Eli, miten lasketaan asiakkaan "hyvyysprosentti" perustuen siihen miten hyvin asiakas maksaa laskunsa?
Ensin tietysti otetaan määrä X laskuja, joista määrä Y on maksettu myöhässä. Sitten jotta saadaan "hyvyysprosentista" todellisuutta paremmin kuvaava, niin pitäisi painottaa tuota prosenttia siten, että kuinka paljon myöhässä nuo laskut on maksettu, eiköstä vaan.
Periaatteessa olisikohan hyvä painottaa vielä lisäksi myöhästymisien määrän mukaan, eli pari päivää ei vaikuttaisi vielä kovin paljoa, mutta 7 pv jo enemmän jne.
eli:
Koodi: Valitse kaikki
X = laskujen määrä
Y = myöhästyneiden laskujen määrä
M0 = 1-2 pv myöhässä ei lasketa ollenkaan myöhästyneeksi
M1 = 3-7pv myöhässä maksettujen laskujen määrä
M2 = 8-14 pv myöhässä maksettujen laskujen määrä
M3 = 15-30 pv myöhässä maksettujen laskujen määrä
M4 = 30...n pv myöhässä maksettujen laskujen määrä
(Y x 100) / X = myöhästyneiden laskujen prosenttimäärä
(edit: korjasin tupla M2 muuttujan)
(edit2: lisäsin M0 muuttujan koska 1-2 pv ei ole vielä myöhästynyt)