Polkupyörän vaihteiden säätäminen
-
Polkupyörän vaihteiden säätäminen
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
1) Pyörä huoltoon (vien pääsiäisenä).
2) Omatoiminen säätäminen (tulisi opetella) .
Vaihteiden säätö on ilmeisesti toimenpide, joka tulisi hallita. Siksi kyselen miten homma tulisi hoitaa tai mistä löytyisi neuvoja sen tekemiseen? Oletan vaihdevaijerien venyneen käytössä ja vaihteet eivät loksahda sujuvasti paikalleen vaan vaativat vaihdevivulla ylimääräistä vääntämistä. Joten osaatteko neuvoa kysyjää? Miten vaihteiden säätö tapahtuu periaatteessa? Käytännön joutuu kuitenkin harjoittelemaan.
-
Viesti Kirjoittaja Mac Classic »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mutta tuo itse säätö tapahtuu vaihtajissa olevia pikku ruuvejä kääntelemällä; ruuvit säätävät liikettä jonka vaihtajat tekevät. Vaihtajat taas ovat erilaisia joten suosittelen vaan kokeilemaan. Jos pyöräsi ei muuta huoltoa kaipaa (jos vaijerit eivät liian venyneet tai huonossa kunnossa), voit hyvin hoitaa jutun itse.
Itse kiikutan oman fillarini kyllä huoltoon tuossa kuukauden päästä; kymmenen vuotta on täynnä ja perushuolto purkamisineen edessä...
-
Viesti Kirjoittaja katpa »
http://cycle.shimano-eu.com/catalog/glo ... 9886656655
-Pasi-
-
Viesti Kirjoittaja masamainio »
MacBook White 2.0GHz I 2Gt
iPhone 4 16GB
-
-
Re: Polkupyörän vaihteiden säätäminen
Viesti Kirjoittaja Juh0` »

-
Säätämisen opetteluun meni tovi aikaa. Periaatteen oppimisen jälkeen huolto sujui helposti. Hienosäätöä varten piti pyöräillä tovi lähikatuja.Juh0` kirjoitti:Ite olen noilla fillarin ohjeilla pärjännyt. Perus-säätö onnistuu ja hienosäätäminen onki sitten se isoin kymysys
-
Viesti Kirjoittaja Erño »
Olen siis laiska, enkä halua sotkea kasiä ketjurasvapáskaan. Olen siis myös fägi? No en! Löytyy vaan paljon miellyttävämpääkin tekemistä, kuten pyörällä reuhaaminen. Sitähän pitäisi säätää koko ajan, jos välittäisi.

NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
Viesti Kirjoittaja mutofuto »
Se vaihteiden määrä ei itseasiassa kasvata vastusta / tee suurimmasta välityksestä raskasta - fillareissa vaihteiden määrällä kasvatetaan vain sitä "hienosäätöä", jotta jokaiseen vauhtiin löytyisi se sopiva välitys, jalkojen kierrosnopeus, kadenssi. Tarpeeksi kun treenaa niin jalat tottuu tiettyyn liikerataan ja -vauhtiin, ja hyötysuhde kärsii kun siitä siirrytään pois - jos vaihdetta vaihtamalla pääsee takaisin tuohon tarkkaan rytmiin ja tehonkäyttöön, ongelma on poistunut.Erño kirjoitti:Itse olen ratkaissut homman siten, että laitan manuaalisesti pyöräyttäen vaihteen raskaimmalle ja vedän sillä. Noissa 21-vaihteisissa maastureissa ei se raskain mikään kovin raskas nimittäin ole.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ja kyllä se suurin välitys riittää vielä sinne 60+ km/h nopeuksiin... Mopoilijat häpeää kun ohittaa fillarilla

Mikael: jos vaihdevivuissa tuntuu joustoa, kuminauhamaisuutta, niin kannattaa vaihtaa kuoret ja vaijerit: jousto tarkoittaa kuorien ja vaijereiden kuluneen niin pitkälle että suurin osa liikkeestä kuluu kuorien heilutteluun ja "löysien" poisottoon.
Vaihtajassa olevat kaksi ruuvia rajoittaa vaihtajan liikettä, esim jotta vaihtaja ei millään voi siirtää ketjua esim rattaiden ja pinnojen väliin tai rattaiden ja rungon väliin. Vaijerin kireys puolestaan hoitaa vaihtajan sijainnin yksittäistä ratasta kohden. Jos vaihtaja ei pysy keskimäärin linjassaan kaikkien takarattaiden kohdalla edes pitkällisen vaijerin säätämisen jälkeen, on aika ostaa uusi vaihtaja...
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
G4 MDD FW800 / iMac G3 DV SE / iPhone 12 mini / iPad Mini 5
-
Viesti Kirjoittaja Erño »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mutta siis vakiomopoja ohittelen aina sillon tällön, varsinkin äiteen ämmäpyörällä.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
-
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Mutta tuosta vaihteiden keveydestä..olen sitä mieltä, että suurin osa yleispyöristä myydään a) liian monilla vaihteilla, b) liian raskailla välityksillä.
Esimerkiksi akan toissakesänä uus fillari: 7-vaihteisen Shimanon napavaihteessa sopiva määrä vaihteita ja hyvälaatuiset ja kestävät osat. Mutta entä takarattaan koko? Defaulttina järjettömän pieni -> pieninkin vaihde kaupunkikäytössä raskas ja isoin vaihde tarpeettoman järeä, kun ei tuolla fillarilla kuitenkaan 40 Km/h nopeuksiin pyritä. Ratkaisuksi löytyi fillariputiikin jämähyllystä neljä vai viis hammasta enemmän -ratas, ja johan jaksaa akka polkea keskussairaalan ylämäenkin! Ja seiskaakin tulee joskus käytettyä.
-
Lainasin kirjastosta muutaman fillarikirjan missä selostettiin säätö. Sitten vain piti kokeilla ja soveltaa teoria käytäntöön. Yhden iltapäivän siihen sain tärvättyä aikaa. Vaan oppipahan taas uutta.mutofuto kirjoitti: Mikael: jos vaihdevivuissa tuntuu joustoa, kuminauhamaisuutta, niin kannattaa vaihtaa kuoret ja vaijerit: jousto tarkoittaa kuorien ja vaijereiden kuluneen niin pitkälle että suurin osa liikkeestä kuluu kuorien heilutteluun ja "löysien" poisottoon.
Vaihtajassa olevat kaksi ruuvia rajoittaa vaihtajan liikettä, esim jotta vaihtaja ei millään voi siirtää ketjua esim rattaiden ja pinnojen väliin tai rattaiden ja rungon väliin. Vaijerin kireys puolestaan hoitaa vaihtajan sijainnin yksittäistä ratasta kohden. Jos vaihtaja ei pysy keskimäärin linjassaan kaikkien takarattaiden kohdalla, on aika ostaa uusi vaihtaja...
Hyviä vinkkejä sinulta mutofuto. Pitää tarkkailla tilannetta. Arvelen vaihtoon kuluvan vielä aikaa, kun pyörä on melko uusi. Vanha varastettiin ja uuden olen lukinnut kahleilla seinään.
Olen käyttänyt pyörän joka vuosi huollossa ja sen avulla se on pysynyt kuosissa. Onneksi yksi täyshuolto on halvempi kuin auton viikon käyttö. Tämän lisäksi tarkastan pyörän säännöllisin väliajoin ja teen tarvittavat huollot.
-
Viesti Kirjoittaja mutofuto »
Ole hyvä vaan, en olisi kyllä koskaan uskonut että junnuvuosien fillaritreeneistä ja kisavehkeiden itse kasaamisesta olisi joskus hyötyä MäkkifoorumillaMikael K. kirjoitti:Hyviä vinkkejä sinulta mutofuto. Pitää tarkkailla tilannetta. Arvelen vaihtoon kuluvan vielä aikaa, kun pyörä on melko uusi. Vanha varastettiin ja uuden olen lukinnut kahleilla seinään.
Olen käyttänyt pyörän joka vuosi huollossa ja sen avulla se on pysynyt kuosissa. Onneksi yksi täyshuolto on halvempi kuin auton viikon käyttö. Tämän lisäksi tarkastan pyörän säännöllisin väliajoin ja teen tarvittavat huollot.

Tuo huolto on aivan tosi juttu - kaurapuuroa ja appelsiinimehua kuluu aamuisin vähän enemmän kun polkee joka paikkaan, mutta ne onkin niin hyviä et menee nautinnon puolelle eikä fillarin kuluihin.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
G4 MDD FW800 / iMac G3 DV SE / iPhone 12 mini / iPad Mini 5
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Fillarista meni poikki 1 vaihdevaijeri toissa kesänä. Se joka menee sinne taka-akselille. Moinen on tullut uusittua viimeksi joskus -82
-
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Rönsyilyn estoon on vielä sellaisia pikkuruisia pihdeillä vaijerin päähän puristettavia holkkeja, jotka on käteviä esimerkiksi vaihdeltaessa kesä- ja talvinakkeja..
-
Viesti Kirjoittaja teesaa »
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka