Tehdäänpä koe. Se ei satu. Kuvittele alle raapustettu Savon asuttaminen TV-sketsiksi. Lue se vaikka useaan kertaan. On tärkeää, että pystyt ikään kuin näkemään sen edessäsi. Tapahtumapaikka on Ruotsin kuninkaanlinnan sali 1500-luvulla.
Hiljattain Turun kaivauksissa on löytynyt vanhoja dokumentteja, joiden luultiin ainiaaksi tuhoutuneen kaupungin suuressa palossa. Eräs näistä arvokkaista muistiinpanoista kertoo Savon asuttamisesta lähes 500 vuotta sitten. Dokumentin mukaan tapahtumat lähtivät liikkeelle seuraavasti:
Savon asuttaminen
Eräänä päivänä Ruotsin kuningas Kustaa Vaasa sai päähänsä, että Savon suuret perämetsät piti asuttaa. Tehtyään asiasta päätöksen Kustaa huomasi linnanpihalla suuren laatikon, josta astui ulos kaksi miestä. Heidät johdatettiin Kustaan luo, ja kuningas tiedusteli vieraiden asiaa.
"Teidän majesteettinne! Saanen esittäytyä, olen Kuopion yliopiston rehtori 2000-luvulta. Kun satuimme opinahjossamme keksimään aikakoneen, päätimme tulla tänne 1500-luvulle kiittämään Teitä Savon asuttamisesta. Siispä tuhannet kiitokset Teidän kuninkaalliselle majesteetillenne tuosta viisaasta ja kauaskantoisesta päätöksestä!"
"Jahas, vai niin", sanoi Kustaa. "Ja kuka on tämä toinen... hmm... tyyppi?"
"Teidän majesteettinne! Hän on sitä mitä teidän toiminnastanne aikojen saatossa seurasi: tulevan Savon asukas, aito savolainen. Hänen nimensä on Seppo Kääriäinen."
Kustaa Vaasan kasvoille levisi epäuskoinen ilme, joka muutamassa sekunnissa vaihtui puhtaaksi kauhuksi. Pöytään tukeutuen ja sydänalaansa painaen hän huudahti:
"Ei... minä... minä en halua olla vastuussa tuollaisesta! Tämä on hirmuista! Minä peruutan päätökseni! Savoa ei asuteta ikinä! Minä... minä päinvastoin kiellän kaikilta alamaisiltani Savoon muuttamisen mestauksen uhalla! "
"Jospa minä kumminnii voesin laasahtoo jottain", Kääriäiseksi kutsuttu hahmo sanoi silloin. Samalla hän astahti eteenpäin ja alkoi supattaa jotakin kuninkaan korvaan.
Parissa minuutissa Kustaa Vaasan järkyttynet kasvot sulivat ja alkoivat kuvastaa ihmeellistä iloa. Kohta kuningas huusi tohkeissaan lähimmälle hovimiehelleen:
"Sulka ja paperia tänne heti paikalla! Savo asutetaan nopeutetussa aikataulussa! Jokainen, joka ei suostu muuttamaan Savoon, mestataan!"
Hovimies toljotti Kustaata kuin mielenvikaista.
"Mutta majesteetti, juurihan te päätitte että Savoa nimenomaan ei..."
"Sinä tyhmä ja lyhytnäköinen juntti et ymmärrä hallitushommista pimpslooran vertaa", kuningas tokaisi ja taputti samalla Kääriäistä hellästi olalle. "Kuuntelehan tarkkaan. Tämä mainio tulevaisuuden mies kertoi minulle juuri, että jos nyt välittömästi asutan Savon, päälleni lankeaa satumainen onni ja siunaus. Silloin nimittäin viiden vuoden kuluessa kirottu perivihollisemme Iivanan Venäjä syöksee hallitsijansa valtaistuimelta, kääntyy Lutheruksen uskoon ja, sokerina pohjalla, kumartaa aikojen loppuun asti Ruotsin kuningasta majesteettinaan ilman että yksikään sotilaani joutuu ampumaan kuulaakaan. Sinäkin tulet varmasti viihtymään Savossa!"
Arvostele: Näin Savo asutettiin
Sana on (melkein) vapaa.
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Arvostele: Näin Savo asutettiin
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Galangal »
Savon asuttamisesta viis!
Paha juttu oli kuitenkin Pönttövuoren tunnelin rakentaminen, koska sitä kautta savolaiset pääsivät Suomeen.
Vielä pahempi juttu oli tietysti se, että savolaiset miehittivät Karjalan ja ryöstivät maan alkuperäisasukkailta. Ellen erehdy, Repen tarina liittyy juuri tähän.
Paha juttu oli kuitenkin Pönttövuoren tunnelin rakentaminen, koska sitä kautta savolaiset pääsivät Suomeen.
Vielä pahempi juttu oli tietysti se, että savolaiset miehittivät Karjalan ja ryöstivät maan alkuperäisasukkailta. Ellen erehdy, Repen tarina liittyy juuri tähän.
Tally me bananas.
4 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka