Tallennusten äänenlaadusta
-
- Viestit: 970
- Liittynyt: 29.12.2009 klo 12.26
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja Esa66 »
-
- Viestit: 7041
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 10.00
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja Jone »
edit: siis sheppo kirjelmään liittyen
-
- Viestit: 7041
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 10.00
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja Jone »
Esa66 kirjoitti:Näin loppulauseena, laitan tämän kuuluisan linkin http://mp3ornot.com/ jossa voi kokeilla oman korvan erottelukykyä äänensuhteen. Toki tuo on kovin ylimalkaista, mutta antaa kyllä kuvan asiasta. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tuo ero ilmenee enemmän dynamiikassa, kuin taajuudessa (tai jotain sinnepäin)
-
- Viestit: 2989
- Liittynyt: 1.3.2010 klo 22.57
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja exlex »
Jone kirjoitti:En voi mitenkään allekirjoittaa tätä että 25 vuotta sitten silloisella "analog to digital" tekniikalla olisi sama laatu kun tänä päivänä, vaikkakin se lähde olisi edelleen sama masternauha. Siis tarkoitan tässä että "silloin joskus" tehty digimaster eroaa varmasti siitä mitä siitä saadaan aikaan tänä päivänä vaikkakin pelataan pelkillä mastereilla.exlex kirjoitti:Tuo on aivan totta, mutta toisinaan noita ei miksata mitenkään uudelleen, joten äänenlaatu on sama kuin alkuperäisessä.
Huomasin, että saatoin ymmärtää väärin asian mistä puhuit. Tarkoititko sitä, että jos datan alkuperäinen muoto olisi analoginen ja tästä olisi tehty nämä uudelleen remasteroinnit. Jos tarkoitit tätä, niin se on totta, että vanhan CD-levyn äänen laatu on varmasti heikompi, kuin uuden pakatun formaatin, joka on uudelleen remasteroitu analogisesta alkuperäisestä formaatista. Mutta seuraava kysymys onkin se, että onko analoginauhoitusten teko lopetettu milloin, eli milloin ruvettiin nauhoittamaan digitaalisena raidat. Mutta olet täysin oikeassa siinä, että A/D muunnostekniikka on varmasti kehittynyt hurjasti tuossa ajassa.
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
- Viestit: 7041
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 10.00
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja Jone »
Tässä oli juuri mun pointti koskien tätä ko. tapausta. Tässä se vanha nauhamaster on se absoluuttinen totuus. Siitä on siis otettu n.25 vuotta vanhalla tekniikalla digitalisoitu kopio ja jos tuon saman kopion ottaa nykyisellä tekniikalla siitä nauhasta niin ollaan paljon lähempänä sitä mitä se alkuperäinen on. CD tasoinen kopio ei vastaa mitenkään äänellisesti nauhamasteria. Kyllähän siitä selkeä ääni kuuluu jne mutta ne jotka ovat kuulleet nauhamastereita ja nyt tämän päivän korkeresoluutioisia digimastereita tietävät että CD-ääneen niistä on pitkä matka. Masterien dynamiikka ja sointikirjo on ihan muuta kun cd:n ja onkin valitettavaa että kuluttajien formaatti on yhä tuo 44.1/16. Totta sekin että useimmille se välttää ja kun välttää tuo mp3 sotkukin. Mutta tässä Beatles tapauksessa hommassa olikin paljon muutakin kun ihan miksattu jne..exlex kirjoitti:Titenkin tässä voidaan viilata onko ns."alkuperäinen raakadata" vielä jotenkin hienompaa, mistä uudet formaatit käännetään.Jone kirjoitti:En voi mitenkään allekirjoittaa tätä että 25 vuotta sitten silloisella "analog to digital" tekniikalla olisi sama laatu kun tänä päivänä, vaikkakin se lähde olisi edelleen sama masternauha. Siis tarkoitan tässä että "silloin joskus" tehty digimaster eroaa varmasti siitä mitä siitä saadaan aikaan tänä päivänä vaikkakin pelataan pelkillä mastereilla.exlex kirjoitti:Tuo on aivan totta, mutta toisinaan noita ei miksata mitenkään uudelleen, joten äänenlaatu on sama kuin alkuperäisessä.
-
- Viestit: 970
- Liittynyt: 29.12.2009 klo 12.26
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja Esa66 »
Tulipas mieleen....... Ramonesin tuotantoa löytyy spotifyista remasteroituna ja ilman
-
- Viestit: 1960
- Liittynyt: 31.10.2006 klo 22.10
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja Blank^ »
Näinköhän remasterien suhteen yleensä tavoitellaan merkittäviä teknisiä parannuksia, ellei tuottajalla ole siihen oikeasti aikaa ja varaa. Klassikot ja niiden uudelleenjulkaisut kun ovat melkoisia rahastuskoneita muutenkin. Kuultavasti "parempi äänenlaatu" ja se, että työlle voidaan lyödä "remastered"-leima päälle taas voi olla teknisesti pienestä kiinni, mutta kokemattomalle korvalle tai peruslaatuisella laitteistolla toistettuna suuri ero (tätähän tavoitellaan). Ja taitaa näitä remastereita tulla aika tiuhaan tahtiin ja toisensa perään, joista jokainen on aina entistä parempi. Ei kai se pelkkä teknologia ihan niin nopeasti ja huimin harppauksin kehity 8)
Olisihan se tietysti hienoa, jos remasterointi teetettäisiin aina viimeisimmällä teknologialla ja alan parhaimmilla ammattilaisilla.
Pakattuihin formaatteihin liittyen: en edelleenkään ymmärrä, miksi pakatusta formaatista pitää/pitäisi maksaa lähes samaa hintaa, mitä pakkaamattomasta, vaikka on selvää kumpi näistä on laadukkaampi ja siten "arvokkaampi". Ei se losslessista käsin haluamansa formaattiin enkoodaminen niin hankalaa ole, että pitäisi maksaa siitä jonkun toisen valmiiksi tekemänä. Taustalla paistaa valitettavasti digitaalisten jälleenmyyjien intressi pitää palvelinten kustannukset alhaalla ja se ettei osa kuluttajista osaa arvostaa laadukkaampia formaatteja.
-
- Viestit: 1023
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 9.33
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja thebanzai »
Tässäkin ketjussa ilmenee tämä yleinen harhaluulo että cd-audio on jotenkin se alkuperäinen tai ainakin täydellinen näytteenotto ko. musiikista. Onhan noita dvd-audioita ja SACD-systeemejä, mutta eipä ne tosiaan ole muille kuin hifisteille levinneet. Itsekään en näillä vinkukorvilla ole moisiin viitsinyt sijoittaa.Jone kirjoitti: Masterien dynamiikka ja sointikirjo on ihan muuta kun cd:n ja onkin valitettavaa että kuluttajien formaatti on yhä tuo 44.1/16.
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 5.10.2005 klo 22.01
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja sheppo »
Seuraa tylsää, osin teoreettista jaarittelua:Jone kirjoitti: ...Tässä se vanha nauhamaster on se absoluuttinen totuus. Siitä on siis otettu n.25 vuotta vanhalla tekniikalla digitalisoitu kopio ja jos tuon saman kopion ottaa nykyisellä tekniikalla siitä nauhasta niin ollaan paljon lähempänä sitä mitä se alkuperäinen on. CD tasoinen kopio ei vastaa mitenkään äänellisesti nauhamasteria. Kyllähän siitä selkeä ääni kuuluu jne mutta ne jotka ovat kuulleet nauhamastereita ja nyt tämän päivän korkeresoluutioisia digimastereita tietävät että CD-ääneen niistä on pitkä matka. Masterien dynamiikka ja sointikirjo on ihan muuta kun cd:n
Olisi mukava kuulla niitä mastereita joskus, mutta rohkenen kuitenkin (kuulematta) vähän epäillä edellämainittua. Analogisen nauhan kohinasuhde oli hyvillä laitteilla jossain 70 dB:n tienoilla tai vähän yli, ja kun siihen lisää muutaman desibelin yliohjausvaraa, niin 80 desibeliin voinee päästä dynamiikassa (?). Mutta kyllä jo 80-luvun digitaalilaitteissa 16 bitin näytteillä päästiin yli 90:n, eli vaikea uskoa että silloisilla analogialaitteilla tehtyjä äännitteitä ei voisi digitoida "täydellisesti" eli niin hyvin, ettei kuuntelemalla erota toisistaan. 24-bittisillä digitaalinauhoilla voi varmasti kuullakin dynamiikkaeron CD:hen nähden, mutta korvat voivat olla jo aika kovilla
Analogisesta tallennuksesta voi tulla mielikuva, että se seuraa alkuperäistä signaalia täydellisesti, kun digitaalinen koostuu väistämättä portaista. Mutta analogisissa tallennusvälineissä (magneettinauha, filmi) on aina rakeisuutta, se vain on satunnaisempaa luonteeltaan. Jos 16-bittisten näytteiden (teoreettinen dynamiikka 96 dB) signaalin kuva rakennettaisiin lego-palikoista (korkeus noin 1 cm), niin esim 78 dB:n dynamiikkaa vastaavat analogiset rakeet olisivat suunnilleen kymmenen sentin kokoisia muhkuroita. (Portaan kaksinkertaistaminen eli yhden bitin vähennys tarkkuudesta vastaa 6 dB:n dynamiikkaa.)
Analogisissa tallenteissa on kyllä oma hienoutensa ja arvokkuutensa, mutta ei oikein voi sanoa että ne olisivat yksiselitteisesti "parempia" kuin digitaaliset. Virheet tai ongelmat ovat erilaisia. Filmiä esimerkiksi ei tarvitse skannata niin, että jokainen rae erottuisi, saadakseen olennaisen kuvainformaation talteen. 8-bittinen pikseli pystyy kuvaamaan 256 harmaatasoa, joten analogisella filmillä tarvitaan vähintään 256 "mustaa pistettä" tallentamaan vastaavat tasot, ja käytännössä paljon enemmän, koska rakeet ovat filmillä satunnaisesti ja vaihtelevat kooltaan. Toisaalta tuollaisella määrällä hippuja voi jo saada aikaan jonkinlaisen kuvion, mutta kohinan kustannuksella. Sitten ovat vielä muut analogisista laitteista aiheutuvat ongelmat, kuten äänitteiden kohdalla huojunta, tai esimerkiksi diafilmiä projisoitaessa se, että filmi ei juuri koskaan ole niin suora että kuva olisi kankaalla terävä reunasta reunaan. Mutta onhan siinä oma epädigitaalinen tunnelmansa katsoa dioja tai kuunnella nauhoja. Eläköön se ero. (Tässä huoneessa muuten on digitaalivekottimien lisäksi mm. Revox A77 ja Leitz Pradovit Color, aika harvoin käytössä mutta kumminkin...)
-
- Viestit: 7041
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 10.00
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja Jone »
On tylsää..mutta jos jätetään analogisen masternauhan "sielukkuus" pois ja tullaan nuivaan maailmaan niin tässä on nyt tärkeää erottaa silti se että vaikkakin tuo laskelma 16 bittisen teoreettisesta dynamiikasta pitää paikkansa niin laadullisesti ne AD-muuntimet 80-luvulla ei olleet ihan timanttia ja lopputulos täten oli mitä oli. Oli toki niissäkin parhaat mutta vastaavan/paremman saa tänä päivänä normikuolevainen musakaupasta.sheppo kirjoitti:Seuraa tylsää, osin teoreettista jaarittelua:Jone kirjoitti: ...Tässä se vanha nauhamaster on se absoluuttinen totuus. Siitä on siis otettu n.25 vuotta vanhalla tekniikalla digitalisoitu kopio ja jos tuon saman kopion ottaa nykyisellä tekniikalla siitä nauhasta niin ollaan paljon lähempänä sitä mitä se alkuperäinen on. CD tasoinen kopio ei vastaa mitenkään äänellisesti nauhamasteria. Kyllähän siitä selkeä ääni kuuluu jne mutta ne jotka ovat kuulleet nauhamastereita ja nyt tämän päivän korkeresoluutioisia digimastereita tietävät että CD-ääneen niistä on pitkä matka. Masterien dynamiikka ja sointikirjo on ihan muuta kun cd:n
Olisi mukava kuulla niitä mastereita joskus, mutta rohkenen kuitenkin (kuulematta) vähän epäillä edellämainittua. Analogisen nauhan kohinasuhde oli hyvillä laitteilla jossain 70 dB:n tienoilla tai vähän yli, ja kun siihen lisää muutaman desibelin yliohjausvaraa, niin 80 desibeliin voinee päästä dynamiikassa (?). Mutta kyllä jo 80-luvun digitaalilaitteissa 16 bitin näytteillä päästiin yli 90:n, eli vaikea uskoa että silloisilla analogialaitteilla tehtyjä äännitteitä ei voisi digitoida "täydellisesti" eli niin hyvin, ettei kuuntelemalla erota toisistaan. 24-bittisillä digitaalinauhoilla voi varmasti kuullakin dynamiikkaeron CD:hen nähden, mutta korvat voivat olla jo aika kovilla
Analogisesta tallennuksesta voi tulla mielikuva, että se seuraa alkuperäistä signaalia täydellisesti, kun digitaalinen koostuu väistämättä portaista. Mutta analogisissa tallennusvälineissä (magneettinauha, filmi) on aina rakeisuutta, se vain on satunnaisempaa luonteeltaan. Jos 16-bittisten näytteiden (teoreettinen dynamiikka 96 dB) signaalin kuva rakennettaisiin lego-palikoista (korkeus noin 1 cm), niin esim 78 dB:n dynamiikkaa vastaavat analogiset rakeet olisivat suunnilleen kymmenen sentin kokoisia muhkuroita. (Portaan kaksinkertaistaminen eli yhden bitin vähennys tarkkuudesta vastaa 6 dB:n dynamiikkaa.)
Analogisissa tallenteissa on kyllä oma hienoutensa ja arvokkuutensa, mutta ei oikein voi sanoa että ne olisivat yksiselitteisesti "parempia" kuin digitaaliset. Virheet tai ongelmat ovat erilaisia. Filmiä esimerkiksi ei tarvitse skannata niin, että jokainen rae erottuisi, saadakseen olennaisen kuvainformaation talteen. 8-bittinen pikseli pystyy kuvaamaan 256 harmaatasoa, joten analogisella filmillä tarvitaan vähintään 256 "mustaa pistettä" tallentamaan vastaavat tasot, ja käytännössä paljon enemmän, koska rakeet ovat filmillä satunnaisesti ja vaihtelevat kooltaan. Toisaalta tuollaisella määrällä hippuja voi jo saada aikaan jonkinlaisen kuvion, mutta kohinan kustannuksella. Sitten ovat vielä muut analogisista laitteista aiheutuvat ongelmat, kuten äänitteiden kohdalla huojunta, tai esimerkiksi diafilmiä projisoitaessa se, että filmi ei juuri koskaan ole niin suora että kuva olisi kankaalla terävä reunasta reunaan. Mutta onhan siinä oma epädigitaalinen tunnelmansa katsoa dioja tai kuunnella nauhoja. Eläköön se ero. (Tässä huoneessa muuten on digitaalivekottimien lisäksi mm. Revox A77 ja Leitz Pradovit Color, aika harvoin käytössä mutta kumminkin...)
Karkea havannointi:
24/96 bittinen AD-muunnin:
http://www.mercenary.com/prsodradtwoc.html
24/96 bittinen AD sekä DA muunnin:
http://www.thomann.de/fi/behringer_ultr ... c_2496.htm
Saman työn tekevät mutta joku syy lie siihen ettei kaikki tyydy alle 200€ vempaimeen vaan maksavat samasta asiasta 8000$. En toki väitä että peeringerillä huitelivat ekat digimasterit mutta väitän että tämän päivän hyvä muunninteknologia antaa noihin 80-lukulaisiin verrattaessa korvinkuultavan eron. Ja juuri "se ero" mikä syntyy on juuri paljolti täynnä sitä mitä se masternauha yrittää tarjota kuulijalleen. Ja että en väitä ihan tullen heiluttelevan sormiani niin 20 vuotta studiopuuhia ja 6 vuotta digitaalisten studiolaitteiden maahantuonnissa on antanut tähän oman katselu- ja kuuntelukulmansa.
-
- Viestit: 2202
- Liittynyt: 13.4.2008 klo 22.22
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Mitä uutta iTunesiin?
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Epäilen, että Jori Martinin raitoja ei enää ole olemassa, tai siis niitä neljää enempää.Jone kirjoitti:
Applen tiedote kertoo että kyseessä on "remastered" ja oletan tässä kohta vakaasti niin että orkkismasterit masternauhalta on siirretty tän hetken parhailla teknisillä AD-muuntimilla digitaalisesti talteen ja tästä digimassasta on pullautettu loppukäyttäjien formaattiin tuotteet eri työvaiheineen. Ne aiemmat CD julkaisut ovat tietysti "aikansa ääniä" myös tekniseltä kannalta. Ja oletan näin että niitä nauhamastreita ei roplata sieltä kaapista ulos aina kun joku kekkasee tehdä kokoelmalevyn Teboil-ketjulle vaan ne pohjaa kaikki siihen samaan masterointisessioon joka on tehty vuonna 19XX ja niistä tehdään sitten moinen ja moista julkaisua. Tässä vasten parempaa tietoa oletan asian olevan toisin.
Koko Beatles tuotannolle olisi melko merkittävä virstanpylväs masteroida ne oikeasti uudelleen ja kun otetaan tämän päivän tekninen paremmuus ja ääniohjelmien suomat parannusmahdollisuudet huomioon niin uskon vakaasti että häviöttömästi pakattu lopputuote on äänellisesti parempi kun vanhempi CD julkaisu.
Tästä kuulemisesta tulee mieleen Ahti Sonninen (Googlettakaa), jolle tarjottiin hienoa stereosysteemiä mainostarkoituksessa. Miespoloinen palautti kamat parin päivän jälkeen ja syy oli hänen hyvänlaatuinen putkiradionsa. Kaikilla tieteen keinoilla tutkimalla/tutkimatta epäilisin syyn olleen vaan tottumisen tiettyyn soundiin. Minulla on myös vaikeuksia tottua paikallisen Gurun soundiin, tunne on varmaan erittäin molemminpuolinen.
Tämä kaikki ihan vaan kevennyksenä.
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
- Viestit: 5041
- Liittynyt: 8.7.2005 klo 2.59
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja Touho »
...suoraan takavuosien korvattomien yli-insinörttien epistolasta. Hirveästi nörttinamia ja teoriaa, mutta ilmeisen vähän tai ei ollenkaan omin korvin suoritettuun kuunteluun perustuvaa havainnointia. Sen verran höntiltä tuommoinen analogisen äänijärjestelmän dissaus pelkän insinörttiteorian perusteella ainakin vaikuttaa.sheppo kirjoitti:Seuraa tylsää, osin teoreettista jaarittelua...
Älä ota tätä henkilökohtaisena vinoiluna, koska sellaiseksi tämä ei nimenomaan ole tarkoitettu.
Nimittäin tuo pitkä teoreettinen jaarittelu oli kuin suoraa lainausta jostain 80- ja 90-luvun insinörttien jaaritteluista, olikohan joku surkuhupaisa Hifi-lehti noiden yli-insinörttien pyhä aviisi silloin. Liekö edelleenkin, tiedä häntä. Kuitenkin lähes jokainen edes siedettävän äänentoistolaitteiston ja vaikuttomat korvat omistava kykeni jo tuolloin erottamaan selviä korvinkuultavia eroja hyvien analogisten äänitteiden ja vastaavien kasari-CD:iden välillä.
Niitä eroja, nimenomaan analogisen eduksi, on kuultavissa selvästi esim. tiettyjen saudien syvyydessä, sävyissä, ambienssissa ja esim. rumpujen ja jopa basson tarkkuudessa. Sieltä erottaa selvästi enemmän nyansseja ja sävyjä vaikka rumpukalvon mäjähdyksistä. Onneksi noista kasari-CD:iden ajoista on jo tultu vähän eteenpäin digitekniikassakin.
Eikä ne kohinat sun muut ole poissa sieltä 16 bitin CD-äänestäkään, vaan ne ovat sotkettuna mukana siellä bittien seassa sitä itse äänikokonaisuutta vääristämässä. Toinen tyypillinen kasari-CD:n korvinkuultava ilmiö oli sellainen abt. 10kHz kohdalle osuva piikki, joka tuli varmaan selkeimmin esiin mm. lauluäänien sibilanteissa, joka teki ässistä helposti "äzziä". Vähän samanlaista ilmiötä saattoi kehnommissa äänitteissä aiheuttaa myös käytetty mikrofonitekniikka yms, mutta monesti tuo oli seurausta käytetystä digitaalitekniikasta. Se teki juuri siihen "ässän" kohdalle semmoisen sähähtävän ja muun äänen tilavaikutelmasta irrallaan olevan zäp-efektin, jota alkuperäisessä analogisessa esityksessä ja/tai äänitteessä ei ollut.
TS. jotain keskeneräisellä ja väkisin liian varhain markkinoille tuodulla digitekniikalla toteutettua kopiota ei kannata pitää minään absoluuttisena totuutena aiheesta. Varsinkaan jos argumentit perustuvat pelkkään insinörttinamiin ja mutuun, tai jos/kun se alkuperäinen äänite on alunperin toteutettu alusta loppuun analogisena.
Hyväntasoisen analogisen äänen toistaminen kotioloissa ei tietty ollut eikä ole nytkään erityisen halpaa hommaa, joka onnistui/onnistuu Anttilan halvimmillakin tarjoussterkoilla, mutta pienellä vaivalla ja panostuksella homma oli ja on selvästi nautittavampaa kuin niiden tyypillisten kasari-CD:iden tuottamina.
Tosin nykyisin koko asialla ei liene enää sitä nörttinamia kummempaa virkaa, mutta tämän avautumisen pointti oli siis erottaa toisistaan teoria ja käytäntö, ainakin niiltä osin kun se teoria on ristiriidassa korvinkuultavan käytännön kanssa. Jatkakoon muut aiheesta kinastelua. Loppu onkin sitten pitkälti makuasioita.
-
- Viestit: 5041
- Liittynyt: 8.7.2005 klo 2.59
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja Touho »
Pitäisin äärimmäisen epätodennäköisenä ja jopa käsittämättömältä, jos Ykä Martin ei pitäisi kynsin hampain kiinni noista nyt jo korvaamattoman arvokkaista studiomastereista, eikä niihin taatusti pääse käsiksi läheskään jokainen halukas.Paapa kirjoitti:Epäilen, että Jori Martinin raitoja ei enää ole olemassa, tai siis niitä neljää enempää.
Harmi vaan että mikään ei säily ikuisesti, ei analogiset nauhat, eikä edes kasari-insinörttien bittipuurot. Mutta kyllä niistä silti kannattaa pitää huolta niin pitkään kuin mahdollista.
Jepjep, asiassa on kait paljon kyse makuasioistakin. Tosin se nk. suuri enemmistö tyytyi kehnompaankin saundiiin myös takavuosina ja niin tekee nykyäänkin, äänitetekniikat ja muoti vaan vaihtuvat vuosien saatossa.Kaikilla tieteen keinoilla tutkimalla/tutkimatta epäilisin syyn olleen vaan tottumisen tiettyyn soundiin. Minulla on myös vaikeuksia tottua paikallisen Gurun soundiin, tunne on varmaan erittäin molemminpuolinen.
Toisaalta suurin osa porukasta on nykyään jo sen verran tottunut semmoiseen ylipäätään kompressoidumpaan ja keinotekoisempaan saundiin, ja nk. isolle yleisölle kelpaavat ne pienimmät mp3-setkin. Siten se alkuperäinen analoginen saattaisi kuulostaa nykyteinixien korvaan jopa vähän omituiselta.
Eikä se varsinaisen äänitteen äänenlaatu ole aina mikään itsestäänselvyys millään tekniikalla. Osa äänitteistä tehtiin ja tehdään ilmeisen tarkoituksellakin vähän räkäisemmäksi ja tunkkaisemmaksi. Semmoiseksi mistä fanit tykkää. Eikä liene niin bittien määrillä väliä, jos esim. lauluääni tuotetaan jo äänitysvaiheessa sähköiseksi määkimiseksi vetämällä AutoTunessa nk. namikat kaakkoon. Nythän kokonaisen äänitteen voi tehdä lähes kuka vaan vaikka makuuhuoneessaan. Jos homma on hanskassa ja kohdeyleisö tykkää, niin mikäs siinä.
-
- Viestit: 3764
- Liittynyt: 17.7.2010 klo 13.13
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja redhat »
http://sisainenaani.com
-
- Viestit: 1960
- Liittynyt: 31.10.2006 klo 22.10
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja Blank^ »
Mutta pelkillä teknisillä ominaisuuksilla ei voida arvioida äänenlaatua kuin myöskään äänenlaatua ei voida perustella puhtaasti teknisin ominaisuuksin.
Henk. koht. koen äänen kvaliteetista vakavasti keskustelemisen todella vaikeaksi, koska yksilön kokemus on niin merkittävässä roolissa.
-
- Viestit: 5041
- Liittynyt: 8.7.2005 klo 2.59
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja Touho »
No siinä mielessä aiheeseen liitettävissä, että jo akustinen äänikin tuottaa harmoonisia kerrannaisia, jotka hyvässä äänitteessä kulkevat mukana, äänitystilan synnyttämä tilantuntu mukaanlukien.redhat kirjoitti:Hiukan ohi aiheen. Putkiradioiden ja vahvistimien tekniikka tuottaa ääneen harmoonisia kerrannaisia joka tekee soundista "pehmeämmän" taikka paremman, ja se on syy miksi kitaristitkin suosii putkivahvistimia.
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 5.10.2005 klo 22.01
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja sheppo »
Tuosta voin kyllä olla samaa mieltä: esimerkiksi saman äänitteen LP- ja CD-julkaisujen välillä on korvin kuultavia eroja. Mutta kumpikaan noista ei ole alkuperäinen, joten pelkästään niitä vertaamalla ei voi päätellä kumpi on uskollisempi alkuperäiselle. Julkaisuja tehtäessä ääntä on ehkä vielä muokattu, eikä sitä kerrota levynkannessa... CD-julkaisuille ääntä on saatettu hiukan sokeroida, etenkin silloin kun CD oli uutta. Tuossa vertailussa LP voi hyvin kuulostaa paremmalta, mutta se on pitkälti makuasia, ja riippuu myös toistolaitteista.Touho kirjoitti:[...Kuitenkin lähes jokainen edes siedettävän äänentoistolaitteiston ja vaikuttomat korvat omistava kykeni jo tuolloin erottamaan selviä korvinkuultavia eroja hyvien analogisten äänitteiden ja vastaavien kasari-CD:iden välillä.
Jos kysymys on siitä, pilaako digitalisointi äänen, niin silloin vertailu pitää tehdä niin, että otetaan joku (analoginen) äänite, digitalisoidaan se tekemättä mitään muuta, ja sitten testataan kuuluuko ero. Tällaisia testejä on tehty paljon (varsinkin silloin 80-luvulla ja muuallakin kuin Hifi-lehdessä ) ja niissä säännöllisesti todettiin, että kukaan ei kuullut eroa luotettavasti. Alan aktiivinen seuraaminen on minulta jäänyt kauan sitten, enkä tähän pysty antamaan yhtään linkkiä esimerkiksi. Mutta jos joku tietää asiallisesti tehdyn testin, jossa koehenkilö on osoittanut erottavansa digitoidun äänen analogisesta, niin kertokoon, kiinnostaisi minuakin.
Tuollainen testi on kotikonsteinkin tehtävissä, jos omistaa LP-levysoittimen, vahvistimen ja kohtuullisella AD-muuntimella varustetun tietokoneen. Kytketään tietokone vahvistimeen ja äänitetään levyltä sopiva kappale tietokoneelle. Sitten laitetaan molemmat soimaan yhtä aikaa ja pyydetään kaveria sattumanvaraisesti soittamaan levysoittimesta ja tietokoneesta tulevaa ääntä. (Tässä pitää huolehtia siitä, että äänen voimakkuus on molemmissa sama, muuten ollaan metsässä.) Ja sitten vain kuunnellaan ja tunnistetaan tai arvataan.
Olen digitoinut LP-levyjä, ja väitän, että en pysty erottamaan suoraan levyltä tulevaa ääntä digitoidusta, vaikkakaan en ole varsinaista testiä vaivautunut tekemään. (No helppohan tuo väite on esittää...) Digitoituja LP-äänitteitä pystyy kylläkin parantamaan siivoamalla ritinät ja napsahdukset pois. Minulla on tuohon tarkoitukseen iZotope RX, joka on varsin mainio väline. Sen jälkeen eron kyllä kuulee, digitoidun eduksi.
(Edit: korjattu "digitaalisella sisäänmenolla varustetun" > "AD-muuntimella varustetun")
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 5.10.2005 klo 22.01
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja sheppo »
No, pienellä etsimisellä löysin yhden varhaisen (1984) kuuntelutestiselostuksen täältä.sheppo kirjoitti: Jos kysymys on siitä, pilaako digitalisointi äänen, niin silloin vertailu pitää tehdä niin, että otetaan joku (analoginen) äänite, digitalisoidaan se tekemättä mitään muuta, ja sitten testataan kuuluuko ero.
...
Alan aktiivinen seuraaminen on minulta jäänyt kauan sitten, enkä tähän pysty antamaan yhtään linkkiä esimerkiksi.
Tuossa on kyse Sony PCM-F1 digitaaliadapterin vaikutuksesta ääneen, ja koehenkilönä on Ivor Tiefenbrun, Linn Products Ltd:n perustaja.
-
- Viestit: 2202
- Liittynyt: 13.4.2008 klo 22.22
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja Paapa »
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
- Viestit: 7416
- Liittynyt: 20.5.2005 klo 10.41
- Paikkakunta: Turku I
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja Maza »
Tässä kovasti vertaillaan 80-luvun CD-levyjen sointia juuri ilmestyneisiin iTunes-versioihin, eikö totta? Mutta kun koko Beatlesin tuotantohan on juuri remasteroitu ja julkaistu CD:llä tänä vuonna. Siihenhän näitä iTunes-tiedostoja tulisi verrata. Ja näin asiaa tuntemattomasta tuntuisi kovin oudolta, että nauhat olisi remasteroitu ensin CD-julkaisua varten ja uudelleen Applen kauppaa varten.
Ja mitä tulee niihin neljään raitaan, Abbey Roadin studiolla vähän kikkailtiin. Ensin äänitettiin 4 neliraitaista nauhaa, jotka kukin yhdistettiin yhdelle raidalle ja näin saatiinkin tavallaan 16-raitainen äänite.
-
- Viestit: 299
- Liittynyt: 28.4.2010 klo 15.43
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja Ilmari123 »
Mä en oikeesti huomaa tota eroa Johtuu varmaan siitä että olen tottunut tähän Spotify Freen äänenlaatuun.Esa66 kirjoitti:Näin loppulauseena, laitan tämän kuuluisan linkin http://mp3ornot.com/ jossa voi kokeilla oman korvan erottelukykyä äänensuhteen. Toki tuo on kovin ylimalkaista, mutta antaa kyllä kuvan asiasta. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tuo ero ilmenee enemmän dynamiikassa, kuin taajuudessa (tai jotain sinnepäin)
-
- Viestit: 9607
- Liittynyt: 10.10.2004 klo 5.05
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Kuuntelin eroja parin illan aikana ja yritän kirjata ne näkyviin. Yläpää ainakin on erilainen, joka vaikuttaa ilmeisesti tilan tuntuun. Tai pitäisikö sanoa, että ne toisesta puuttuvat harmoniset äänet vaikuttavat tähän. Jos tuossa olisi enemmän jousia mukana niin ne kuulostaisivat todennäköisesti moottorisahalta. Tämä johtunee yläpään silkkisistä harmonisista äänistä, jotka puuttuvat. Samoin stereokuvassa on muutoksia. Se kapeutuu tai jotenkin muuttuu eri versioissa sähköisemmäksi.Esa66 kirjoitti:Näin loppulauseena, laitan tämän kuuluisan linkin http://mp3ornot.com/ jossa voi kokeilla oman korvan erottelukykyä äänensuhteen. Toki tuo on kovin ylimalkaista, mutta antaa kyllä kuvan asiasta. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tuo ero ilmenee enemmän dynamiikassa, kuin taajuudessa (tai jotain sinnepäin)
Nämä ovat hankalia kuvattavia siinä suhteessa, kun eron kuulee selvästi mutta sen selittäminen onkin yllättävän vaikeaa. Lisäksi ongelmia aiheuttaa hirmu pätemisen tarve. Eihän muusikko voi olla kuuro. Sehän olisi sama asia kuin jos hän ei osaisi virittää soitintaan. Tai jotakin tämän suuntaista. Joka tapauksessa oikeassa olemisen tarve on niin suuri, että se muusikon ego ja kukaan muu ei mahdu samaan tilaan vaikka se muusikko olisikin väärässä.
-
- Viestit: 2202
- Liittynyt: 13.4.2008 klo 22.22
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Tallennusten äänenlaadusta
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Lapseni äiti oli sorvannut Fleetwood Maccia (vinyyli) Philipsin levarilla, olipa hyvä soundi. Ei löydy CD:ltä semmoista. Minulle ränttätänttäblues on sitä soundia, en pääse sitä eroon edes CD-laatuisena.
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit