Toisen ketjun innoittamana herätän henkiin tämän:
Tässä vähän laajemmin kaikennäköisiä hajanaisia aatoksia ja avautumisia lähinnä politiikasta, taloudesta, elämänaatteistani ja uskonkysymyksistä:
Poliittisesti olen jonkinnäköinen oikeistoliberaali tietyin varauksin. Poliittinen aktiivisuus melko olematonta, äänestän sitä jonka vaalikoneet tarjoavat - viimeeksi siis Kokoomusta eduskuntavaaleissa. Mielestäni Suomen valtiomuodon saisi muuttaa ns. asiantuntijadiktatuuriksi. Onhan edustuksellinen demokratia sentään parempi kuin täydellinen demokratia, jossa koko kansa säätää lait - niin käytännön toteutuksen kuin senkin tosiasian puolesta, että kansa ei aina tiedä parastaan. En edes minä.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jotenkin pitäisi saada älykkäimmät ja kunkin lainsäädännän alan tietäjättaitajat valittua. Nykyinen äänten vaalilupauksilla kalastelu ja suurilla rahoilla kustannetut vaalikampanjat eivät ainakaan ole kypsä vaihtoehto.
Varsinkin on mielestäni väärin uskonnollisiin käsityksiin pohjata yhteiskunnalliset ratkaisut. Homoavioliitot, geenirehut sun muut, kaikki OK! Kuitenkin ihmisillä tulee olla täysi oikeus ajaa uskonnollisiakin näkemyksiään politiikkaan - omaa tyhmyyttänsähän se on, jos sitä mieltä ovat. Minä vain uskon että ihmiset pikkuhiljaa luopuvat uskonnoista tarpeettomina. Tieteet ja teknologia ovat antaneet vastaukset ja mahdollisuudet jo niin moneen asiaan.
Niin ja homoavioliitoista sen verran, että mielestäni luterilaisen kirkon ei niitä tule hyväksyä. Kirkon tehtävä on palvella Jumalaa, jonka halu löytyy kirkon opin mukaan Raamatusta, jossa sanotaan että homous on väärin. Kirkon tehtävä on palvella Jumalaa - ei ihmisten haluja homoavioliittoon tai mihin tahansa. Maistraatin tehtävä on palvella ihmistä tässä asiassa.
Kapitalistiksi voisin itseänikin kutsua. Jokin roti se on kyllä oltava siinäkin - eivät talous ja suuryritykset saa päästä aivan vapaasti laukkaamaan - ei edes Apple.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Kommunismiä pidän parhaimmillaan jalona aatteena. Harmi vain että ihminen on sellainen sika, ettei se tällä lajilla toimi. No Kiinassa ehkä melkein mutta ihmisoikeudet siellä taas ovat vähän mitä ovat...
Verotus on nykyäänkin naurettavaa. ALV ja muut kulutusta ohjaavat verot ovat mielestäni hieno ratkaisu, mutta siihen se jääkin. Tuloveron pitäisi olla suuremmilla tuloilla vähäisempää. Mielestäni hyvätuloisia ei tule rankaista tuloistaan - heilläkin on oikeus pyrkiä rikastumaan, jopa yhä lisää. Ja minä olen kuitenkin köyhä opiskelija, vaikka näin ajattelenkin.
Lahja, omaisuus ja perintöverot oikein pistävät vihaksi!

Ostat lahjan rahoilla, joita hankkiessasi olet maksanut veroa - tai omistat jotakin, jonka olet kenties verotetuilla tuloilla hankkinut - käytännössä voi täysin analogisesti ajatella, että valtio omistaa jostakin sitä suuremman prosenttiosuuden, mitä useamman välikäden kautta se on käynyt ja veroja maksamalla ostat valtion osuuden pois! Siis mitä V@+7ü4?!?!?!
Verotuksen painopistettä pitäisi siirtää paljon enemmän kulutusta ohjaavaksi, näin ollen paljon suuremmalla todennäköisyydellä esim. tupakka- alkoholi- roskaruokatuotteita suosivat maksaisivat itse vanhuusiän terveysongelmiensa kustannukset. Kuulunen heihin.
Ja sitten vielä se ALV:n laskentatapa...
Puolustukselliset näkökohdat ovat mielestäni hyvin vaikeita. Sinänsä en armeijoita hyväksy lainkaan, toisaalta ymmärrän hyvin ihmislajin helpon kiihoittamisen huonoissa oloissa kriisien kohdatessa ja tästä seuraavan turvallisuusuhan. On kuitenkin aivan naurettavaa että kepeillä huitovista apinoista olemme vuosimiljoonien aikana kehittyneet käyttämään sarjatuliaseita, miinoja, tykkejä ja ydinohjuksia. Panee miettimään, että oliko Cheetah sittenkin parivaljakon aivot.
Itse päädyin 3kk-inttiperseilyn (pioneeri-AUK:issa lähtiessä) jälkeen siviilipalvelukseen. En pitänyt armeijaa hyväksyttävänä ratkaisuna, en pitänyt sitä toimivana tai järkevänä ratkaisuna, en myöskään pitänyt siitä. Reservin kieltäytymisen olin päättänyt joka tapauksessa suorittaa intin jälkeen, ja kun sain tietää että sivarin palvelusaika on nykyään vain 12kk ja että palveluspaikka haetaan itse, oli päätös melko selvä. Jos olisin tiennyt sivarista enemmän ja intistä ei saisi johtajakoulutusta, tuskin olisin lähtenyt sotaa leikkimään.
Fyysisesti intti ei ollut kovin kova paikka - miltei kaikkeni annoin ja hyvin jaksoin mukana. Hiihtomarsseista pidin kovasti ja tetsaamisen fyysisyyttä arvostin, vaikkei kyseinen liikuntamuoto mieluisinta kyllä ollut. Henkisesti sanottakoon että pää olisi kestänyt loppuun asti vakavimmitta hajoamisitta. V*tuttihan siellä olla, kun asiat pitää tehdä vaikeimman kautta ja mikään ei koskaan toimi. Järkisyyt ne kuitenkin saivat toteamaan että minulla on vaihtoehto - parempi sellainen. Ajattelin sitten itse.
Tosiaan jos kaikki kieltäytyisivät aseista, maailma olisi parempi paikka. Toivon myös tililleni miljardia euroa, AIDSiin parannusta ja delfiinivauvoille onnea. En siis osaa ratkaisua tarjota.
Ihmiset ovat biokoneita, vapaa tahto illuusiota, Moraalia ei ole - on vain kulttuurievoluution muovaamia käyttäytymismalleja, joiden noudattaminen tuottaa yksilöille hyötyä ja menestymistä yhteiskunnassa. Sattumaa ei ole - kaikki, mitä on tapahtuakseen, tapahtuu vääjäämättä. Jos olisi riittävä havaintotarkkuus aivan kaiken mittaamiseen universumissa, menetelmä mitata kaikki häiritsemättä mitattavaa kohdetta, riittävä muisti tälle tiedolle ja sen käsittelyyn, ja riittävä laskuteho tuloksen saamiseen järkevässä ajassa, kaikki voitaisiin ennustaa.
Agnostikko olen, lähempänä kuitenkin ateistia. Uskonnollinen näkemys oikeastaan ehkä lähimpänä satanismiä
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
(vaikken tarkkaa määritelmää varmasti tiedäkään):
Jumalat ja näiden opit hylättävä ja lait, normit, opit ja käytännöt perustuttava järkiperäisiin faktoihin,
Ihmisen pyrittävä korottamaan itsensä jumalaksi hallitsemaan luontoa ja avaruutta teknologia keinoin ja helpottamaan elämää ja ihmisyksilöiden onnea, ja myös koska en usko kuolemanjälkeiseen olemassaoloon tai uudelleensyntymään, ovat
itsekkäät ja egoistiset moraali(johon en usko
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
)
käsitykset melko ok. Miksen ottaisi ainoasta elämästäni iloa irti jos kerta se on kaikki, mitä minulla on?
Lihavoitujen kohtien uskoisin sopivan satanismiin. Mutta tuo on kuitenkin hyvin kärjistetty tapa nähdä asia. Kuitenkaan toisaalta en kultaiseen keskitiehen, syntieni anteeksipyytämiseen, tai metsän ja veden henkien palvomiseenkaan usko...
Kello kohta kaksi ja vielä hereillä... Hompussa! Joutaisi erääseen toiseen ketjuun kai.