksia olla omilla hampailla seuraavaa 50 vuotta. Kyseinen hammaslääkäri käyttää itsekkin listerine suuvettä. Suositteli ennemmin satsaamaan xylitolin käyttämiseen syömisten jälkeen. Mitähän muuten sanoisi, jos kysyisin toisen ketjun lääkäriltä?
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
-
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Yksi kieroon kasvanut viisaudenhampaani pääsi tulehtumaan niin pahasti, ettei puudutus toiminut kunnolla. Hammas piti hajoittaa suuhun ja kaapia osissa pois. Kipu oli järjetön ennen ja jälkeen toimenpiteen. Tikkejä tarvittiin muutama.
Juurihoito oli kallis ja lähes puolen vuoden pituinen prosessi, joka lopulta päättyi siihen, että "hammas" oli pakko poistaa ja laittaa uusi uljas titaaninen proteesi ruuvilla kiinni leukaluuhun.
Oikomishoidosta on sen verran kokemusta, että jääkiekkoa pelatessa osui leukasuoja aika usein siten, että sai vaihtoaitiossa reipiä oikomisrautoja irti huulien sisäpinnasta. Leukasuojus oli lopulta kuivuneen veren ansiosta jännän värinen.
Lohdutuksena voin sanoa, että lähes jokainen toimenpide on sattunut joko paljon, tai maanalaisen paikan paljon, myös katkenneiden hampaiden fiksaaminen. Kuitenkin kipu olisi ollut vielä kovempi, jollei olisi hoitanut niitä kuntoon. Käyn säännöllisesti hammaslääkärissä, eikä minulla ole reikiä, mutta kaikki siellä tehdyt toimenpiteet ovat olleet piinallisen tuskallisia.
Edit: Toivottavasti tästä oli apua.
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
Järjellähän ei mielestäni asiaa voi lähestyä, koskapa niin kauan kuin pelon tunne voittaa kivun tunteen, jää monilla hammaslekuri väliin.
Viimeiset 2 viisaudenhammasta revittiin joku aika sitten, muistaakseni 6:n puudutuspiikin voimalla ja samaten päivystyksessä reikäinen hammas, johon kyllä tarjottiin juurihoitoa, mutten pitänyt sitä vaihtoehtona turhalle takahampaalle. Piina kesti kylläkin 45min hampaan ollessa ilmeisesti kohtuullisen tiukassa.
-
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Kuka maksaa ja kuka ei. Vakuutusyhtiö maksaa kaikki mukisematta kun vien vaan lappua pöydälle. Terveydestä kannattaa pitää huolta ja erityisesti legoistaan kannattaa huolehtia. Pyysin hammaslääkäriltä, että antaisi mulle vuosittaisen ajan, mutta ei käy. Seuraavan kerran ajattelin mennä ennen joulua. Noh.. Minun pappa ei ole koskaan käynyt hammaslääkärissä ja eipä ole ikinä hampaitaan kyllä pessytkään hammasharjalla. Omat leegot vielä suussa. Mummo tai edes isäni ei muista hänen ikinä hampaita peseneen. Pappani ei polta, mutta eipä sen hampaat siltikään tupakoitsijan hampaita pahemmalta näytä. Nyt tarkoitan pitkään polttaneita vanhuksia. Pitäisi varmaan piruillessaan viedä pappa hammaslääkärille, mutta miten huijaisin? Itse en omaa niin hyviä hampaita kuin pappa. Moni sukulainen ihmetteleekin miten hänellä leegot on vielä suussa kun mummollakin tekarit tuli ennen 30v ikävuotta.KunkkuJ kirjoitti:Menee vapaaehtoisesti hammaslääkäriin ja vielä maksaa siitä!
Tässä juuri yksityisellä käydessä sai kuulla väittelyä. Kumpikin lekuri tästä erimieltä, mutta saman vahvistivat molemmat, että se kestää paremmin. Minua hoitanut hammaslääkäri käyttää omassakin suussaan amalgaamia. Hän juuri sanoi, että internet aiheuttaa ihmisissä pelkoa tämänkin asian suhteen. Internet on hyvä, mutta se tieto ei aina ihan oikeaa. Amalgaami on kyllä myrkky pöydällä, mutta ei suussa. Hasua eikö? Toisaalta, jos vanhoja ihmisiäkin on amalgaamit suussa ja mitään oireita ei ole ollut niin miksei? Minulle on lopulta sama kuolisinko esimerkiksi 70v vai 71v.jeppe kirjoitti:Mistä tuo fakta että amalgaamin pelko on ihan turhaa? Käsittääkseni elohopea on hermomyrkky, jota en ainakaan omaan suuhuni laittaisi...
-
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Viimeksi kun enemmän tehtiin hampaille jotain poistettiin hammaskivi, paikattiin useampi reikä ja molemmat ylä viisaudenhampaat revittiin pois. Mielestäni hammaskiven poistaminen sillä koneella oli vähemmän miellyttävää kuin se reikien paikkaaminen ja kaiken lisäksi lompakkokin keveni lähemmäs tuhannen euron edestä. Halvemmaksi varmaan tulisi käydä vähän useammin kuin kerran kymmenessä vuodessa näyttämässä niitä hampaita.
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Amalgaamissa elohopea on sitoutuneessa muodossa, väitetään, ja sen vuoksi sen ei pitäisi imeytyä elimistöön; en tiedä miten on, mutta jos tuo pitäisi paikkansa, selittäisi kyllä asian.M.P.T kirjoitti:Amalgaami on kyllä myrkky pöydällä, mutta ei suussa. Hasua eikö? Toisaalta, jos vanhoja ihmisiäkin on amalgaamit suussa ja mitään oireita ei ole ollut niin miksei?
Jahka mittarissa on 69v. niin kysytäänpä uudestaan!M.P.T kirjoitti:Minulle on lopulta sama kuolisinko esimerkiksi 70v vai 71v.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja jeppe »
Niinpä niin, tuntuu olevan niin arvailupohjalla tuo amalgaamiasia että itse en ainakaan ottaisi sen kanssa riskiä. Olen myös kohdannut muutamia ihmisiä, jotka itse väittävät sairauksiensa johtuneen amalgaamista ja kadonneen niiden poistamisen myötä. Tämäkin on kuitenkin vain ihmisten omia mielipiteitä vailla sen suurempia faktoja aiheesta.M.P.T kirjoitti:Kuka maksaa ja kuka ei. Vakuutusyhtiö maksaa kaikki mukisematta kun vien vaan lappua pöydälle. Terveydestä kannattaa pitää huolta ja erityisesti legoistaan kannattaa huolehtia. Pyysin hammaslääkäriltä, että antaisi mulle vuosittaisen ajan, mutta ei käy. Seuraavan kerran ajattelin mennä ennen joulua. Noh.. Minun pappa ei ole koskaan käynyt hammaslääkärissä ja eipä ole ikinä hampaitaan kyllä pessytkään hammasharjalla. Omat leegot vielä suussa. Mummo tai edes isäni ei muista hänen ikinä hampaita peseneen. Pappani ei polta, mutta eipä sen hampaat siltikään tupakoitsijan hampaita pahemmalta näytä. Nyt tarkoitan pitkään polttaneita vanhuksia. Pitäisi varmaan piruillessaan viedä pappa hammaslääkärille, mutta miten huijaisin? Itse en omaa niin hyviä hampaita kuin pappa. Moni sukulainen ihmetteleekin miten hänellä leegot on vielä suussa kun mummollakin tekarit tuli ennen 30v ikävuotta.KunkkuJ kirjoitti:Menee vapaaehtoisesti hammaslääkäriin ja vielä maksaa siitä!
Tässä juuri yksityisellä käydessä sai kuulla väittelyä. Kumpikin lekuri tästä erimieltä, mutta saman vahvistivat molemmat, että se kestää paremmin. Minua hoitanut hammaslääkäri käyttää omassakin suussaan amalgaamia. Hän juuri sanoi, että internet aiheuttaa ihmisissä pelkoa tämänkin asian suhteen. Internet on hyvä, mutta se tieto ei aina ihan oikeaa. Amalgaami on kyllä myrkky pöydällä, mutta ei suussa. Hasua eikö? Toisaalta, jos vanhoja ihmisiäkin on amalgaamit suussa ja mitään oireita ei ole ollut niin miksei? Minulle on lopulta sama kuolisinko esimerkiksi 70v vai 71v.jeppe kirjoitti:Mistä tuo fakta että amalgaamin pelko on ihan turhaa? Käsittääkseni elohopea on hermomyrkky, jota en ainakaan omaan suuhuni laittaisi...
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Muovi- ym. -paikat ovat toki paljon kauniimpia ja aidon näköisiä, ja jotkin materiaalit kai yhtä kestäviäkin amalgaamipaikkojen kanssa, joten kaipa noista tummista paikkausklönteistä aikojen saatossa saadaan eri seura ihan kokonaan.
Syy: Hienosäätöä...
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka