Miten homma menee jos haluaisin äänittää tietokoneelle (MBP) raitoja jossa käytän syntikan ääniä, en midisampleja?
Eli syntikassa ei ole tallenninta; sekvensseriä. Tietsikan midi-ääniä en halua käyttää vaan soittaa ja tallentaa yhden instrumentin kerrallaan syntikasta.
Syntikassa on USB I/O ja toki L/R output.
Jos jaksatte vääntää rautalangasta... eli mikä softa olisi toimiva ja millä liitännällä ääni ei kärsi?
Saako usb:llä ääntä ulos tallentamiseen?
Eli olen vasta hankkimassa soitinta...
Aloittelijan kysymys, syntikalta äänittämisestä
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Aloittelijan kysymys, syntikalta äänittämisestä
Viesti Kirjoittaja miklodeon »
-
Re: Aloittelijan kysymys, syntikalta äänittämisestä
Viesti Kirjoittaja Wiljo »
Kyllä mä lähtisin liikkeelle L/R outputista ja MBP "kuuloke" liitännästä ääni sisään. Garageband koneessa on jo, ja sillä pärjää aloittelija ja pidemmälläkin oleva mainiosti. Syntikan USB liitännöistä ei ole mulla kokemusta, veikkaisin että toimii vain midi kiipparina.. Toki jonkun äänikortinkin voi vielä tuohon väliin laittaa.
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Jos siinä synassa on audio interface -toiminto USB:ssä niin se toimii samalla äänikorttina koneelle eli sieltä voi suoraan koneelta valita sisääntuloksi sen synan. Garagebandia suosittelen ihan jo siksi että se on koneella valmiiksi. On se kyllä ihan hyväkin tuohon hommaan.
Tosiaan jos synan USB on pelkkää midiä varten niin sitten melkein kannattaa hommata joku pienehkö USB-äänikortti väliin.
Tosiaan jos synan USB on pelkkää midiä varten niin sitten melkein kannattaa hommata joku pienehkö USB-äänikortti väliin.
Mac mini • MBA 11" • iPhone 5s • iPad (3rd gen)
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja Hulkman »
Teikäläisenä ostaisen sen synan ensin, opettelisin rauhassa soittelemaan jotain pientä sekä vääntelemään ja kääntelemään nuppeja. Siinä ohella säästäisin rahaa johonkin perusvarmaan interface purkkiin. Jos nopeasti pitää päästä hommiin niin sitten menet Muusikoiden.net ja hommaat halvalla käytetyn boksin (kunnolinen käytetty boksi saattaisi irrota halvalla ollen parempi vaihtoehto kuin satkun tai parin purkki kaupasta), näin muuten uusi maksaa kaupassa muutaman satkun, noin 250-500 euron haarukasta löytyy pirusti vaihtoehtoja. Audio piuhaa vielä niin se on jämpti.
Kyllä audio interface koneen ja kamojen väliin on pakollinen, ei läppäreiden tai tornien perus integroidut äänikortit riitä kunnon menoon. Esimerkiksi vaikka sähkövuoto olisi pientä niin silti koneen sisällä myllää enemmän kuin ulkoisessa purkissa ja täten säästyy extra kohinalta (tämän käsityksen olen ammattiteksteistä saanut, jos olen väärässä niin korjatkaa).
Garagebandilla pääsee ainakin alkuun, suosittelen kuitenkin toista softaa. Storesta löytyy Logic Pro joka maksaa vajaa pari satkua. Ableton Live menee rapiasti yli kahden satkun, on hyvin suosittu softa ja erittäin helppo käyttöinen, juuri tuommoiset syna kytkemiset ja midi mapit pystyy tekemään parissa sekunnissa. Kokeile vaikka Ableton Liven demoa, youtubesta löytyy todella paljon tutorial matskua.
Niin ja usb piuhan kautta lähetät softasta midi dataa synaan ja synasta kytket audio piuhat audio interfaceen ja audio interface lähettää sen kaman tietokoneeseen sen oman usb piuhan kautta. 8)
e: Midi data liikkuu myös interfacen kautta midi piuhoilla, toki tämä vaatin synalta midi i/o:n. Ihan mielenkiinnosta, mitä synaa olet pohtinut?
Kyllä audio interface koneen ja kamojen väliin on pakollinen, ei läppäreiden tai tornien perus integroidut äänikortit riitä kunnon menoon. Esimerkiksi vaikka sähkövuoto olisi pientä niin silti koneen sisällä myllää enemmän kuin ulkoisessa purkissa ja täten säästyy extra kohinalta (tämän käsityksen olen ammattiteksteistä saanut, jos olen väärässä niin korjatkaa).
Garagebandilla pääsee ainakin alkuun, suosittelen kuitenkin toista softaa. Storesta löytyy Logic Pro joka maksaa vajaa pari satkua. Ableton Live menee rapiasti yli kahden satkun, on hyvin suosittu softa ja erittäin helppo käyttöinen, juuri tuommoiset syna kytkemiset ja midi mapit pystyy tekemään parissa sekunnissa. Kokeile vaikka Ableton Liven demoa, youtubesta löytyy todella paljon tutorial matskua.
Niin ja usb piuhan kautta lähetät softasta midi dataa synaan ja synasta kytket audio piuhat audio interfaceen ja audio interface lähettää sen kaman tietokoneeseen sen oman usb piuhan kautta. 8)
e: Midi data liikkuu myös interfacen kautta midi piuhoilla, toki tämä vaatin synalta midi i/o:n. Ihan mielenkiinnosta, mitä synaa olet pohtinut?
Viimeksi muokannut Hulkman, 4.5.2013 klo 0.49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja Wiljo »
Hulkman, mä edelleen silti suosittelen GarageBandia. Se on koneessa jo valmiina, ei maksa siis mitään lisää, ja JOS nälkä kasvaa syödessä (niinkun usein käy) niin siitä luonteva askel olisi Logic, koska Logicilla aukeaa kaikki vanhat GarageBand sessiot. Logic on jo kuitenkin ammattilaissofta.
-
Viesti Kirjoittaja klany »
hmm, ite oon äänittäny joskus muinoin tavaraa suoraan iMacin linjasisääntuloon ihan pitkät tovit, kun tollanen halpis ääniboksi lopetti toimintansa, siis ihan levylle julkaistavaksi asti päätyvää tavaraa. Tottakai tuossa oli kunnon etuset ja muut pelit ja vehkeet välissä, eli ääni oli vahvistettu linjatasoon ennen äänikortille menoa. Äänenlaadussa en huomannut oikeastaan mitään mainittavaa eroa tuon halpis usbiboksin ja integroidun välillä.Kyllä audio interface koneen ja kamojen väliin on pakollinen, ei läppäreiden tai tornien perus integroidut äänikortit riitä kunnon menoon. Esimerkiksi vaikka sähkövuoto olisi pientä niin silti koneen sisällä myllää enemmän kuin ulkoisessa purkissa ja täten säästyy extra kohinalta (tämän käsityksen olen ammattiteksteistä saanut, jos olen väärässä niin korjatkaa).
Edit: Tulee sitä nykyäänkin ääniteltyä usein jotain Ipadin syntikoita suoraan MBP:n linjasisääntuloon, kun inspiraatio iskee, eikä ehdi/jaksa kaivella interfeissejä esiin siinä rytäkässä.
-
Onhan tuo Live myös ammattisofta, toki alunperin tehty keikkailuun ja ajateltu enempi käytännönläheisyyttä, silti sen avulla tehty ties kuinka monka kunnon levyä eri artistien toimesta. Logic Pro kun on halvempi ja irtoaa storesta helposti niin siinä mielessä se on ehkä parempi vaihtoehto. (itselläni eri pohja alla ja kun koitin Garagebandia ihan hupia niin eihän siitä mitään tullut) 8)Wiljo kirjoitti:Hulkman, mä edelleen silti suosittelen GarageBandia. Se on koneessa jo valmiina, ei maksa siis mitään lisää, ja JOS nälkä kasvaa syödessä (niinkun usein käy) niin siitä luonteva askel olisi Logic, koska Logicilla aukeaa kaikki vanhat GarageBand sessiot. Logic on jo kuitenkin ammattilaissofta.
^ Kyllähän sisäisellä äänikortilla voi nauhoitella, ei se väärin ole. Eihän musiikin tekoon ole olemassa vääriä tapoja, on vain vähemmän parempia ja parempia. Ainakin mulla Macin kanssa tulee vähemmän sähkövuotoa kun jollain halpisläppärillä joskus aikaisemmin, siltikin portit kohisee ihan tarpeeksi.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja miklodeon »
Kiitos vastauksista! Selventäviä olivat.
Eli jos syntikan äänet haluaa tallentaa sellaisinaan, audio ulos synasta usb-interfaceen ja siitä usb/fw:llä läppärille. Tämä selkeää.
Ja interfaceen sitten vielä kiinni aktiivimonitorikaiuttimet, eikös.
Eli jos syntikan äänet haluaa tallentaa sellaisinaan, audio ulos synasta usb-interfaceen ja siitä usb/fw:llä läppärille. Tämä selkeää.
Ja interfaceen sitten vielä kiinni aktiivimonitorikaiuttimet, eikös.
-
^ Kyllä vain. Muistat vain ensin laittaa audio interfacen päälle ja volumet alas ennen kuin isket monitorit päälle. Jos edessä on monitorien osto niin kannattaa edetä maltilla ja lukea arvosteluja, myös koekuuntelu paikan päällä on erittäin suositeltavaa. Mielummin ostaa yhden purkin ja myöhemmin toisen kun kerralla parin pashaa. Genelecit on suosittuja, jos ehdottomasti moiset haluaa niin käytettyjä näkee aika paljon. Adamit ovat myös suosittuja (A7X), ainakin ulkomailla. 

9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka