Tuli tuossa pähkähullu idea mieleen, josko ostaisi itselle "kakkosasunnoksi" pienen asuntovaunun, ja hinaisi työpaikkakunnalle parkkiin. Näin välttyisi hotellimaksuilta ja autossa nukkumiselta.
Minulla ei ole mitään tietoa asuntovaunuista pohjalla. Mitä pitäisi huomioida, kun olisi ostamassa (halpaa!!!) vanhaa asuntovaunua? Ei tarvitse tosiaan olla luksusta, mutta jonkinlainen pieni lämmitys talvikuukausiksi voisi tulla tarpeeseen. Miten nuo ylipäätään lämpiävät? Mitä muuta kannattaa (=täytyy) olla mukana jo heti alkuvaiheessa? Mikä juttu on ehdoton nou-nou?
Ja jos jollain on sopiva, kriteerit täyttävä vaunu nurkissa pyörimässä, voidaan hieroa kauppaakin
Maailmassa on vain kolmenlaisia ihmistyyppejä:
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
Minä(kään) en tiedä asuntovaunuista(kaan) mitään, mutta sen tiedän että myös ne voivat homehtua ja lahota. Luonnollisesti noita ongelmia on etenkin vanhemmissa vaunuissa.
Polttoainekäyttöisillä lämmittimillä eli webastoilla.
Mutta se hinaaminen Teslalla? Samantien voisit ostaa vanhan asuntoauton. Pääsisit sitten hetkessä paikasta toiseen. Vanhoilla mersun asuntoautoilla se hetki voi olla pikkuisen pidempi, kun ei ne paljon kahdeksaakymppiä lujempaa kulje!
Voi sinne viritellä myös propaanisäiliöiden voimalla lämmittimen (ja jääkaapinkin), palaa vähän miellyttävämmällä hajulla kuin diesel/bensa. Itse kyllä tuollaisessa tilanteessa lähtisin ensisijaisesti miettimään työpaikan vaihtoa tai sitten pysyvää muuttoa työpaikkakunnalle, nyt kun on reilut pari vuotta tehnyt etätöitä kotoa niin kuulostaa aivan helvetillisiltä molemmat ehdottamasi vaihtoehdot
Jos kohteessa on mahdollisuus sähkön käyttöön, niin sitten asia helpottuu kummasti - poissaoloajalle pakkasvahti ja työssäkäyntiaikoina isompi teho päälle. Pesuhommat varmaan muualla. Työpaikalla tai uimahallissa . . .
Poijjaat on tässä yllä olleet hupi mielessä liikkeellä, sanoisi J. Mieto
Vanhana karavaanarina (SFC 39 817) vuodesta jotain, sanoisin, että vaunua hankkiessa tulee vaunu tietty tarkastaa ulkoisesti ja sisäisesti kunnolla. Kiinnitä erityistä huomiota sisällä runkorakenteiden saumoihin kosteusvaurioiden osalta. Samaten kattoluukun ympäristö voi olla kosteus-ongelmainen. Vesi on vaunuilijan pahin vihollinen.
Ulkoa: kulmat, onko saanut osumaa, alhaalta ylös asti, onko telttanarun sola pyöreä, onko renkaat vanhat, toimiiko jarru ja onko sähköliitin kunnossa, jne, jne.
Lämmitys hoituu parhaiten kaasulla/sähköllä, ei Webastolla, teho tosin loppuu jossain -25 °C. Primus tai Alde, molemmat hyviä, makuasia onko nestepatteri- vaiko ilmapuhalteinen lämmitys.
Akkuja tarvitset sähkön saantiin, joten latausmahdollisuus on perusedellytys. Esim. työpaikalla. Elikkä parit isokapasitteettiset akut on poikaa. Toinen käytössä, toinen ladattavana. Samoin vähintään 2 kpl 11 kg kaasupulloa. Molemmat miel. täynnä. Vaihda tyhjentyneen tilalle uusi täysi pullo ASAP!
Jos saat jostain ulkoista verkkovirtaa, elämä helpottuu kummasti.
Mac-vet. v:sta 1987 (Macintosh II 16 MHz, 1 Mt RAM, 20 Mt HDD, 13" näyttö, 256-väriä) oli Rolls Royce
Nuuska1 kirjoitti: ↑10.4.2021 klo 22.39
Jos kohteessa on mahdollisuus sähkön käyttöön, niin sitten asia helpottuu kummasti - poissaoloajalle pakkasvahti ja työssäkäyntiaikoina isompi teho päälle. Pesuhommat varmaan muualla. Työpaikalla tai uimahallissa . . .
Näihän se käy. Pesut ja pyykkäykset muualla.
Poissaolo-ajalle vaunun voi jättää kylmilleen, ei tarvi pakkasvahtia, jos muistaa tyhjentää mahd. jäätyvän tuorevesisäiliön aina kun jättää vaunun ilman lämmitystä. Talvella vaunu lämpiää alta puolentunnin +20 °C. Ajastin tms. varmaan hoitaa senkin. Tai sitten tekee odotellessa lumihommia lämpimikseen.
HJp SFC 39817
Mac-vet. v:sta 1987 (Macintosh II 16 MHz, 1 Mt RAM, 20 Mt HDD, 13" näyttö, 256-väriä) oli Rolls Royce
Havahduin itsekin siihen, että vaunu varmaan tarvitsisi jonkinlaista sähköä. Eli yöpymiset painottuisivat sähkönlähteen ulottuville. Asuntoauto olisi ihan huippujuttu, mutta niiden kysyntä lienee juuri nyt huippulukemissa, joka näkyy hinnoissakin. Toisaalta >400 km suuntaansa työmatkan köröttely näillä ja tulevilla polttonesteiden hinnoilla ei kiehdo. Vaunua varten kyllä tallista löytyisi (Teslan lisäksi) 3.5 litrainen Mitsubishi Pajero, mutta sekin litkii bensaa vähän turhan hanakasti
Täytynee toistaiseksi pysytellä nykyisissä asumisjärjestelyissä, eli nukkua yöt parkkipaikoilla tms. Teslassa. Ahdasta, mutta kodikasta.
Maailmassa on vain kolmenlaisia ihmistyyppejä:
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
Muistelin taannoin lukeneeni Teslan matkailuautosta joka olisi vielä tarjouksessa, tosin ihan tälle kesälle sitä ei liene saatavilla. Katon alle mahtuu kuitenkin kaksi aikuista ja kaksi lapsukaista joten kyseinen retkeilyratkaisu sopii myös koko perheen vapaa-ajan matkailuun
Kyllä vaunuilla voi ilman sähköäkin... Meillä "kausipaikka" sähköttömällä mökillä ja vaunun akun lataus hoituu aggregaatilla. Kerran pari viikossa sen antaa käydä 3-4 tuntia, eli tankillinen bensaa, niin pysyy vaunun akku latingissa. Lämmitys hoituu kaasulla, samoin kuin jääkaappikin. Televisioo kattotaan iPadilta, se ja puhelimet latautuu yhtä aikaa vaunun akun kanssa. Vaunu on Solifer vm.1985... Vesi pysyy ulkona ja lämpö sisällä, hätäkös tässä sitten...
Tietysti aggregaatin meteli saattaa ärsyttää naapureita, mutta meillä ei niitä ole.
Apple Watch Ultra
iPhone 15 Pro 128Gt
iPad 10.2 64Gt Wi-Fi + 4G
MacBook Pro 15" 2019