Mun on jo jonkin aikaa pitänyt lukea Håkan Nesserin Van Veeteren -kirjoja, mutta niin kävi että aloitin leffoista ja kirjat on lukemati yhä. Olen aina ihmetellyt näkemääni kirjojen nimistöä kun se viittaa Hollantiin, ja tulihan sille leffassa (Kaalbringenin kurkunleikkaaja) selitys. Koko tapahtumamiljööhän onkin mielikuvitusta, jopa nimetön maa jossa seikkaillaan. Se on sekoitus Etelä-Skandinaviaa ja luoteista Keski-Eurooppaa, niin että nimistö on pääosin Hollannista ja Saksasta kotoisin. Kun kaikki henkilöt puhuvat ruotsia, tulevat mieleen kaiut Ruotsin suurvalta-ajasta. Silloinkin ruotsia kuuli paljon nykyistä etelämpänä, ainakin jos liikkui oikeissa piireissä. (Hollywood nyt voi panna vaikka Papuan ihmissyöjän puhumaan englantia, mutta sitähän ei enää ihmettele kukaan.)
En tiedä yhtäkään dekkarikirjailijaa, joka olisi luonut päästään myös henkilöittensä kotimaan. Ed McBainin sankareitten kaupunki oli tekaistu, mutta maa varmasti Yhdysvallat. Siinä mennään kai lähimmäs.
Mua henkkoht vähän häiritsi tuo ympäristön epämääräisyys Maardameineen ja Kaalbringeneineen. Tiettävästi Nesser on tavoitellut sitä että lukija voi keskittyä itse rikoksiin ja ihmisluonnon pimeyteen. Silti se hämmentää.
Kysynkin, onko porukoissa Van Veeterenin harrastajia? Onko tietoa muista alan kirjailijoista, jotka olisivat keksineet tapahtumamaan?
Van Veeterenin ihmeellinen maailma
Sana on (melkein) vapaa.
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Van Veeterenin ihmeellinen maailma
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Meikis »
Onhan noita lueskeltu.
Ihan mielenkiinosta kysäisen, kun sulla tuo Persbrandt tuossa kuvatuksena on, että luetko suomeksi vai alkuperäiskielellä? Kannattaa joka tapauksessa lukea millä kielellä hyvänsä.
Tuossa Suomessa jouluna käydessäni luin Munsterin jutun myös suomeksi ja jotenkin tuntui että siitä puuttui se jokin (ruotsalaistyyppinen leima? saattaa toki johtua että olen Ruotsissa asunut kohta 6 vuotta).
Myös esim Mankellin Wallandereissa on sama tuntuma, mutta kuten sanoin voi johtua kielestä.
Alan kirjailijoista en heti hoksaa, mutta varmaan löytyy.
Pengon kirjastoani (~2000 kirjaa, puolet täällä ja puolet Suomessa
) ja palaan asiaan jos löydän.
Ihan mielenkiinosta kysäisen, kun sulla tuo Persbrandt tuossa kuvatuksena on, että luetko suomeksi vai alkuperäiskielellä? Kannattaa joka tapauksessa lukea millä kielellä hyvänsä.
Tuossa Suomessa jouluna käydessäni luin Munsterin jutun myös suomeksi ja jotenkin tuntui että siitä puuttui se jokin (ruotsalaistyyppinen leima? saattaa toki johtua että olen Ruotsissa asunut kohta 6 vuotta).
Myös esim Mankellin Wallandereissa on sama tuntuma, mutta kuten sanoin voi johtua kielestä.
Alan kirjailijoista en heti hoksaa, mutta varmaan löytyy.
Pengon kirjastoani (~2000 kirjaa, puolet täällä ja puolet Suomessa

-
Mää jo pelkäsin ettei kekään sano mulle mitään tähän ketjuun...
En mä ruottalaisia dekkareita alkukielellä pysty lukemaan tarpeeksi reippaasti, siispä luen käännöksiä. Ja kuten sanoin, vanveeterenejä en ole vielä lukenut millään kielellä.
Persbrandt nyt vaan on G. Larssonina maailman paras leffapoliisihahmo. Siis mun mielestä. Kauan sitten luin monia vanhoja Sjöwall-Wahlöö -Beckejä, muistaakseni Larssonin rooli ei niissä ollut niin suuri kuin uudemmissa (erinomaisissa) Beck-leffoissa. Niistä jäi parhaiten mieleen terhakka vasemmistolainen yhteiskuntakritiikki ja Suomen-laivojen omituinen nimittely "juoppolaivoiksi".
En mä ruottalaisia dekkareita alkukielellä pysty lukemaan tarpeeksi reippaasti, siispä luen käännöksiä. Ja kuten sanoin, vanveeterenejä en ole vielä lukenut millään kielellä.
Persbrandt nyt vaan on G. Larssonina maailman paras leffapoliisihahmo. Siis mun mielestä. Kauan sitten luin monia vanhoja Sjöwall-Wahlöö -Beckejä, muistaakseni Larssonin rooli ei niissä ollut niin suuri kuin uudemmissa (erinomaisissa) Beck-leffoissa. Niistä jäi parhaiten mieleen terhakka vasemmistolainen yhteiskuntakritiikki ja Suomen-laivojen omituinen nimittely "juoppolaivoiksi".

-
Viesti Kirjoittaja Meikis »
Sepä se. Suomalaisia dekkareita (ainakin uudempia) lukiessa jää pakostakin kuva hieman oikealle kallistuneesta, amerikkalaismaisesta, maailmankuvasta (siis joko kirjailijan oma, joka loistaa läpi, tai kirjan sisältämä).
Ruotsalaiset kirjailijat, jotka suurimmaksi osaksi omaavat toimittajan taustan, ovat vakavasti kallellaan vasemmalle, esim. kaikki Jan Guilloun Hamilton-kirjat.
Leffoista puheen ollen, M. Persbrandt ilmoitti ettei uusia Beck-filmejä enää tule, ainakaan semmoisia joissa hän, eli Gunvald Larsson, on mukana (
on muuten munkin suokkari kyseisissä leffoissa).
Joopa joo, juoppolaivoja hyvinkin. Jokakeväinen naurun aihe ruottalaisille on, kun Tukholman katukuvaan ilmestyvät tuulipukuihin, pikkukenkiin ja virttyneeseen lakinkuvotukseen pukeutuneet pultsarit yhtä varmasti ja samaan aikaan muuttolintujen kanssa (arvannet kansallisuuden)
.
Tietyt ennakkoluulot istuvat tiukassa.
Ruotsalaiset kirjailijat, jotka suurimmaksi osaksi omaavat toimittajan taustan, ovat vakavasti kallellaan vasemmalle, esim. kaikki Jan Guilloun Hamilton-kirjat.
Leffoista puheen ollen, M. Persbrandt ilmoitti ettei uusia Beck-filmejä enää tule, ainakaan semmoisia joissa hän, eli Gunvald Larsson, on mukana (

Joopa joo, juoppolaivoja hyvinkin. Jokakeväinen naurun aihe ruottalaisille on, kun Tukholman katukuvaan ilmestyvät tuulipukuihin, pikkukenkiin ja virttyneeseen lakinkuvotukseen pukeutuneet pultsarit yhtä varmasti ja samaan aikaan muuttolintujen kanssa (arvannet kansallisuuden)
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Tietyt ennakkoluulot istuvat tiukassa.
-
Tuo Persbrandtin uutinen G. Larssonista on kyllä masentava. Ymmärrän kyllä että näyttelijä voi kyllästyä, mutta pitäis myös muistaa että katsoja ei välttämättä kyllästy koskaan.
Ei tosiaan tule äkkiä mieleen nykyajan kotimaisia dekkarikirjailijoita, joilla olisi sanottu yhteiskunnallinen tendenssi. Ellei Hannu Vuorio sitten? Se ainakin kuvaa pitkälti reppanoita. Enpä muista noin tarkkaan. Jyrkän päinvastaisesta ajattelusta tulee ekana mieleen Mauri Sariola -vainaa...
Ei tosiaan tule äkkiä mieleen nykyajan kotimaisia dekkarikirjailijoita, joilla olisi sanottu yhteiskunnallinen tendenssi. Ellei Hannu Vuorio sitten? Se ainakin kuvaa pitkälti reppanoita. Enpä muista noin tarkkaan. Jyrkän päinvastaisesta ajattelusta tulee ekana mieleen Mauri Sariola -vainaa...
-
Viesti Kirjoittaja KinZZa »
Hieman ikävä uutinen näin Beck-fanina tämä Persbrandtin kommenti oli. Onhan noita toki vielä 4 julkaisematta Suomessa...
Itse olen muutaman Van Veeterenin lukaissut suomenkielisenä ja miellyttivät kyllä minua lukukokemuksellaan. Itse elokuva-sarjakin (vaikka jäikin vähäiseen lukumäärään) oli mielestäni ajoittain parempaa viihdettä kuin välillä väsähtelevä Wallander-sarja. Saa nähdä sitten, mikä tuon Wallander-sarjan kohtalo on Lindaa näytelleen näyttelijän menehtymisen myötä. Lähes yhtä tyhjältä kuulostaisi kuin Beck ilman Gunvaldia...
Itse olen muutaman Van Veeterenin lukaissut suomenkielisenä ja miellyttivät kyllä minua lukukokemuksellaan. Itse elokuva-sarjakin (vaikka jäikin vähäiseen lukumäärään) oli mielestäni ajoittain parempaa viihdettä kuin välillä väsähtelevä Wallander-sarja. Saa nähdä sitten, mikä tuon Wallander-sarjan kohtalo on Lindaa näytelleen näyttelijän menehtymisen myötä. Lähes yhtä tyhjältä kuulostaisi kuin Beck ilman Gunvaldia...
MacBook Pro 13" 2,4GHz 4Gt Mid 2010
iMac 20" 2.16GHz 2Gt Late 2006
iBook G4/800 12" 640MB - Telakalla
iPhone 4
iPad 2
iPhone 4
iPad 2
-
Eikös Krister Henriksson -Wallander-sarja saatu kunniakkaaseen päätökseen, ennen kuin Johanna-rukka päätti päivänsä? Hemligheten-leffassahan Ola Rapacen esittämä Linda Wallanderin poliisipari teki itsemurhan, joten mihin sitä sarjaa muutenkaan enää jatkamaan. Kurre Wallanderin tupakointikin kiihtyi leffa leffalta päätyäkseen lähes ketjuun, joten hänkin varmaan saisi kohta keuhkosyövän.
Harvakseen tehtäviä Lassgård-Walluja kai sentään yhä nähdään. Hoppas.
-
Viesti Kirjoittaja KinZZa »
Tätä voi sanoa jo pienimuotoiseksi spoileriksi!Repe Ruutikallo kirjoitti:Eikös Krister Henriksson -Wallander-sarja saatu kunniakkaaseen päätökseen, ennen kuin Johanna-rukka päätti päivänsä? Hemligheten-leffassahan Ola Rapacen esittämä Linda Wallanderin poliisipari teki itsemurhan, joten mihin sitä sarjaa muutenkaan enää jatkamaan. Kurre Wallanderin tupakointikin kiihtyi leffa leffalta päätyäkseen lähes ketjuun, joten hänkin varmaan saisi kohta keuhkosyövän.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
En nimittäin vielä ollut tätä Salaisuutta ehtinyt katsastaa...
MacBook Pro 13" 2,4GHz 4Gt Mid 2010
iPhone 4
iPad 2
iPhone 4
iPad 2
-
-
10 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka