Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
Sana on (melkein) vapaa.
Re: Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
Kitkat jo noin 20 vuotta (talvea) alla ja ei puhettakaan, että vaihtaisin takaisin nastoihin. Sellaista olosuhdetta tai päivää ei ole itselle vielä vastaan tullut että pito ei olisi riittänyt.
Re: Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
No, mut sä et ehkä ajakaan arktisen tampereen (täältäkö luin) olosuhteissa.
"The Apple II was the first low-cost computer which, out of the box, you didn't have to be a geek to use."
- Steve Wozniak
- Steve Wozniak
Re: Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
Tälläkin hetkellä satelee lunta, sulan jään alta paljastunut asfaltti on kastunut ja jäätynyt todella liukkaaksi tien pintaan, siihen vielä satelee tuo puuteri päälle. Tuolla ei kitkat pidä sitä vähääkään, mitä nastat.
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
Re: Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
Ajetaan säiden ja auton ajettavuuden mukaan. Kitkat toimivat hienosti koko talven vaikka oli pitkästä aikaa lumisin tääl Eteläsuomessa ja keskisuomessakin tuli käytyä ja ihan mukavasti tiellä pysyttyä.
Tilannenopeus on se juttu ei renkaat. Toki renkaat pitää olla lailliset mut joo - ehkä pointtini tuli esille.
Tilannenopeus on se juttu ei renkaat. Toki renkaat pitää olla lailliset mut joo - ehkä pointtini tuli esille.
Re: Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
Tossa aiemmin (sivu 4) nostin esiin ylläolevan väittämäni että nastoissa negatiivista on katupöly mutta senkin joku osasi kääntää niin ettei muka ole merkitystä.. no tässä yks asiantuntija eri mieltä vaikka jutun tekijä onkin iltis:
Nastarenkaista hiekkaa ilmaan
Nastarenkaiden käytön vähentäminen parantaisi ilmanlaatua parhaiten.
- Nastarenkaat ovat tärkein tekijä siinä, kuinka paljon tiestä irtoaa hiukkasia ilmaan. Nastoja käytettäessä tapahtuu hiekkapaperi-ilmiö, eli renkaat hierovat ilmaan hiekkaa sekä hiukkasia asfaltista, autosta ja renkaista, Kukkonen sanoo.
https://www.is.fi/terveys/art-200000060 ... rwYqP8KNVg
Jaakko Kukkonen on siis Ilmatieteenlaitoksen tutkimusprofessori.
Eli kyse on hyvin merkittävästä haitasta varsinkin vähälumisessa Eteläsuomessa (tää talvi ollut poikkeus vaikkakin Kitkoilla pärjäs enemmän kun hyvin).
Kitkat alle vaan niin ei hengitetetä hengenvaarallista pölyä - ainakaan niin paljoaa.
Re: Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
Mä käytän nastarenkaita niin vähän kuin mahdollista. Eli sään salliessa heti kesätossut alle. Mutta silloin kun sää vaatii talvirenkaita, on minulla alla nastat, ei kitkat. Ja tämä ihan kokemuksesta täällä etelän teillä. Ne ovat joko paljaat, tai sitten jäiset. Lumiset ne ovat aniharvoin. Kiitos ylenpalttisen suolaamisen.
Sen olen toki huomannut, että kevään tullen toooodella monet ajavat nastoilla piiitkään, vaikka kesärenkaat olisi jo monta viikkoa sitten voinut vaihtaa alle. Siitä pitäisi mielestäni sakottaa. Ja ne on helppo saada nalkkiin kun kuulee niin hyvin äänestä kenellä on nastat alla.
Ja joillakin pikkuteillä levitellään sepeliä ihan mielettömät määrät ja sekös vasta pölyääkin. Oli alla sitten mitkä renkaat tahansa, niin sepeli murenee pölyksi. Kaiken lisäksi kaupungeilta kestää kauan harjata kaikki pikkukadut puhtaiksi, joten sepelipöly on keväisin pitkäkestoinen haitta.
Sepelin levittäminen on IMO aivan turhaa. Se ei edistä liikkumista mitenkään. Talvirenkaat toimivat vallan hyvin ilmankin.
Sen olen toki huomannut, että kevään tullen toooodella monet ajavat nastoilla piiitkään, vaikka kesärenkaat olisi jo monta viikkoa sitten voinut vaihtaa alle. Siitä pitäisi mielestäni sakottaa. Ja ne on helppo saada nalkkiin kun kuulee niin hyvin äänestä kenellä on nastat alla.
Ja joillakin pikkuteillä levitellään sepeliä ihan mielettömät määrät ja sekös vasta pölyääkin. Oli alla sitten mitkä renkaat tahansa, niin sepeli murenee pölyksi. Kaiken lisäksi kaupungeilta kestää kauan harjata kaikki pikkukadut puhtaiksi, joten sepelipöly on keväisin pitkäkestoinen haitta.
Sepelin levittäminen on IMO aivan turhaa. Se ei edistä liikkumista mitenkään. Talvirenkaat toimivat vallan hyvin ilmankin.
MBP 14" (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad Pro 11” (2020) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 14 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Re: Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
Mutta kuinkas ne kitkoilla ajavat pääsevät sitten mihinkään, jos sepeliä ei levitettäisi?
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
Re: Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
Pääkaupunkiseudulla nastoille ei juurikaan ole tarvetta. Olen n 30 vuoden talviajon aikana yhden kerran ollut tilanteessa jossa nasta olisivat - ehkä - olleet paremmat. Yön aikana oli pysäköintipaikan pinta jäätynyt ja kun paikka oli pienessä ylämäessä, meinasi auto liikkelle lähtiessä ottaa pientä sivuluisua. Tai ottikin mutta onneksi tilanne korjaantui ennen kuin mitään tapahtui.
Muita vaaran paikkoja ei ole kitkoilla ollut. Ellei sellaiseksi laske tilannetta jossa nastoihin ilmeisesti tottunut katsastusmies yritti ajaa katsastuskonttorin pihalta halliin hirveässä lumimyräkässä. Urputti siinä sitten ettei tällaisilla kitkoilla mitään tee mutta kun on lailliset niin on pakko päästää läpi. Mulla ei ollut mitään ongelmaa päästä samassa myräkässä katsastuskonttorille.
Ajotavasta ja ennakoinnista se on kiinni. Ei ole pakko aina tuutata kaasua tai jarrua pohjaan. Takatuuppari-bemareilla nyt on vaikeeta oli alla kitkat tai nastat. Kerran jäi yksi bemari säälittävästi sutimaan parin metrin jäiseen pysäköintihallin sisäänajoluiskaan. Sitä ennen olin ajanut omalla etuvetoisellani kitkoilla sisäään ilman ongelmia.
Muita vaaran paikkoja ei ole kitkoilla ollut. Ellei sellaiseksi laske tilannetta jossa nastoihin ilmeisesti tottunut katsastusmies yritti ajaa katsastuskonttorin pihalta halliin hirveässä lumimyräkässä. Urputti siinä sitten ettei tällaisilla kitkoilla mitään tee mutta kun on lailliset niin on pakko päästää läpi. Mulla ei ollut mitään ongelmaa päästä samassa myräkässä katsastuskonttorille.
Ajotavasta ja ennakoinnista se on kiinni. Ei ole pakko aina tuutata kaasua tai jarrua pohjaan. Takatuuppari-bemareilla nyt on vaikeeta oli alla kitkat tai nastat. Kerran jäi yksi bemari säälittävästi sutimaan parin metrin jäiseen pysäköintihallin sisäänajoluiskaan. Sitä ennen olin ajanut omalla etuvetoisellani kitkoilla sisäään ilman ongelmia.
Re: Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
Enpä ole eläissäni kitkoilla ajanut. Joka syksyhän se käy mielessä, että pitäisikö kokeilla mutta arveluttaa kun mielipiteitä on niin laidasta laitaan ja renkaat kuitenkin hankitaan muutamaksi vuodeksi. Toisaalta eipä tuo ole nytkään ajankohtainen päätös, kun nykyiset nastat menevät varmaan vielä pari talvea.
Re: Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
Kitkoilla pärjää, jos ei ole välttämätön pakko päästä jokapäivä liikkeelle. Kitkoilla pärjää sen vuoksi että suurin osa ajaa nastoilla ja karhentaa jäisen pinnan, jota ei ole suolalla sulatettu tai karhennettu hiekalla. On utopiaa väittää, että kitkat toimisi yhtä hyvin kuin nastat. Joka muuta väittää, voi mennä kokeilemaan talvella bussipysäkille, kuinka kitka pitää kiilloittuneella pinnalla. Sellaisia olisivat kaikki risteysalueet ilman nastojen karhennusta ja/tai suolausta. Itse sudittelin tämän talven kitkoilla (Nokian Hakkapeliitta CR3), mutta kokeilu jää tähän yhteen talveen, ensi talvena taas nastat. Edellisessä autossa oli halppis nastarenkaat (Triangle IceLink) ja ne olivat ihan pätevät, eivät hävenneet lainkaan olemassaoloaan sitä edellisiin törkeän kalliisiin "premium renkaisiin" (Continental IceContact)
Tänä talvena kitkoilla pihalle pääseminenkin oli välillä aika mielenkiintoista, kun tässä on n 10 metrin mittainen mäki, piti ottaa välillä vauhti naapurin pihalta ja kadulle tuleminen oli myös jännittävää, kun auto luisui pulkkana kadulle.
Ajelkoot kitkoilla ne, jotka haluaa ja joille se sopii, mutta niiden ainoaksi oikeaksi julistaminen on yhtä hölmöä kuin sähköautouskovaisten saarnat.
Kyllä, suurimman osan ajasta kitkoilla pärjää, ja ovat tsiljardi kertaa mukavammat ajaa kuin nastat, ei ropise, eikä huoju, kuten nastakumet tekee, kun osa auton painosta on niiden nastojen päällä. Varsinkin nyt keväällä oli mukavaa ajaa kitkoilla, ei tarvinnut pää punaisena mietiä ajankohtaa renkaiden vaihdolle.
Jos tässä ei olisi tuota mäkeä, ja jos, voisi olla menemättä kelin mukaan jne... niin en huolisi nastoja, koska kuten edellä mainitsin, ne ovat epämiellyttävät verrattuna kitkojen mukavuuteen.
Tänä talvena kitkoilla pihalle pääseminenkin oli välillä aika mielenkiintoista, kun tässä on n 10 metrin mittainen mäki, piti ottaa välillä vauhti naapurin pihalta ja kadulle tuleminen oli myös jännittävää, kun auto luisui pulkkana kadulle.
Ajelkoot kitkoilla ne, jotka haluaa ja joille se sopii, mutta niiden ainoaksi oikeaksi julistaminen on yhtä hölmöä kuin sähköautouskovaisten saarnat.
Kyllä, suurimman osan ajasta kitkoilla pärjää, ja ovat tsiljardi kertaa mukavammat ajaa kuin nastat, ei ropise, eikä huoju, kuten nastakumet tekee, kun osa auton painosta on niiden nastojen päällä. Varsinkin nyt keväällä oli mukavaa ajaa kitkoilla, ei tarvinnut pää punaisena mietiä ajankohtaa renkaiden vaihdolle.
Jos tässä ei olisi tuota mäkeä, ja jos, voisi olla menemättä kelin mukaan jne... niin en huolisi nastoja, koska kuten edellä mainitsin, ne ovat epämiellyttävät verrattuna kitkojen mukavuuteen.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
Tämä on taas asia, johon jo edellä hyvin todetusti ei ole yhtä totuutta. Jos oma ajelu olisi vain pk-seudulla niin olisin jo kauan sitten varmasti siirtynyt kitkoihin, juurikin mainituista mukavuussyistä, mutta koska mm. mökille on päästävä talvellakin, niin nastat ovat ja (toistaiseksi) pysyvät. Silti niistä nastoista huolimatta vähintään kerran talvessa pitää mökkireissulla heittää lumiketjutkin alle (yksityistiellä niitä saa käyttää), tänä talvena jopa useammankin kerran.
Vähän sama asia kuin yksisilmäinen keskustelu helsinkiläisten autopaikoista. Juu juu, keskusta-asuja varmasti pärjää arjessaan ilman autoakin, mutta sitten kun tulee suurempaa tavaroiden kuljetustarvetta tai asiointitarvetta kehä III ulkopuolelle niin monella tulee kyllä sitä autoa ikävä. Ja jos ei jaksa säätää vuokra- tai yhteiskäyttöautojen kanssa niin johonkin se oma auto pitäisi saada säilytykseen.
Vähän sama asia kuin yksisilmäinen keskustelu helsinkiläisten autopaikoista. Juu juu, keskusta-asuja varmasti pärjää arjessaan ilman autoakin, mutta sitten kun tulee suurempaa tavaroiden kuljetustarvetta tai asiointitarvetta kehä III ulkopuolelle niin monella tulee kyllä sitä autoa ikävä. Ja jos ei jaksa säätää vuokra- tai yhteiskäyttöautojen kanssa niin johonkin se oma auto pitäisi saada säilytykseen.
Re: Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Pääkaupunkiseudulla varmaan kitkarenkailla pärjää helposti Hateyn periaatteilla kun on toimiva julkinen liikenne. Kehä I:n sisäpuolella varmaan pärjäisi autollakin mutta siellä on aika hölmöä autoilla - sen näkee jo autotiheydestäkin ko. alueella.
Sipoonkorpi on pääkaupunkiseutua samoin kuin Pohjois- ja Länsi-Espoo - kumpuilevaa maalaismaisemaa, jossa melkoinen osa taloista on jonkinlaisen mäen päällä. Julkinen liikennekään ei ole Espoon politiikasta johtuen vieläkään häävi joten nastarengastarpeita varmaan on.
Itä- ja Etelä-Espoossa tuskin nastoja tarvitsee.
Yleistykset eivät ainakaan vielä päde. Eri asia sitten kun ilmsto on lämmennyt lumettoman Etelä-Suomen asteelle.
Sipoonkorpi on pääkaupunkiseutua samoin kuin Pohjois- ja Länsi-Espoo - kumpuilevaa maalaismaisemaa, jossa melkoinen osa taloista on jonkinlaisen mäen päällä. Julkinen liikennekään ei ole Espoon politiikasta johtuen vieläkään häävi joten nastarengastarpeita varmaan on.
Itä- ja Etelä-Espoossa tuskin nastoja tarvitsee.
Yleistykset eivät ainakaan vielä päde. Eri asia sitten kun ilmsto on lämmennyt lumettoman Etelä-Suomen asteelle.
Re: Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
Uusi auto tuli tilattua ja siihen sitten alle kitkat. Ensimmäistä kertaa, aikaisemmin menty nastoilla ( ikä lähentelee 1/2 vuosisataa).
Michelin x-snow oli liisari yhtiöllä ehdottaa.
Tiedän jo että kadun osittain. Jo nykyisessä autossa, hybridi sekin ja muka neliveto (taka akselilla sähkömoottori) huomannut tuon
akkujen extra painon tuoman vaikutuksen auton puskemisessa talvella ja jarrutusmatkan kasvamisena, tai sen tiedostamisena.
Kesärenkaissa näkynyt pinnan kulumisena, vaikka ikä on jo vienyt tietynlaista särmää ajotyylistä..
Toinen asia on rengasmalli, joka ei nyt sovellu nasta, tai kitkarenkaille, eli 18 tuumaiset matalaprofiiliset ja leveät yhdistettynä auton
kilokrammoihin. Mutta semmoset nyt Saksan insinöörit on alle suunnitelleet. Eli, jos allaoleva tarkka sääennuste feilaa päivän, tai parin osalta, niin pitää muistaa pitää extra turvaväli..
Superälyni käyttämä nerokas sääennustealgoritmi lupaa seuraavaksi 3-4 vuodeksi etelä suomeen talveksi vesisadekelejä joten kehä III sisäpuolella varmaan pärjäilee ihan ok.
Saa nähdä kerkeääkö kitkoja kokeilla ensi talvena. Tuon saksalaisen insinöörityön taidonnäytteen toimitusaika on luvattu alkuvuodelle -22 ja mitä nyt tutuilta korona vuonna kuullut, niin toimitukset tupanneet viivästymään kuukaudella tai jotain..
Michelin x-snow oli liisari yhtiöllä ehdottaa.
Tiedän jo että kadun osittain. Jo nykyisessä autossa, hybridi sekin ja muka neliveto (taka akselilla sähkömoottori) huomannut tuon
akkujen extra painon tuoman vaikutuksen auton puskemisessa talvella ja jarrutusmatkan kasvamisena, tai sen tiedostamisena.
Kesärenkaissa näkynyt pinnan kulumisena, vaikka ikä on jo vienyt tietynlaista särmää ajotyylistä..
Toinen asia on rengasmalli, joka ei nyt sovellu nasta, tai kitkarenkaille, eli 18 tuumaiset matalaprofiiliset ja leveät yhdistettynä auton
kilokrammoihin. Mutta semmoset nyt Saksan insinöörit on alle suunnitelleet. Eli, jos allaoleva tarkka sääennuste feilaa päivän, tai parin osalta, niin pitää muistaa pitää extra turvaväli..
Superälyni käyttämä nerokas sääennustealgoritmi lupaa seuraavaksi 3-4 vuodeksi etelä suomeen talveksi vesisadekelejä joten kehä III sisäpuolella varmaan pärjäilee ihan ok.
Saa nähdä kerkeääkö kitkoja kokeilla ensi talvena. Tuon saksalaisen insinöörityön taidonnäytteen toimitusaika on luvattu alkuvuodelle -22 ja mitä nyt tutuilta korona vuonna kuullut, niin toimitukset tupanneet viivästymään kuukaudella tai jotain..
Re: Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
Kerpele, auton vaihdon yhteydessä tuli haluttomasti siirryttyä nastoista ns. kitkoihin, vaikka toki sitä kitkaa kaikissa renkaissa on. No kahtellaan nyt miten pääsee talvella liikkeelle, ja tuumaillaan sen jälkeen tarvitseeko siirtyä nastarenkaisiin.
Tässähän nyt vaikuttaa kovin paljon se, että missä ajaa ja millaisilla teillä, ja tähän tietty vaikuttaa merkittävästi myös se tulevan talven luonne.
Tässähän nyt vaikuttaa kovin paljon se, että missä ajaa ja millaisilla teillä, ja tähän tietty vaikuttaa merkittävästi myös se tulevan talven luonne.
Re: Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
Kitkoista tosi hyvät kokemukset - ei pidä meteliä ja ovat mulla hiljasemmat kuin kesänakit. Pari liukastelua oli viime talvella mutta niitä on ollu nastoillakin joka talvi silloin kun niillä ajoin. Lumisessa Jyväskylässä ei ollu mitään probleemoo.. eli kitkojen puolesta puhuja olen vahvasti.
Mietin vain miten vaikuttaa täyssähköauton paino kitkojen käyttöön - pysähtyykö paremmin (paino painaa tiehen puremaan kiinni paremmin) vai hitaammin (massa puskee eteenpäin)? Mielummin vähän tieteellisempiä vastauksia ja oikeita kokemuksia tähän kuin mun-mielestä-löpinää...
Mietin vain miten vaikuttaa täyssähköauton paino kitkojen käyttöön - pysähtyykö paremmin (paino painaa tiehen puremaan kiinni paremmin) vai hitaammin (massa puskee eteenpäin)? Mielummin vähän tieteellisempiä vastauksia ja oikeita kokemuksia tähän kuin mun-mielestä-löpinää...
Re: Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Löpinäksi menee…riippuu tilanteesta:
- on varmaan lämpötila-alue, jossa suurempi paino sulattaa alla olevan jään tai lumen ja kitka heikkenee - kevyemmällä autolla ei samassa tilanteessa mutta jossain toisessa lämpötilassa. Pintapaine ratkaisee.
- liike-energia kasvaa suhteessa vauhdin neliöön. Samanlaisella kitkavoimalla jarrutusmatka pitenee nopeuden myötä voimakkaasti, massan kasvaessa myös mutta vain suorassa suhteessa massaan
- kaikki riippuu kitkavoiman suuruudesta, siihen vaikuttaa alusta kaikkein eniten yhdessä renkaan pinnan kanssa, sitten pintapaine ja kitkapinta-ala.
Liian moni asia vaihtelee eri tilanteissa jotta mitään yksinkertaista johtopäätöstä voisi tehdä.
- on varmaan lämpötila-alue, jossa suurempi paino sulattaa alla olevan jään tai lumen ja kitka heikkenee - kevyemmällä autolla ei samassa tilanteessa mutta jossain toisessa lämpötilassa. Pintapaine ratkaisee.
- liike-energia kasvaa suhteessa vauhdin neliöön. Samanlaisella kitkavoimalla jarrutusmatka pitenee nopeuden myötä voimakkaasti, massan kasvaessa myös mutta vain suorassa suhteessa massaan
- kaikki riippuu kitkavoiman suuruudesta, siihen vaikuttaa alusta kaikkein eniten yhdessä renkaan pinnan kanssa, sitten pintapaine ja kitkapinta-ala.
Liian moni asia vaihtelee eri tilanteissa jotta mitään yksinkertaista johtopäätöstä voisi tehdä.
Re: Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
Mulla on Volvon hybridi 2050 kg omamassalla. Ei mulla kitkojen kanssa ole ollut vaikeuksia täällä etelässä eikä matkoilla Lappiin.
iPhone 15 Pro, MacBook Pro 14” M2, Apple TV 4K
-
- Viestit: 677
- Liittynyt: 24.1.2019 klo 14.06
- Paikkakunta: Muhos
Re: Kitkat vai Nastat? [Äänestys]
Viesti Kirjoittaja kuorolilli »
Mulla on kesät talvet sibeliukset rinkelimossessa alla. Vauhti ei jarruttaessa hirveästi kiihdy, joten näillä mennään taas yksi talvi turvallisesti eteenpäin ja joskus hieman sivullekin.
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit