Mitä mieltä pakkoruotsista? [äänestys]
-
Mitä mieltä pakkoruotsista? [äänestys]
Viesti Kirjoittaja Matt »
Mielenkiintoinen linkki. Itse kannatan vapautta pakollisesta ruotsin kielestä.
-
Viesti Kirjoittaja allu/tre »
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Tavallisten oppijoiden, tuon 70 prosentin, antaisin valita itse kahdesta vieraasta kielestä.
Omalta kohdaltani totean, että paljon hyödyllisempää olisi ollut aikoinaan opiskella perusteellisesti ruotsin sijasta ranskaa, italiaa, espanjaa tai venäjää.
-
Viesti Kirjoittaja allu/tre »
-
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Suomen ruotsinkielinen väestö on ihan suomalaista (äitini kuului heihin), kotona ei kuitenkaan ruotsia puhuttu, valitettavasti. Jonkinlaisia eroja lienee tapakulttuurissa olevan, eläväthän tilastojenkin mukaan suomen ruotsinkieliset keskimäärin pidempään meihin suomenkielisiin verrattuna. Jonkinlainen välittömyys ihmissuhteissa on mielestäni eräs havaittava ero näiden kulttuurien välillä, tavattaessa on luontevaa halata, ulospäin suuntautuneisuus on ruotsinkielisen väestönosan ominaisuuksia mielestäni.
Mitään järkeä mollata toisiaan ei ole, kyllä tämä kaksikielisyys on klisheisesti sanottuna rikkaus, annetaan kaikkien kukkien kukkia. HYVÄ SUOMI!
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja tt »
Kielestähän tässä puhuttiin, ei kai tuo välittömyys nyt kuitenkaan kielestä johdu? Tuskin pakkoruotsi tekisi jäyhistä suomalaisista nauravan iloisia (suomen)ruotsalaisia, kun ei ole tähänkään asti tehnyt.amanita kirjoitti: Suomen ruotsinkielinen väestö on ihan suomalaista (äitini kuului heihin), kotona ei kuitenkaan ruotsia puhuttu, valitettavasti. Jonkinlaisia eroja lienee tapakulttuurissa olevan, eläväthän tilastojenkin mukaan suomen ruotsinkieliset keskimäärin pidempään meihin suomenkielisiin verrattuna. Jonkinlainen välittömyys ihmissuhteissa on mielestäni eräs havaittava ero näiden kulttuurien välillä, tavattaessa on luontevaa halata, ulospäin suuntautuneisuus on ruotsinkielisen väestönosan ominaisuuksia mielestäni.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
iPhone 3G / iOS4
-
-
Viesti Kirjoittaja CaptainNapalm »
Samaa mieltä.Tuurihaukka kirjoitti:Mun mielestä ruotsi on ihan ok ja mä opiskelen sitä ihan mielelläni. Mutta ei ketään pitäisi pakottaa opiskelemaan sitä.
Englanti on suomen lisäksi ainoa kieli, jota voi olettaa suuren osan koululaisista jossain vaiheessa tarvitsevansa. Muiden kielien tulisi olla vapaaehtoisia.
PS. Suomen kouluissa ei opeteta ruotsia vaan suomenruotsia. Mielestäni suomenruotsin opetus tulisi lopettaa kokonaan ja ruotsi olisi vapaavalintainen.
Syy: Lainaus kuntoon
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ja jos muut kielet ovat hyödyllisiä, missään ei sanota, etteikö niitäkin voisi oppia.
-
- Ylläpitäjä
Totta haastat, meni hiukan aiheen ohikin, mutta olipa pikku pätkä aiheestakin. Ja voihan siitä muustakin samassa yhteydessä mainita? Hälsningartt kirjoitti:Kielestähän tässä puhuttiin, ei kai tuo välittömyys nyt kuitenkaan kielestä johdu? Tuskin pakkoruotsi tekisi jäyhistä suomalaisista nauravan iloisia (suomen)ruotsalaisia, kun ei ole tähänkään asti tehnyt.amanita kirjoitti: Suomen ruotsinkielinen väestö on ihan suomalaista (äitini kuului heihin), kotona ei kuitenkaan ruotsia puhuttu, valitettavasti. Jonkinlaisia eroja lienee tapakulttuurissa olevan, eläväthän tilastojenkin mukaan suomen ruotsinkieliset keskimäärin pidempään meihin suomenkielisiin verrattuna. Jonkinlainen välittömyys ihmissuhteissa on mielestäni eräs havaittava ero näiden kulttuurien välillä, tavattaessa on luontevaa halata, ulospäin suuntautuneisuus on ruotsinkielisen väestönosan ominaisuuksia mielestäni.Eiköhän se ole kulttuuri- ja geenikysymys ennemminkin.

-
Viesti Kirjoittaja bloof »
Nykynuorissa on kyllä erittäin taitaviakin lontoonpuhujia. Tietysti on noita "omg lol" tyyppejä, muttei pitäisi yleistää. Noita on kuitenkin suht vähän.allu/tre kirjoitti:Ja muutenkin nykysukupolven "lontoonkielen" taitaminen rajoittuu slangisanoihin ja "OMG LOL fuckin' blaah..." -tapaisiin lyhenteisiin..
-
Viesti Kirjoittaja Jepe »
Asiasta kukkaruukkuun, närää herättää se kun suomea osaavat suomenruotsalaiset puhuvat vanhempien ruotsia osaamattomien ihmisten keskuudessa ruotsia. Tämä on mielestäni törkeää eikä todellakaan kuulu hyviin käytöstapoihin.
-
Viesti Kirjoittaja Olli S. »
PS. kirjoitan kyllä ruotsin, niin valtaosa muistakin abiturienteistä vapaaehtoisuudesta huolimatta.
2G Nano 8Gt Product RED
-
Ruotsihan on toistaiseksi valinnainen mikäli tietty prosentti määrä abiturientteja kirjoittaa sen. Jos määrä jää alta tulee se pakolliseksi.Olli S. kirjoitti:Mielestäni nyt ollaan oikeassa tilanteessa ruosin kielen kanssa. Kirjoituspakko yo-kirjoituksissa oli mielestäni väärin, mutta opiskelussa se kuuluu minusta samaan kategoriaan kaikkien muiden pakollisten aineiden kanssa.
P.S. itse kirjoitan myös ruotsin, joskin ylimääräisenä.
-
Viesti Kirjoittaja juuhanna »
Jouduin kirjoittamaan siis kaksi kirjoitusta uusiksi sillä opinnot venyivät enkä saanutkaan kirjoitettua kaikkea kolmen kirjoituskerran sisällä. Tack så mycke, pakko-ruotsi!

Ruotsin ope vaan vakuutteli et juujuu, mene vaan kirjoittamaan kun kaikki muutkin jo menee, kyllähän sä ne kurssit läpi pääset ajoissa... hah. Koulun vaihdoshan siitä tuli ja piti mennä lukihäiriöisten ryhmään opiskelemaan ruotsia ykköskurssista lähtien vaikkei itselläni moista häiriötä edes ole jotta saisi edes vähän henkilökohtaisempaa ja hitaampitahtista opetusta kyseisestä kielestä.
Menihän se se yo-koe läpikin sitten, kokonaisen Bn sain.
Eli keljuttaa ihan vitusti ja oon tyytyväinen että tästä edespäin voin välttää ruotsin opinnot kaikissa yhteydessä.
Edes Stockmannilla töissä ollessani en ole ruotsia sen pahemmmin tarvinnut vaikkakin yksi v-mäinen äijä meuhkasi pitkään siitä miten minä olen huono ihminen ja työntekijä kun en puhunut hänelle ruotsia kassalla. Minullahan siis oli rinnassa lätkä jossa näkyi suomen- ja englannin lippu eikä mitään muuta... turha hänen siitä oli olla niin yllättynyt tai vetää kalsareita persvakoonsa.
Mutta juu, kouluaikana vihasin ruotsin kieltä palavasti ja olisikin tehnyt mieli polttaa ne oppikirjat pariin kertaan. Englantia sen sijaan rakastin ja käytän nykyään päivittäin. Ruotsi? Pah. Ei sitä voi käyttää kuiin Ruotsissa. Mitä minä sillä tekisin ylipäätään? Vuosien viha kun ei tajua kieltä ja minkä vuoksi? Onpa sivistävää, just joo.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja CaptainNapalm »
Kaikista kirjoitettavista aineista ei tarvitse saada hyväksyttyä. Itse kirjoitin I- ruotsista vähän prostestimielellä. Sain lakkini, kun muissa aineissa oli sitten niitä älliä riittävästi. En vain muista enää miten ne säännöt menee eikä niistä minunkaan aikana juuri kerrottu kirjoittajille. Varmaan taktikoinnin pelossa. Kertokaas, jotka olette lähempänä kirjoituksia, miten ne säännöt nykyään menee.juuhanna kirjoitti:Itselläni ruotsin kieli on aiheuttanut suunnattomasti itkua, hampaiden kiristystä ja lukio-opintojen venymisen vuodella, plus aiemmin suorittamieni englannin- ja äidinkielen yo-kirjoitusten vanhenemisen.
Jouduin kirjoittamaan siis kaksi kirjoitusta uusiksi sillä opinnot venyivät enkä saanutkaan kirjoitettua kaikkea kolmen kirjoituskerran sisällä. Tack så mycke, pakko-ruotsi!![]()
Ruotsin ope vaan vakuutteli et juujuu, mene vaan kirjoittamaan kun kaikki muutkin jo menee, kyllähän sä ne kurssit läpi pääset ajoissa... hah. Koulun vaihdoshan siitä tuli ja piti mennä lukihäiriöisten ryhmään opiskelemaan ruotsia ykköskurssista lähtien vaikkei itselläni moista häiriötä edes ole jotta saisi edes vähän henkilökohtaisempaa ja hitaampitahtista opetusta kyseisestä kielestä.
-
Mikäli joku arvosana on hilkulla olla I->A tai A->B niin se voidaan kompensoida mikäli on muista esim. reaalista saanut äLliä tai vähintään Eitä.CaptainNapalm kirjoitti:Kaikista kirjoitettavista aineista ei tarvitse saada hyväksyttyä. Itse kirjoitin I- ruotsista vähän prostestimielellä. Sain lakkini, kun muissa aineissa oli sitten niitä älliä riittävästi. En vain muista enää miten ne säännöt menee eikä niistä minunkaan aikana juuri kerrottu kirjoittajille. Varmaan taktikoinnin pelossa. Kertokaas, jotka olette lähempänä kirjoituksia, miten ne säännöt nykyään menee.juuhanna kirjoitti:Itselläni ruotsin kieli on aiheuttanut suunnattomasti itkua, hampaiden kiristystä ja lukio-opintojen venymisen vuodella, plus aiemmin suorittamieni englannin- ja äidinkielen yo-kirjoitusten vanhenemisen.
Jouduin kirjoittamaan siis kaksi kirjoitusta uusiksi sillä opinnot venyivät enkä saanutkaan kirjoitettua kaikkea kolmen kirjoituskerran sisällä. Tack så mycke, pakko-ruotsi!![]()
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Mä olen opiskellut ruotsin lisäksi saksaa, englantia ja espanjaa. Ruotsia käytin viime viikolla, englantia ja saksaa sitä edeltävänä, espanjaa olen tarvinnut ainoastaan viinipullojen etikettejä tavatessani. Onhan espanja levinnyt laajalle, mutta ruotsi on levinnyt tänne.mestari hiltunen kirjoitti:Voisivat ruottin sijaan opettaa jotain laajemmalle levinnyttä kieltä, kuten espanjaa.
-
-
Viesti Kirjoittaja Tuurihaukka »
Johtuskohan se tosta paikkakunnastaMaza kirjoitti:Mä olen opiskellut ruotsin lisäksi saksaa, englantia ja espanjaa. Ruotsia käytin viime viikolla, englantia ja saksaa sitä edeltävänä, espanjaa olen tarvinnut ainoastaan viinipullojen etikettejä tavatessani. Onhan espanja levinnyt laajalle, mutta ruotsi on levinnyt tänne.

-
- Ylläpitäjä
Tuurihaukka kirjoitti:Johtuskohan se tosta paikkakunnastaMaza kirjoitti:Mä olen opiskellut ruotsin lisäksi saksaa, englantia ja espanjaa. Ruotsia käytin viime viikolla, englantia ja saksaa sitä edeltävänä, espanjaa olen tarvinnut ainoastaan viinipullojen etikettejä tavatessani. Onhan espanja levinnyt laajalle, mutta ruotsi on levinnyt tänne.

-
Viesti Kirjoittaja juuhanna »
Jaajaa? Eli onkos tämä taas näitä yleisiä salaisuuksia joista ei puhuta ääneen?CaptainNapalm kirjoitti: Kaikista kirjoitettavista aineista ei tarvitse saada hyväksyttyä. Itse kirjoitin I- ruotsista vähän prostestimielellä. Sain lakkini, kun muissa aineissa oli sitten niitä älliä riittävästi. En vain muista enää miten ne säännöt menee eikä niistä minunkaan aikana juuri kerrottu kirjoittajille. Varmaan taktikoinnin pelossa. Kertokaas, jotka olette lähempänä kirjoituksia, miten ne säännöt nykyään menee.
Ja siis mun tapauksessa se ei ollut edes pelkästä yo-kirjoituksesta kiinni vaan myös pakollisten kurssien läpäisemisestä joka tuntui lähestulkoon mahdottomalta, osittain varmaan vuosien aikana syntyneestä inhosta kyseisiä tunteja kohtaan.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka