Yli ymmärryksen
-
Yli ymmärryksen
Viesti Kirjoittaja NOx »
Eikö kumpikin ole vapaa-ajalla eli ei pitäisi olla kiire? Eikö kuntoilijan ole tarkoitus juosta/kävellä/kontata/hyppiä tietty matka eli oikaisu ei edistä asiaa vaan lopuksi pitää vielä kiertää kotitalon ympäri pari kierrosta ylimääräistä?
Nimimerkillä: Ensin yritti mummo hypätä sauvat kourassa puskan auton alle ja seuraavissa valoissa lenkkeilijä uhmasi fysiikan lakeja.
-
Re: Yli ymmärryksen
Viesti Kirjoittaja jamo »
-
Viesti Kirjoittaja windowlicker »
Miksi niin monelle autoilijalle on vaikeaa pysähtyä suojatien eteen, kun selkeästi sivulta on tulossa kevyttä liikennettä tai jalankulkijoita?
Miksi niin monelle autoilijalle on vaikeaa antaa tietä pyöräilijälle, joka ajaa pyörätietä samaan suuntaan ja saapuu samaan aikaan risteykseen auton kanssa, joka haluaa kääntyä – eli ajaa pyörätien yli oikealle tai vasemmalle.
nimim. Pyörällä töihin & kotiin, toistaiseksi hengissä.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Pitäisi varmaan hankkia Hammeri karjaraudoilla, niin jalankulkijasta selviäisi pelkällä lampunpesurien käytöllä.jamo kirjoitti:Valoihin pysähdyttäessä menee rytmi sekasi ja paikallaan juostessa näyttää typerältä? Tosin pahemmin se rytmi taitaa mennä sekasi jos auton alle hyppää...
Tosin kuten sanonta sanoo, ei jalankulkijan päälle saa ajaa. Hänhän saattaa olla autolleen kiiruhtava autoilija. [H]
-
Viesti Kirjoittaja KS »
Käytän henkilöautoa, joukkoliikennettä, polkupyörää, kävelen ja lenkkeilen joten en kuulu vain yhteen ryhmään.
Liikenteessä näkee töpeksimistä ja typeryyksiä aivan etenemistavasta riippumatta.
Kaikkien etu on liikenteen sujuvuus ja mahdollisimman vähän onnettomuuksia. Ongelma lienevät ne jotka eivät ymmärrä, että liikennesäännöt ja fysiikan lait koskevat heitäkin. Yleensä kiire loppuu kokonaan kun "pelti kolisee".
Eihän se tien antaminen paljoakaan aikaa vie, oli sitten liikenteessä jalan tai jollain kulkuneuvolla.
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
Ei pyörätietä varten tarvitse erityisesti hidastaa paitsi tietysti yleispykälän mukaan eli varovainen on oltava. Pyöräilijän tullessa pyörätieltä ajoradalle on pyöräilijän väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa liikennettä.windowlicker kirjoitti:Miksi niin monelle autoilijalle on vaikeaa hidastaa saapuessaan risteykseen, jossa ennen autotietä edessä on pyörätie ja molemmilla puolilla näköesteitä niin, ettei kovin pitkälle ole näkyvyyttä ennen, kuin konepelti peittää koko suojatien?
Jalankulkijoita on väistettävä vaan harva antaa tilaa, itsekin muistan korkeintaan pari kertaa viikossa tämän. Onneksi ajelen pääasiassa seuduilla joilla on melkein kaikki risteykset valo-ohjattuja. Polkupyöräilijänkin pitäisi lain mukaan antaa tietä suojatiellä tai sille aikovalle jalankulkijalle. Polkupyörä ja siihen rinnastettava kevyt liikenne ei sen sijaan ole erityisasemassa. Suojatie ei anna ylimääräistä etua pyöräilijälle paitsi jos pyörää taluttaa. Muussa tapauksessa väistämissäännöt ovat samat kuin muullakin liikenteellä eli perussääntönä oikealta tulevaa on väistettävä. Poikkeuksena että kääntyvän autoilijan on väistettävä suoraan jatkavaa pyöräilijää. Esim. meillä on lähellä juuri tällainen paikka, pyörätie jatkuu risteyksen jälkeen eli pyörää ei tarvitse taluttaa vaan ajamalla saa mennä ja autojen on väistettävä.windowlicker kirjoitti:Miksi niin monelle autoilijalle on vaikeaa pysähtyä suojatien eteen, kun selkeästi sivulta on tulossa kevyttä liikennettä tai jalankulkijoita?
Tuo on tosi paha paikka ja päätä on syytä käännellä, moni polkupyöräilijä tulee yllättävän lujaa. Ainakin kotinurkilla muutkin näyttävät aika hyvin tämän sisäistäneen. Tosin näkee niitä joka päivä päinvastaisiakin esimerkkejä.windowlicker kirjoitti:Miksi niin monelle autoilijalle on vaikeaa antaa tietä pyöräilijälle, joka ajaa pyörätietä samaan suuntaan ja saapuu samaan aikaan risteykseen auton kanssa, joka haluaa kääntyä – eli ajaa pyörätien yli oikealle tai vasemmalle.
-
Viesti Kirjoittaja windowlicker »
Ja kyllä ne suojatien viivat ovat sellaiset, että jokaisella tulisi olla mielessä pieni vauhdin hidastaminen – myös pyöräilijöillä.
No kyllä täytyy, jos sivuille ei ole näkyvyyttä. Ihan sama juttu kuin että pysähtyneen auton viereen pitää pysähtyä, eikä porhaltaa ohi.Ei pyörätietä varten tarvitse erityisesti hidastaa paitsi tietysti yleispykälän mukaan eli varovainen on oltava.
-
-
Viesti Kirjoittaja easy »
Kannattaisi lähteä ajoissa liikkeelle, niin ei tarvitsisi juosta. Tiedoksi vaan kaikille lenkkeilijöille..NOx kirjoitti:Miksi sauvakävelijä oikaisee tien yli eikä käytä suojatietä? Miksi lenkkeilijä juoksee päin punaisia?
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
Pyörätie on kuin sivutie. Ei niitäkään varten tarvitse erikseen hidastaa. Selvyyden vuoksi tarkoitan nimenomaan pyörätietä, en suojatien ja pyörätien yhdistelmää jossa suojatie muuttaa koko tilanteen. Sieltä voi tulla myös jalankulkijoita. Polkupyöräilijä väistää samoin kuin sivutieltä tuleva auto väistää.windowlicker kirjoitti:No kyllä täytyy, jos sivuille ei ole näkyvyyttä. Ihan sama juttu kuin että pysähtyneen auton viereen pitää pysähtyä, eikä porhaltaa ohi.
-
Viesti Kirjoittaja darthmother »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja napakettu »
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Pelkän ihmisen pysäyttäminen ja liikkeelle lähdettäminen on taas energiakysymysten kannalta yks hailee. Tästä syystä en ole niin mahdottoman tarkka oikeuksistani liikkuessani lihavoimin eli tavallisesti jaloin. Jos on todella kiire, sitten tilanne hetkellisesti vähän muuttuu. Katua ylittäessäni etenen mahdollisimman reippaasti alkamatta kotoutua suojatielle kuten eräät, joilta vain teltta puuttuu.
Vastaavasti autoilijana hiljennän hyvissä ajoin ennen suojatietä ja koetan mielipuolisesti huitomalla saada jalkamiehet ja -vaimot käyttämään laillisia oikeuksiaan ilman että joudun pysäyttämään ja kuluttamaan heidän takiaan tarpeetonta pahaa energiaa.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja lsippu »
L. Sippu

-
Viesti Kirjoittaja jamo »
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
Pääseehän sitä noinkin auton kyytiin, ensin nokkapellille ja siten ambulanssin tai ruumisauton kyytiin. Epäterveellinen tapa liftata.napakettu kirjoitti:En mäkään yleensä jaksa lenkeille valoihi pysähtyä jos pääsee suoraan tahtia hidastamatta yli [H]
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
lsippu kirjoitti:Onneksi näillä meidän pääteillä en ole tätä pahempaan ruuhkaan osunut?
L. Sippu
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tosta tuleekin mieleen taas, että tähän vuodenaikaan kantsii olla varuillaan pääteillä siinä klo 18 jälkeen
Olin just kirjottaa samaaRepe Ruutikallo kirjoitti:Auton pysäyttäminen ja liikkeelle lähteminen kuluttaa ylimääräistä pahaa energiaa (öljytuote). Mitä enemmän pysähdyksiä ja liikkeelle lähtöjä tasaisen ajon sijasta, sen enemmän turhaa pahan energian kulutusta.
-
Viesti Kirjoittaja Macchiavelle »
-minäpä tuosta luikahdan
-kyllä minä kerkeän
-minä en kyllä jää odottelemaan
-minäpä ohitan
- Minä minä minä..
Henkilökohtaisesti jalankulkijana kunnioitan auton tonnin massaa enemmän kuin omaani..
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
-
Viesti Kirjoittaja ix »
toi kuva menee yli ymmärryksen...lsippu kirjoitti:Onneksi näillä meidän pääteillä en ole tätä pahempaan ruuhkaan osunut?
L. Sippu
http://homepage.mac.com/lsippu/.Pictures/Photo%20Album%20Pictures/2004-02-17%2001.02.34%20-0800/Image-64176A5A612711D8.jpg
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Joo, itse kun olin kotopuolessa tuolla maaseudullisessa pienkaupungissa, käppäilin sitten suojatien kohdalle ja jäin odottelemaan jonkun mummelin kanssa että autot paahtaa ohi. Olin tosella ajatuksissani. oooooodottelin ja oodottelin.. Siinä me vaan odoteltiin, ja aloin miettimään että on se piru kun ei valot vaihdu kun autojakaan ei mene..kallekilponen kirjoitti:Itse olen parhaimmillaan 5 minuuttia seissyt uskomattoman hitaissa valoissa vaikkei autoja ollut mailla halmeilla. Silloin kun valo on punainen, ei mennä vaikka mikä olisi. Periaatekysymys.
No... Siinä ei edes ollut valoja, mummeli vaan seisoi siinä hiukan hitaana ja silmäkulmasta kattelin ja ajattelin automaattisesti että valo on punainen...
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja darthmother »
Mainos on feministirasismia, mainoksessa ei ole yhtäkään naista [:@]Macchiavelle kirjoitti:Ei mitenkään henkilökohtaista tuli vain mieleen se loistava mainos tv:stä
-minäpä tuosta luikahdan
-kyllä minä kerkeän
-minä en kyllä jää odottelemaan
-minäpä ohitan
- Minä minä minä..
Henkilökohtaisesti jalankulkijana kunnioitan auton tonnin massaa enemmän kuin omaani..
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Liikun sekä kävellen että autolla ja totean että järkevää olisi se, että jalkamies väistäisi.
-
Viesti Kirjoittaja iHanaa »
Todella vihreää. Suorastaan häikäisevän vihreää. Vau. Vihreästi ajatellen autoilua pitäisi vähentää, eikä se vähene varmastikaan sillä, että autoilijoiden oikeuksia ennestäänkin lavennetaan ja autoilua kaikin puolin helpotetaan. Et kyllä kovin paljoa taida kävellen liikkua, kun tuollaisia lauot?MVi kirjoitti:Vihreästi ajatellen nopeusrajoitus pitäisi maanteillä asettaa jonnekin kahdeksan-yhdeksänkympin tienoille, jossa viitosvaihteella päästään pieniin kulutuslukemiin. Kaupungeissa pitäisi suosia vihreitä aaltoja ja tunnistimia sekä rytmittää liikennevaloja paljon nykyistä paremmin. Autojen kallista bensasta hankittua liike-energiaa pitäisi kunnioittaa säätämällä jalankulkijoile ja kevyelle liikenteelle ensisijainen väistämisvelvollisuus.
Liikun sekä kävellen että autolla ja totean että järkevää olisi se, että jalkamies väistäisi.
Tuo jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen ensijainen väistövelvollisuushan on nykyään jo käytössä, ei tosin lakiin kirjoitettuna, mutta käytännössä suurin osa autoilijoista sitä jo toteuttaa. Jos suojatielle pääsyä odottaa joku mummeli/lenkkeilijä/joutenkulkija, kuuluu autoilijan antaa hänelle tietä, eikä suinkaan kiihdyttää vauhtia, ettei jalankulkija vaan ehdi eteen.
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Muutaman läheltä piti tilanteen olen tällaisissa yhteyksissä kokenut. Vaikka olen ollut varovainen niin jostakin on sekaan tupsahtanut pyöräiljä ja tilaa on jäänyt onneksi enemmän, kuin sunnuntain hesarin verran.
Toinen suuri ongelma on asenteellisuus. Tietä ei anneta, kun omista oikeuksista pidetään kiinni. Kohdatessaan tällaiset uunot eivät välttämättä edes tiedosta, että esim. autoilija ei ole nähnyt pyöräilijää. Pyöräilijä pitää kiinni omista oikeuksistaan ja jää pahimmassa tapauksessa auton alle. Toisaalta autoilija ei edes kunnioita pyöräilijää vaikka näkisi ja vaaratilanne syntyy.
Näin kerran yhdessä kadunkulmassa miten kumpikin osapuoli jätti säännöt väliin ja seurauksena oli pyöräilijän pään halkeaminen. Se ei ollut mitenkään esteettistä katseltavaa mutta poiskaan en päässyt. Toivottavasti tämän seurauksena osaan ottaa toiset hieman paremmin huomioon vaikka rehellisesti sanottuna ollessani kiireinen tällaiset pikku jutut unohtuvat...
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka