Peräkärryn valot kuntoon?
Sana on (melkein) vapaa.
Peräkärryn valot kuntoon?
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Kevytperävaununi takavalot eivät varmaan ole koskaan toimineet täysin mutta nyt reissulla osoittautui tilanne melko huonoksi, vain vilkut ja toinen jarruvalo toimi.
Pintapuolisen tarkastelun jälkeen löytyi kaksi viallista lamppua ja yksi löysä kantakieleke. Lopputuloksena kuitenkin vain toinen jarruvalo ja toinen perusvalo toimivat vilkkujen lisäksi kunnolla.
Katsoin noita kaupan vaihtoehtoja, johtosarjat muovipistikkeillä ja auttavilla valokoteloilla eivät paljoa maksa. Sitten siellä oli minulle outoja omiin pikkuakkuihin perustuvia langattomia virityksiä. Mistään ei oikein selvinnyt mitä akkuja nämä Motonetin ym. myymät tuotteet käytttävät.
Onko homppulaisilla kokemuksia moisista langattomista? Sadekelillä varmasti joutuu kulkemaan, onko se riski? Akut ovat tietenkin kärryä harvoin tarvitessa hiipuneet ja toinen akkusarja on ehkä oltava. Jos nämä ovat kovin erikoisia akkuja niin ratkaisu on jo kallis. Akut varmaan pitää ottaa talveksi sisään?
Hankkiakko siis perinteinen johtosarja vai mennä langattomaan?
Perinteisten johtosarjojen osalta näytti olevan vain turhan pitkällä kaapelilla varustettuja, kärryn pituus on 2,7 m plus aisa, johtosarjoissa vähintään 7,5 m. Kieppejä vai katkaisu?
Pintapuolisen tarkastelun jälkeen löytyi kaksi viallista lamppua ja yksi löysä kantakieleke. Lopputuloksena kuitenkin vain toinen jarruvalo ja toinen perusvalo toimivat vilkkujen lisäksi kunnolla.
Katsoin noita kaupan vaihtoehtoja, johtosarjat muovipistikkeillä ja auttavilla valokoteloilla eivät paljoa maksa. Sitten siellä oli minulle outoja omiin pikkuakkuihin perustuvia langattomia virityksiä. Mistään ei oikein selvinnyt mitä akkuja nämä Motonetin ym. myymät tuotteet käytttävät.
Onko homppulaisilla kokemuksia moisista langattomista? Sadekelillä varmasti joutuu kulkemaan, onko se riski? Akut ovat tietenkin kärryä harvoin tarvitessa hiipuneet ja toinen akkusarja on ehkä oltava. Jos nämä ovat kovin erikoisia akkuja niin ratkaisu on jo kallis. Akut varmaan pitää ottaa talveksi sisään?
Hankkiakko siis perinteinen johtosarja vai mennä langattomaan?
Perinteisten johtosarjojen osalta näytti olevan vain turhan pitkällä kaapelilla varustettuja, kärryn pituus on 2,7 m plus aisa, johtosarjoissa vähintään 7,5 m. Kieppejä vai katkaisu?
Re: Peräkärryn valot kuntoon?
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Näinhän se tietysti on - vain se haarautumiskohta täytyy hoitaa kytkentäriman pätkällä. Veikkaisin, että nykysysteemin vika löytyisi siitä kohdasta. Haiskahtaa kuitenkin enemmän työltä kuin tuollainen vajaan kolmenkympin setti, jossa on sekä pistike että valokuvut.
Ei se työ mitään mutta kun ei ole oikein puominosturia tai muita ramppeja käytettävissä.
Ei se työ mitään mutta kun ei ole oikein puominosturia tai muita ramppeja käytettävissä.
Re: Peräkärryn valot kuntoon?
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Mulla on sama homma IKH:n kärryssä, kun irtosi vahingossa koko kärry persiistä kiireessä lähtiessä. Nyt on koko oikea valolinja pimeänä.
Aargh. Taidan hakea ammattiapuva.
Aargh. Taidan hakea ammattiapuva.
Black cats matter!
Re: Peräkärryn valot kuntoon?
Viime kesänä turasin koko päivän vanhan kärryn valojen kanssa. Toinen takavalaisin piti uusia ja pientä kosketushäikkää siellä täällä. Kaikki kyllä nyt toimii mutta ensi kerralla haen suosiolla valmiin valosarjan ja isken paikoilleen, pääsee paljon vähemmällä.
Re: Peräkärryn valot kuntoon?
Mätänetistä joskus johdollisen sarjan magneeteilla traktori-kärrykäyttöön laitoin. Oisko 40.- maksanut ja jo siis vuosia toiminut. Toki käyttö satunnaista, ei päivitäistä.
Uskoisin että noissa(kin) se käyttäjä vaikuttaa kestämiseen enemmän kun käytetyt komponentit. Jostainsyystä toisilla vain on aina se liitos rikki/kurassa tmv ja ei toimi kun ei kontaktia… käytönjälkeen suihkaus öljyä ja muovipussi pistokkeeseen kun ei aktiivikäytössä on jo kohtuullinen suoja, vielä kun sen laittaa narulla tmv kiinni aisaan pinnit ylöspäin.
Kytkeminen ei ole kovin ihmellistä taitoa tai tutkintoa vaativa, netistä löytyy värikoodit/nummerot kuvina ja tekstinä.
Jos korjaa itse tai viitsii, niin tekee välijohdon/pidemmät jonka/jotka voi kiinnittää kärryyn kunnolla; ei mene johdot solmuun vaikka unohtuisi kiinni autoon(vanhanmallin liitos), 13-pinnistä ei kannata unohtaa kiinni
Uskoisin että noissa(kin) se käyttäjä vaikuttaa kestämiseen enemmän kun käytetyt komponentit. Jostainsyystä toisilla vain on aina se liitos rikki/kurassa tmv ja ei toimi kun ei kontaktia… käytönjälkeen suihkaus öljyä ja muovipussi pistokkeeseen kun ei aktiivikäytössä on jo kohtuullinen suoja, vielä kun sen laittaa narulla tmv kiinni aisaan pinnit ylöspäin.
Kytkeminen ei ole kovin ihmellistä taitoa tai tutkintoa vaativa, netistä löytyy värikoodit/nummerot kuvina ja tekstinä.
Jos korjaa itse tai viitsii, niin tekee välijohdon/pidemmät jonka/jotka voi kiinnittää kärryyn kunnolla; ei mene johdot solmuun vaikka unohtuisi kiinni autoon(vanhanmallin liitos), 13-pinnistä ei kannata unohtaa kiinni
Re: Peräkärryn valot kuntoon?
Varmaan luit koko lauseen, etkä vain sitä viimeistä virkettä… Jos pussissa ja alaspäin, pääsee vesi sinne pussiin
****
Käytönjälkeen suihkaus öljyä ja muovipussi pistokkeeseen kun ei aktiivikäytössä on jo kohtuullinen suoja, vielä kun sen laittaa narulla tmv kiinni aisaan pinnit ylöspäin.
****
jos ilman suojaa niin luonnollisesti alaspäin. Toki sekään ei ihmeemmin suojaa johtoa pitkin valuvalta vedeltä, eikö? Pistokkeet ei ole kummastakaan päästään juurikaan suojattuja.
Lisätään nyt vielä selvyydeksi, että se pussin suu tietysti myös alaspäin kun pinnit siellä ylöspäin, eikä kötöstystä maakosketukseen.
Re: Peräkärryn valot kuntoon?
Tarvitsee - eli itse nostin perheen voimin pienen kärryn ylösalaisin, niin olipas helppo uusia johdot. Toki johtojen uusiminen ei ollut pääasia vaan iskarit, mutta samalla ne johdotkin hoitui. Eli jos johdot kulkevat siellä alla, niin puominosturi ja ramppi helpottavat elämää, mutta kaikista helpointa on pistää kärry ylösalaisin
Noin yleisenä linjana kärryn valo-ongelmiin
1) Varmista, että kärryn pistoke on ehjä - siinä on vika yhdeksän kertaa kymmenestä, eli siellä on kaikkea törkyä usein
2) Erilaiset lamppujen tms. hapettumiset aiheuttavat maavikoja, joka on vika nro 2 - eli maadoitusten varmistus, joka käytännössä tarkoittaa valaisinten kuntoa, koska niistä se maadoitus usein tehdään
3) Auton pistokkeet hapettuvat ajan kanssa - ne pitää uusata myös aika ajoin
4) Hommaa halpistesteri, jolla voi testata kummassa päässä vika on - se on hyvä, niin ei tarvitse säätöä tehdä auton vieressä vaan testaaminen on helppoa.
5) Hommaa ne erilliset ulkoiset langattomat LED valot - se on hyvä aina olla olemassa mukana, kun menee lainaamaan peräkärryä mistä tahansa ts. jos kärryn oma valaistus ei pelitä niin on varajärjestelmä mukana
Viimeksi muokannut tikola, 10.6.2022 klo 13.28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Peräkärryn valot kuntoon?
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Maavara on kovin pieni. Jollain konstilla pitää sitä lisätä, jotta pääsee käsiksi nyisen kaapelin haaratumiskohtaan suunnilleen lavan keskellä.
Kiepautuskonsti ei tule kyseeseen - ainakaan helppona vaihtoehtona. Tuplalaidat ja lasikuitukuomu eivät irtoa kovin vähällä vaivalla.
Kiepautuskonsti ei tule kyseeseen - ainakaan helppona vaihtoehtona. Tuplalaidat ja lasikuitukuomu eivät irtoa kovin vähällä vaivalla.
Re: Peräkärryn valot kuntoon?
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Hmm, eipä tuo tuollainen valosarja onneksi paljoa maksa!
Black cats matter!
Re: Peräkärryn valot kuntoon?
Tuo nyt varmaan on joku vedätys, mutta vastaan kuitenkin eihän sitä voi kaupunkilaisista aina olla varma jos on tekninen ongelmahomenamsi kirjoitti: ↑25.8.2021 klo 12.47 Maavara on kovin pieni. Jollain konstilla pitää sitä lisätä, jotta pääsee käsiksi nyisen kaapelin haaratumiskohtaan suunnilleen lavan keskellä.
Kiepautuskonsti ei tule kyseeseen - ainakaan helppona vaihtoehtona. Tuplalaidat ja lasikuitukuomu eivät irtoa kovin vähällä vaivalla.
Tunkilla ylös, palikkaa kulmien alle. Lisää tunkkausta palikan korolta ja uusi palikka. Helposti saa metrin tilaa alle… molemmin puolin ja vuorotellen.
Nohevampi ostaa farmaritunkin (tai kaksi) ja nostaa sillä kärryä joka on koukussa kiinni.
Ajoramppeja saa miestenkaupoista, sellaiset voi rakentaa puutavarastakin. Ihmeellistä luokiteltua tavaraa ei tarvii olla että kevytkärryn 300kg? Kestää.
Kova kundi kaivaa renkaiden levyisen kuopan maahan ja ajaa kärryn sen päälle.
Jnejne.
Ei vaadi kun hiukan kekseliäisyyttä
Re: Peräkärryn valot kuntoon?
Ei paha, mutta tuosta saa kolme samaan hintaan. Eikä tarvii kun kaksi ruuvia asennukseen, paneeli kiinni takalaitaan ja menoksi…
https://www.puuilo.fi/valopaneeli-122cm-6m-johdolla
Re: Peräkärryn valot kuntoon?
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Kekseliäisyydestä ei tekninen toteutus jää kiinni. Kolmen kaupungin mailla kun seilaa, kaikki vehkeet eivät vain aina ole saatavilla. Elen olin vielä kärryn kanssa kapungissa A, jossa olisi ollut pilarinosturi naapurissa. Nyt ollaan kaupungissa B josta löytyy Puuilo, IKH ja Motonet. Tunkki ja ajoleikkurin rampit taas ovat kaupungissa C, siellä on myö Motonet.
Mutta ne langattomat…?
Mutta ne langattomat…?
Re: Peräkärryn valot kuntoon?
Maavaraa saa korotettua kun laittaa kaksi talvirengasta kärryn eteen ja autolla nykäisee sen kärryn niiden päälle. Vanteessa on useimmiten sen verran koloa, että se kärry pysyy siinä hyvin kun aisan irrottaa vetoautosta. Sitten aisa maahan - ja kappas - takana maavara on noussut huomattavasti.
Möhömahan koosta riippuu riittääkö
Möhömahan koosta riippuu riittääkö
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
Re: Peräkärryn valot kuntoon?
Näääh - me ollaan ajettu pitkä MB Sprinter neljän renkaan päälle pakoputkea korjatessamme jo vuosia sitten - varmaan joku sen näki ja laittoi Niksi-Pirkkaan.
Oikeasti tuossa on se hyvä puoli, että ne vanteet kestävät aikamoisia painoja - joten työturvallisuus on taattu.
Oikeasti tuossa on se hyvä puoli, että ne vanteet kestävät aikamoisia painoja - joten työturvallisuus on taattu.
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
Re: Peräkärryn valot kuntoon?
Kai ne kestää, jos autossa kiinnikin kestää.Nuuska1 kirjoitti: ↑25.8.2021 klo 22.24 Näääh - me ollaan ajettu pitkä MB Sprinter neljän renkaan päälle pakoputkea korjatessamme jo vuosia sitten - varmaan joku sen näki ja laittoi Niksi-Pirkkaan.
Oikeasti tuossa on se hyvä puoli, että ne vanteet kestävät aikamoisia painoja - joten työturvallisuus on taattu.
Mutta miten ihmeessä saitte tasapainon pysymään irtogumeksilla?
Oliko joku ramppi millä se auto toisille renkaille ajettiin, aika korkeat ja vaikea saada pysymään paikallaan
Re: Peräkärryn valot kuntoon?
On jo niin kauan, että enpä muista. Olisiko ollut niin, että etupyörät ajettiin jonkun rampin avulla - tiili - betonilaatta etc - ja takapää tunkattiin.
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit