Musiikinteko Mac/Logic Pro
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
Musiikinteko Mac/Logic Pro
Viesti Kirjoittaja lagulius »
Olen siirtymässä Mac puolelle ja mitään käsitystä näiden tehoista ei ole. Logic Pro ohjelman pyöritykseen pitäisi saada riittävät tehot eli sellainen kone joka pyörittää sujuvasti pluginneja ja useita VTS soittimia kerralla. Löytyykö esim valmiikksi hyvillä äänikorteilla joitain Macin kannettavia vai meneekö se aina äänikortin erikseen hankkimiseksi. Kokemusta on siis vain PC puolelta. Siirtyminen puhtaasti Logic Pron takia.
-
Re: Musiikinteko Mac/Logic Pro
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
No mikä tahansa uusi kone riittää. Äänikortin tietenkin tarvitsee niin kuin minkä tahansa muunkin koneen kanssa. Toki teoriassa jos vaan midinä painelee menemään niin voisi pärjätä tuolla omallakin äänikortilla, mutta kyllähän se aina erillisen hankinta on näissä hommissa se a ja o.
Macbook Air M1
-
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
Pärjäät millä tahansa 2015 jälkeen tulleella MBP:lla (15", i7) , jossa on väh. 16 Gt RAM.
Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
Oikeasti meinaatte että tarvitsee aina äänikortin? Tein PC’llä musaa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa eikä se olisi ollut millään muotoa mahdollista ilman erillistä äänikorttia. Emolevyjen omissa piireissä oli aivan surkea äänenlaatu ja ilman ASIO ajureita latenssit olivat järkyttäviä.
Vuosi sitten hankin Logicin ja läjän plugareita ja olen leikkinyt sillä taas. Ilman erillistä äänikorttia latenssit ovat ihan kohtuulliset eikä äänenlaadussakaan ole vikaa harrastuskäytössä. Uusimmassa 14” MBP’ssä myös kuulokeulostulo toimii aika hyvin korkean impedanssin kuulokkeiden kanssa. Mä pystyn siis pyörittämään tällä kymmenien raitojen proggista (kaikki raidat softa instrumentteja) ilman ongelmia.
Toki ymmärrän, että jos haluisi äänittää instrumentteja olisi tilanne ihan toinen. Samoin hyvällä äänikortilla latensseja saisi vielä alemmaksi (erityisesti kuorman alla) - mutta ei siinä puhuta mistään 1ms vs 150ms eroista?
Itse koneista, kannattaa hankkia joku uudemmista malleista jossa M1 / M2 prossu. Jos suunnitelmana käyttää paljon plugareita niin 16GB muistia aika minimi. Osassa koneista on aika vähän levytilaa, toki ulkoinen levy voi kompensoida, mutta itse pidän siitä ettei tarvitse liikaa säätää (erityisesti läppärissä). Päivitin just oman koneen ja hankin tarjouksesta 14” MBP’n jossa 1TB levy. Tuo malli tulee sillä tehokkaammalla 10-ytimen prossulla ja on usein tarjouksessa koska uusi malli tulee ulos keväällä (varmaan). Jos tarvitsee pöytäkoneen niin M1 mini tai iMac varmaan toimivat, kuitenkaan niistä ei usein saa hyviä tarjouksia koska joutuu kustomoimaan kokoonpanoa.
Vuosi sitten hankin Logicin ja läjän plugareita ja olen leikkinyt sillä taas. Ilman erillistä äänikorttia latenssit ovat ihan kohtuulliset eikä äänenlaadussakaan ole vikaa harrastuskäytössä. Uusimmassa 14” MBP’ssä myös kuulokeulostulo toimii aika hyvin korkean impedanssin kuulokkeiden kanssa. Mä pystyn siis pyörittämään tällä kymmenien raitojen proggista (kaikki raidat softa instrumentteja) ilman ongelmia.
Toki ymmärrän, että jos haluisi äänittää instrumentteja olisi tilanne ihan toinen. Samoin hyvällä äänikortilla latensseja saisi vielä alemmaksi (erityisesti kuorman alla) - mutta ei siinä puhuta mistään 1ms vs 150ms eroista?
Itse koneista, kannattaa hankkia joku uudemmista malleista jossa M1 / M2 prossu. Jos suunnitelmana käyttää paljon plugareita niin 16GB muistia aika minimi. Osassa koneista on aika vähän levytilaa, toki ulkoinen levy voi kompensoida, mutta itse pidän siitä ettei tarvitse liikaa säätää (erityisesti läppärissä). Päivitin just oman koneen ja hankin tarjouksesta 14” MBP’n jossa 1TB levy. Tuo malli tulee sillä tehokkaammalla 10-ytimen prossulla ja on usein tarjouksessa koska uusi malli tulee ulos keväällä (varmaan). Jos tarvitsee pöytäkoneen niin M1 mini tai iMac varmaan toimivat, kuitenkaan niistä ei usein saa hyviä tarjouksia koska joutuu kustomoimaan kokoonpanoa.
-
Eihän kukaan tee musaa vain kuulokkeilla. Tai ei ainakaan kannattaisi. Vaikkei äänittäisi, ottaa hyvä interface kuormaa pois koneelta. Lisäksi monitori(e)n kontrollointi on paljon iisimpää interfacen kanssa, kuin että ne aktiivipöntöt olisivat suoraan phones outissa. Ja soundi on hyvissä interfaceissa parempi kuin integroidulla sisäisellä kortilla.
E: minäkin olen tehnyt ysärin alusta saakka musaa. Silloin oli joku Creativen Sound Blaster -kortti. Muuten olisi pitänyt mennä PC-speakerilla
E: minäkin olen tehnyt ysärin alusta saakka musaa. Silloin oli joku Creativen Sound Blaster -kortti. Muuten olisi pitänyt mennä PC-speakerilla
-
Mä ainakin teen toistaiseksi (useimmiten) kuulokkeilla koska teen sitä vain huvikseni. Varsinaiset monitorit on kellarissa, mutta toki on myös äänentoisto jossa voi verifioida. Katsotaan sitten kun vanhempi lapsi lähtee kotoa jaksanko muuttaa hänen huoneensa ”studioksi”, sitä odotellessa olen kiertolainen joka pyrkii olemaan häiritsemättä muita.
-
Jäi kesken…
Monitoreiden kohdalla on suht helppo miettiä mitä voittaa / häviää verratessa kuulokkeisiin. Kuulokkeilla on paljon vaikeampi saada hyvää stereo / tilantuntua. Samoin kuulokkeista riippuen myös taajuudet voivat vääristyä.
Mutta kun mietitään äänikorttia on tilanne eri. Toki sielläkin on selkeitä pointteja kuten äänittäminen jossa ulkoinen äänikortti voi laadun lisäksi tarjota monipuolisempia sisääntuloja. Kuitenkin ”kuorman vähentymisen” huomaa vasta kun on ensiksi huomannut itse kuorman - ja ulostulon laadun vasta jos ketju siitä eteenpäin on niin laadukas että ulostulo on heikoin lenkki. Noi eivät siis ole automaattisia ongelmia eikä mun mielestä välttämättömiä korjattavia kunnes muodostuvat ongelmaksi.
Monitoreiden kohdalla on suht helppo miettiä mitä voittaa / häviää verratessa kuulokkeisiin. Kuulokkeilla on paljon vaikeampi saada hyvää stereo / tilantuntua. Samoin kuulokkeista riippuen myös taajuudet voivat vääristyä.
Mutta kun mietitään äänikorttia on tilanne eri. Toki sielläkin on selkeitä pointteja kuten äänittäminen jossa ulkoinen äänikortti voi laadun lisäksi tarjota monipuolisempia sisääntuloja. Kuitenkin ”kuorman vähentymisen” huomaa vasta kun on ensiksi huomannut itse kuorman - ja ulostulon laadun vasta jos ketju siitä eteenpäin on niin laadukas että ulostulo on heikoin lenkki. Noi eivät siis ole automaattisia ongelmia eikä mun mielestä välttämättömiä korjattavia kunnes muodostuvat ongelmaksi.
-
Joo, ei mitään kannata "korjata" jos ei ole tarvetta siihen. Mitä hyviin luureihin tulee, niin itselleni nekin ovat toki välttämättömät. Niillä on hyvä tsekata esim. kaikujen ja viiveiden hännät, tarkat panonrointikikkailut sekä matalimmat taajuudet, koska nykyisessä työtilassani subbari ei ole vaihtoehto.
-
Itse duunaan käytännössä luureilla aina siihen asti, että lopuksi sitten kaiuttimien kautta vain sellainen hienosäätö, että stereokuva jne. ok kuosissa. Aika harvoin joutuu mitään enää sen testin jälkeen säätämään, kun on oppinut kuulokkeilla sen tekemään. Ja jos väittää, että kuulokkeiden toisto voi olla värittynyttä niin se on kyllä todella pientä verrattuna kaiuttimiin. Aika harva kuitenkaan duunaa missään vimpan päälle akustoidussa mestassa, kun harrastajatasosta puhutaan.
Macbook Air M1
-
Unohdin että tässä puhuttiin musan teosta, eikä miksauksesta. Musan tekoon luurit tosiaan hyvät. Otin tyhmänä oman lähtökohtani, jossa teen, tuotan ja miksaan musaa ammatikseni.
-
Siis koko tuotannosta puhuin, mutta en toki ammtikseni tee. Mutta hoidan siis äänityksen, miksauksen, masteroinnin luureilla. Joskus ennen tein kaiuttimilla ja jälki oli paljon huonompaa juurikin siitä syystä, että se vaatii tilalta niin paljon.
Macbook Air M1
-
Viesti Kirjoittaja Luke the iWalker »
Myisin käyttämäni Yamaha AG06 "sekoittimen" siirryttyäni käyttämään SSL2+ korttia. Ostettu Fasulta, Hesasta 11/2020. Esimerkiksi tässä: https://www.gigantti.fi/product/tv-aani ... ifications , on tärkeimmät ominaisuudet lueteltu.lagulius kirjoitti: ↑2.11.2022 klo 16.33 Olen siirtymässä Mac puolelle ja mitään käsitystä näiden tehoista ei ole. Logic Pro ohjelman pyöritykseen pitäisi saada riittävät tehot eli sellainen kone joka pyörittää sujuvasti pluginneja ja useita VTS soittimia kerralla. Löytyykö esim valmiikksi hyvillä äänikorteilla joitain Macin kannettavia vai meneekö se aina äänikortin erikseen hankkimiseksi. Kokemusta on siis vain PC puolelta. Siirtyminen puhtaasti Logic Pron takia.
Olisko 100€etä liikaa pyydetty?
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka