Rajoitatko lasten/nuorten surffailua?
-
Rajoitatko lasten/nuorten surffailua?
Viesti Kirjoittaja bourbonstreet68 »
Mites teillä? Olenko tyranni?
-
Re: Rajoitatko lasten/nuorten surffailua?
Viesti Kirjoittaja Jezze »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Kyse ei ole ainoastaan netin vaarallisuudesta tai turvallisuudesta, vaan myös ajan käytöstä. Uskon nimittäin että liian fanaattinen harrastaminen ei ole hyväksi, erityisesti nuorten kehitykselle. Oli kyseessä sitten nettipelaaminen tai taitoluistelu. Nuorilla pitää olla erilaisia harrastuksia joissa erilaiset taidot voivat kehittyä tasapuolisesti.Jezze kirjoitti:Kyllä olet. Täysi vapaus pitäisi olla kyllä, kuten minulla, eikä netti ole niin vaarallinen paikka.
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Itse olen fanaattisesti harrastanut musiikkia koko ikäni, enkä koe että olisin kehityksellisesti jostain jäänyt paitsi. Päinvastoin, olen saavuttanut hienoja asioita, saanut harrastuksesta tulevan ammatin, saanut musiikin kautta hyviä ystäviä. Päivääkään en vaihtaisi pois.bourbonstreet68 kirjoitti: Kyse ei ole ainoastaan netin vaarallisuudesta tai turvallisuudesta, vaan myös ajan käytöstä. Uskon nimittäin että liian fanaattinen harrastaminen ei ole hyväksi, erityisesti nuorten kehitykselle. Oli kyseessä sitten nettipelaaminen tai taitoluistelu. Nuorilla pitää olla erilaisia harrastuksia joissa erilaiset taidot voivat kehittyä tasapuolisesti.
iPod Touch 16GB
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Mun mielestä toi on hyvä. Lasten TULEE tehdä jotain muutakin kuin roikkua netissä. Oikeasti. Tässä kun viettelen itse maalla nyt lomaa ja on näitä lapsuuden ajan kulmia tullut katsottua, niin eipä näy pikkupoikia tuossa viereisessä pihlajassa kiipeilemässä.. Meillä oli aika vakiovarustuksena puukko / kirveskin mukana kun juostiin pitkin mettiä. Ja oli meinaan kivaa! huiputettiin metsän korkeimmat jättikuuset ja männyt, tehtiin majoja puuhun ja muuta. Netti kuuluu sitten opiskeluaikaan paremmin. Sitä ennen tulee kehittään mielikuvitusta!bourbonstreet68 kirjoitti:Itse olen kaikkitietäväisenä ja kaukaa viisaana rajoittanut meidän varhaisteinileenojen verkossaroikkumisen 1,5h. / pv. Ilman erityisiä syitä (esim. mummu/vaari mesessä) ei kello 22.00 jälkeen enää surffailla / chattailla. Norton Parental Control lensi lähes välittömästi roskiin. Valvominen päivisin tosin on vähä niin ja näin kun nuoret ovat päineensä kotona koulun jälkeen ja lomilla.
-
Viesti Kirjoittaja A.J. »

-
Viesti Kirjoittaja Elroy »
-
Viesti Kirjoittaja Redwoodox »
juuri näinJezze kirjoitti:Kyllä olet. Täysi vapaus pitäisi olla kyllä, kuten minulla, eikä netti ole niin vaarallinen paikka.
-
Viesti Kirjoittaja Jouna- »
Yhdyn kanssa tähän, mutta kuitenkin pitäisi jo varhaisessa vaiheessa kehittää lastensa/lapsensa kanssa jotain harrastuksen poikasta, niin ei sitä sitten jumita koneen edessä kauaa.Redwoodox kirjoitti:juuri näinJezze kirjoitti:Kyllä olet. Täysi vapaus pitäisi olla kyllä, kuten minulla, eikä netti ole niin vaarallinen paikka.
Itsellä tuli istuttua PC:n ääressä nettipelejä pelaten kaiket päivät yläasteen ajan ja koulutyöt jäi sitten vähän hunnigolle. Nykyään kuitenkin pystyy keskittymään koulutehtäviin ja muihin suhde asioihin paremmin kun tuli hommattua tämä iMacci
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olen kuitenkin pystynyt viettämään mukavan ja mielikuvituksellisen "lapsuuden" kun vielä puissa kiipeiltiin ja metissä juostiin. Nykyään lapset oppivat jo aikaisessa vaiheessa netin käytön ja tietokone pelien pelaamisen, joten kai siinä mielessä voi rajoittaa vähän netinkäyttöä.
Eli olen vähän tuossa rajoituksien ja vapauden väliltä näköjään
huh, tulipas nyt kaikenlaista, mutta yrittäkää saada selvää.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja MacinJosh »
Et ole tyranni. Toi on tosi hyvä ja aion samaa kavaa käyttää omien lapsien kanssa, kuhan niitä eka tulee. Jos on vähän kuria huushollissa tekee hyvää lapselle eikä tee vanhemmista tyranneja. Mä oon nähnyt liikaa kersoja jotka on saanut tehdä mitä vaan milloin vaan.bourbonstreet68 kirjoitti:Itse olen kaikkitietäväisenä ja kaukaa viisaana rajoittanut meidän varhaisteinileenojen verkossaroikkumisen 1,5h. / pv. Ilman erityisiä syitä (esim. mummu/vaari mesessä) ei kello 22.00 jälkeen enää surffailla / chattailla. Norton Parental Control lensi lähes välittömästi roskiin. Valvominen päivisin tosin on vähä niin ja näin kun nuoret ovat päineensä kotona koulun jälkeen ja lomilla.
Joshua.
-
Viesti Kirjoittaja MacinJosh »
Kyllä munkin mielestä vanhemmat saa tuputtaa harrastuksia. Mut tuputettiin aikoinaan pianoa soittamaan ja rankkaahan se oli kun piti joka päivä harjoitella. Sitten kun pakko harjoitukset jätettiin niin jatkoin kuitenkin soittamista omaan tahtiin. Innostuin kovasti ja kehityin nopeasti ja opetin itselleni kitaran ja basson soiton samalla. Nyt olen soittanut vajaa kakskyt vuotta ja olen erittäin kiitollinen siitä, että mut tuputettiin soittamaan.Jouna- kirjoitti:Vanhemmille pieni sana siitä, että jonnin verran pakko tuputusta harrastuksien suhteen lapsille niin eivät liimaannu koneen äärelle
Joshua.
-
Musiikin harrastaminen, urheilu, partio ym toiminta kehittää mm. ihmisen sosiaalisia taitoja. Näitä tärkeitä kanssakäymisen taitoja tuskin oppii pelaamalla pleikkaria yms. pitkin päiviä, iltoja ja öitä.
Itsekkin olen musiikkia harrastanut 30v. ja se on poikinut lukemattomia erilaisia suhteita erilaisiin ihmisiin, satakunta keikkaa ja levykin on julkaistu.
Harvemmin meidän "landellakaan" enää näkee kosseja ritsojen ( se Y-muotoinen puu johon on viritetty kuminauha jolla ammutaan esim. kiviä!!!) kanssa kolttosia tekemässä.
-
Mullakin nyt on tosiaan musiikki harrastus aloitettu pianolla ja siitä se vaihtui sitten akustiseen kitaraan ja siitä sähkökitaraan jonka jälkeen vaihtui kokonaan sähköbassoonMacinJosh kirjoitti:Kyllä munkin mielestä vanhemmat saa tuputtaa harrastuksia. Mut tuputettiin aikoinaan pianoa soittamaan ja rankkaahan se oli kun piti joka päivä harjoitella. Sitten kun pakko harjoitukset jätettiin niin jatkoin kuitenkin soittamista omaan tahtiin. Innostuin kovasti ja kehityin nopeasti ja opetin itselleni kitaran ja basson soiton samalla. Nyt olen soittanut vajaa kakskyt vuotta ja olen erittäin kiitollinen siitä, että mut tuputettiin soittamaan.Jouna- kirjoitti:Vanhemmille pieni sana siitä, että jonnin verran pakko tuputusta harrastuksien suhteen lapsille niin eivät liimaannu koneen äärelle
Joshua.
-
Basisti kun olen nykyään itsekkin kehtaneen kysyä näitkö jokin aikaa sitte City-lehden gallupin jossa udeltiin että onko basisti aina bändin tyhmin? Kosketinsoittajia syrjittiin koska vaihtoehtoina oli ainoastaan basisti, kitaristi, solisti ja rumpali. hitsinpitsi viekööt! Meidän triossa minä olen basisti/solisti joten tsänssit että juuri minä saan tuon kyseenalaisen kunnian on noin fifti-siksti...Mullakin nyt on tosiaan musiikki harrastus aloitettu pianolla ja siitä se vaihtui sitten akustiseen kitaraan ja siitä sähkökitaraan jonka jälkeen vaihtui kokonaan sähköbassoonHalusin tosiaan lopettaa pianon soiton, kun se oli sellaista pakotettua meininkiä, mutta siitä se on sitten johtanut tähän pisteeseen ja olen nyt tyytyväinen. Tulevaisuudessa tämä voi tuoda kaikennäköistä uutta elämään.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
No, takaisin aiheeseen. Eikö lapsia ja nuoria tulisi siis kannustaa ennemmin tällaisten harrastusten piiriin kuin jatkuvaan netissä roikkumiseen tai pleikanpelaamiseen?
-
Viesti Kirjoittaja instantmedia »
käyttäisin mielummin käsitettä muiden-ajanvietteiden-suosiminen.
muistan omasta lapsuudesta sen, että televisio vei liikaa aikaa, eikä sitä silloin itse ymmärtänyt... voisikohan nettiä/pelaamista jotenkin verrata samaan.
-
Heh, enpä ole nähnyt tuotabourbonstreet68 kirjoitti:Basisti kun olen nykyään itsekkin kehtaneen kysyä näitkö jokin aikaa sitte City-lehden gallupin jossa udeltiin että onko basisti aina bändin tyhmin? Kosketinsoittajia syrjittiin koska vaihtoehtoina oli ainoastaan basisti, kitaristi, solisti ja rumpali. hitsinpitsi viekööt! Meidän triossa minä olen basisti/solisti joten tsänssit että juuri minä saan tuon kyseenalaisen kunnian on noin fifti-siksti...Mullakin nyt on tosiaan musiikki harrastus aloitettu pianolla ja siitä se vaihtui sitten akustiseen kitaraan ja siitä sähkökitaraan jonka jälkeen vaihtui kokonaan sähköbassoonHalusin tosiaan lopettaa pianon soiton, kun se oli sellaista pakotettua meininkiä, mutta siitä se on sitten johtanut tähän pisteeseen ja olen nyt tyytyväinen. Tulevaisuudessa tämä voi tuoda kaikennäköistä uutta elämään.
No, takaisin aiheeseen. Eikö lapsia ja nuoria tulisi siis kannustaa ennemmin tällaisten harrastusten piiriin kuin jatkuvaan netissä roikkumiseen tai pleikanpelaamiseen?
Se on jännä juttu se, että melkeinpä vain suomessa sorsitaan basisteja. Kaipa nuo 4-kieltä on liian hämmentäviä ja liian paksuja, jotta kukaan voisi edes kuvitella niillä pystyvän soittamaan muutakin kuin sitä tasaisen tasaista joka iskun näppäilyä. Ja kaikkein eniten sorsitaan niitä jotka ovat vaihtaneet kitarasta bassoon, kun sekös se vasta osoittaakin soittajan olevan tyhmistä tyhmin, kun ei pärjää kahdella ylimääräisellä kielellä
Kaikennäköisiä patoutumia sitä syntyy tuonne aivojen sopukoille
EDIT: ja kyllä omasta puolestani voisin sanoa, että vähemmän olis saanu tietokoneella istua nuorenpana..
-
Viesti Kirjoittaja linker »
16- vuotiaalla wlan win98 läppäri huoneessan, yläkerrassa
11- vuotias perheen "yleis-PC:llä" keskikerroksessa.
Itse iMacilla kellarin makuu/työhuoneessa -JONNE EI LAPSILLA ASIAA!!!!
Eli rajoitanhan sittenkin, mutta vain konetasolla. Maccini on "pyhä"

Joskus 70-luvulla äidit tuskailivat lastensa ainaista nenä-kirjassa-kiinni -olotilaa. Nyt kitinä ja kiusanteko on siirtynyt koneiden muka-liialliseen käyttöön. Aihe on vain muuttunut, äiti-tytärviha on ikuista.
-
Oletko aivan tosissasi?linker kirjoitti: Nyt kitinä ja kiusanteko on siirtynyt koneiden muka-liialliseen käyttöön. Aihe on vain muuttunut, äiti-tytärviha on ikuista.
-
Viesti Kirjoittaja at »
Et ole, vaan oikeilla jäljillä.bourbonstreet68 kirjoitti: Mites teillä? Olenko tyranni?
Nyt tyttöni on vielä niin pieni, että sen kone ei ole edes netissä kiinni. Alkupolku eskarit on suoraan koneella. Kun aika koittaa että pitää olla netissä, tulee käytölle olemaan rajoitukset. Niistä sovitaan keskustelemalla ja sapiskaa tulee jos sopimus rikotaan.
Ai miten valvon sopimusta. Vanhana häkkerinä ja nykyisin tietoturva-asiantuntijana mun kotiverkossa ei liiku dataa jota en pystyisi kontrolloimaan. Mikäli on isäänsä tullut, niin uskoo järkipuhetta ja ymmärtää sen mistä varotan. Vaikka kynsille on otettava että oppi menee perille. (Niin mulle on ainakin käynyt.)
-
Tarkoittako tämä että kaikkien nettisysteemejä voi kollailla ilman että mennään salasanaa muuttamalla toisen kotikansioon?
Meilläkin ollaan teinileenojen kanssa keskusteltu siitä että missä saa ja missä ei saa surffailla. Naiviuuttani uskon että sopimusta noudatetaan, ainakin parisen vuotta vielä. Aikarajoitusta rikkovat vailla minkäänlaisia omatunnontuskia kun selkänsä kääntää...niin minäkin tekisin
Kuinkahan hampaatonta tämä minunkin web-rajoitus/valvomishomma oikeasti on?
-
Viesti Kirjoittaja kaipila »
Itse asiassa netti voi olla hyvinkin vaarallinen asia nuorelle ihmiselle, joka ei välttämättä ymmärrä että netti on täynnä kaken maailman huijareita ja perverssejä joilla on pahat mielessä.Jezze kirjoitti:Kyllä olet. Täysi vapaus pitäisi olla kyllä, kuten minulla, eikä netti ole niin vaarallinen paikka.
Minunkin 10-vuotias serkkuni on tullut riippuvaiseksi habbo-hotellista ja hänellä on mennyt siihen varmaan useita satoja euroja. Ja kun se ei kun luottaa kaiken maailman huijareihin, niin häneltä on myös pöllitty siellä ukko johon se oli laittanu monta sataa euroa.
Lisäksi moni kaverini on aina matikan tunnilla kinuamassa opettajalta että pääsisikö nettiin (tahtovat irc-galleriaan tai vasaaviin) (eikä opiskelusta ei tahdo tulla mitään) opettajalla on monta kertaa meinannut mennä sen takia hermo meidän luokkaan, joka on täynnä nettiriippuvaisia teinejä. Minäkin olen saarnannut heille siitä, että he eivät osaa kunnioittaa opettajamme työtä ja minullekin vain nauretaan sen takia.
Netti on VAARALLINEN nuorille, jotka eivät ymmärrä omaa parastaan
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Ehdottomasti. Kaverini nuoremmalla veljellä kävi samoin. Habbohotel on kuitenkin pientä, muistammehan esimerkiksi Myyrmannin pommi-iskun joka ei varmaankaan olisi ollut mahdollinen ilman netin tarjoamaa apua. Tavallisin ongelma murrosikäläisillä näyttäisi kuitenkin olevan juuri tuo Irc-galleria sekä jatkuva messengerin käyttö, joka tosiaan näyttää johtavan arkiaskareiden tekemättä jättämiseen sekä mahdollisesti huonoihin kaverisuhteisiin. Itse eteemmältä olen muutaman 11-14 vuotiaan menoa seurannut ja kauhulla katsellut. Laaja irc-galleria ja messenger yhteisö johtaa nimittäin selvästi samaan ryhmäajatteluun (lue joukossa tyhmyys tiivistyy) kuin tavallisestikkin, erona on vain se, että vanhemman on huomattavasti vaikeampi repiä nuorta eroon esimerkiksi alkoholia juovasta ryhmästä joka on kooltaan 150 (ei mikään tuulesta temmattu luku, ainakin isoimmissa kaupungeissa hyvin mahdollinen) kuin 10 henkeä. Lapsen/nuoren maailmankuvakin voi helposti muuttua varsin kieroksi kun kaikki kaverit ovat "mesessä" tai "galtsussa". Iltalehdessä oli muutama kuukausi sitten juttu että 18-vuotias miespuolinen henkilö pyöritti netitse hakisrinkiä, alaikäiset nuoret siis tilasivat hänet yleensä messengerin tai kännykän välityksellä hakemaan alkoholia. Juttuhan selvisi vasta kun eräs 13-vuotias tyttö meinasi kännipäissään hukkua ja vanhemmat ja poliisi saivat lopulta lapsen puhumaan.kaipila kirjoitti:Itse asiassa netti voi olla hyvinkin vaarallinen asia nuorelle ihmiselle, joka ei välttämättä ymmärrä että netti on täynnä kaken maailman huijareita ja perverssejä joilla on pahat mielessä.Jezze kirjoitti:Kyllä olet. Täysi vapaus pitäisi olla kyllä, kuten minulla, eikä netti ole niin vaarallinen paikka.
Minunkin 10-vuotias serkkuni on tullut riippuvaiseksi habbo-hotellista ja hänellä on mennyt siihen varmaan useita satoja euroja. Ja kun se ei kun luottaa kaiken maailman huijareihin, niin häneltä on myös pöllitty siellä ukko johon se oli laittanu monta sataa euroa.
Lisäksi moni kaverini on aina matikan tunnilla kinuamassa opettajalta että pääsisikö nettiin (tahtovat irc-galleriaan tai vasaaviin) (eikä opiskelusta ei tahdo tulla mitään) opettajalla on monta kertaa meinannut mennä sen takia hermo meidän luokkaan, joka on täynnä nettiriippuvaisia teinejä. Minäkin olen saarnannut heille siitä, että he eivät osaa kunnioittaa opettajamme työtä ja minullekin vain nauretaan sen takia.
Netti on VAARALLINEN nuorille, jotka eivät ymmärrä omaa parastaan
Toisaalta internet ja tietokone tarjoavat lapselle melkoisia mahdollisuuksia oman kehityksen kannalta (mm. informaatio yms.), tärkeintä olisi kuitenkin ehkä antaa lapselle mahdollisuus näihin omaan kehitykseen nähden. Jos lapsi on mielestäsi kykeneväinen käyttämään nettiä ja konetta miten haluaa niin siitä vaan. Kontrolli tulisi siis (mielestäni) pitää lapsen oman kehityksen mukaisena, mitä vastuullisempi ja huolellisempi, sen enemmän mahdollisuuksia käyttää...
-
Ihmettelyn aiheena onkin sitten että miten "normaalin" face2face kanssakäymisen syrjäyttäminen erilaisilla messengereillä vaikuttaa sosiaalisten taitojen kehitykseen. Toki mesessä roikkuminen kehittää niitä osa-alueita joita siinä tilanteessa tarvitaan ja hyödynnetään mutta entäs sitten ne naamat vastakkain tilanteet?
Minua ihmetyttää myös sellainen asia että miksi teinit, jotka ovat koko päivän olleet naamat vastakkain koulussa, hyökkäävät heti kotiin tultuaan meseen puimaan asioitaan. Eikö heillä ole koulussa aikaa seurustella vai onko verbaalinen kommunikointitaito jostain syystä niin huonosti kehittynyttä että ei osata puhua?
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Tuosta tasapainoisesta kehityksestä vielä. Netissä ole voi, ainakin minun mielestäni, horjuttaa tuota kehitystä joko kiihdyttämällä jonkin osa-alueen kehityksen tahtia tai hidastamalla sitä. Huonoin vaihtoehto lienee, että se nopeuttaa jotakin osa-aluetta samalla hidastaen toista.
Toisaalta Bourbon, olisiko niin että asiat on helpompi puida mesessä kun jutella voi sellaistenkin kanssa, joita ei jostain muusta syystä haluaisi koulussa tuntea (syrjityt ja ei hyväksytyt henkilöt) sekä tietysti nopeus, monen ihmisen kanssa voi jutella yhtäaikaa.
-
jonesb >> viimeinen kappaaleesi laittaa muurahaiset liikkeelle pienessä ja ahtaassa pääkoopassani. Asia on varmasti näinkin, onko se sitten hyvä vai huono asia, siitä voisi kirjoittaa väitöskirjan.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka