Windows/Microsoft/Intel haukkumisesta...
-
Windows/Microsoft/Intel haukkumisesta...
Viesti Kirjoittaja piedra »
Itse siirryin Macciin ostettuani (kokeeksi) viime vuonna Powerbookin ja täytyy sanoa että olin siihen erittäin tyytyväinen. Ainut negatiivinen puoli oli suhteellinen hitaus, jota koneessa oli. Johtuiko se sitten kovaleyvstä (4200 rpm) vai keskusmuistista (jota kuitenkin oli 2 x 512 MB), tiedä häntä. Muuten laite toimi erittäin hyvin ja sen kanssa oli helppo tehdä töitä.
Syy siihen että laitoin G5 koneen vanhan sotaratsuni (P4 3 GHz) tilalle oli puhdas kyllästyminen internetin tietoturvaongelmiin. Ajattelin myös että muutamaa väkivaltapeliäkin voisi silloin tällöin pelata (Doom 3, Battlefield 1942) joten päädyin hankkimaan paremman näytönohjaimen.
Pelejähän Macille ei kuitenkaan hirveästi ole (=kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa) verrattuna PC-maailmaan, eikä se ollutkaan kynnyskysymys, hain lähinnä toimintavarmuutta ja tietoturvaa. Olen ollut tyytyväinen myös tähän G5 koneeseeni, joskin aika kallishan tämä oli ostaa ja samalla rahalla olisin saanut takuulla NOPEAMMAN kokoonpanon PC-puolelta. Edelleen, markkinatalous toimii, no bucks, no Buck Rogers.
Huvittaa kuitenkin aika lailla tämä ylenkatseinen suhtautuminen aloittelevan MAC-käyttäjän kysymyksiin (oli ne sitten mahdollisten vastaajien kuinka typeriä tahansa) laiteasennuksista, ohjelmistoista ynnä muusta.
Jos tämä UNIX-filosofia ei ole tuttu käyttäjälle (esim. ei C: kovalevyä, erilainen hakemistorakenne, ajureita ja ohjelmia ei pääsääntöisesti "asenneta" Windows tyyliin vaan "raahataan" kotihakemistoon) niin en yhtään ihmettele, miksi monelle Windowsiin tottuneelle voi olla hankalampaa siirtyä Macciin.
Esimerkki: Windows käyttäjä on tottunut siihen että jotain kuvaketta VAHINGOSSA poistettaessa työpöydältä tms. järjestelmä VAROITTAA tehtävästä toimenpiteestä. Macissä voit todella omalla huolimattomuudellasi muuttaa (tietysti admin-oikeuksilla pitää olla kirjautuneena) jotain peruuttamattomasti ennenkuin edes tajuat sitä. Onko tämä sitten helppokäyttöisyyttä?
Työpöydän tms. muokkaaminen oli minun mielestäni Windowsissa ihan yhtä helppoa, ellei helpompaa (puhun nyt taustakuvista, aliasten/pikakuvakkeiden sijoittamisesta työpöydälle) kuin Macissä. Näytönohjaimen ja näytön ominaisuuksiin pääsi helposti käsiksi klikkaamalla hiiren OIKEAA nappia, jota Apple-hiiressä ei edes ole, tämäkö on helppokäyttöisyyttä?
Windows-maailmaan tottuneelle menee jonkun aikaa, että pääsee sinuksi käyttöjärjestelmänsä kanssa (OS -X) mutta kun jaksaa kysellä, niin ilmeisesti vastauksen saa.
Toinen huomattava asia oli muiden käyttäjien konfaaminen. Edelleen Windows XP:ssä muut käyttäjät pääsivät työpöydilleen omilla salasanoilla ja omilla rajoitetuilla oikeuksillaan. Työpöytä oli kuitenkin SAMANNÄKÖINEN oletusarvoisesti kuin pääkäyttäjällä. Macissä minua ihmetytti se, että muut käyttäjät saivat työpöydän ilman Finderia, ja Dockissa oli vain kolme kansiota joista pitää larata käytettävä ohjelma.
Meni vähän aikaa että tämänkin asian sai selitettyä vaimolle ja lapsille. Itse asiassa se piti näyttää käsin.
Helppokäyttöisyyttä? Paskan marjat.
Olen tullut siihen lopputulokseen että kyllä tässä Macissä on paljon kivoja juttuja ja se toimii, mutta käyttöjärjestelmän asennusta lukuunottamatta tämä ei alkuunkaan ole niin helppoa kuin joku väittää.
Ehkä olen väärässä ja olen mahdollisesti harhaoppisuudessani suuren Mac-inkvisition tuomion alainen, mutta ei tämä kaikki niin hienoa ole.
-Piedra-
p.s. Nuo virtasysteemit ynnä muut tuolla G5 kopan sisällä ovat ihan fiksusti tehdyt ja näyttävät aika tarkoituksenmukaisilta, ainut vaan että niihin ei kaikkiin uskalla koskea, ne kun on niin erinäköiset kuin PC-ssä.
-
Re: Windows/Microsoft/Intel haukkumisesta...
Viesti Kirjoittaja tBa »
Väittäisin että kyllä kysyntä ja tarjonta kohtaavat; mäkistit pelaavat jollain muulla värkillä pelinsä. Se vaan ilmeisesti ei ole koettu niin tärkeäksi.piedra kirjoitti: Pelejähän Macille ei kuitenkaan hirveästi ole (=kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa) verrattuna PC-maailmaan, eikä se ollutkaan kynnyskysymys, hain lähinnä toimintavarmuutta ja tietoturvaa.
Tätä kyllä en allekirjoittaisi. En muista yhtään ketjua mikä olisi mennyt n00bin haukkumiseen tai ylenkatseeseen kysyttäessä mäkin perusjuttuja. Joskus muistutetaan UKKsta tai hausta, mutta se on eri juttu. (itsellä kyllä palo käämi kun melkein jokaisella aihe-alueella oli kysymyksiä "miten mäkil waretetaan!11!!!1?? teh h4x0r)piedra kirjoitti: Huvittaa kuitenkin aika lailla tämä ylenkatseinen suhtautuminen aloittelevan MAC-käyttäjän kysymyksiin (oli ne sitten mahdollisten vastaajien kuinka typeriä tahansa) laiteasennuksista, ohjelmistoista ynnä muusta.
Tietysti koneen saa jökkeliin jos lähtee systeemitiedostoja muuttelemaan, mutta niin saa windowsinkin jos regedit:illä leikkii. Eikä se pahemmin varottele.Piedra kirjoitti: Macissä voit todella omalla huolimattomuudellasi muuttaa (tietysti admin-oikeuksilla pitää olla kirjautuneena) jotain peruuttamattomasti ennenkuin edes tajuat sitä. Onko tämä sitten helppokäyttöisyyttä?
Yleensä ihmiset vaihtaa 2-korvaisen hiiren sen applen oman hiiren tilalle. Jos ei halua vaihtaa, niin kun painat ctrl-napin pohjaan niin se emuloi silloin sitä 2-nappia. Itse kyllä löysin intuitiivisesti kovin nopeasti nuo näytön ulkoasuvalikot kummastakin käyttiksestä, mainittavia nopeuseroja ei toimenpiteessä ollut.Piedra kirjoitti: Työpöydän tms. muokkaaminen oli minun mielestäni Windowsissa ihan yhtä helppoa, ellei helpompaa (puhun nyt taustakuvista, aliasten/pikakuvakkeiden sijoittamisesta työpöydälle) kuin Macissä. Näytönohjaimen ja näytön ominaisuuksiin pääsi helposti käsiksi klikkaamalla hiiren OIKEAA nappia, jota Apple-hiiressä ei edes ole, tämäkö on helppokäyttöisyyttä?
Tottakai.Piedra kirjoitti: Windows-maailmaan tottuneelle menee jonkun aikaa, että pääsee sinuksi käyttöjärjestelmänsä kanssa (OS -X) mutta kun jaksaa kysellä, niin ilmeisesti vastauksen saa.
On se mun mielestä vähän väärä lähtökohta, että jos asia X tehdään eri tavalla kuin windowsissa, se on silloin vaikeampi ja väärämpi. Eri logiikka koko käyttiksessä. Toiset tykkää, toiset ei.Piedra kirjoitti: Helppokäyttöisyyttä? Paskan marjat.
Koneita nekin vaan on, suurimman osan toimii, joskus ei. Ehkä täällä on vähän turhan ruusuinen kuva OS X:stä, itse olen siihen kyllä ollut suurin osin tyytyväinen. Ei kaikki todellakaan ole hienoa, se on totta.Piedra kirjoitti: Olen tullut siihen lopputulokseen että kyllä tässä Macissä on paljon kivoja juttuja ja se toimii, mutta käyttöjärjestelmän asennusta lukuunottamatta tämä ei alkuunkaan ole niin helppoa kuin joku väittää.
Ehkä olen väärässä ja olen mahdollisesti harhaoppisuudessani suuren Mac-inkvisition tuomion alainen, mutta ei tämä kaikki niin hienoa ole.
Eikös se ole ihan normi AT-virtalähde, johtojen pitäis olla standardivärikoodattuja?Piedra kirjoitti: p.s. Nuo virtasysteemit ynnä muut tuolla G5 kopan sisällä ovat ihan fiksusti tehdyt ja näyttävät aika tarkoituksenmukaisilta, ainut vaan että niihin ei kaikkiin uskalla koskea, ne kun on niin erinäköiset kuin PC-ssä.
iPod Touch 16GB
-
Viesti Kirjoittaja Sigrid »
Sen ajan mitä konetta olen kerennyt päällä pitämään, on mennyt uuden oppimiseen. Ensimmäiset pienet kolauksetkin tämän überhienon koneen kanssa koin jo alku metreillä, Safari kaatuilee tuon tuosta, minkä johdosta palasin tuttuun Firefoxiin ja cd:nkin sain jumittamaan asemaansa niin, että vasta uudelleen käynnistämällä sen sieltä pois sain.
Uskon, että kun kunnolla alkuun pääsen niin moni ehkä tulevista "virheistä" johtuu minusta itsestäni, sillä olenhan tottunut käyttämään windowsia ja Mac-maailma on kuitenkin vielä niin vieras, etten ole sitä sisäistänyt.
Mitä olen täällä keskusteluja, uusia että vanhoja, seurannut en kuitenkaan ole huomannut mitään suurempaa aloittelijoihin kohdistunutta ignooramista. Moniin kysymyksiin olen täältä vastauksen löytänyt. Jos ja kun se päivä koittaa, että jokin asia menee itseltäni totaalisesti yli hilseen, niin tietysti sitä näin vasta-alkajana toivoisi saavansa kysymyksiinsä ymmärrettäviä vastauksia, teknisen sanaston sijaan.
Omenapolkuni on vasta aluillaan, mutta uskon vahvasti, että se oli oikea valinta
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja JanneV »
Siirtymisestä veikkaan, että ei se ympäristön vaihto kovin helpolla onnistu toiseenkaan suuntaan. Vaihtajille suurin ongelma on opettelu vanhasta pois, mikä on aina vaikeata. Täysin ummikolle, jolla ei ole vanhaa painolastia OS X on taatusti helpompi omaksua.
Hiiriasiasta täällä on keskusteltu ehkä tarpeeksi. Hommaa sellainen hiiri, jossa niitä nappeja piisaa. En itsekään ole käyttänyt vuosiin Applen hiiriä. Nykyisessä on 7 nappia ja rulla, joka sekin toimii vielä 8. nappina. Ja niin uskomattomalta kuin se meistä tuntuukin, niin on ihmisiä, jotka sekoilevat noiden nappien kanssa. Niinpä en enää pidä Applen filosofiaa huuhaana, vaikka itse suosinkin moninappisia rullahiiriä.
Taustakuva vaihtuu muuten ihan samoin työpöytää oik. napilla klikkaamalla (tai Ctrl+vasen nappi) Aliaksen työpöydälle (tai minne hyvänsä) saa raahaamalla tiedoston tai kansion Alt+Omppu napit pohjassa. Näyttöasetuksia varten saa pikkukuvakkeen yläpalkiin jne jne. Se että asiat tapahtuvat eri tavalla ei ole perustelu helpommalle eikä vaikeammalle.
Itse veikkaan, että Windows XP:n selittämisessä vaimolle vasta hommaa olisi. Minä en ainakaan pitäisi sitä kovin vaikeana selitystehtävänä, kun kerron, että jos haluat dockista kuvatuksen pois, niin vedä se vaa veks ja PUF, se hävisi "savuna ilmaan" ja jos haluat laittaa dockiin jotain lisää, niin raahaa se vaan sinne. Ja tässä koneessa uudella käyttäjällä ei ole muuten oletusarvoisesti yhtään lärättävää kansiota docissa, joten siihen en osaa ottaa kantaa.
Noista vahingossa tehtävistä, peruuttamatomista muutoksista voisit kertoa esimerkkejä. Molemmissa ympäristöissä käyttäjä lienee pystyy tuhoamaan omia tiedostojaan joko tarkoituksella tai vahingossa. Itse järjestelmästähän ei OS X:ssa pääse edes Admin-oikeuksin tuhoamaan mitään, joten vahingossa ei siellä tule tuhoa. Lisäksi on vielä käyttäjäkohtaisesti säädettävissä erilaisia rajoituksia, jolloin riskit yhä pienenevät. Ai niin, jos vahingossa siirrät jonkin tiedoston, niin valikosta löytyy muuten undo, jolla sen voi perua, ellei ehdi välissä tehdä jotain muuta.
Tässä yhteydessä voisi tietysti myös kysyä mikä on käyttäjän kannalta parempi, holhoava järjestelmä, joka kyselee joka käänteessä, että haluatko todella tehdä tätä ("haluatko ihan oikeasti laittaa tämän jpg-tiedoston roskakoriin? Jos tyhjennät roskiksen, et ehkä ikinä enää saa sitä takaisin!") vai sellainen, joka suo käyttäjälle mahdollisuuden tehdä sitä mitä oikeudet sallivat herjaamatta joka asiasta. Itse pidän kyllä OS X:n tavasta. No, yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
t.Janne
PS. Vaikka et osaa, niin se voi silti kyllä olla niin helppoa kuin väitetään. Heitä vaan ne vanhat tavat hittoon ja ajattele kuinka asiat voi tehdä loogisesti. Todennäköisesti osut lähelle oikeaa. Vielä vuosienkin jälkeen löytyy asioita, joihin voi todeta "hitsinpitsi, noinko helposti se tehdään"
-
Viesti Kirjoittaja kartsa »
Kotiin päästyäni aloin innoissani kokeilemaan konetta. MISSÄ ON OMA TIETOKONE? MITÄ V"#€TUA!! Tämähän on ihan sieltä ja syvältä!! Eihän tästä tule mitään... Missä se vanha pentium on?
Mutta kuinka ollakaan, opin käyttämään tätä erilaista käyttöjärjestelmää ja jopa vaimokin on oppinut tällä tekemään ne asiat mitä nyt tietokoneella tehdään. Nykypäivänä monet Windowsin ominaisuudet tuntuvat aivan älyttömän hankalilta ja epäloogisilta.
Mikä on tarinan opetus? Kaikkeen tottuu. Minun mielestäni aivan turha olettaa, että mitään ei joutuisi näyttämään kädestä pitäen. Uusi ja erilainen käyttis on uusi ja erilainen. Piste.
Ps. Nykypäivänä on ajautunut/päässyt siihen pisteeseen, että pitää maccia parempana vaihtoehtona kuin Windows PC:tä. Niin se elämä vain heittelee..
Pps.
Niinpä...PS. Vaikka et osaa, niin se voi silti kyllä olla niin helppoa kuin väitetään. Heitä vaan ne vanhat tavat hittoon ja ajattele kuinka asiat voi tehdä loogisesti. Todennäköisesti osut lähelle oikeaa. Vielä vuosienkin jälkeen löytyy asioita, joihin voi todeta "hitsinpitsi, noinko helposti se tehdään"
-
Viesti Kirjoittaja Julius »
Mac-käyttäjät ovat syystä ylpeitä laitteistaan ja ohjelmistaan mutta en voi ymmärtää miksi silti alennutaan haukkumaan "sitä toista".
MacBook Pro 13" Retina i5 / 8GB / 250GB SSD
iMac 24" 3.06GHz C2D / 6GB / 750GB (Early 2008)
Mac Mini 2.4GHz C2D / 8GB / 256GB SSD (Mid 2010)
iPhone 11 Pro Max 64GB
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Jos nyt vaikka murobbs:ää lukee, niin eipä siellä applea kauhean positiiviseen sävyyn käsitellä. Kyllä sitä osataan silläkin puolella. Uskoisin että siinä PC:n haukkumisessa on täälläkin sellainen tietty vinohymyinen perusvire, eli sitä ei aivan täysin satavakavalla naamalla tehdä. Tottakai sekin joskus menee yli. Microsoftin haukkuminen ja Windowsin mollaaminen on sellainen ryhmää eheyttävä juttu, tavallaan "sisäpiirin vitsi". Näin ainakin minä olen asiaa tulkinnut.Julius kirjoitti: Mielestäni Hompun viesteissä ei ole meitä nyyppiä mollattu, kaikki tarmo onkin sitten suunnattu winukan ja mikkisoftan runttaamiseen mikä on mielestäni aika outoa koska en ole pc-käyttäjien foorumeilla Macin haukkimiseen koskaan törmännyt. Mac on hyvä kone ja OSX on hyvä käyttis, sen voin jo lyhyenkin kokemuksen perusteella sanoa.
Mac-käyttäjät ovat syystä ylpeitä laitteistaan ja ohjelmistaan mutta en voi ymmärtää miksi silti alennutaan haukkumaan "sitä toista".
iPod Touch 16GB
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Toinen juttu on se, että Windows XP:n kopiohan OS X ei ole, joten XP:n käytännöt eivät OS X:ssä päde eikä niiden tarvitsekaan. Ja sama pätee myös OS 9:iin, monella ysistä siirtyneellä on ollut suuria vaikeuksia tottua OS X:n tapaan tehdä asioita.
Harhaoppisuutta on kai eniten se, että moittii OS X:iä siitä, ettei se toimi täsmälleen samoin kuin Windows XP.
-
Viesti Kirjoittaja jazzi »
Juuri näin oli omalla kohdallanikin. Vuosia mac 6-7-8-9 käyttiksiä käyttäneenä olin ensimmäisenä päivänä X:ää käyttäessäni todella pihalla. Ei kuitenkaan kestänyt kauan, kun opin ymmärtämään X-käyttiksen vahvuudet, ja käyttökin alkoi sujumaan. Sama juttu Windowsin kanssa kun sitä joutuu välillä käyttämään. esim. missä täällä on roskis????? tai missä kovalevy on, missä ne tiedostot on hä? c-levy, d-levy... mitä hä? Mitkä virukset? Lääkäriin heti nyt! Mutta kyllä sitä oppii kun on kärsivällinen.MacFinn kirjoitti:monella ysistä siirtyneellä on ollut suuria vaikeuksia tottua OS X:n tapaan tehdä asioita.
Mitä tulee näihin kommentteihin "Mac-yhteisöstä", niin Mac-käyttäjät on vähän kuin suomenruotsalaiset. Kovasti yritetään pitää omasta kulttuurista kiinni, mutta samaan aikaan on vaan hyväksyttävä se tosiasia, että eletään enemmistön ehdoilla. Valtaväestön kieli ja tavat tulee osata, valtaväestöltä ei voi kuitenkaan vaatia meidän kielemme osaamista. Toki Kristiinankaupunkiin eksyessään suomenkielinen saattaa tuntea itsensä hieman ulkopuoliseksi, mutta tämä tunne ei välttämättä tarkoita, että et olisi tervetullut.
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
Saa tietysti kritisoida ja haukkua mutta miksi vaivautua? Mitä hyötyä siitä on? Eikös kannattaisi ottaa vähän rennommin ja laittaa lippiksen säätöä vähän isommalle niin ei purista päätä niin pahasti?MacFinn kirjoitti:öh tuota, miksi tämä Windowsin tai Microsoftin kritisoiminen tai jopa haukkuminen olis kiellettyä Hopeisessa Omenassa? Eikös tänne saa kirjoittaa mitä haluaa, ainakin tänne Yleiskeskustelu osastolle.
Jos omien anti-windows asenteiden purkaminen vahvistaa yhteisöön kuulumisen tunnetta tai itsetuntoa niin siitä vaan mutta oikeasti, siis aikuisten oikeasti, se ei kiinnosta ketään. Paitsi tietysti toisia samoin tuntevia mutta who cares...
iPhone 11 Pro Max 64GB
-
Viesti Kirjoittaja MarQ »
nykyään on kovin muotia tuo "aikuisten oikeesti". mutta sitä käytetään väärin! en tähän hätään löytänyt mistä luin, mutta oikeesti (heh) se juttu meni niin, että lapselle oli luvattu jotain, tyyliin karkkipussi huomenna, niin lapsi kysy, että oikeesti vai aikuisten oikeesti?
aikuisten oikeesti on siis bullshittiä. lapset tietää, että aikuistet huijaa[:)]
pahoitteluni, mutta tuo on alkanut häiritsemään, kun sitä niin paljon viljellään[:)]
/OT
-
iPhone 11 Pro Max 64GB
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mutta jos Julius ihan oikeasti kysyy, että mitä HYÖTYÄ siitä on. Kysyisin vastaan, mitä hyötyä on ylipäätään kirjoitella tänne tai muille nettipalstoille mitään? Ei siitä ainakaan mulle ole mitään HYÖTYÄ.
Jos nää Windows/Microsoft keskustelut ei sua kiinnosta, on täällä monta muuta ketjua mitä seurata.
-
Ymmärrän. Itsekin on askarrellut Wintoosan kanssa aika monta iltapäivää/päivää/yötä ja on ottanut päähän. Yleensä olen purkanut höyryt ja turhautumat kiroilemalla tai juomalla olutta.MacFinn kirjoitti:No, jospa vaikka kun on tullut syystä tai toisesta askarreltua Windowsin kanssa yksi iltapäivä ja sen toiminta ottaa päähän, silloin siitä on hyötyä kun saa päästää höyryä.
En tarkoittanutkaan sitä mitä sinä nyt tarkoitat, eli konkreettista hyötyä, jollei joku maksa foorumeille naputtelusta.Mutta jos Julius ihan oikeasti kysyy, että mitä HYÖTYÄ siitä on. Kysyisin vastaan, mitä hyötyä on ylipäätään kirjoitella tänne tai muille nettipalstoille mitään? Ei siitä ainakaan mulle ole mitään HYÖTYÄ.
Onneksi on ja siksihän täällä aikaani joskus vietänkin.Jos nää Windows/Microsoft keskustelut ei sua kiinnosta, on täällä monta muuta ketjua mitä seurata.
iPhone 11 Pro Max 64GB
-
Viesti Kirjoittaja wille »
Kun kaverit tulevat käymään luonani ne ihmettelevät, miten helposti poltan cd-levyn tai dvd-elokuvan. Puhumattakaan siitä hämmästyksestä, kun dvd-levy palaa minun tunnuksillani, voi tyttöystävä tulla koneelle omilla tunnuksillaan sähköpostiviestejään lukemaan.
Mielestäni Macistä pitää pitää hieman meteliä, sillä nämä koneet ovat täällä Suomessa aivan liian harvinaisia näiden käytettävyyteen nähden. Varmasti yli 90 Suomessa myytävistä käyttiksistä on windowseja, eivätkä windowsit varmasti ole niin paljon parempia kuin osx. Homma siis kusee jostakin muusta syystä kuin käyttisten ominaisuuksista. Tässä mielessä on oikein pitää heikomman (Applen) puolia.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Kyllä mä uskon että tuo Windowsista virnuilu on suurimmaksi osaksi juuri sitä lakin löysentämistä. Minusta taas joskus tuntuu että ne ketkä äänekkäimmin kritisoi pientä tai isompaa tauhkanheittoa, ovat juuri niitä tiukkapipoisimpia joiden tulisi hiukan hellittää. Kannattaa muistaa että nettifoorumi muistuttaa kirjanlukukokemusta siinä mielessä, että persoonat syntyy lukijan mielikuvituksessa. Mä näen Juliuksen tiukkapipoisena ja Julius näkee jonkun muun. Se on justiin vaan se miltä oksalta katsoo. Jos joutuu vaikka työssään puhumaan niinsanotusti sontaa koko päivän niin ei varmaan jaksa pientä vastavuoroista jukurointia katsoa. Toinen taas kokopäivän kommunikoiden korrektisti (vaikka windows olisikin jumittunutJulius kirjoitti:Saa tietysti kritisoida ja haukkua mutta miksi vaivautua? Mitä hyötyä siitä on? Eikös kannattaisi ottaa vähän rennommin ja laittaa lippiksen säätöä vähän isommalle niin ei purista päätä niin pahasti?

-
Uskon että suurimmalle osalle se sitä onkin, mutta joillekin se voi olla elämäntapa.Jamac kirjoitti:Kyllä mä uskon että tuo Windowsista virnuilu on suurimmaksi osaksi juuri sitä lakin löysentämistä.
En kritisoi vaan ihmettelen.Minusta taas joskus tuntuu että ne ketkä äänekkäimmin kritisoi pientä tai isompaa tauhkanheittoa, ovat juuri niitä tiukkapipoisimpia joiden tulisi hiukan hellittää.
Niin, ehkä minusta ei koskaan tule hc-macmiestä joka sylkee Windowsia joka toisessa postauksessaan.Mä näen Juliuksen tiukkapipoisena ja Julius näkee jonkun muun.
iPhone 11 Pro Max 64GB
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Vielä OffTopiccia -> saatat olla oikeassa tuon alkuperäisen merkityksen suhteen, mutta ihana Miljonääri Jussihan lanseerasi "aikuisten oikeesti" nimenomaan tuossa Juliuksen kertomassa merkityksessä, eli tyyliin "ihan tosissaan oikeesti" ja sitenhän tuota (maailman ehkä ärsyttävintä) lausahdusta nykyään käytetään. Kieli elääMarQ kirjoitti:OT
nykyään on kovin muotia tuo "aikuisten oikeesti". mutta sitä käytetään väärin! en tähän hätään löytänyt mistä luin, mutta oikeesti (heh) se juttu meni niin, että lapselle oli luvattu jotain, tyyliin karkkipussi huomenna, niin lapsi kysy, että oikeesti vai aikuisten oikeesti?
aikuisten oikeesti on siis bullshittiä. lapset tietää, että aikuistet huijaa[:)]
pahoitteluni, mutta tuo on alkanut häiritsemään, kun sitä niin paljon viljellään[:)]
/OT
-
Viesti Kirjoittaja wille »
-
Viesti Kirjoittaja MarQ »
mutta olen myös matteus/2 kanssa samoilla linjoilla. eli nykyään tuo on saanut juuri sen merkityksen, että aikuisten oikeasti on oikeasti, mutta kuten itsekin sanoit, että lapsille kerrotaan jatkuvasti valheita totuutena niin kyllä ne sen tietää, siksi ne kysyy, että oikeasti vai aikuisten oikeasti
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Aika HEMMETIN monta konetta saisi Apple Suomessa myydä että tulisi prime time tv-kamppiksen media- ja suunnittelukustannukset katettua [A]MacAntti kirjoitti:Applen kannattaisi nyt panostaa mainontaan ja tehdä faktat tunnetuiksi. Iskevä mainos MTV3:lla seitsemän uutisten tauolla tekisi kyllä terää... Eikä sen luulisi olevan hillosta kiinni.
-
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
Niin varmaan, mutta jos mä vastaisin Applen markkinoinnista Suomessa, olisin enemmän huolissani tuotteen huonosta tunnettuudesta tärkeimmässä kohderyhmässä eli kuluttajien keskuudessa. Kaikki tietää varmaan Applen, mutta aika harvalla on siitä kokemusta, edes tuttavien kautta, joten se koetaan vieraaksi. Ja jos massoja tavoitellaan, niinkuin Mac mini antaa ymmärtää, niin nyt olisi oikea aika takoa, kun rauta on vielä kuuma. Musta tuntuu, että aika moni "tavis" on kyllästynyt viruskeskusteluihin ja muuhun vastaavaan pelotteluun ja Macin etsikkoaika alkaisi olla käsillä.matteus/2 kirjoitti: Aika HEMMETIN monta konetta saisi Apple Suomessa myydä että tulisi prime time tv-kamppiksen media- ja suunnittelukustannukset katettua [A]
-
-
Viesti Kirjoittaja Lakki »
Saitin ongelma-palstan perusteella moni viettää tunteja huonostiMacAntti kirjoitti:No hard feelings, mutta taas tuli vietettyä noin kuusi turhaa tuntia huonosti käyttäytyvän Windows-järjestelmän parissa.
käyttäytyvien omenoiden kanssa... vaikka näkevät sen tehdä "valossa".
Tuo kuulostaa tietämättömyydeltä, lausahdus "eihän siinä toimiMacAntti kirjoitti: Velipojan kone oli mennyt vallan hitaaksi ja meikäläinen sitä sitten yritti paikkailla. Niin monia kompastuskiviä tuohonkin prosessiin mahtui, että kyllä täytyy ihmetellä sitä, miten monet eivät vieläkään ole nähneet valoa... Jos käyttö on digikuvien arkistointia ja netin käyttöä niin Maccihän on aivan suvereeni valinta. Mutta mutta kun sitä ehdotin, niin reaktio oli pitkä hiljaisuus ja sitten kysymys "Toimiiko siinä word ja excel?" eli ennakkoluulot on aika vahvoja.
edes excel ja word" olisi ollut ennakkoluuloa. Sitä paitsi kirjaamasi
lausahduson hyvä esimerkki siitä, että "tavikset" eivät halua käyttää
käyttöjärjestelmää vaan sovelluksia. Asia, joka erittäin huonosti käy
ilmi tältäkään palstalta.
'Lakki' ehdottaa, että palstan Macistit tekevät kuntiensa valtuustoilleMacAntti kirjoitti: Applen kannattaisi nyt panostaa mainontaan ja tehdä faktat tunnetuiksi. Iskevä mainos MTV3:lla seitsemän uutisten tauolla tekisi kyllä terää... Eikä sen luulisi olevan hillosta kiinni.
kansalaisaloiteen Macien hankkimisesta kirjastoihin. Mac Mini
Tiikerillä höystettynä on suorastaan luotu esiintymään edukseen
moisessa tilassa ja tilanteessa.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka