Nooh, saatiinhan tämä systeemi pystyyn, ja ostin nyt 8 paneelia lisääkin. Mutta lapasesta tämä tuntuu lähtevän nyt, kun tarkoitus olisi muuttaa aiempi off grid -järjestelmä on grid -järjestelmäksi, eli alkaa myymään ylimääräistä sähköä sähköyhtiöille. Sitä varten tarvitaan taas uusi ja kallis invertteri. Ja, koska invertteri on teknisesti edistynyt, haluan siihen mukaan etäohjaus- ja valvontasysteemit. Ja tietysti sähköauton latauspisteen, joka syöttää kaiken ylimääräisen sähkön auton pohjattomaan akustokaivoon.
Ihan kaikkea itse tuotettua sähköä en saa myyntiin, sillä tuulienergiaa purerskelevaa invertteriä ei oikein tahdo löytää. Siis sellaista, joka olisi nimenomaan on grid -järjestelmiin. Eli siis akustot sitä varten. Nuo saamani akut olivat ihan susia, joten ne pitää uusia.
Rahanmenoa siis luvassa, vaikka lähes kaikkia asennustyöt teenkin itse. Sähkäri saa tulla sitten tarkastamaan työn jäljet ja tekemään viimeiset liitokset. Näisin systeemeihin on tullut upotettua tähän mennessä n. 5000-6000€. Sillä rahalla makselisi nätisti muutamia vuosia Carunalle ja sähköyhtiöille, mutta pointti onkin ehkä siinä, että tämä on kivaa. Ja ainakin osa torppani sähköstä tuotetaan itse, eikä tarvitse Carunalle maksella siirtomaksuja
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Onko täällä ketään, joka olisi perehtynyt näihin järjestelmiin, ja niiden konfigurointiin?