Mac.äräinen kirjoitti:
Kertoisitteko muuten, onko Cubase yhtä tuettu kummallakin alustalla vai onko se enemmän painottunut WIN-alustalle? Ohjelman kotisivuilla on XP-screenshotit, joten olen niistä tehnyt omia johtopäätöksiäni. Logic vain alkaa vaikuttaa niin pirun kalliilta, ja äänikortin sekä koskettimien jälkeen se vasta kalliilta tuntuisikin...
Cubase on identtinen ominaisuuksiltaan molemmilla alustoilla. Samoin on nykyään "tehot". Nuendon ja Cubasen "moottori" Sequenser 4 päivityy ihan just. Nuendo julkaistaan ensin ja Cubase 4.1 perässä. Niissä on mm. side chain ja biljoona muuta uutta hässäkkää.
Loistava uutinen ja vieläpä loistavaan aikaan, näin hankintojen alla. Täytyy taasen kiittää viisampia! KVRaudiostako muuten noita päivitysuutisia luet vai...?
MacBook Pro 15" & AMD Athlon 64 3500+, 1Gb, 750Gb, 8800GTS
Samsung 245B & LaCie 500Gb F.A. Porsche
iPod Video 30Gb & Sennheiser HD265 linear & PlayStation 3 40Gb
Tunnustan että olen joskus työskennellyt ko. firmalle ja edelleen nautin tiettyjä "etuisuuksia" ja satunnaisesti demoan noita härveleitä messuila jne...
Uutta on:
Universal Binary versiot
64 bittiset versiot
Uusi automaatio
Side Chain kaikkialla
VST 3 engine
Uusia synia
Uusia pluggareita
Uusi summaus
Plugit syö tehoa vasta kun ääni kulkee niistä läpi
Sellainenkin on että se lataa esim sampleriin/soittimeen vaan ne samplet joita biisissä esiintyy nuotteina kun biisin avaa.
Sisääntulevia kanavia voi ryhmittää ja myös äänitää noin summattuna vaikkapa stereoraidalle..
Ja paaaljon lisää. Mutta niistä sitten tuonnempana..
Jone-51K kirjoitti:Tunnustan että olen joskus työskennellyt ko. firmalle ja edelleen nautin tiettyjä "etuisuuksia" ja satunnaisesti demoan noita härveleitä messuila jne...
Uutta on:
Universal Binary versiot
64 bittiset versiot
Uusi automaatio
Side Chain kaikkialla
VST 3 engine
Uusia synia
Uusia pluggareita
Uusi summaus
Plugit syö tehoa vasta kun ääni kulkee niistä läpi
Sellainenkin on että se lataa esim sampleriin/soittimeen vaan ne samplet joita biisissä esiintyy nuotteina kun biisin avaa.
Sisääntulevia kanavia voi ryhmittää ja myös äänitää noin summattuna vaikkapa stereoraidalle..
Ja paaaljon lisää. Mutta niistä sitten tuonnempana..
Kuulostaapa hyvältä. UB ja 64-bittisyyden myötä, ja Leopardin tultua, on ohjelman tehokkuuskin laitteistopuolella varmasti jollain tasolla toisenlaista kuin 4.0:ssa? Vai jokos tämä Tiger on jo täysin natiivisti 64:ää tukeva? Sidechain on muuten kova sana konemuusikoille, jotka ovat esim. kompressoinnin sidechain efektoinnin joutuneet kikkailemaan.
Unohtuipa edellisestä viestistäni. Ableton Live tukee moniytimisiä prossuja sekä tuplaprossukoneita versiosta 6 eteenpäin. Eli hyviä uutisia Intel Macin omistajalle
iMac 21,5" (Late 2009) "Half of life is fucking up - the other half is dealing with it."
anttivaan kirjoitti:Pro Tools LE:tä en suosittele kenellekään mihinkään muuhun kuin audion nauhoittamiseen. En edes miksaamiseen. Sen saisi halvalla esim Mbox kortin kera, mutta Mboxin latenssit ovat järkyttävät. Lisäksi Pro Tools LE:ssä ei ole plugareiden aiheuttaman viiveen automaattista kompensaatiota..... Listaa voisi jatkaa...
Pakko kommentoida. LE tools ei tosiaankaan ole konemuusikolle ykkösvalinta. Kyseessä on kuitenkin pääsääntöisesti audiotyökalu. Tuo on kuitenkin vähän paksua, että sitä ei voi suositella muuhun kuin audion nauhoittamiseen. LE:llä pystyy nykypäivänä tehokkailla koneilla tekemään hyvin pitkälle samat asiat kuin TDM-versiollakin (puhun nyt siis stereomatskusta, en surroundista). Molemmista versioista löytyy kyllä samat puutteet, kuten kilpailijoitaan heikommat MIDI-ominaisuudet jne. Kuitenkin Tools pystyy käsittelemään midiä -ei tosin yhtä monipuolisesti kuin Logicissa tai Cubasessa, mutta perustoiminnot ja vähän enemmänkin löytyy ja niiden käyttö ei loppupeleissä ole niin vaikeaa kuin yleisesti annetaan ymmärtää. Toki Logicin ja Cubasen midikäyttö on selkeämpää.
Delaykompensaatiota LE:ssä ei ole, mutta sen manuaalinen kompensointi koko sessiosta vie aikaa alle minuutin, joten se ei ole syy olla miksaamatta LE toolsilla. Tätä asiaa paisutellaan LE:n ominaisuuksista puhuttaessa mielestäni aivan liikaa. Paljon suurempi puute on freeze-toiminnon puuttuminen ja se, että sessiota ei voi bounssata kuin reealiaikaisena.
Ja kuitenkin ohjelman valinta on kiinni omista mieltymyksistä ja käyttötarpeista..
Sanottakoon tuosta Reasonista vielä, että onhan se konseptina mitä mainioin. Konemusapiireissä (jossa sitä epäilemättä eniten käytetään) siille vain on muodostunut melkoisen huono maine, johtuen siitä että oletetun helppokäyttöisyytensä vuoksi Reasonilla tehtyjä, tismalleen samankuuloisia, ralleja on maailma pullollaan ("genre: Reasontrance").
Mutta mikäs siinä, kyllä sillä varmasti peruskäsitteet ottaa haltuun ja tsekkaa että riittääkö innostus.
Loki kirjoitti:-Molemmat softat on rautavapaita ja toimii Win/Mac. Jos tekee musiikkia useiden ihmisten kanssa (kuten konemusapiireissä monesti tehdään), suht varmasti seasta löytyy myös Mikkisofta-tyyppejä. Projekteja voi siis vaihdella helposti eri koneiden kesken eikä ole väliä mikä i/o-systeemi kelläkin on.
Kunhan vain löytää tyypin joka käyttää nimenomaan Cubasea ja Reasonia ja jonka kanssa haluaa proggiksia vaihdella.
joo ja minä kyllä yhdyn tuohon speedin kommenttiin että reason kuulostaa vähän huonolta.
miull on kokemusta sellaisista projekteista joissa olen yrittänyt "tuottaa" kaverin reason raidoista parempaa soundia ja sen voin sanoa että ilman jotain ihan ihmeellistä ja kummallista kikkaratkaisua soundi jää auttamatta huonoksi. Tämä ei tietenkään tarkoita että jone olisi väärässä. Itse tunnen monia jotka ovat tehneet hyviä ralleja reasonilla ja paljon. ehkä juuri cubasen tai logikin tai DP:n kanssa homma toimii niin että raitoja saa vielä sitten jälkikäteen miksattua vähän.
Niin noh joo... Kyllähän sitä itsekin tuli tehtyä aikanaan niin että pukkas perus juttuja ulos reasonilta ja sitten löi cubasessa loopin päälle audio editillä toisen kopioimalla iskut ja sitten miksaa vaan reasonin "ohuet" loopit sinne johonnni taustalle ikäänkuin efektiraidaksi.
Jos tykkää esim. nakkikeitosta (Röyksop) niin huonoimmillaan nakkikset kuulostavat nimenomaan reasonilta.
Toisaalta reasonin soundia voisi myös ajatella ikäänkuin mp3 sukupolven soundiksi tai mitäs olette mieltä? Lyön vetoa että tässä 2000-luvun alussa nuoruutensa iPodien kanssa viettäneet ja piratebaystä musiikkinsa ladanneet ihmiset ovat jokseenkin mukautuneet 128bit mp3 sontasoundiin. Tulevat sukupolvet eivät ole enää mp3 turrutteisia, sillä Apple Lossless ja etenkin flac on tulossa kovaa vauhtia samoin kuin videopuolella HDTV ja sitten alkaakin olla ihmisten tottumukset jo ihan muuta,...
Kyllähän sitä nykypäivänäkin ihaillaan kun arethan, diana rossin ja mr, Mayfieldin tai mr marleyn ääni rutisee persrutussa kun silloin vanhaan aikaan oli tapana että ei haittaa jos punainen valo vilkkuu? (tai mikä pahempaa... punainen valo saattoi olla myös rikki?)
Komppaan tässä täysin Jonea, Reason on erittäin laadukas ja hyväsoundinen DAW-paketti joka on erittäin looginen käyttää.
Itse en kutsuisi softaa, jossa ei ole audioraitoja eikä voi äänittää audiota, DAW:ksi.
Taitaa olla aika vähän itse asiaa kun näin aletaan hiusta halkomaan. Kaikki varmaan ymmärsi mistä tässä on kyse.
Perään kuulutan nyt tässä Reason ja paskå soundi keskustelussa vähän tolkkua. Ei kukaan ole oikein väittänyt että softa korvaa mitenkään jotain analogista soitinta tms. Sillä pääsee alkuun tosi hyvin ja biisien luonnokset/ideat saa kasattua nopeasti ja riittävällä soundilla että "se juttu" välittyy. Jos biisistä on isompaankin niin se kyllä kuuluu jo tuostakin ja homma silputaan atomeiksi studiossa ja tuotetaan sitten sellaisilla syntikoilla ja muilla laitteilla kun on tarvis. On kohtuutonta mollata tuon hintaista softaa niin kuin sen pitäisi ihmeisiin kyetä. Soundikin on oikein hyvä tuohon rahaan. Maksaa saman ku mun studion työtuoli eikä sillä vielä paljoa soitella.
Jos joku väittää että Reason on huono niin minä esitän kysymyksen mihin verrattuna?
petuz kirjoitti:
PC puolella käytän / olen käyttänyt: Useita trackereitä, FL Studiota ja Reasonia. Olisikin plussaa jos kyseinen ohjelma muistuttaisi tai olisi hyvin samankaltainen kuin PC:ltä tutut softat. Minulle saa vastata yv:llä tai suoraan tähän ketjuun
Jos sinulla kerran on jo PC:llä Reason, niin otapa ne Reasonin romput esiin ja iske Macciin sisälle. Reason rompuilla on sekä PC & Mac-versiot. Samalla lisenssikoodilla vielä käytettävissä.
Trackereitäkin löytyy Macille, jos olet PC-maailmassa niillä tottunut työskentelemään, niin eiköhän ne ihan yhtä hyvin sovi käyttöösi myös Mac-maailmassa. Noista Mac-trackereistä täällä oli muistaakseni tuossa aiemmin kesällä oma ketjunsa.
banger kirjoitti:Sellaista kyselisin Reasonista, että onko mahdollista tehdä musaakkia helposti pelkällä softalla vai pitääkö hommata joku kosketinsoitin rinnalle?
Periaatteellisesti ihan mahdollista moinen naputtelu mutta vastaa kirjan kirjoittamista tekstiviestillä. Muutaman kympin satsaus kannattaa tässä kohtaa. Hommasta tulee entistäkin kivempaa!
Nyt on tuliterä MBP alla ja muutaman päivän opiskelun jälkeen alkaa homma hahmottua PC-taustaisellekin jannulle varsin kevyesti ja kivuttomasti. Nyt pitäisi sitten päästä tutustumaan Mac-puolen musisointiin, mutta mielellään ensin demo-versioilla. Mahtaakohan esim. Cubasesta olla saatavilla minkäänlaista demo-versiota? Logic Expressistä löysin moisen, mutta valitettavasti se on vain ja ainoastaan PowerPC-alustalle.
banger kirjoitti:Sellaista kyselisin Reasonista, että onko mahdollista tehdä musaakkia helposti pelkällä softalla vai pitääkö hommata joku kosketinsoitin rinnalle?
Periaatteellisesti ihan mahdollista moinen naputtelu mutta vastaa kirjan kirjoittamista tekstiviestillä. Muutaman kympin satsaus kannattaa tässä kohtaa. Hommasta tulee entistäkin kivempaa!
Mistä voisi saada jonkun toimivan ja pienen halvalla? Sellainen olisi täydellinen missä ei ole kuin vähän koskettimia.
Hinta/hupisuhteessa http://www.thomann.de/fi/cme_uf7_midimasterkeyboard.htm noi CME:n valmistamat on aikas kivoja. Paljon funktiota jos niitä kaipaa ja näpöttimet on suht asialliset soitella. Edukkaasti pääsee myös niin että hankkii MIDI-liittimen(midi interface) macciin ja kun mac on näin varustettu MIDIllä niin siihen passaa mikä tahansa "kotiurku" jossa midi-liitäntä. Niitä saa divarista ja huuto.netistä kympeillä. Jokunen soundikin tulee näin mukana.
http://www.thomann.de/fi/maudio_mid_air ... roller.htm Tuo näyttäis olevan ihan ok minun käyttööni. Tämä sitten varmaan toimii garagebandissä ja reasonissa? En ole ennen tehnyt macillä musiikkia ja PC:llä käytin FL Studiota silloin tällöin ihan huvikseen kun sain sen kaverilta. Nyt ajattelin aloitella väsämään jotain oman tyylistä musiikkia
Jone-51K kirjoitti:Hinta/hupisuhteessa http://www.thomann.de/fi/cme_uf7_midimasterkeyboard.htm noi CME:n valmistamat on aikas kivoja. Paljon funktiota jos niitä kaipaa ja näpöttimet on suht asialliset soitella. Edukkaasti pääsee myös niin että hankkii MIDI-liittimen(midi interface) macciin ja kun mac on näin varustettu MIDIllä niin siihen passaa mikä tahansa "kotiurku" jossa midi-liitäntä. Niitä saa divarista ja huuto.netistä kympeillä. Jokunen soundikin tulee näin mukana.
Mä kyllä varauksella suhtaudun tohon CME:hen. Tai itse mitä noita oon soitellu, ei tatsi miellyttänyt mua. Kannatta ehdottomasti testata, mutta ennen ostopäätöstä. Mun valinta oli Axiom. Tossa on puoliupainoitettu koskettimisto, ja on ihan ok soitella, ehkä hieman Nord Electromainen.
banger kirjoitti:Pärjääkö sellaisella hyvin missä on 25 kosketinta vai kannaako ostaa sellainen missä olisi enemmän? Teidän mielipiteitä?
Siihen, mikä sinulle riittää, ei voi vastata kukaan muu kuin sinä itse - marssi musakauppaan testaamaan. Henkilökohtaisesti en ryhtyisi mitään biisiä 25:llä koskettimella työstämään.
banger kirjoitti:Pärjääkö sellaisella hyvin missä on 25 kosketinta vai kannaako ostaa sellainen missä olisi enemmän? Teidän mielipiteitä?
Kyllä sekin on tyhjää parempi mutta itse lähtisin hakemaan ainakin 49 koskettimista versiota. Siinä ei tartte koko ajan olla raplaamassa transponointia ees ja taas kun soitin ei tahdo soida "oikeasta paikasta". Esim basso ja poikkihuilu ovatten ihan ääripäissä siinä tulee jo pienellä koskettimistolla hankaluus eteen.
Ja kuten mainittua niin tuota CME boardia kannattaa ensin kokeilla. Se kolisee ja paukkaa eikä ehkä sovellu kaikille. Itse pidän siitä koska se on kevyt(alumiininen) roudata ja silti tukeva rungoltaan eikä vääntyile. FW äänikortinkin saa sinne sisälle. Tästä tulikin mieleen eräs vanha Kawain K4 syna joka meni mulla ihan kippuralle. En tiedä saiko aurinko vai mikä sen aikaan mutta se oli lopulta oikeasti sellainen U-muotoinen ettei se tahtonut soitettaessa pysyä pöydällä kun kiikkui niin tavattomasti. Se oli hirveä peli se. Paras on taasen ehkä ollut E-mu Emulator E4K. Siinä oli semmonen pehmeä ja tarkka kosketus. 6 oktaavia ja runko oli tosi vankka. Painoakin oli mutta sillä oli hyvä pimputtaa. pimpelipom..
Mac.äräinen kirjoitti:Nyt on tuliterä MBP alla ja muutaman päivän opiskelun jälkeen alkaa homma hahmottua PC-taustaisellekin jannulle varsin kevyesti ja kivuttomasti. Nyt pitäisi sitten päästä tutustumaan Mac-puolen musisointiin, mutta mielellään ensin demo-versioilla. Mahtaakohan esim. Cubasesta olla saatavilla minkäänlaista demo-versiota? Logic Expressistä löysin moisen, mutta valitettavasti se on vain ja ainoastaan PowerPC-alustalle.
hmm... eikös nuo PPC ohjelmat sitten toimi sen rosettan avulla myös intel-koneessa? tietty varmaan tehoja menee ihan himona, mutta demottamisestahan tässä on kyse?