Akustiikkaa
-
Akustiikkaa
Viesti Kirjoittaja coolmeester »
Onko kukaan akustoinut huonettansa muutenkin kuin paksun maton avulla?
-
Re: Akustiikkaa
Viesti Kirjoittaja alspe »
Mä olen tehnyt pari akustiikkataulua 50 mm akustiikkavillasta päällystämällä sen kankaalla. 20 mm ilmaväli rimoituksella ja seinälle oikeisiin paikkoihin. Auttaa.coolmeester kirjoitti:Onkohan macille keksitty softaa (mielellään laadukasta ja luotettavaa) jolla mitata huoneen akustiikkaa ja huonemoodeja kuuntelupisteestä mikin avulla?
-
Oliko lasivillaa? millähän kankaalla eristäs lasivillan hilseilyn..?alspe kirjoitti:Mä olen tehnyt pari akustiikkataulua 50 mm akustiikkavillasta päällystämällä sen kankaalla. 20 mm ilmaväli rimoituksella ja seinälle oikeisiin paikkoihin. Auttaa.coolmeester kirjoitti:Onkohan macille keksitty softaa (mielellään laadukasta ja luotettavaa) jolla mitata huoneen akustiikkaa ja huonemoodeja kuuntelupisteestä mikin avulla?
-
Se on Alhstrom Akustokarhua, kai se aika tavallista lasivillaa on.coolmeester kirjoitti: Oliko lasivillaa? millähän kankaalla eristäs lasivillan hilseilyn..?
En ole eristänyt miillään, koska ei sen villan läpi käy mikään tuuli niin tuskin siitä paljon itsellään irtoilee. Näin meinas myyjä.
-
Jälkikaiunta-aikalaskuri
Viesti Kirjoittaja p-veli »
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Minä lisäsin moiseen n.50x100cm kokoiseen lasivillalevyyn liimalla toista edullista akustiikkalevyä pinnaksi jonka rakenne pysäyttää kuitupölyn. On siistimpi ja tehokkaampi ja sen voi vaikka maalata spray-maalilla. Tuon "paketin" paksuus on n. 5cm ja laitoin sitä kehystämään puuriman ja "pohjaksi" vielä kovapahvista levyn niin siihen sai hyvin taulukannattimet taakse josta sen voi helposti ripustaa seinään. Tein noita kahdella eri kuvioinnolla ja kuvassa pyramidikuvio joka oli n.15€/akustiikkalevy Thomannilla. Toinen edullisempi oli tämä http://www.thomann.de/fi/takustik_noppenschaumstoff.htm joka on 10€/m2 josta siis saa 2 moista aina levystä. Riman petsasin tilaan sopivalla sävyllä. Pikku puuha ja iso ilo sekä hyöty.alspe kirjoitti:Se on Alhstrom Akustokarhua, kai se aika tavallista lasivillaa on.coolmeester kirjoitti: Oliko lasivillaa? millähän kankaalla eristäs lasivillan hilseilyn..?
En ole eristänyt miillään, koska ei sen villan läpi käy mikään tuuli niin tuskin siitä paljon itsellään irtoilee. Näin meinas myyjä.

edit: näillä siis stoppailin sivuilta tulevia heijastuksia tilassa. Esim vaikkapa telkkarista ääni kimpoaa katsojan nähden viereisille seinille ja sieltä tuo kuulokuvaan ikäviä heijastumia mutta nämä lätkät estää tehokkaasti tuota äänen kimpoilua ja oikein sijoitettuna nämä parantaa kuuntelua huomattavasti.
-
-
Juuh, pikku puuha siinä on mutta jos ei itsellä ole sirkkeleitä jne niin nuo takalevyt voi sahauttaa valmiiksi mittaan muutamalla éurolla levyfirmassa josta ne levyt ostaa ja nehän kulkee siten jo ihan auton takapenkillä kun ovat silputtu. Loppu on ihan puukko, saha, pensseli, liimapurkki, vasaraosastoa.spindle kirjoitti:onpas kivan näköinen taulu, ja sait koko homman kuulostamaan suht vaivattomalta... pitää tulevaisuudenvaralle laittaa korvantaakse
-
-
Olen kuullut tube-trapeista, että toiminta = 0. Ennemmin levy- tai reikäresonaattori.coolmeester kirjoitti:Itse ajattelin väsäillä bassoansoja näin ensimmäisiksi, tubemallisia. Kohtuu iso homma mutta kyllähän niitä pitemmän ajan käyttää. Lasivillakin on sen verta tyyristä että pitää varmaan alentua töihin että saa ne.
-
Tuossa kuvia omasta taulusta.Jone-51K kirjoitti:
Minä lisäsin moiseen n.50x100cm kokoiseen lasivillalevyyn liimalla toista edullista akustiikkalevyä pinnaksi jonka rakenne pysäyttää kuitupölyn. On siistimpi ja tehokkaampi ja sen voi vaikka maalata spray-maalilla. Tuon "paketin" paksuus on n. 5cm ja laitoin sitä kehystämään puuriman ja "pohjaksi" vielä kovapahvista levyn niin siihen sai hyvin taulukannattimet taakse josta sen voi helposti ripustaa seinään. Tein noita kahdella eri kuvioinnolla ja kuvassa pyramidikuvio joka oli n.15€/akustiikkalevy Thomannilla. Toinen edullisempi oli tämä http://www.thomann.de/fi/takustik_noppenschaumstoff.htm joka on 10€/m2 josta siis saa 2 moista aina levystä. Riman petsasin tilaan sopivalla sävyllä. Pikku puuha ja iso ilo sekä hyöty.
![]()
Tuo ehdottamastasi pinnan maalaamisesta en ole ihan varma. Kaikki sileät pinnat ovat diskanttipeilejä joka on stereokuvan kannalta haitallista.
-
-
Ei toiminta voi olla nolla jos trapissa on lasivillaa tms. Kyllä sitä ääntä absorboituu jokatapauksessa kohtuu hyvin. Netissä on myös mittaustuloksi aiheesta. Lisäksi olen kuunnellut hyvin -ja tiiviisti rakennettuja ja ne kyllä toimii.alspe kirjoitti:Olen kuullut tube-trapeista, että toiminta = 0. Ennemmin levy- tai reikäresonaattori.coolmeester kirjoitti:Itse ajattelin väsäillä bassoansoja näin ensimmäisiksi, tubemallisia. Kohtuu iso homma mutta kyllähän niitä pitemmän ajan käyttää. Lasivillakin on sen verta tyyristä että pitää varmaan alentua töihin että saa ne.
Toki pitäää ottaa selvää noista resonaattoreista enemmän.
-
-
Tuppu kirjoitti:Tässä mun akustiikkaprojekti:
http://www.quandace.com/traps
http://www.quandace.com/traps/Site/Photos.html#23
Supak00l!
-
Kattelin kanssa että komea on setti ja noilla trapeillä olettaisi olevan hommelien kunnossa. Musa on mennyt edellisvuosista rohkeampaan suuntaan. Hyvää, selkeää ja jäsenneltyä osaamista.coolmeester kirjoitti:http://www.quandace.com/traps/Site/Photos.html#23Tuppu kirjoitti:Tässä mun akustiikkaprojekti:
http://www.quandace.com/traps
Supak00l!
-
Viesti Kirjoittaja Tuppu »
Tietenkin suunnitteluun, osien metsästämiseen ja rakennukseen meni reilusti aikaa, käytännössä koko 2 viikon kesäloma. No, tulipahan harrasteltua ja rakennettua samalla jotain todella hyödyllistä.

Betoniseinät nykyisessäkin mestassa ovat ongelmana. Vielä joutuu eq:lla hellästi imemään paria taajuutta, jotta vaste on tarpeeksi suora. Ilman träppejä en edes ehtinyt kokeilla huonetta. Olisi varmasti ollut aika kamala. Noiden pitäisi toimia jollain tasolla vielä 50 hertsiinkin asti, perustuen mm. GIK:n mittaustuloksiin, joiden träpeistä otin aika paljon mallia. Joka tapauksessa vaimentavat kaiuntaa myös paljon korkeammilla taajuuksilla. Takaseinällä on myös valkoista pyramidilevyä. Huoneessa ei periaatteessa ole takanurkkia lainkaan, joten träppien sijoittaminen sinne oli aika mahdotonta, joten lastasin ne kaikki etuseinälle. Olen suht. tyytyväinen soundiin huoneessa. Varsinaisen bassoansoittamisen lisäksi juuri yläpään tarkkuuskin parani paljon.
Tuon tyyppisiä akustiikkaelementtejä kun tekee, ei niissä oikein voi mennä mikään pieleen, toisin kuin resonaattoreihin perustuvien träppien kanssa. Sitä matalammalle ne toimivat, mitä tiiviimpää käytetty villa on ja mitä paksummasti sitä on käytetty. Sijoituksella on tietenkin myös suuri vaikutus. Suositus on käyttää vähintään 48kg/m^3 tiheyksistä villalevyä. Kannattaa myös ehdottomasti muistaa suojata vermeet niin, ettei villakuituja tai pölyä pääse sisäilmaan. Monien jopa töikseen tällaisia träppejä tekevien mielestä pelkkä viimeistelykangas riittää, että haitallisia hiukkasia ei ilmaan pääse. Tein kuitenkin omiin träppeihini tuplavarmistukset. Tasaisissa träpeissä on polyesterivanulevyä kerros ennen viimeistelykangasta. Kulmaträppien takaosat on suljettu lastulevyllä, koska ne asennetaan kulmiin, jolloin sillä ei ole niin väliä, onko se auki vai suljettu. Lisäksi niiden etulevyihin laitoin pintakankaan lisäksi paksua huopaa, mitä oli jäänyt jostain pa-kaiuttimien rakentelun jälkeen jäljelle.
Myös tuollaiset tasaiset träpit voi asettaa kulmaa vasten, jolloin kulman ja träpin väliin jää tyhjää. Tällöin "imuteho" lisääntyy matalilla taajuuksilla verrattuna siihen, että trapin sijoittaisi seinää vasten. Tasaisten träppien kehikko kannattaa muuten rakentaa niin, että seinää vasten jää kehikon sisään pari senttiä tai enemmänkin ilmaa. Tämä tehostaa myös matalien taajuuksien imemistä. Kulmaträppien idea on lähinnä siinä, että ne on helpompi sijoittaa huoneen kulmaan huomaamattomasti, vaimennus jakautuu tasaisemmin laajemmalle kaistalle, koska ilmarakoa ei ole, vaan villaa on etuseinämästä nurkkaan asti. Samalla träpin paksuus tulee suuremmaksi ja träppi on matalia taajuuksia ajatellen asetettu optimaalisesti, vrt. tasaisen träpin asennus poikittain huoneen nurkkaan.
Huonettaan voi mittailla mm. tällaisella ohjelmalla (kunhan ensin hommaa mittamikin):
http://www.supermegaultragroovy.com/pro ... zzMeasure/
-
Viesti Kirjoittaja ari800 »
Pitäisi vaan ottaa ja vaihtaa omiini kangas kuosi. Kunhan vain löytäisi nykyiseen sisustukseen sopivan. Fiksun näköisiä kankaita tuntuu olevan suhteellisen hankala löytää.
Tupulla on erittäin siistin näköisiä pömpeleitä. Tuollaisia levyn-mallisia mulla on joskus ollut rakennettuna - ja nyt pitäisi varmaan tehdä taas muutama lisää.
Oon myös tehnyt pari diffuusoria, styrox-mdf yhdistelmästä, tyyliin:
http://kotiweb.kotiportti.fi/audiovideo ... D/QRD.html
Ovat myös helppoja rakentaa, ja spottimaisesti valaistuna aika jännän näköisiä.
Tuo http://kotiweb.kotiportti.fi/audiovideo/etusivu.html on muutenkin vaarallinen sivusto. Tekee heti mieli alkaa väsätä jotain sitä lukiessa

Bassojen vaimennus kannattaa aloittaa nurkista, koska siellä vaimennus on ehdottomasti tehokkainta ja näin ollen pienemmälläkin materiaali paksuudella saavutetaan parempia tuloksia. Alamiddlestä ylöspäinhän kevollinen kuuntelu on suht. helppo järjestää joka paikkaan.
-
-
Viesti Kirjoittaja Lumperi »
-
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka