Esa66 kirjoitti:Mikäs sen matkalla kamppaa? Kyllähän siitä digi data menee koskemattomana läpi niin että suhahtaa
Tarkoitan tällä siis sitä, että se data on digitaalisessa muodossa ja ohjataan ulos myös semmoisena(tosin optisena). DAC sijaitsee vasta tämän jälkeen linjastossa mikä on AE:n sisällä
Olisi helpompi kertoa, jos olisi laite kädessä Mutta luultavasti se downsamplataan(+ laikataan bittejä / ditheröidään) ennen kuin streamataan. Ehkä sitä ennen kysytään laitteelta mitä kaikkia bittivirtoja tuetaan. Sitten transkoodataan jos tarvitsee.
Viimeksi muokannut spiidi78, 26.10.2011 klo 9.50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Shaft kirjoitti:Näinpä juuri. Data on sitä, mitä lähtöpäässä sinne syötetään. Jos Mp3 niin silloin Mp3. Jos Apple Losless niin silloin Apple Losless.
Jos näin on, niin toimiiko Denonin laitteissa ALACille muutettu iTunes kappale? Denon ei ilmoita ALACia tuettujen koodekkien listalla. Esimerkiksi: http://www.denon.co.uk/uk/Product/Pages ... Id=AVR1912
Audio playback: MP3, WMA, WMA (DRM), AAC (w/o DRM), FLAC-HD, WAV
JPEG (SD quality)
Edit: Siellä on näköjään erikseen Airplay-kohta, jossa lukee:
Audio Streaming format: MP3, WMA (DRM), AAC (not DRM), FLAC, WAV
Niin siis tuohan vaikuttaa siltä, että Denonin oma Airplay softa, jota ne käyttää on rampa. Tai ei voi sanoa, että Airplay-softa vaan se niiden oma softa joka keskustelee Airplayn kanssa.
exlex kirjoitti:
Sinänsä D/A-muunnos ei ole ongelma, koska siitä voi aina päättää käyttäjä itse, että minkälaatuista muunnintä käyttää. Mutta lähinnä toi äänen laatu nimenomaan esim. iPhonelta -> Apple TV:lle -> optiseen piuhaan väli on se merkittävä. Tuon jälkeen kaikki on käyttäjän vastuulla. Mutta jos toi AirPlayn väli on loslessia niin kuin jotkut kertoiva, niin se on enemmän kuin huippu juttu!
Ilmeisesti vielä ei ole tullut tässä keskustelussa varmaa tietoa, että onko data losslessia. Ainakin se on tullut selväksi, että laatu on parempaa, kuin mp3-taso.
Se välihän on sitä, mitä sinne syötetään. Jos sulla on iTunesista ostettu biisi niin se ei ole Apple Losless. Jos oot ite ripannu levyn sinne talteen esimerkiksi wav tai Apple Losless niin silloinhan softa toimittaa sen eteenpäin siinä muodossa.
Eli kyllä se on huippu juttu jos sun biisit on vain ylläolevissa formaateissa. Jos taas Mp3 192kbit tai muuta vastaavaa niin ei se Airplay sitä paranna millään tavalla.
Jos taas ottaa 3,5mm plugilla Airportista tai vaikka televisiosta äänen ulos niin silloin taas ampuu omaan nilkkaan.
Apple on joka tapauksessa optisen ulostulon läppärissä ja Airportissa rajoittanut 16bit/44.1 eli 24bit biisit rajoittuu tuohon.
Sori. En hoksannut olla tarpeeksi selkeä tuon datan syöttämisen suhteessa, kun ajattelin että se on niin itsestään selväasia, että jos pistät huonoa laatua sisään, niin huonoa laatua tulee ulos. Minulla on suurin osa biiseistä AAC ja Losslessmudossa iTunesissa, koska tuon melkein kaikki biisini on CD:ltä koneelle juuri tuon äänenlaadun vuoksi. Eli ostan levy kaupasta, josta tuon ne sitten koneelle. Ostan myös loput sitten iTunesista ja ne taitaa tulla AAC-muodossa.
Toista AirPlayna suoraan Marantzin SR-7005:selle vahvistimelle tai sitten Apple TV:n kautta josta se menee DAC:ille.
Hi-fistin elämä on rankkaa.
Niin tämähän se suuresti keljuttaa, kun Applen pojat ei voi vielä tänä päivänäkään laittaa kunnon laatua myyntiin... Jospa sitten joskus hamassa tulevaisuudessa.
Crimson kirjoitti:Niin tuleeko se 24-bittinen ulos vai ei?
spiidi78 kirjoitti:
Crimson kirjoitti:Yhteenveto: Tuleeko siis AirPort Expressistä 24-bittinen ulos optista kaapelia pitkin vai ei?
Ei. Ääni on Airportissa 16-bit.
Näin minäkin arvelin. Heti perään vain Esa66 oli asiasta eri mieltä. Mutta hän tarkentanee asiaa, jos hänellä on aiheesta parempaa tietoa.
spiidi78 kirjoitti:Lisäbittejä tarjoaa kyllä sitten muut Airport-valmistajat.
Mitäs tämä nyt sitten tarkoittaa? AirPlaylla 24-bittinen matsku kulkee jonkin kolmannen osapuolen vehkeillä, mutta ei siis Applen AirPort Expressillä? Olisiko tähän tietoon jotakin lähdettä?
Kuinkas AirPlay:n äänenlaatu AirPort Express vs. AppleTV 2? Onko eroa?
Viimeksi muokannut Crimson, 26.10.2011 klo 12.23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
spiidi78 kirjoitti:Lisäbittejä tarjoaa kyllä sitten muut Airport-valmistajat.
Mitäs tämä nyt sitten tarkoittaa? AirPlaylla 24-bittinen matsku kulkee jonkin kolmannen osapuolen vehkeillä, mutta ei siis Applen AirPort Expressillä? Olisiko tähän tietoon jotakin lähdettä?
Tsekkaas tuolta ekalta sivulta pari linkkiä jotka laitoin. Siellä on asiasta spekuloitu myös. Esim tuo B&W:n myymä lisälaite Zeppelin Air puskee 24/96 pihalle. Eli nuo kolmannen osapuolen laitteet käyttävät tuota Airplay protokollaa hyödyksi, mutta eivät rajoita sitä bittitaajuutta samalla tavalla kuin Applen omat vehkeet.
Viimeksi muokannut spiidi78, 26.10.2011 klo 13.26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja vielä selvennökseksi että tosiaan vaikka vempaimesta-x löytyy optinen/koaksaali tms digitaaliliitin niin se ei takaa että rööristä pukkaa taivaantäydeltä bittiä vaan silläkin on omat rajansa joissa se puuhaa.
spiidi78 kirjoitti:
Tsekkaas tuolta ekalta sivulta pari linkkiä jotka laitoin. Siellä on asiasta spekuloitu myös. Esim tuo B&W:n myymä lisälaite Zeppelin Air puskee 24/96 pihalle. Eli nuo kolmannen osapuolen laitteet käyttävät tuota Airplay protokollaa hyödyksi, mutta eivät rajoita sitä bittitaajuutta samalla tavalla kuin Applen omat vehkeet.
Edelleen älä yleistä, MacBookista tulee 24bit/96khz nätisti lävitse digitaalisena, toki sehän ei AirPlay toistoa tue kun muu laite on lähteenä(?). Koskee ilmeisesti siis ainoastaan AirPort Expressin digitaalista uloslähtöä tuo 16/48 rajoitus, jos se pitää paikkansa. Mitenkäs Apple TV?
Viimeksi muokannut honpsu, 26.10.2011 klo 14.11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
honpsu kirjoitti:Edelleen älä yleistä, MacBookista tulee 24bit/96khz nätisti lävitse digitaalisena, toki sehän ei AirPlay toistoa tue kun muu laite on lähteenä(?). Koskee ilmeisesti siis ainoastaan AirPort Expressin digitaalista uloslähtöä tuo 16/48 rajoitus, jos se pitää paikkansa. Mitenkäs Apple TV?
Niino tarkoitin Applen Airplay vehkeitä, kuten Airport Expressiä, en äänilähdettä Kuten sanoin, käyttis luultavasti haistelee ennen lähettämistään mitä kaikkia bitrateja tuetaan. Apple TV:een en ota kantaa, paitsi siitäkin oli juttua noissa linkeissä.
Joo, pidetään sekaannusten välttämiseksi Maccien optisten ulostulojen äänenlaatu poissa tästä keskustelusta, jossa otsikonkin mukaan on kyse AirPlaysta. :p
Shaft kirjoitti:Niin siis tuohan vaikuttaa siltä, että Denonin oma Airplay softa, jota ne käyttää on rampa. Tai ei voi sanoa, että Airplay-softa vaan se niiden oma softa joka keskustelee Airplayn kanssa.
Joko se on rampa, tai Apple ei anna ALAC-lisenssiä muille. Kiinnostaisi tietää, onko siinä "haistelua", kuten Spiidi epäilee. Samanlainen tuettujen koodekkien haistelu taitaa / saattaa olla iPodin usb-liitynnässä. Marantz ei tue losslessiä, mutta hyvin iPod niitä sinne soittaa.
Wikipedia kertoo Express:istä: "The audio is handled by a Texas Instruments Burr-Brown PCM2705 16-bit digital-to-analog converter.", mutta tuo näyttäisi olevan eka Express version kohdalla. Uudemman kohdalla ei tuon suhteen ole lisätietoa, mutta se nyt ei välttämäti tarkoita että se ei olisi muuttunut mihinkään.
Maallikko kyllä kuvittelisi että macin soittosofta purkaisi musiikin pakkauksen ja AirPlay pakkaisi sen muotoon 16/44 ALAC ja Airport Express taas purkaa ALACin ja toimittaa sen normiäänenä (S/PDIF, analogi) piuhaa pitkin vastaanottavaan soittolaitteeseen... tai jotan tämän suuntaista.
Viimeksi muokannut Fixx, 26.10.2011 klo 21.46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fixx kirjoitti:Maallikko kyllä kuvittelisi että macin soittosofta purkaisi musiikin pakkauksen ja AirPlay pakkaisi sen muotoon 16/44 ALAC ja Airport Express taas purkaa ALACin ja toimittaa sen normiäänenä (S/PDIF, analogi) piuhaa pitkin vastaanottavaan soittolaitteeseen... tai jotan tämän suuntaista.
Niin siis meinaatko, että jos on MP3-muotoon pakattu biisi niin soittosofta purkaa tuon pakkauksen? Juu valitettavasti ei...
Shaft kirjoitti:Niin siis meinaatko, että jos on MP3-muotoon pakattu biisi niin soittosofta purkaa tuon pakkauksen? Juu valitettavasti ei...
Mikä sen sitten purkaa? En tiedä, kysyn, mutta veikkaisin toki soittosoftaa.
Näitähän siis on palikoita joissa rauta pakkaa audion > lähetetään vaikka nettiä/Wi-Fi/tms myöten eteenpäin > kohteessa rauta purkaa takaisin ja ääni häviötön/erittäin ok laatua. Topicin jutussa toki ei tästä kyse, mutta noin niinkus yleisellä tasolla vaan.
Toinen juttu mitä jäin pohtimaan tän yhteydessä on toi että kuinka hyvin ao. softat hoitaa tuon vauhdissa 24 bittisestä > 16 bittiseen skaalaamisen. Tämä kun ei onnistu kaikilla ohjelmilla ongelmitta ihan "ajan kanssa laskemallakaan" kuten on joskus aiemmin ollut puhetta.
Jone kirjoitti:Toinen juttu mitä jäin pohtimaan tän yhteydessä on toi että kuinka hyvin ao. softat hoitaa tuon vauhdissa 24 bittisestä > 16 bittiseen skaalaamisen. Tämä kun ei onnistu kaikilla ohjelmilla ongelmitta ihan "ajan kanssa laskemallakaan" kuten on joskus aiemmin ollut puhetta.
Veikkaisin, että noissa tapauksissa joissa se on ollut ongelmallista 16-bit ääntä ei ole ollenkaan ditheröity vaan on vain leikattu suoraan bitit pois. No, toisaalta on dithereissäkin eroja, mutta kuuleeko niitä se onkin toinen juttu. Pitäs melkein kuunnella joku fade out 24bit biisistä joka on poltettuna iTunesilla CD:lle Siitä sais kait selville ditheröikö iTunes/Quicktime ollenkaan 24->16bit muunnoksissa. (siis sillä oletuksella, että konversio tehdään iTunesin päässä)
Core Audiossa ei ole ainakaan mitään dither supportia audio convertteri APIssa, vaan se pitää tehdä itse jos kokee tarvitsevansa.
Viimeksi muokannut spiidi78, 27.10.2011 klo 19.10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Shaft kirjoitti:Niin siis meinaatko, että jos on MP3-muotoon pakattu biisi niin soittosofta purkaa tuon pakkauksen? Juu valitettavasti ei...
Mikä sen sitten purkaa? En tiedä, kysyn, mutta veikkaisin toki soittosoftaa.
Niin tuo minun vastaus oli hiukan sekava... Siis toisaalta purkaahan se sen, mutta kun tiedosto on jo valmiiksi pakattu pieneksi toisin sanoen tehty esim MP3 niin ei sen muuttaminen vaikka WAV:ksi ei ole sama asia kuin alkuperäinen faili tehty suoraan WAV:ksi. Millään ohjelmalla ei vaan onnistu niin, että puretaan MP3 ja lähetetään parempana eteenpäin. Toki sitä purkua itsessään voidaan tehdä paremmin tai hoitaa jokin muu juttu oikein. Esimerkiksi jos käyttää perus WAV:n tai Apple Loslessin toistamiseen Pure Music tai Audirvana softaa niin ero iTunesiin on aika selkeä.
Viimeksi muokannut Shaft, 27.10.2011 klo 20.46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jone kirjoitti:
Toinen juttu mitä jäin pohtimaan tän yhteydessä on toi että kuinka hyvin ao. softat hoitaa tuon vauhdissa 24 bittisestä > 16 bittiseen skaalaamisen. Tämä kun ei onnistu kaikilla ohjelmilla ongelmitta ihan "ajan kanssa laskemallakaan" kuten on joskus aiemmin ollut puhetta.
Jos ajatellaan vertaus USB:sta pihalle -> DAC vs. Airport Express optisella -> DAC ja sama 24bit ralli niin ero on kuultava. Se lämpö, mikä siinä oikeasti on suoraan USB:lla kuunneltasessa, häviää kokonaan pois.
Jone kirjoitti:
Toinen juttu mitä jäin pohtimaan tän yhteydessä on toi että kuinka hyvin ao. softat hoitaa tuon vauhdissa 24 bittisestä > 16 bittiseen skaalaamisen. Tämä kun ei onnistu kaikilla ohjelmilla ongelmitta ihan "ajan kanssa laskemallakaan" kuten on joskus aiemmin ollut puhetta.
Jos ajatellaan vertaus USB:sta pihalle -> DAC vs. Airport Express optisella -> DAC ja sama 24bit ralli niin ero on kuultava. Se lämpö, mikä siinä oikeasti on suoraan USB:lla kuunneltasessa, häviää kokonaan pois.
Niinpäs siinä taitanee käydä. Se lie tässä muistettava että AE on enempi kuluttajatason laitteita ja jahka 24-bit masterit alkaa yleistyä niin nämä seurannee teknisesti perästä. Se on vaan vääryys että masterit pitää runnoa yhä 16 bittiin vuonna 2011. Mutta tässä on myös se rahaa tekevien vaakakupissa että tälle sukupolvelle kelpaa kälyinen mp3 johon niiden korva on tottunut pirate bayssä.
Jone kirjoitti:
Toinen juttu mitä jäin pohtimaan tän yhteydessä on toi että kuinka hyvin ao. softat hoitaa tuon vauhdissa 24 bittisestä > 16 bittiseen skaalaamisen. Tämä kun ei onnistu kaikilla ohjelmilla ongelmitta ihan "ajan kanssa laskemallakaan" kuten on joskus aiemmin ollut puhetta.
Jos ajatellaan vertaus USB:sta pihalle -> DAC vs. Airport Express optisella -> DAC ja sama 24bit ralli niin ero on kuultava. Se lämpö, mikä siinä oikeasti on suoraan USB:lla kuunneltasessa, häviää kokonaan pois.
Niinpäs siinä taitanee käydä. Se lie tässä muistettava että AE on enempi kuluttajatason laitteita ja jahka 24-bit masterit alkaa yleistyä niin nämä seurannee teknisesti perästä. Se on vaan vääryys että masterit pitää runnoa yhä 16 bittiin vuonna 2011. Mutta tässä on myös se rahaa tekevien vaakakupissa että tälle sukupolvelle kelpaa kälyinen mp3 johon niiden korva on tottunut pirate bayssä.
Suurelle osalle tuo AE optisesta pihalle riittää kuitenkin. Kunhan ihmiset tajuaisivat vain etteivät käytä sitä kuulokeliitäntää. Silloin se homma sössiintyy. Eikä toki esimerkiksi iTunesin ostettujen biisien laatua voi parantaa millään tavoin.
Sinällänsä valveutunutta porukkaakin on. Esimerkiksi Chisun edellisen levyn vinyyli on tehty erillä tavalla kuin CD. Masterointivaiheessa Chisun edellisestä ja nykyisestä on tehty myös ns. korkearesoversio.
Tuohon kälyiseen MP3:seen tottuminen on niin totta. Siinä mielessä esim Spotify on osittain pelastus, koska siellä äänenlaatu on taasen edes vähän parempaa. Ainoa ongelma onkin taas Mobile versiot, jossa päästään vain 160kbit laadulle...