Latenssi eri väylissä
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Latenssi eri väylissä
Viesti Kirjoittaja Iivana Julma »
Eli osaako joku guru kertoa, että miten eri väylät vaikuttaa latenssiin. Siis jos käytän firewireä niin latenssi on xx ms. Ja jos taas äänikortti on PCI-e väylässä niin latenssi on tällöin xx ms parempi verrattuna firewireen. Tai jos on USB2.0 väylään kytkettävä interface niin mikä on latenssin paremmuus/huonous verrattuna edellämainittuihin?
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
En varmaankaan puhu ihan läpiä päähäni jos sanon, että se isoin ero on niissä korteissa, eikä niinkään väylissä.
Noista huonoin on USB. Väliin osuu FW ja siellä varmasti parhaimpana sitten tuo PCIe.
Mutta tuo siis nopeuksissa. Väylähän ei latenssiin kyllä mitenkään merkittävästi vaikuta.
Ellei joku fiksumpi ole eri mieltä?
Noista huonoin on USB. Väliin osuu FW ja siellä varmasti parhaimpana sitten tuo PCIe.
Mutta tuo siis nopeuksissa. Väylähän ei latenssiin kyllä mitenkään merkittävästi vaikuta.
Ellei joku fiksumpi ole eri mieltä?
-
Viesti Kirjoittaja anttivaan »
Heitän tähän mutua kun en muusta tiedä.
Suurimmat latenssiin vaikuttavat tekijät on nimenomaan korttien ja niiden ajureiden laadussa. Toisena veikkaisin koneen piirien laatua. Usb-väyläisten korttien kokemus on minulla rajoittunut Digidesignin Mbox-sarjaan. Mbox ja perus toimistokäyttöön suunniteltu PC läppäri ei ainakaan ollut hyvä yhdistelmä. Latenssit olivat hyvinkin jäätäviä ihan sama mitä sille yritti tehdä.
FW-kortteja on tullut käytettyä Digidesignin 002-rack mallia jolla sai jo latenssit varsin riittävälle tasolle. Tällä hetkellä RME:n Firefacella alhaisimmat latenssit on siinä n.4ms ilman suurempia ongelmia. PCI-pohjaisista taasen RME:n Hammerfallilla sain latenssit alle tuon täydellä I/O:lla ilman mitään ongelmia. Tuo PCI-kortti on ollut ehdottomasti vakain kaikista mitä olen käyttänyt. RIP vanha puucee ja Hammerfall.
Takaisin asiaan. Korttien laatu, ajureiden laatu ja koneen piirit ovat kai suurimmat vaikuttajat. Maceissä koneiden piirit on onneksi tuntuneet toimivammilta.
Suurimmat latenssiin vaikuttavat tekijät on nimenomaan korttien ja niiden ajureiden laadussa. Toisena veikkaisin koneen piirien laatua. Usb-väyläisten korttien kokemus on minulla rajoittunut Digidesignin Mbox-sarjaan. Mbox ja perus toimistokäyttöön suunniteltu PC läppäri ei ainakaan ollut hyvä yhdistelmä. Latenssit olivat hyvinkin jäätäviä ihan sama mitä sille yritti tehdä.
FW-kortteja on tullut käytettyä Digidesignin 002-rack mallia jolla sai jo latenssit varsin riittävälle tasolle. Tällä hetkellä RME:n Firefacella alhaisimmat latenssit on siinä n.4ms ilman suurempia ongelmia. PCI-pohjaisista taasen RME:n Hammerfallilla sain latenssit alle tuon täydellä I/O:lla ilman mitään ongelmia. Tuo PCI-kortti on ollut ehdottomasti vakain kaikista mitä olen käyttänyt. RIP vanha puucee ja Hammerfall.
Takaisin asiaan. Korttien laatu, ajureiden laatu ja koneen piirit ovat kai suurimmat vaikuttajat. Maceissä koneiden piirit on onneksi tuntuneet toimivammilta.
iMac 21,5" (Late 2009) "Half of life is fucking up - the other half is dealing with it."
-
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Millä vehkeellä latenssia pystyy mittaamaan?
Itse olen myös huomannut, että se osaa olla ohjelmakohtaista. Logicilla pääsen paljon pienempiin latensseihin kuin esim. Übercasterin kanssa.
Tai siis jälkimmäisella snap, cracke and pop -efekti alkaa isommallakin bufferikoolla herkästi.
Itse olen myös huomannut, että se osaa olla ohjelmakohtaista. Logicilla pääsen paljon pienempiin latensseihin kuin esim. Übercasterin kanssa.
Tai siis jälkimmäisella snap, cracke and pop -efekti alkaa isommallakin bufferikoolla herkästi.
-
Niin eli samaan tyyliin jos kommentoisitte kuin nimimerkki anttivaan. Ja mieluiten tietenkin Macin käyttökokemuksia.
Oisko jollakin kokemuksia PCI-e väyläsistä ratkaisuista? Mac Pro:ta siis tässä odottelen saapuvaksi ja siinähän on vain express väylä. Siitä siis haluaisin tietoa. Ja toisaalta kun PCI-e kortit on aika suolasen hintaisia niin juuri sen tähden vertailupohjaa firewireen tai usb:hen.
Omat kokemukset rajoittuvat ESI ESP1010/Windows/Cubase hässäkkään ja latency 5ms.
Oisko jollakin kokemuksia PCI-e väyläsistä ratkaisuista? Mac Pro:ta siis tässä odottelen saapuvaksi ja siinähän on vain express väylä. Siitä siis haluaisin tietoa. Ja toisaalta kun PCI-e kortit on aika suolasen hintaisia niin juuri sen tähden vertailupohjaa firewireen tai usb:hen.
Omat kokemukset rajoittuvat ESI ESP1010/Windows/Cubase hässäkkään ja latency 5ms.
-
-
En tiedä mittauksista sen kummemmin, mutta ainakin Cubasessa on välilehti Device Setup/VST Audiobay, jossa näkyy total input ja output latency.matteus/2 kirjoitti:Iivana Julma kirjoitti:Omat kokemukset rajoittuvat ESI ESP1010/Windows/Cubase hässäkkään ja latency 5ms.TheKraken kirjoitti:Millä vehkeellä latenssia pystyy mittaamaan?
-
Viesti Kirjoittaja spindle »
logic pro8 ja Tascamin FW1884 yhdistelmällä ei huomattavaa latenssia tascamin ajuri ilmoittaa latenssin olevan 2ms voisi laittaa tiukemmallekin eli 1ms:iin, mutta en ole nähnyt tarvetta.... toki latenssiin vaikuttaa myös ohjelma jota käytetään ja ohjelman buffer size. Logikissa käyttelen tilanteen mukaan jotain 56-1024 välillä... loppumiksauksessa alkaa yleensä olemaan toi 1024 kun on niin vanhat koneet.
lisäisin vielä sellaisen pointin että latenssista puhuttaessa kannattaa ottaa myös koneen natiivi tehot miteleen jos ei käytä ns. direct monitoring ominaisuutta. Esim. mun setupilla ei ole mitään jakoa heittää jotain kitaraa kaappisimulaattorin läpi sisään koska kone ei jaksa pitää latensseja kurissa.
lisäisin vielä sellaisen pointin että latenssista puhuttaessa kannattaa ottaa myös koneen natiivi tehot miteleen jos ei käytä ns. direct monitoring ominaisuutta. Esim. mun setupilla ei ole mitään jakoa heittää jotain kitaraa kaappisimulaattorin läpi sisään koska kone ei jaksa pitää latensseja kurissa.
blop!
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka