Sivu 22/45

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 17.31
Kirjoittaja Kaupunki apina
Ja miksi mä menisin lappiin?

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 17.33
Kirjoittaja Anghorn
Kaupunki apina kirjoitti:Viime vloppuna tuli ostettua Nissan Leaf täys-sähköauto.
Nyt viikon sillä ajaneena, voin kertoa ettei ole enää paluuta polttomoottori autoon. Paitsi eukon autolla ajellessa.
Näinhän siinä on monella käynyt. Vähän samaa ilmiötä havaittavissa kuin Applen vehkeiden kanssa aikoinaan. Poikkiteloin ovat lähinnä ne, joilla ei ole omakohtaista kokemusta.

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 17.41
Kirjoittaja mikastus
Uskon kyllä. Kaupunkilaisille erittäin hyvä, mutta 500-1000km työmatka-ajossa täällä periferiassa hieman ongelmallinen.
Toimintamatka - Yhdistetty (WLTP): 270 km. Toimintamatka - Kaupunkiajo (WLTP): 389 km.
Vaan onhan se hyvännäköinen.

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 17.42
Kirjoittaja jeppe
Reilu vuosi on nyt ajeltu sähköllä eikä tulisi kyllä mieleenkään vaihtaa takaisin. Viikko sitten ajelin kaverin huippuluokan bensa autolla, ei voinut miellyttäväksi sanoa.

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 17.43
Kirjoittaja jeppe
mikastus kirjoitti:Uskon kyllä. Kaupunkilaisille erittäin hyvä, mutta 500-1000km työmatka-ajossa täällä periferiassa hieman ongelmallinen.
Toimintamatka - Yhdistetty (WLTP): 270 km. Toimintamatka - Kaupunkiajo (WLTP): 389 km.
Vaan onhan se hyvännäköinen.
Eihän se tietysti kaikille sovellu. Harmi niiden kannalta ketkä ei sähkö autoa voi käyttää.

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 17.45
Kirjoittaja Kaupunki apina
Kyllä nämä sähköautot alkavat olemaan todellisuutta, ei enään tulevaisuutta.

Helppoa, halpaa ja miten vaivatonta ajamista. Kiva lähteä kun aina lämmin ja täynnä oleva kulkupeli, senkun hyppää ajamaan.
Vakuutukset, liikkumiskustannukset, verot ja huollot todella halpoja, verrattuna bensaan tai dieseliin.

On toki rajoituksiakin mutta lataus ja pikalatausverkosto kehittyy nopeasti.

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 17.54
Kirjoittaja mikastus
Kaupunki apina kirjoitti: Kiva lähteä kun aina lämmin ja täynnä oleva kulkupeli, senkun hyppää ajamaan.
Miten tämä ominaisuus on toteutettu? Sähkölläkö peli lämmitetään etukäteen talviajoon, kuten ottomoottorisetkin? Mitä tarkoitat aina täynnä, menovoimaako on aina täydet?

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 17.57
Kirjoittaja LapsSyksyn
Onhan siinä vinha perä: sähkömoottorin ominaisuudet ovat mahtavia. Itseäni asiassa vierastaa se, että mitä tehdään jos sähköä ei enää tulekaan? Saattaa kuulostaa kaukaa haetulta, mutta viime tammikuussa kirjoittelin havaintojani aiheesta. Tien päällä ollessani näin tykkylumen tuhoja, sehän oli pahin yhteiskunnan poikkeustilanne sitten viime sotien. Kiitos polttomoottoriautojen ihmishenkien menetyksiltä vältyttiin.

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 18.01
Kirjoittaja mikastus
En myöskään olisi niin varma, että vakuutukset, liikumiskustannukset ja huollot tulevat jatkossa olemaan niin halpoja. Asioilla on näiden suhteen aina tapana oieta, kun hoksataan mistä voidaan rahastaa, ja keneltä.

Itse haluaisin kyllä sähköpirssin ostaa jossakin vaiheessa. Vielä se ei ole läheskään mahdollista.

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 18.02
Kirjoittaja Kaupunki apina
Mulla on auto kotona latausasema, eli illalla laitan auton piuhan päähän, jolloin se on aina ladattuna kun lähden. Ajoneuvossa on ilmalämpöpumppu, jolla lämmitys tai viilennys hoidetaan ja jonka voi joko ajastaa tai etäohjata. Lämmintä ilmaa tulee heti, ei tarvitse odottaa että moottori lämpenee, varsinkaan kun sellaista ei ole.
Ilmastoinnin tai lämmityksen voi jättää päälle kun menee reissussa syömään ja laittaa auton ilmaiseen lataukseen. Jolloin sisälämpötila pysyy mukavana.
Summasummarum Talvella voi lämmittää hytin ennen ajoa tai viilentää.

Eiks ookkin mukavaa. ;)

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 18.04
Kirjoittaja mikastus
No vaikuttaisihan tuo olevan mukavaa. Jos ajaa max. sen muutaman sata kilsaa.
8-)

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 18.04
Kirjoittaja Kaupunki apina
mikastus kirjoitti:En myöskään olisi niin varma, että vakuutukset, liikumiskustannukset ja huollot tulevat jatkossa olemaan niin halpoja. Asioilla on näiden suhteen aina tapana oieta, kun hoksataan mistä voidaan rahastaa, ja keneltä.

Itse haluaisin kyllä sähköpirssin ostaa jossakin vaiheessa. Vielä se ei ole läheskään mahdollista.
Hoh, Hoh. Moottori autossa on monta liikkuvaa osaa, sähköautossa ei.
Mulla on joko 30000 tai 1v välein huolto, se kattaa ilmansuodattimen vaihdon, välillä jäähdytinnesteen tai pakkasnesteen vaihdon. Jarruja joutuu herkistämään, kun niitä ei juurikaan tarvita.
Mikä noissa tulee tulevaisuudessa maksamaan eniten?

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 18.05
Kirjoittaja Kaupunki apina
Edit: Toki laakerit, iskarit ja hmmm... mitäs muuta kun ei ole vaihdelaatikkoa tai moottoria. Sähkömoottorit kun ei juurikaan vikaannu.

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 18.05
Kirjoittaja hatey
^se viides ydinvoimala.
Viherpiiperöille ainoastaan sähkö tulee pistokkeesta, muille ihmisille sähkö tehdään jollain.
Ja sähköauto ei ole mikään vaihtoehto taajaman ulkopuolella elävälle, ennenkuin ongelmajäteakkuteknologialle keksitään jokin toimiva vaihtoehto.

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 18.07
Kirjoittaja Kaupunki apina
Olkiluoto rules.

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 18.09
Kirjoittaja mikastus
Milloin seuraavan kerran vaihdat kulkineeseesi akut? Ja paljonko se kustantaa? Ja kuinka paljon se verottaa ympäristöä? Sähkö ja akutkinkin tehdään alunperin jostain muusta kuin möntzäliitistä. Akutkin ovat kuluvaa tavaraa, eikä niitä ja niiden materiaaleja ole ihan niin helppo kierrättää kuin luulisi.

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 18.21
Kirjoittaja Kaupunki apina
päivänkakkara, kylllä sa jaksat olla vastaan... ;)
Akustot kestää vähän erilailla kun kännyköissä, tossa on esim 8v takuu akustossa. 2015-> alkaen akkuteknologia on muuttunut, jolloin akuston kestävyys on entistäkin pidempi. Akusto ei muutenkaan kulu samallalailla kuin mobiilivehkeissä jne.
Leafin koko akuston vaihto on n.5000€ eli vähän enemmän (1000-2000€) kuin automaattivaihteiston vaihto esim opeliin...
Eli tuskin mun aikana tohon täytyy vaihtaa akkua.
Akusto kun vaihdetaan se voidaan kierrättää nykyisin aika hyvin. Kannattaa vähän ottaa asioista selvää.


Onks paha?

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 18.27
Kirjoittaja mikastus
Ei ole paha todellakaan.
Miksi akusto ei kulu samalla tavalla kuin mobiilivehkeissä. Miksi tätä ominaisuutta ei käytetä myös mobiilivehkeissä?

Niin, päivänkakkara en jaksaisi olla vastaan, mutta numeroillahan tässäkin asiassa pelataan. Kuka hyötyy, missä ja milloin. Ympäristö, yhteiskunta, autokauppiaat ja tehtaat. Vai sinä ja minä?

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 18.43
Kirjoittaja Kaupunki apina
Noista akuista löytyy aika paljon tietoa, enkä ala kaikkea kirjoittamaan mutta alla yksi linkki Autotalo ampeerin blogiin auton akuston kestosta.

https://www.autotaloampeeri.fi/blogi/ku ... -vaihtoon/

Ennen täys-sähköauton ostoa tossa tuli reilu vuosi seurattua sähköautoihin liittyviä juttuja. Noi vaan on todellisuutta nyt.
Onhan noissa huonojakin puolia vielä seuraavat 3-4 vuotta, etäisyys nimittäin ellei omista teslaa. Sillä muuten on kiva ajella.
Mutta näin kaupunkiajossa aivan erinomainen ajoneuvo. 3-4 vuoden sisällä tämäkin muuttuu akustojen koko muuttuu isommaksi myös näissä kansan autoissa mikä minullakin on

Tampereelta Espooseen motari nopeudella, kävin matkalla kusella ja kahvilla, sillä aikaa otin nopean pikalatauksen laturin antaessa apaut 50-60KWh ja ei mitään ongelmaa virran kanssa.

Edit: Korjattu vähän tekstin virheitä

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 18.52
Kirjoittaja mikastus
Kiitos linkistä. Nostan tietysti näin piilevänä epäilijänä tämän yhden kohdan esiin:
muutaman tonnin hintaiseen autoon ei kannata vaihtaa usean tonnin hintaista akkua, vaikka auto on sen jälkeen toimintamatkaltaan uuden veroinen, vaan auto kannattaa myydä kauppakassikäyttöön tai kakkosautoksi perheeseen, jolle riittää pieni toimintasäde vaikkapa lasten kuskaamiseen ja työmatkaan.
Itse uskon, että sähkö lopulta tulee olemaan meidän kulkemisen uusi voimanlähde. Se ei vain vielä toimi kaikille. Siihen asti nautin THP 1.6:sta pienellä kulutuksella. (Luovuin jo 2.0 Dieselistä)

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 20.34
Kirjoittaja jomppeli
jakovski kirjoitti:Volvon murheet on juurikin tuo etupään ripustukset. Puslat, alatukivarret, koiranluut yms on kuluvaa tavaraa.

Itselläni meni myös kahteen kertaan hammastanko 2007 mallista. Tyyppivika mk2 Volvossa sekin.

Näin juuri ja painavin syy että itselle ei volvoa tule ikinä on porukoiden v40 aikoinaan jonka ostivat uutena Volvon liikkeestä. Ensimmäinen katsastus toi paperiin tekstin ”hengenvaarallinen, ajosta poistettava” eli ajokieltoon meni romu. Ja syynä etupään ripustukset olivat kaikki viimeisillään. Olihan siinä hulppeat 20tkm mittarissa sentään. Volvon korjaamolla meinasivat että ihan normaalia että osat kuluu. Oli viimeinen Volvo porukoille. Takaa rispaantui myös turvavyö miltei poikki.

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 20.38
Kirjoittaja waiski
^V40 nyt tainnut mikään Volvo oikeasti olla, eikös se ollut Mitsu alustaltaan ;-)

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 20.43
Kirjoittaja LapsSyksyn
jomppeli kirjoitti:
jakovski kirjoitti:Volvon murheet on juurikin tuo etupään ripustukset. Puslat, alatukivarret, koiranluut yms on kuluvaa tavaraa.

Itselläni meni myös kahteen kertaan hammastanko 2007 mallista. Tyyppivika mk2 Volvossa sekin.

Näin juuri ja painavin syy että itselle ei volvoa tule ikinä on porukoiden v40 aikoinaan jonka ostivat uutena Volvon liikkeestä. Ensimmäinen katsastus toi paperiin tekstin ”hengenvaarallinen, ajosta poistettava” eli ajokieltoon meni romu. Ja syynä etupään ripustukset olivat kaikki viimeisillään. Olihan siinä hulppeat 20tkm mittarissa sentään. Volvon korjaamolla meinasivat että ihan normaalia että osat kuluu. Oli viimeinen Volvo porukoille. Takaa rispaantui myös turvavyö miltei poikki.
Erikoista, sillä tuo vika olisi mennyt maahantuojan piikkiin. Jos autolla ei ole käytännössä ajettu ollenkaan, niin miten vyö rispaantuu poikki? Jotenkin en oikein jaksa uskoa tarinaa.

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 21.38
Kirjoittaja Sherukka
Edelleen ennustan että vetyauto on se jolla suurin osa kansasta tulee tulevaisuudessa ajamaan. 8-)
Akkuautot jäävät hetkelliseksi vivahteeksi historiaan.

Re: Millä autolla ajat?

Lähetetty: 29.9.2018 klo 21.45
Kirjoittaja mikastus
Miksipä ei. Kyseessähän on lopulta vain energian siirron muodosta kyse. Jossakin kohtaa pitää tuottaa energiaa jota käytetään johonkin, ja se pitää sitten siirtää tässä tapauksessa kulkuvälineisiin ja niiden etenemisiin. Vety ei välttämättä ole yhtään sen optimaalisempi kuin sähkökään. En tiedä.

Energia kuitenkin on aina jotenkin tuotettava. Se, miten energia siirretään käytettäväksi kuluttajille, on asia, josta toimijat päsevät hyötymään, kunhan he keksivät optimaalisen rahastustavan energia-jakelulleen. Itse energia ei koskaan ole ilmaista.