NeliX4 kirjoitti:Jahka uudet Siemenssin automaattiset ohjausjärjestelmät saadaan metrossa käyttöön (arvioitu 2010) pääset sinne matkustamon puolelle palvelemaan ja kellon tarkkuus muuttuu toissijaiseksi. Mitä hieman nyt olen Siemensin järjestelmiin tutustunut, niin uskon ettei tule onnistumaan. Siemensin laitteet ovat sen verran vanhanaikaisia verrattuna kilpailijoihin mm. Alcateliin tai Bombardieriin.
Käsittääkseni Siemensiä ei ole vielä valittu tuota toimitusta tekemään. Ja arvio on jo ajat sitten siirtynyt vuodelle 2012-2015
Kohdakkoin tehdään vasta päätös siitä kuka sen toteuttaa ja miten ja toteuttamaan päästään varmaankin vasta 2010. Koko vanha kalusto pitää (jälleen*) rempata plus hankkia uusia, joten minun arvaus on että 2015 voi edelleen olla liian optimistinen.
Tänään juuri tutustuttiin Siemensin reletekniikkaan 50-luvulta. Aikamoisia vekottimia jo sillon rakennettu. Ja täsmennyksenä vielä, että tarkoitukseni ei kyllä ole siellä matkustamon puolella siinä vaiheessa palvella. Ensinnäkään vielä ei ole tällaisesta virasta päätetty ja toisekseen suunnittelen kyllä kovasti olevani siellä valvomon puolessa hoitamassa liikenteenohjausta, mikäli taloon jään niin pitkäksi aikaa. Ei sitä nyt ihan kaikkea kuitenkaan automaatin varaan jätetä.
Ja vielä henk.koht mielipiteenä: En kyllä ymmärrä tuota automaatiohötkyilyä, eikä ymmärrä moni muukaan. Vaikka miten päin laskee niin ottaa vuosikymmeniä, ellei satoja kun se alkaa maksamaan itseään takaisin suhteessa siihen että homma pysyisi kuljettajavetoisena. Vaikka kuljettajamäärä tuplattaisiin, niin siltikään siitä aiheutuva kulu on vain murto-osa pelkän automaatin rakentamisesta, saati sitten sen huollosta. Liikenteenohjausjärjestelmä pitää kyllä joka tapauksessa uusia länsimetron myötä ja automaatio saadaan toteuttua "siinä kyljessä" mutta kyllä väitän, että sen ensimmäisen metron sinne uudelle radalle ajaa vielä ihminen, eikä kone. Ihan vaan kun katselee muiden maiden vastaavia automaatteja, niin eipä ne järin hyvin toimi. Eivätkä varsinkaan toimineet heti alkumetreillä.
*vanhakaan remppa vielä valmis, edelleen 16 vaunuparia kunnostamatta.
Mutta se off-topicista. Tsekkailen jonesb:n suosituksia kanssa.