LapsSyksyn kirjoitti:MInä ajan Volvo XC60:lla. En ole ollut merkkiuskollinen, mutta nyt on toinen menossa, mallia 2018.
iAutokauppias, ammattimies alallaan, sanoi kun kauppaa teimme (muistutti turkkilaista mattokauppaa): "En suosittele kenellekään hybridiä, toki sen mielelläni myyn jos asiakas haluaa. Olin viime viikolla Torslandassa tehtaan koulutuksessa, ja kritisoin siellä bensahybridiä. Minulle sanottiin, että olen vanhanaikainen. Niin olen, mutta perustelen. Suomen oloissa XC60:n uutena ostava ajaa kesäkelin ja kaupunkiajon lisäksi yleensä 100 - 200 km reissuillaan, ja silloin hybridi toimii bensakoneella. Se kuluttaa, pakkasella enemmän. Dieselhybridi olisi viisaampi ratkaisu. Siksi Sinulle suosittelen perinteistä ja hyvin taloudellista ynnä ekologista nelivetodieseliä, on paljon halvempikin."
IAutokauppias osaa hommansa. Kaupat tuli, enkä ole katunut.
Vanhanaikaista ajattelua. Myönnän että dieselillä on paikkansa pitkillä matka-ajoilla mutta siihen se sitten jääkin. Jos yhtään seuraa mitä maailmalla tapahtuu niin diesel on nou nou. Esim. toyota on nyt jo poistanut käytännössä kaikki dieselit uusista henkilöautoista. Löytyy ainoastaan 1.2litrasta turbo ja 2.0 bensakonetta. Kaikki muut on sit hybridejä. Myöskin Volvo lopettaa dieseleitten myynnin 2020, koska silloin päästörajat jälleen tiukkenee ja dieselmoottorin kehittäminen ei enää kannata.
Ruotsissahan on dieselautojen myynti romahtanut täysin kun niille on tulossa käyttörajoituksia reilun vuoden päästä. Sama saksassa. Tämä on aiheuttanut sen että ruotsistakin on tuotu viimeisen vuoden aikana ennätysmäärä käytettyjä autoja suomeen oliko yli 40 000kpl ja käytännössä kaikki dieselautoja. Ei kannata tuudittautua siihen ettei koske suomea. Jahka meidän poliitikot joskus herää todellisuuteen niin sitten jää dieselautot käsiin. Vaikka voihan ne sit lähettää eteenpäin venäjälle pilkkahinnalla.
Voi olla että tänään vielä paljon ajavan "kannattaa" ostaa diesel mutta vain jos sitä pitää itsellä romuttamoon asti. Veikkaan et 2-3vuoden päästä vaihtorivistöissä on tolkuton määrä dieselautoja ja ne ei mene kaupaksi. Myöskään autoa vaihtaessa harva automyyjä haluaa ottaa enään dieselautoa vaihtoriviinsä. Itse tilasin keskiviikkona uuden auton ja mun vaihtoauto oli erittäin haluttua hybriditekniikkaa oleva pikku citymaasturi. Itse maksoin siitä 35k€ uutena ja nyt 2v vanhana hyvittivät 30€. Heillä oli jo itseasiassa ostaja tiedossa mun vaihtoautolle.
Itse olen ostanut 10 autoa uutena ja välillä on arvailtu väärin mikä pitää arvonsa ja mikä ei mut tunteellahan näitä kauppoja tehdään. Toinen mitä olen huomannut niin automyyjän tavoite on myydä auto eikä sanella asiakkaalle et mikä olis paras ratkaisu. Eli myötäilevät asiakkaan toiveita. Eli jos huomaavat asiakkaan olevan vanhakantainen niin eivät lähde tyrkyttään uutta hybridiä vaan esim. tässäkin tapauksessa lähtivät maalaileen dieselin hienoutta ja että kuinka se on muutaman tonnin edullisempi kuin hybrid. Mutta tuliko huomioitua mahdollista arvon alenemista mitä saa 2-3 vuoden päästä? Hybridien perään kysellään ja niissä on saatavuudessa jonoa mutta dieseleitä taas löytyy joka nurkasta.