arisel 30.9.2018 klo 14.53 kirjoitti:Taas tuli todistettua, että Ferrarilla on eri säännöt.
Aamulehti: Tuomaristo ei uskaltanut rangaista viikko sitten Sebastian Vetteliä, mikä on aiheuttamassa ketjureaktion – Jos F1-johto ei puutu äkkiä tilanteeseen, kohta nähdään iso kolari
Leclerc sai hyvän ulostulon viimeisestä mutkasta ja pääsi pääsuoralla Magnussenin imuun. Leclerc teki siirron Magnussenin oikealle puolelle. Hän oli selkeästi paremmassa vauhdissa kuin tanskalaiskuski. Leclerc näytti jo nousevan rinnalle, kunnes Magnussen käänsi aivan viime tingassa ja yhtäkkiä Haas-autonsa Leclercin eteen. Nuori monacolainen ei ennättänyt tehdä mitään, joten seurauksena oli törmäys.
Tuomaristo ei antanut rangaistuksia, koska sen mielestä kumpaakaan kuljettajaa ei voinut pitää täysin syypäänä kolariin. Erikoisinta tapauksessa on se, että virallisen raportin mukaan tuomaristo tutki lähtökohtaisesti Leclercin ajoa. Syy tutkintaan ei ollut Magnussenissa.
Viikko sitten Venäjällä Ferrarin Sebastian Vettel syyllistyi samankaltaiseen rikkeeseen. Tuolloin Vettel peitti härskisti ja vaarallisella tavalla Lewis Hamiltonin ohitusyrityksen.
Hamilton oli nousemassa Vettelin rinnalle vauhdikkaan pääsuoran lopulla. Toisin kuin Magnussen Vettel alkoi peittää Hamiltonin ohitusta hyvissä ajoin. Se on sallittua. Vettel kuitenkin teki vielä toisen peittoliikkeen, mikä on sääntöjen vastaista. Jos Hamilton ei olisi jarruttanut, kaksikko olisi törmännyt kaiteen vieressä 340 kilometrin tuntivauhdissa.
Tuomariston mukaan Vettel ei tehnyt kahta merkittävää muutosta ajolinjassaan. Siltä saksalainen sai temppunsa näyttämään. Hamiltonin autossa olevasta kamerasta kuitenkin näkyy, miten Vettel tiukentaa ajolinjaansa vielä loppuhetkillä.
On selvää, että jos Vettel olisi tehnyt saman alkukaudella, häntä olisi rangaistu. Nyt tuomaristo ei uskaltanut puuttua mestaruuskamppailuun. Hamilton pääsi Vettelistä ohi heti seuraavassa mutkassa, mikä varmasti myös vaikutti tuomareihin.
On kuitenkin todennäköistä, että Vettel-päätös vaikutti myös tuomariston ratkaisuun Japanissa. Rangaistusjärjestelmä näyttäytyisi melkoisen naurettavalta, jos Magnussenia olisi rangaistu käytännössä samanlaisesta tilanteesta, josta Vettel pääsi pälkähästä. Varsinkin, kun Vettelin temppu oli vaarallisempi kuin Magnussenin ajoliike.
Ohittamiseen liittyvät säännöt ovat olleet melko selkeät, mutta huono ja väärä Vettel-päätös on aiheuttamassa ketjureaktion. Yhtäkkiä ohitettava saakin ajaa jopa vaarallisella tavalla.
Ferrarilla on aina ollut eri säännöt ja siitä on aiheutunut kaikenlaisia hankaluuksia vuosikymmenien varrella. Iso osa Michael Schumacherin menestyksestä rakennettiin tämän turvan suojassa.