Takuukulut
-
Takuukulut
Viesti Kirjoittaja Apple Cider »
-
Re: Takuukulut
Viesti Kirjoittaja amok- »
"2. Virheen oikaisu: korjaus tai vaihto
Ostaja voi vaatia virheen ensisijaisena oikaisuna joko tavaran korjausta tai vaihtamista virheettömään. Tavara pitää korjata tai vaihtaa kohtuullisessa ajassa ja niin, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Jos ostaja on esimerkiksi omalla kustannuksellaan toimittanut virheellisen tavaran myyjälle, myyjän pitää korvata ostajalle aiheutuneet kulut. "
http://www.kuluttajavirasto.fi/
-
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
-
Viesti Kirjoittaja CaptainNapalm »
Jos eivät maksa postitusta vaan vaativat viemään itse niin olet oikeutettu laskuttamaan matkakulut esim. omalla autolla kilometrikorvauksen verran (0,40 €/km). Tulisi aika äkkiä postitus halvemmaksi. Myös viemisestä postiin voi laskuttaa kilometrikulut. Se, jolle lasku osoitetaan ei välttämättä ole se huoltofirma vaan esim. kauppias tai maahantuoja.MacAntti kirjoitti:Mä jouduin joskus aikoinaan maksamaan näytön takuukorjauksen kuljetuksesta toisen puolen. Jos en olisi maksanut, olisi laite pitänyt itse viedä korjaajalle.
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Pyydä kauppiaalta RMA-koodi, niin postitus ei maksa sinulle mitään.Apple Cider kirjoitti:Laiteeseen on tullut takuunalainen vika ja joudun lähettämään sen korjaukseen. Huoltofirma maksaa rahdit vain yhteen suuntaan ja itse joudun maksamaan palautuksen kulut. Onko oikein? Kyseessä Zyxel-adsl ja Infocare.
Edit: jos laitat googleen hakusanoiksi RMA ja Zyxel, niin selviääpi jo aika paljon...
-
Tuli vielä mieleen, että postista voi kysellä onko ko. firma "asiakaspalautussopimuksen piirissä". Jos on, niin posti hyväksyy lähetyksen asiakaspalautuksena ilmaiseksi kuljetettavaksi. Kannattaa soveltaa, jos palauttaa korjaukseen sinne, mistä tavara on ostettu.Saltikov kirjoitti:Pyydä kauppiaalta RMA-koodi, niin postitus ei maksa sinulle mitään.Apple Cider kirjoitti:Laiteeseen on tullut takuunalainen vika ja joudun lähettämään sen korjaukseen. Huoltofirma maksaa rahdit vain yhteen suuntaan ja itse joudun maksamaan palautuksen kulut. Onko oikein? Kyseessä Zyxel-adsl ja Infocare.
-
...pikaisella googlettamisella huomasin asiakkaan laskuttamisen vastaavassa tapauksessa olevan melko yleistä. Onkohan siihen sittenkin joku oikeuttava pykälä?
-
Ei ole. Homma vain perustuu siihen, että harva asiakas viitsii lähteä kinaamaan tai ei yksinkertaisesti tiedä oikeuksiaan. Yritykset sitten kusettaa tähän saumaan. Voi myös olla, etteivät yrityksen tunne kuluttajansuojalakia.Apple Cider kirjoitti: ...pikaisella googlettamisella huomasin asiakkaan laskuttamisen vastaavassa tapauksessa olevan melko yleistä. Onkohan siihen sittenkin joku oikeuttava pykälä?
-
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
Infocare oli just se paja, jolle mäkin jouduin siitä näytön takuukorjauksesta pulittamaan toisen puolen matkoista.Apple Cider kirjoitti:Olen joutunut jokusen laitteen vaihtamaan tai korjauttamaan postitse asiakaspalautuksena aina ilman viuluja. Infocarelta kerrottiin että heidän käytäntönsä on tämä ja se rupesi ihmetyttämään.
-
Kiitoksia tiedoista, olen nyt pykälää valppaampi kuluttaja.CaptainNapalm kirjoitti:Ei ole. Homma vain perustuu siihen, että harva asiakas viitsii lähteä kinaamaan tai ei yksinkertaisesti tiedä oikeuksiaan. Yritykset sitten kusettaa tähän saumaan. Voi myös olla, etteivät yrityksen tunne kuluttajansuojalakia.Apple Cider kirjoitti: ...pikaisella googlettamisella huomasin asiakkaan laskuttamisen vastaavassa tapauksessa olevan melko yleistä. Onkohan siihen sittenkin joku oikeuttava pykälä?
-
Muistatan vielä, ettei kulujen korvaaminen välttämättä kuuluu huoltofirmalle vaan kulut pitäisi laskuttaa kauppiaalta tai maahantuojalta. Jos huolto on ulkoistettu, niin voi olla ihan ok, ettei huoltfirma suostu maksamaan postikuluja.Apple Cider kirjoitti:Kiitoksia tiedoista, olen nyt pykälää valppaampi kuluttaja.CaptainNapalm kirjoitti:Ei ole. Homma vain perustuu siihen, että harva asiakas viitsii lähteä kinaamaan tai ei yksinkertaisesti tiedä oikeuksiaan. Yritykset sitten kusettaa tähän saumaan. Voi myös olla, etteivät yrityksen tunne kuluttajansuojalakia.Apple Cider kirjoitti: ...pikaisella googlettamisella huomasin asiakkaan laskuttamisen vastaavassa tapauksessa olevan melko yleistä. Onkohan siihen sittenkin joku oikeuttava pykälä?
Tulee vielä mieleen, että toisinaan ihmiset lähettelvät tyhmyyttään koneita huoltoon ja huoltofirma ei halua lähteä perimään postikuluja tällaisesta, joten parempi olla niitä alkuunkaan hyväksymättä. Ne, jotka tietää sitten perivät omansa jälkikäteen.
Ihan vaan varmuudeksi, ettei ala väärää puuta haukkumaan.
-
Viesti Kirjoittaja fghs5y65tsrgdg »
Tuo kuulostaa jo kummalliselta. Itsellä lähti infocarelle kone tuossa joku aika sitten, postin mies kävi koneen ovelta, ja toi ovelle. Ilmaiseksi. En ymmärrä miten siitä muka olisi kuukaudessa tullut maksullista toimintaa.MacAntti kirjoitti:Infocare oli just se paja, jolle mäkin jouduin siitä näytön takuukorjauksesta pulittamaan toisen puolen matkoista.
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Samaa vaativat minulta. Laite oli vielä Sonyn iso näyttö, painaen vaatimattomat 40 kg. Onneksi löysin alkuperäisen myyntipahvit, joista kävi ilmi että laitteella on 36 kk on-site-huolto -takuu.MacAntti kirjoitti:Mä jouduin joskus aikoinaan maksamaan näytön takuukorjauksen kuljetuksesta toisen puolen. Jos en olisi maksanut, olisi laite pitänyt itse viedä korjaajalle.
Olivat muuttaneet takuuehtoja sittemmin. Ei auttanut myyjän vikinä kun laitoin dokkaria e-mailitse. Hakivat sitten pois, toivat vaihtolaitteen tilalle ja toimittivat myöhemmin alkuperäisen laitteen takaisin. Kolmen vuoden takuu on minulle myös ostoperuste nykyään.
-
Joskus Leathermanini seikkaili muutaman kerran Tampere-Rovaniemi välillä, kun osoite oli tuolloinkin kirjoitettu väärin. Kumma kun eivät soita, vaikka tässäkin paketissa luki puhelinnumero. Homma olisi helpompi niin päin kuin siten että itse joutuu soittelemaan postin asiakaspalveluun ja selvittelemään missä puketti luuraa.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka