PKivireki kirjoitti:Kerran olen ajanut polanteisella Uuraistentillä jorpakkoon, ja silloin oli alla kitkat. Sittemmin takavetomersussa on ollut nastat.
Tilannenopeus... Oma vika... Mersukuskit...Liikenneturvallisuus...Auto valtiolle...Taaskaan ei ymmärretä...
Viimeksi muokannut Lihapipo, 3.1.2018 klo 23.38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^Se yksi talvi, jolloin autossani oli kitkat, parkkeerattu autoni luisui kaupan kaltevalla parkkipaikalla parkkipaikan toiseen reunaan, onneksi oli tyhjää, niin ei osunut mihinkään toiseen autoon. Tilannenopeus oli pysäköidyllä autolla 0 kmh, kunnes alkoi luisumaan. Nopeutta en luisumisessa tiedä, kun en ollut paikalla.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Ajoin aktiivisesti kaksi ja puoli vuotta väliä Tampere Ikaalinen. Sinä aikana sain kaksi kivenosumaa tai nastaa lasiin. Ne tulivat ohittavasta autosta. Kovan pamauksen ne pitivät ja lasiin tuli kolo. Toinen halkaisi lasin hetken kuluttua, kun se oli osunut. Jokunen piirimyyjä kaiketi kiiruhti nopeammin kuin laki sallisi. Pyrin itse pitämään nopeuden sopivana, niin että ajoin tarkkaan 3 km/h ylinopeutta,
Tuona aikana taisi olla viisi päivää, jolloin nastarenkaista oli todellista apua. Muuten olisi selvinnyt kitkarenkailla.
Viimeksi muokannut Mikael K., 4.1.2018 klo 2.00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad7 128G, iOS 17.0.2.
hatey kirjoitti:Meinaatko tosissasi, että rengas vain nostaa kiven ilmaan leijumaan, kunnes se pikkuhiljaa leijuu alas?
Lapsikin tietää, mitä ylöspäin heitetylle kivelle tapahtuu. Jos sinä et tiedä tai kuvittelet että minä en tiedä, niin ongelma on ihan omasi.
Jos kivi leijuisi, niin lasirikkoja tulisi päivittäin. KOSKA SE EI LEIJU VAAN PUTOAA, SAA KIVENISKEMÄSTÄ USEIN KIITTÄÄ ITSEÄÄN - ja riittämätöntä turvaväliä. Toki laseja menee myös eteen kiilaavien ohittajien, vastaantulevan liikenteen ym vaikutuksesta.
"Ero on siinä, että sinä katsot asiaa vain omasta näkökulmastasi kun minä katson asiaa puolueettomasti." (theinonen)
Olen vuosien mittaan joutunut useammankin tuulilasin vaihtamaan (onneksi on vakuutus). Aina syynä on ollut eteeni koukannut ohittaja, joka on laittanut minut kivisateeseen. Kerran taisi olla niin, että tuulilasiin tuli kivi vaikka edelläajava auto oli vähintään 100m päässä. Kivi ilmeisesti vain pomppi niin pitkään tietä pitkin, että kävi tällainen vahinko.
Joten syy ei läheskään aina ole itsessä ja liian pienissä turvaväleissä. Minä pidän aina pitkää väliä edelläajavaan.
Niissä tapauksissa joissa olen saanut katsottua "kivenheittäjän" renkaat, niin kyseessä on joka kerta ollut kitkarenkaat.
MBP 14" (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad Pro 11” (2020) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 14 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
hatey kirjoitti:^Se yksi talvi, jolloin autossani oli kitkat, parkkeerattu autoni luisui kaupan kaltevalla parkkipaikalla parkkipaikan toiseen reunaan, onneksi oli tyhjää, niin ei osunut mihinkään toiseen autoon. Tilannenopeus oli pysäköidyllä autolla 0 kmh, kunnes alkoi luisumaan. Nopeutta en luisumisessa tiedä, kun en ollut paikalla.
Minulle sattunut sama juttu uudehkoilla nastarenkailla kotipihalla. Meinasi sivuluisussa mennä puuta kohti. Joskus on tosiaan sikaliukasta mutta muuten en ymmärrä pointtiasi.
^ On julmaa syyllistää toista, että ajais jäisellä ja polanteisella Uuraistentiellä keliin nähden liian lujaa, byäääää!
Mulla oli 7-Päivää -lehden kuvauskeikalta Saarijärveltä tullessa vauhtia varmaan 40 km/h. Tuli tiessä vastaan mutka ja auto vaan jatkoi suoraan vaikka Jeesusta hihkuin. Uuraistentiellä ei maalis-huhtikuun taitteessa pitäis ajaa millään, paitsi potkukelkalla.
Ja 7 Päivää -lehden keikasta sain maksun suoritukseen vasta perintäfirmalla uhkailemalla. Eivät maksaneet heti, kun oli liian suuri lasku - mitäs eivät kysyneet hintaa etukäteen!
Täällä ajellaan aktiivisesti niin Valkeakoski-Tampere, kuin myös Valkeakoski-Kangasala väliä kitkarenkailla. Pärjää oikein mainiosti, vaikka teitä ei aina ole hoidettu häävisti.
Some day, following the example of the United States of America, there will be a United States of Europe.
-George Washington
Tänään tuli taas ajeltua reilut 500km Pohjois-Pohjanmaalta Keski-suomeen ja takaisin. Reilut 500km kitkarenkailla, pakkanen heitti -7/-1. Pöllyävää lunta ja välillä satoi alijäähtynyttä vettä pari tuntia...
Ei ollut mitään ongelmia kitkoilla, suoraan sanoen ei mitään eroa nastarenkaisiin. Pito oli suorastaan erinomaista kun välillä jarrutti ja kiihdytti kokeeksi. Ainoa kun että hiljaisempaa ääntä tuli renkaista mitä kesärenkailla...
Odotan vielä kevätkelit ja jos sama malli jatkuu, niin ei ikinä enää tarvi ostaa nastarenkaita!
Viimeksi muokannut jepsfrost, 8.1.2018 klo 3.53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Macbook Air M1, MB Retina 15" Late2013,Macbook Air 13" Late2010, Macbook White 13" Early2008, iPhone XS, iPhone 8, iP 6 Plus, iP 5S, iP 5, iP 4, AW S6, AW S3, iPad 2019, iPad 2017, iPad 2, IPod Touch 2.gen, ATV4K, ATV 4, ATV 2 ja Airpods 2.
Ei siis kannata tulla Oulun jääspeedwaylle (kaupungille) tai pikkuteille. Ihan luokattoman huono teiden kunnossapito. Lisäksi autot jäävät parkkipaikoille jumiin, koska aurat jättävät kinokset parkkipaikkojen viereen. Eilen pääsin taas työntämään naapurin auton irti lumikasasta Rautatienkadulla.
Lähtökohtaisesti ei ole kitjoja vastaan mitään - voishan noita kitkoja kokeilla uusiks, kun Uuraisten lumipesusta on 10 vee aikaa ja nyt on autokin paree..
Kiinnostais kuulla miten renkaitten kuluminen vaikuttaa kitkoihin, ts. ajo-ominaisuudet toisena talvena? Ajan suht paljon (n. 30 - 35 000 km vuodessa) ja nastarenkaat olen uusinut joka toinen talvi.
Epätasaisella tiellä on syytä ajaa mahdollisimman lujaa, jotta pomput eivät tunnu niin paljoa.
Usein tehdään se virhe erityisesti takavetoisissa autoissa, että laitetaan lisää painoa auton takakonttiin. Lisäpainohan kannattaa jakaa mahdollisimman tasaisesti akselien välillä, joten suositeltavaa on laittaa paino takapenkille. Esimerkiksi tavallisia tiiliskiviä 200-300kg ladottuna siististi penkille kompensoi moottorin painoa sopivasti useimmissa autoissa. Tämä lisäksi kannattaa laskea rengaspaine noin puoleen, ehkä kolmasosaan suosituksesta, jolloin suurempi osa renkaan pinta-alasta koskettaa tien pintaa, ja näin antaa lisäpitoa. Näillä vinkeillä voi huoletta ajaa ainakin 30km/h tavallista nopeammin liikenneturvallisuuden kärsimättä.
Viimeksi muokannut Lihapipo, 12.1.2018 klo 14.49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tänään vaihdettu kesärenkaat alle. Ja kitkoilla ekaa kertaa talvi ajettu, ilman mitään ongelmia. Niin Oulussa kuin etelässä ja Lapissa, kelillä kuin kelillä. Suosittelen kyllä kokeilemaan nykyisiä kitkarenkaita, pelaavat uskomattoman hyvin.
Ainoa miinus että kun vaihtoi kesärenkaat alle, niin kylläpäs ääntävät kovasti, kitkat oli huomattavasti hiljaisemmat sulilla teillä Ei enää koskaan nastarenkaita meikän autoon...
Viimeksi muokannut jepsfrost, 2.5.2018 klo 20.46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Macbook Air M1, MB Retina 15" Late2013,Macbook Air 13" Late2010, Macbook White 13" Early2008, iPhone XS, iPhone 8, iP 6 Plus, iP 5S, iP 5, iP 4, AW S6, AW S3, iPad 2019, iPad 2017, iPad 2, IPod Touch 2.gen, ATV4K, ATV 4, ATV 2 ja Airpods 2.
^ Pääasiassa pelittää hienosti, mutta onnea kitkojen kanssa kevättalvella jäisillä, veden peittämillä pikkuteillä.
Mutta harvinaista onneksi tuollaiset olosuhteet.
iMac 5k iPad Pro Time Capsule 3 Tb ja 2 Tb Airport Extreme 2 x Apple TV 4K iPhone 13 iMac G4 17" Watch 5 AirPods Pro 2 x Home Pod 2gen
On kyllä ajettu noillakin teillä, niitä piisaa täälläpäin. Ei ollut ongelmia ajaa noillakaan teillä, auto edelleen ehyt
Macbook Air M1, MB Retina 15" Late2013,Macbook Air 13" Late2010, Macbook White 13" Early2008, iPhone XS, iPhone 8, iP 6 Plus, iP 5S, iP 5, iP 4, AW S6, AW S3, iPad 2019, iPad 2017, iPad 2, IPod Touch 2.gen, ATV4K, ATV 4, ATV 2 ja Airpods 2.
Viikon jo nastat ollut alla kun liukasta ollut välistä aamuisin. Tänää näin tulikin sit lumi maahan ja sai kirvata kun Matti myöhäiset körötteli 30 kymppiä satasen alueella. Oli jono melkoinen kun 20km tuota vauhtia mentiin.